Hoe veel voeren?

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Hoe veel voeren?

Bericht door Emmajoja »

Hai!

Beide meisjes zijn gecastreerd nu. Meestal mag je dan over op volwassen voer enzo.

Maar ik wil eigenlijk weer vers gaan voeren zoals bij mijn vorige katje.

Hoe veel moet ik nu aanhouden? Voor kittens of volwassen katten?

Moeten ze nog groeien of is het gewicht goed en dan worden ze nog meer volwassen kwa looks oid?

Beide meisjes zijn al zo'n 3kilo nu. Dacht ik te wegen. Maar was met een keuken weegschaal met grammen dus wil het nog even op een wat betere weegschaal doen.


Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoe veel voeren?

Bericht door Rik »

Ik denk dat je inmiddels wel over kunt naar vers.

Qua gewicht zitten ze prima en als je ze gewoon wekelijks blijft wegen kun je ze ook op gewicht houden.

Afbeelding

En na de castratie kun je volwassenen porties aanhouden. Op voerwijzer kun je vinden hoeveel. 30-40gr/kg voor volwassenen en 80-100gr/kg voor kittens. Dus je zou 125gr kunnen geven (iets meer dan voor volwassenen) en kijken hoe het gaat qua gewicht. Ik zit hier ook op 125gr voor KVV (en 150gr als ik natvoer geef). De 125gr doe ik omdat dit makkelijk portitioneren is per twee (maar is voor hier qua gewicht misschien nét te weinig). Dan krijgen ze af en toe ook nog een kippennekje of eendagskuiken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Hoe veel voeren?

Bericht door Emmajoja »

Rik schreef:Ik denk dat je inmiddels wel over kunt naar vers.

Qua gewicht zitten ze prima en als je ze gewoon wekelijks blijft wegen kun je ze ook op gewicht houden.

Afbeelding

En na de castratie kun je volwassenen porties aanhouden. Op voerwijzer kun je vinden hoeveel. 30-40gr/kg voor volwassenen en 80-100gr/kg voor kittens. Dus je zou 125gr kunnen geven (iets meer dan voor volwassenen) en kijken hoe het gaat qua gewicht. Ik zit hier ook op 125gr voor KVV (en 150gr als ik natvoer geef). De 125gr doe ik omdat dit makkelijk portitioneren is per twee (maar is voor hier qua gewicht misschien nét te weinig). Dan krijgen ze af en toe ook nog een kippennekje of eendagskuiken.
Ah mooi om te weten! Wil ze niet van die dikke tabbies maken hihi.

Nog even snel een tip gevraagt.
Goed en goedkoop kvv? Ik dacht misschien Lotgering. Die kan ik hier wel halen in de buurt.

Verzendkosten zijn altijd meters hoog. En moet nu 2 katten voeren ipv 1


Kan Barfmenu bij de welkoop vinden maar de katten variant is nogal wat duurder dan die van de hond - _- smeerlappen. Kan ik die van de hond geven? Zoals kip. Misschien zelf aan te vullen met vitamines? Of is dat niet nodig. Of niet aan beginnen...

Vind al die bekende merken nogal prijzig. Smuldier van de AH bv heel goed koop. Dat kan ik in ieder geval wel betalen Afbeelding maar die is dan weer met pens dus... Niet die.

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoe veel voeren?

Bericht door Rik »

Emmajoja schreef:Goed en goedkoop kvv? Ik dacht misschien Lotgering. Die kan ik hier wel halen in de buurt.
...
Kan Barfmenu bij de welkoop vinden maar de katten variant is nogal wat duurder dan die van de hond - _- smeerlappen. Kan ik die van de hond geven? Zoals kip. Misschien zelf aan te vullen met vitamines? Of is dat niet nodig. Of niet aan beginnen...

Vind al die bekende merken nogal prijzig. Smuldier van de AH bv heel goed koop. Dat kan ik in ieder geval wel betalen Afbeelding maar die is dan weer met pens dus... Niet die.
Over lotgering heb ik slechte verhalen gehoord. Zie ook voerwijzer.com. (je zou het overigens wel eens kunnen geven maar dan afwisselen met een ander merk)

De hondenvariant van BARFmenu heb ik eigenlijk nooit bekeken qua ingrediënten. Ze hebben bij mijn Welkoop wel de BARFmenu cattery van 1kg (maar is €5/kg). Die heb ik wel eens. De cattery is ook compleet en hoef je niet af te wisselen. Dat moet je met de enkel-diersoorten wel doen. Maar je kunt inderdaad eens vergelijken of de ingrediënten hetzelfde zijn.

Smuldier zou ik in ieder geval ver weg blijven. Die heeft inderdaad pens in de kattenvariant zitten :(

Ik bestel bij animalfoodexpress en daar is KB (oude kiezebrink) voor een redelijke goede prijs. Alleen zijn de verzendkosten inderdaad 9,95. Daar bestel ik vaak de KB diervarianten en BARFmenu of Alaska of haaksbarf. Alleen hier hebben ze nu een probleem met de beef/kip en visvariant van Alaska. Dus ik denk dat ik die combobox van Alaska niet meer bestel.

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Hoe veel voeren?

Bericht door Emmajoja »

Ah dat klinkt niet zo goed als er geen ingrediënten bij Lotgering staan.

Hmm zal me even wat meer moeten verdiepen als ik dit goedkoop wil doen.. Even de eeuwige sneup op het internet beginnen. XD

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Hoe veel voeren?

Bericht door Dinky »

Je kan ook rondneuzen op Barfplaats bij de verzamelplaats om te kijken of je met iemand in de regio kan bestellen zodat je de bestelkosten kan delen.

Afwisselen met merken is sowieso aan te raden.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Hoe veel voeren?

Bericht door Emmajoja »

Dinky schreef:Je kan ook rondneuzen op Barfplaats bij de verzamelplaats om te kijken of je met iemand in de regio kan bestellen zodat je de bestelkosten kan delen.

Afwisselen met merken is sowieso aan te raden.
Dat is ook een goed idee. Zal even spieken daar :)

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Hoe veel voeren?

Bericht door Emmajoja »

Ik heb een plaatsje gevonden zo'n 20min rijden van mijn huis waar ze kvv verkopen en KB zit er ook tussen plus vele anderen. Denk dat ik daar maar eens ga kijken haha! Awesome

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoe veel voeren?

Bericht door Rik »

Dat is fijn. Hopelijk hebben ze ook eendagskuikens. Daar zijn ze hier ook dol op als tussendoortje.

Met 20 min rijden kun je fijn gelijk de eerste paar worsten doorsnijden naar 250gr als je thuis bent, voordat het de diepvries weer in gaat. De kg worsten zijn het moeilijkste door te krijgen (ik wil ze meestal niet te ver ontdooien dus heb ook een diepvriesmes om het door te krijgen).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Hoe veel voeren?

Bericht door Emmajoja »

Rik schreef:Dat is fijn. Hopelijk hebben ze ook eendagskuikens. Daar zijn ze hier ook dol op als tussendoortje.

Met 20 min rijden kun je fijn gelijk de eerste paar worsten doorsnijden naar 250gr als je thuis bent, voordat het de diepvries weer in gaat. De kg worsten zijn het moeilijkste door te krijgen (ik wil ze meestal niet te ver ontdooien dus heb ook een diepvriesmes om het door te krijgen).
Zou bijna zo'n decoupeerzaag aan gaan schaffen. Weet nog van de vorige keer hoe moeizaam het snijden ging. Rillingen lopen me nog over de rug. Soms voel je zo'n stukje bot. Baaah xD volgende keer maar leren handschoenen aan hahaha

Ik zal binnen kort eerst eens naar de dierenspeciaalzaak hier in het dorp. Die verkoopt Carnibest maar niks anders. Even om te kijken wat de dametjes er van vinden haha.

Ik heb ondertussen nog wat locaties in Friesland gevonden die ook kvv hebben. Dus gelukkig kan ik het dan mooi zelf ophalen.

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoe veel voeren?

Bericht door Rik »

Carnibest heb ik nooit gegeven (maar is volgens mij wel goed, ik weet alleen niet hoe fijn de 'maling' is). Kun je dus zeker als afwisseling gebruiken. Van KB viel mij in het begin op hoe fijn die gemalen is. Eigenlijk helemaal geen grote stukken bot. Af en toe een klein stukje.

Hoe langer je het laat ontdooien hoe makkelijker het is om te snijden. Ontdooien kun je dan het beste in de ijskast doen (bij <6 graden). Dan kunnen er ook geen bacteriën ontwikkelen en kan het dus weer gerust de diepvries in na het snijden.

Ben benieuwd hoe ze het gaan vinden :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Hoe veel voeren?

Bericht door Emmajoja »

Rik schreef:Carnibest heb ik nooit gegeven (maar is volgens mij wel goed, ik weet alleen niet hoe fijn de 'maling' is). Kun je dus zeker als afwisseling gebruiken. Van KB viel mij in het begin op hoe fijn die gemalen is. Eigenlijk helemaal geen grote stukken bot. Af en toe een klein stukje.

Hoe langer je het laat ontdooien hoe makkelijker het is om te snijden. Ontdooien kun je dan het beste in de ijskast doen (bij <6 graden). Dan kunnen er ook geen bacteriën ontwikkelen en kan het dus weer gerust de diepvries in na het snijden.

Ben benieuwd hoe ze het gaan vinden :)
Goeie tips! Thanks :) Ben er zelf ook erg benieuwd naar.

Ik ga het wel geleidelijk doen. Dus eerst proberen volledig op natvoer. De blikjes van Aldi Alexis hebben op purrfect cat wel een goede beoordeling. Ik geef dat nu ook al maar dan met brok erbij.

Grappig hoe een goedkoper merk ook goed kan zijn, maar ja ik koop zelf ook alles goedkoop en dat is ook goed. Dus opzich niet heel raar. Afbeelding

Daarna eens zo'n rol doen en verder overstappen. Volgens mij moet het dan wel lukken.

Nova wordt denk ik de moeilijkste. Die eet liever haar brok -_-

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoe veel voeren?

Bericht door Rik »

Heb je dan de blikken van Alexis of de zakjes? Ik zie n.l. dat in de blikken maar 4% kip en 4% rund zitten. Dat is niet veel vlees. Ben benieuwd wat er dan nog meer in zit. Voor die prijs kan dat n.l. niet veel van kwaliteit zijn. Op purrfectcat zeggen ze dan ook 'voor die prijs'. Ik hoop dat er niet al te veel smaakstoffen inzitten die verslavend werken want dan is overzetten op iets anders moeilijk.

http://www.purrfectcat.nl/kat-natvoer-l ... rund-aldi/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Hoe veel voeren?

Bericht door Emmajoja »

Rik schreef:Heb je dan de blikken van Alexis of de zakjes? Ik zie n.l. dat in de blikken maar 4% kip en 4% rund zitten. Dat is niet veel vlees. Ben benieuwd wat er dan nog meer in zit. Voor die prijs kan dat n.l. niet veel van kwaliteit zijn. Op purrfectcat zeggen ze dan ook 'voor die prijs'. Ik hoop dat er niet al te veel smaakstoffen inzitten die verslavend werken want dan is overzetten op iets anders moeilijk.

http://www.purrfectcat.nl/kat-natvoer-l ... rund-aldi/
Beide wel. Afwisselend. In 1 variant zitten suikers. Weet even niet hoe deze heet. Maar die koop ik dus niet. De andere versies hebben geen suikers. Dus die koop ik dan.
Ik wil het graag goed doen voor ze. Maar ik heb niet het meeste geld. Zal over een tijdje veranderen wanneer ik een vast contract heb. Maar zover is het helaas nog niet. :(
Daarom probeer ik kwaliteit te vinden voor de laagste prijs. Ik geef in ieder geval geen Whiskas oid. Zonder dit forum had ik nooit geweten dat, dat niet goed was. Dacht zelf altijd dat Whiskas het beste en duurste voer was xD

Kan animonda nog eens proberen?

Sent from my SM-G960F using Tapatalk


Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoe veel voeren?

Bericht door Rik »

Duur hoeft op zich niet het beste te zijn. Hills en RC zijn ook erg duur maar niet het beste. Het dure zit dan vaak in de marketingafdeling die ze hebben. Veel reclames e.d. (is bij Whiskas en Felix ook zo)

Ik kan begrijpen dat je de laagste prijs zoekt. Alleen te zien aan de achterkant van dat blikje Alexis.... mmmmh.
Op diezelfde pagina bij purrfectcat staat Animonda Carna. Wel ietsje duurder (nog wel onder de €1/dag) maar veel beter qua ingrediënten. En dan zijn de 400gr blikken daarvan nog relatief goedkoper dan daar staat.

Staat bij jou op de achterkant van die blikken Alexis (400gram?) ook 4% rund en 4% kip? Of een hoger percentage? Ingredientenlijst lijkt mij ook niet echt compleet. Alle percentages zouden eigenlijk vermeldt moeten zijn en opgeteld bij de 100% komen. Zoals hier.

In de portiezakjes zal wel meer zitten maar dan betaal je ook >2.52/kg. En dan zit je op hetzelfde als Animonda en CLG e.d. En KVV :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie