Barf vs vegetarisch/ veganistisch

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Lopke

Barf vs vegetarisch/ veganistisch

Bericht door Lopke »

Er ontspint zich een erg interessante discussie, barf tegenover veganistisch/ vegetarisch.
En het schijnt dat synthetisch, de stoffen (enkel taurine?) na kunnen worden gemaakt, die het dier nodig heeft.

Ik persoonlijk vraag me een aantal dingen af:
Is synthetisch nog natuurlijk, of is het net zo natuurlijk als margarine?
Gaat het enkel om de stoffen die ze binnen krijgen of gaat het ook om het werkelijk gebruiken van die kaken, waar onze tijgers zich voldaner voelen als ze hun tanden in een prooi kunnen zetten. Ik heb echt de indruk dat het vogeltje wat ze buiten vangen en eten, hen meer goed doet dan de kwartel of eendagskuiken die ze krijgen....maar ja, iedere dag wild leven uitzetten, ter voldoening, gaat me net wat te ver.
Bij barf zie ik meer "volzitten" dan bij bv bij brokken, daar zie ik meer propwerk.
Misschien een mooie in aansluiting met het "te dik zijn" topic, heeft dat voldaan zijn te maken met het "kauw je eten 10x", het vrij komen van enzymen etc.

Dus gaat het voornamelijk om de stoffen die het levert, of gaat het ook om het inwendige proces.

De tanden blijven veel schoner, onze hond is nu dik 10, barft vanaf dat hij plm 1.5 jaar is, zijn tanden zijn nog steeds hagelwit.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Barf vs vegetarisch/ veganistisch

Bericht door ErikPhilippus »

Lopke schreef:Er ontspint zich een erg interessante discussie, barf tegenover veganistisch/ vegetarisch.
Ik heb zo'n voorgevoel dat het een discussie zal worden gebaseerd op opinies, meningen, (levens-)overtuigingen, (onderbuik-)gevoelens in plaats van wetenschappelijk onderbouwde kennis van het spijsverteringssysteem, en inzicht in de biochemische processen die zich in het lichaam van onze katten afspelen.
Cerna

Re: Barf vs vegetarisch/ veganistisch

Bericht door Cerna »

Omdat ik het aangekaart heb, wil ik er wel op reageren. Maar allereerst: er is ook nog een tussenweg :smile:

Ik heb deze discussie al wel eens gevoerd op facebook want wat doe je wanneer je voor jezelf besluit dat je zoveel van dieren houdt, dat je ze niet meer wilt eten (vegetariër) of zelfs dat je helemaal geen dierlijke producten meer tot je wilt nemen (veganist), maar je hebt wel een vleeseter in huis die je absoluut niet weg wilt doen?

Ga je dan zover dat je vindt dat je vleeseter ook maar vegetariër/veganist moet worden zonder dat hij/zij daar inspraak in heeft of respecteer je dat je kleine roofdier nu eenmaal anders in elkaar steekt dan jij?
En dan krijg je reacties van fanatieke veganisten die inderdaad vinden dat het leven van jouw kat niet belangrijker is dan het leven van die muis en die de kat dus een veganistisch leven opdringen (want zo voel ik dat) of mensen die absoluut geen vlees meer in huis willen hebben en de kat herplaatsen.
Maar er zijn ook genoeg veganisten die het veganistische dieet tot zichzelf beperken.

Ikzelf ben flexanist, dwz een vegetariër (al 41 jaar) die drie jaar geleden ook gestopt is met het gebruiken van de meeste zuivel en ei ook nog maar zo weinig mogelijk gebruikt. Of ik ooit helemaal over zal gaan, weet ik (nog) niet. Ik voel me hier eigenlijk wel goed bij en het is sowieso al lastig genoeg met een vleesetende man.
Maar mijn katten eten kattenvoer. Geen barf, geen KVV alleen zo nu en dan runderhart en soms een paar stukjes kipfilet wanneer mijn man dat eet. En gek genoeg heb ik er geen moeite mee om de runderhart te snijden. Ik denk dat ik dan mijn gedachten aan die arme koe die haar leven heeft moeten laten, uitschakel.

Ik vind dus dat je je eigen principes niet moet opdringen aan een ander. Bij mensen kun je dat wel proberen :smile: omdat mensen kunnen reageren en beargumenteren, maar andere dieren kunnen dat niet dus dan hoor je ze te geven wat voor hen natuurlijk is (vind ik).

Dit vond ik nog op internet: http://www.vetined.nl/news/88/show
Met die laatste zin ben ik het helemaal eens!

(vrees dat er niet veel discussie zal komen :eshifty: )
Cerna

Re: Barf vs vegetarisch/ veganistisch

Bericht door Cerna »

Voor wie toch een echte discussie wil lezen: http://www.veganisme.org/forum/viewtopi ... =23&t=5856
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Barf vs vegetarisch/ veganistisch

Bericht door ErikPhilippus »

“…The greatness of a nation can be judged by the way its animals are treated” (Mahatma Gandhi).

Volledig mee eens, Annet - ook in ons land zijn er helaas vele walgelijke voorbeelden van dierenmishandeling, zowel in de bioindustrie als daarbuiten. Daarom zet ik me actief in voor dierenwelzijn, en probeer de bioindustrie zover mogelijk bij mij (en de katten) weg te houden. Maar dat staat voor mijn gevoel toch los van het al dan niet voorschotelen van een vegetarisch menu aan onze carnivoren.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Barf vs vegetarisch/ veganistisch

Bericht door Rik »

Cerna schreef:Dit vond ik nog op internet: http://www.vetined.nl/news/88/show
Met die laatste zin ben ik het helemaal eens!
Haha, ja dat is exact hetzelfde artikel/tekst als dat ik in het andere topic al aankaartte.
https://www.edupet.nl/vegetarische-voed ... at-kan-dat

In de één na laatste zin raden ze het dus af voor honden en katten. Maar in mijn link staat er een commentaar onder dat het gebaseerd zou zijn op home-made-vega-voer. Kant-en-klaar zou dus (tegenwoordig) wel de nodige stoffen bevatten.

In principe komt de discussie natuurlijk neer op wat goed is voor de kat. In de discussielink (behoorlijk grote discussie en nog niet helemaal doorgenomen) viel het woord dierenmishandeling ook al. Vooropgesteld dat alle katteneigenaren het beste met hun lieve huisdier voor hebben (vlees-gevers en vega-gevers tezamen) kun je dus nooit spreken over dierenmishandeling. De discussie is dus, heeft veganistisch en vegetarisch voer voor katten voldoende in zich om compleet voer voor katten te zijn.

Ik zag in die discussie wel een ander interessant punt. Gewone brokken bevatten vaak maar 4% vlees. En dan nog dierlijke bijproducten ook. Dus gewoon het slachtafval. Met dus maar zo weinig vlees (en dan nog het afval ervan) is het nog maar de vraag hoeveel (goedkope) brokken afgestaan van veganistisch voeren. Ga je het vergelijken met barf dan krijg je natuurlijk wel een verschil.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Barf vs vegetarisch/ veganistisch

Bericht door Dinky »

Dat van 4% vlees en dierlijke bijproducten is volgens mij met name bij bijvoorbeeld budget natvoer waarbij 80% ook nog vocht is. Daarnaast inderdaad de goedkope brokken met veel granen.
In brokken zit ook zeker groot verschil in vleesgehalte ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Barf vs vegetarisch/ veganistisch

Bericht door Rik »

Ook bij de goedkope brokken is het vlees percentage maar 4 tot 10%.
Als ik dan dit zie bij een brok:
granen (38%), vlees en dierlijke bijproducten (10%), plantaardige eiwitextracten, oliën en vetten, plantaardige bijproducten (groene en oranje brokjes: 0,15% gedroogde peterselie komt overeen met 1% peterselie) , groente (2% gedroogde cichoreiwortel), mineralen, gist.
dan zou je zeggen dat dat bijna vegetarisch is :)

Maar inderdaad, er zit veel verschil in kwaliteit van de verschillende merken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Barf vs vegetarisch/ veganistisch

Bericht door Anne »

Ik persoonlijk vraag me een aantal dingen af:
Is synthetisch nog natuurlijk, of is het net zo natuurlijk als margarine?
Gaat het enkel om de stoffen die ze binnen krijgen of gaat het ook om het werkelijk gebruiken van die kaken, waar onze tijgers zich voldaner voelen als ze hun tanden in een prooi kunnen zetten. Ik heb echt de indruk dat het vogeltje wat ze buiten vangen en eten, hen meer goed doet dan de kwartel of eendagskuiken die ze krijgen....maar ja, iedere dag wild leven uitzetten, ter voldoening, gaat me net wat te ver.
Om op je eerste vraag kan ik je geen antwoord geven, ik weet niet of toegevoegde taurine (al dan niet syntetisch) enig nut heeft.
Om te beoordelen of veganistische voeding voor een kat net zo gezond is als gewoon vlees ben ik bang dat je zoiets pas kunt stellen na jarenlange experimenten met katten

Ik denk dat de jacht op een dier waarbij katten hun instinct kwijt kunnen erg belangrijk voor ze is
Zo zijn ze nu eenmaal gemaakt. Ik denk ook dat het vogeltje/muis wat ze buiten vangen ze meer voldoening geeft dan het voorgeschotelde menu, al dan niet barf
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: Barf vs vegetarisch/ veganistisch

Bericht door Cerna »

ErikPhilippus schreef:“…The greatness of a nation can be judged by the way its animals are treated” (Mahatma Gandhi).
Ik bedoelde eigenlijk de allerlaatste zin :smile: :
"Wij kunnen best wel keuzes maken binnen de realiteit van ‘eat or be eaten’, maar niet straffeloos de evolutie forceren."
En de evolutie zegt dat katten carnivoren zijn en dus vlees nodig hebben. Wat je daarnaast zelf in je mond stopt, is geheel aan jou.
Ik denk ook dat het vogeltje/muis wat ze buiten vangen ze meer voldoening geeft dan het voorgeschotelde menu, al dan niet barf
Ik heb dus zo'n ex-zwerfkat die liever een bakje vlees kreeg en de vogels en muizen negeerde.
Zo zat hij een keer onder de picknicktafel en een muis rende bijna rechtstreeks tussen zijn voorpoten. Hij schrok zich lam (en de muis natuurlijk ook) en stak geen poot uit. Ook liep hij op 50 cm afstand langs vogels en negeerde ze volkomen.
Maar een bakje met Whiskas (ja sorry, het is een junkvoereter) dat was binnen no-time op. :lol:
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Barf vs vegetarisch/ veganistisch

Bericht door ErikPhilippus »

Cerna schreef:Ik bedoelde eigenlijk de allerlaatste zin :
"Wij kunnen best wel keuzes maken binnen de realiteit van ‘eat or be eaten’, maar niet straffeloos de evolutie forceren." En de evolutie zegt dat katten carnivoren zijn en dus vlees nodig hebben. Wat je daarnaast zelf in je mond stopt, is geheel aan jou.
Oh, OK - Daar ben ik het ook helemaal mee eens, Annet!
Lopke

Re: Barf vs vegetarisch/ veganistisch

Bericht door Lopke »

Het is de vraag of een zwerfkat heeft geleefd op vogeltjes en muisjes, of dat hij de vuilnisbakken leeghaalde, of dat er iemand in de buurt regelmatig een bakje voer neer zette.

Maar de fastfood verslaving gaat snel :grin:
Hoewel niet bij allemaal, wel is er naar mijn idee een verschil tussen een kat die niet beter weet dan vlees, die trekt zijn neus op voor brokjes. Maar als ze er mee afgespeent zijn, en kortere of langere tijd erna gekregen, kan het altijd weer een dilemma zijn/worden.

Erik, ik denk dat je wel een punt aanhaalt, veel zijn meningen, maar zijn meningen niet datgene waar we het meeste van ons gedrag op baseren?
Lopke

Re: Barf vs vegetarisch/ veganistisch

Bericht door Lopke »

Cerna schreef: "Wij kunnen best wel keuzes maken binnen de realiteit van ‘eat or be eaten’, maar niet straffeloos de evolutie forceren."
En de evolutie zegt dat katten carnivoren zijn en dus vlees nodig hebben. Wat je daarnaast zelf in je mond stopt, is geheel aan jou.
Ik vind een heleboel mensen die veganistisch eten er een heel ongezonde beetje groenige kleur van krijgen. Dus ik vraag me af, of het wel zo unaniem is.
We hoeven naar mijn idee niet zoveel vlees te eten als er nu gebeurd, maar 2-3 x in de week eemn beetje vlees is naar mijn idee gezond.

Een vriendin van ons, is een jaar of 12 terug helemaal vegetarisch geworden, at goede vervanging.
Maar na een jaar of 10 kreeg ze verlammingsverschijnselen, ze was zich van geen kwaad bewst, ging uiteindelijk na veel gedokter naar een chinese dokter, die veel verder keek.
Ze was op een gegeven moment ook wat hesig gaan praten, na grondige doorlichting kwam eruit dat het haar 100% vegetarisch zijn was. Ze moest weer wat vlees gaan eten, ze was er kapot van, maar na 2 maanden liep ze weer en na een half jaar had ze haar stem terug.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Barf vs vegetarisch/ veganistisch

Bericht door Anne »

We hoeven naar mijn idee niet zoveel vlees te eten als er nu gebeurd, maar 2-3 x in de week eemn beetje vlees is naar mijn idee gezond.
Hoe kan dat nog gezond zijn met zoveel stress en afvalstoffen in het vlees? :-|
Het is al bekend dat het ook niet gezond is voor het milieu
Het is ook al bekend dat rood vlees kankerverwekkend is
Een vriendin van ons, is een jaar of 12 terug helemaal vegetarisch geworden, at goede vervanging.
Maar na een jaar of 10 kreeg ze verlammingsverschijnselen, ze was zich van geen kwaad bewst, ging uiteindelijk na veel gedokter naar een chinese dokter, die veel verder keek.
Ze was op een gegeven moment ook wat hesig gaan praten, na grondige doorlichting kwam eruit dat het haar 100% vegetarisch zijn was. Ze moest weer wat vlees gaan eten, ze was er kapot van, maar na 2 maanden liep ze weer en na een half jaar had ze haar stem terug
Dit kan ik moeilijk geloven. Het is wetenschappelijk bewezen dat een mens zonder vlees kan
Vegetariërs en veganisten zijn gezonder dan mensen die wel vleeseten.
Zo komen hart en vaat ziekten minder voor en ook een gezondere bloeddruk
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Barf vs vegetarisch/ veganistisch

Bericht door Rik »

Anne schreef:Dit kan ik moeilijk geloven. Het is wetenschappelijk bewezen dat een mens zonder vlees kan
Vegetariërs en veganisten zijn gezonder dan mensen die wel vleeseten.
Dan moet je er wel voor zorgen dat je alle benodigde voedingswaarde binnenkrijgt. Als je dus zelf wat samen gaat stellen en je maakt wat fouten in die samenstelling dan kunnen dit soort dingen wel voorkomen.

Datzelfde geldt voor het voeren van barf. Als je dat niet goed doet (omdat je barf zelf samen stelt) kan het de gezondheid op lange termijn schaden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie