Barf vs vegetarisch/ veganistisch

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Barf vs vegetarisch/ veganistisch

Bericht door Anne »

Vlees en vis is voor mij hetzelfde, het zijn dieren
Vroeger werden dieren bejaagd, veel stress, maar betrekkelijk weinig kanker.
Misschien komt het wel door de AB kuurtjes die zo graag worden gegeven, wie zal het zeggen.
De dieren die vroeger leefden konden hun natuurlijke behoeftes kwijt
dat kan nu niet meer. Denk ook aan alle stress van de moederdieren die in krappe ruimtes moeten bevallen en zogen ( varkens) en denk aan alle moederkoeien die hun babys gelijk moeten afstaan
Dan moet je er wel voor zorgen dat je alle benodigde voedingswaarde binnenkrijgt. Als je dus zelf wat samen gaat stellen en je maakt wat fouten in die samenstelling dan kunnen dit soort dingen wel voorkomen
Dat klopt. Ik slik heel veel vitamines elke dag
Onze kinderen zijn vegetarisch opgegroeid en zijn gewend om elke dag vitamines te slikken
Ze mankeren bijna nooit wat, ik ook niet overigens
Ik eet 35 jaar geen vlees meer
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Barf vs vegetarisch/ veganistisch

Bericht door Anne »

Ik ben van origine biochemicus, en heb in m'n jonge jaren zo'n 12 jaar als kanker-onderzoeker gewerkt op het Antoni van Leeuwenhoekhuis. Dus ik heb wel enig inzicht hoe allerlei processen in de diverse organen van onze beestjes verlopen, plus dat die achtergrond me wel een gezond-kritische houding heeft gegeven.
Niet om nog een discussie in het leven te roepen maar Erik wil dat zeggen dat jij door je werk als onderzoeker ook dierproeven hebt gedaan of daar bij betrokken was?
als dit te gevoelig voor je is laat dan maar zitten
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Lopke

Re: Barf vs vegetarisch/ veganistisch

Bericht door Lopke »

Anne, je hebt ergens wat gemist, wij eten geen vlees van de supermarkt.
Wij eten vlees van dieren die op natuur gebieden hebben rondgelopen en van biologische boerderijen.
Dus zo vrij als of vrijer dan, dieren van vroeger toen wij jong waren.

Overigens ook biologische groentes omdat die 1 veel lekkerder zijn maar 2 verdringt nummer 1 van zijn plek tegenwoordig, de produktiemethodes van tegenwoordig ons niet aanstaan.

Maar we hebben het over barf vs vegetarisch veganistisch eten geven aan dieren.
Soms een vergelijkingen maken met mensen, daar kom je niet los van.
Dierenproeven erbij halen...ik wil Erik vragen of hij het antwoord per pb wil doen....waar ik deze opmerking ook thuis vind horen.
Maar het neigt al weer naar dat er aanval of verdediging komt, dus ik wil vragen, zullen we weer on topic gaan!

En als er geen aanvullingen meer zijn, op het topic, zullen we er dan mee stoppen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Barf vs vegetarisch/ veganistisch

Bericht door Anne »

Ik had het over vlees eten in het algemeen Lopke, het meeste vlees wordt nog steeds in supermarkten gekocht

Enne dat over dierproeven erbij halen, dat had ik nooit gedaan als ik niet had gelezen dat Erik in zijn vroegere jaren kankeronderzoek deed
plus had ik al aangegeven dat het een gevoelig iets kan zijn en alleen Erik bepaalt of hij daar op in wil gaan
Maar het neigt al weer naar dat er aanval of verdediging komt, dus ik wil vragen, zullen we weer on topic gaan!
Dat was met deze gevoelige vraag van mij zeer zeker niet de bedoeling
Eerlijkheid is ook een kunst

maar prima zo, terug naar on topic

Wat fijn Lopke dat het vlees wat jullie eten van dieren is die het geluk hebben gehad buiten te mogen leven. Dat lijkt me gezonder dan van dieren die hun dagen gehuld zien in gevangenis en stress
Komt daar ook het barf vlees vandaan voor jullie katten?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Lopke

Re: Barf vs vegetarisch/ veganistisch

Bericht door Lopke »

Goh, Anne, je zegt on topic te willen gaan, zullen we dat dan doen.
Als je de antwoorden werkelijk wil weten, open dan een topic over herkomst vlees of stuur ons een pb, zoals ik ook de vraag aan Erik, eerder per pb zou doen.

Bij deze sluit ik voor mij persoonlijk het topic, tenzij er nog eens leuke nieuwtjes komen.
Maar ik geloof datr we tot dusver kunnen afsluiten met:

Barf valt te verkiezen.
Maar vegetarisch en veganistisch kan, mits goed uitgebalanceerd, wat lastig is, naast taurine zijn er flink wat enzymen en mineralen die erin thuishoren.
Goede vegetarische of veganistische brokken zijn altijd te verkiezen boven supermarktvoeding ( wat niet ;-) )

Vraag die er in ieder geval wat mij betrefd blijft:
Invloed van het hele jaagproces, het gebruik van de kaken, wat wordt er aan sappen aangemaakt ter vertering etc van het voedsel in dat proces, het welbevinden tevredenheid van dit proces op het leven.
Wat betekend het als er 1 of meer stappen uit dat proces wordt gehaald.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Barf vs vegetarisch/ veganistisch

Bericht door Anne »

Goh, Anne, je zegt on topic te willen gaan, zullen we dat dan doen.
Als je de antwoorden werkelijk wil weten, open dan een topic over herkomst vlees of stuur ons een pb, zoals ik ook de vraag aan Erik, eerder per pb zou doen.
Ik maak zelf wel uit wat voor vragen ik stel. En nogmaals, het is niet aan mij om deze beantwoord te krijgen. Dat maakt nog altijd degene uit aan wie ze worden gesteld
Herkomst vlees is altijd dier, rare vraag die ik niet hoef te stellen

Lekker voorbeeld geef je door off topic te gaan
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Lopke

Re: Barf vs vegetarisch/ veganistisch

Bericht door Lopke »

Bij deze sluit ik voor mij persoonlijk het topic, tenzij er nog eens leuke nieuwtjes komen.
Maar ik geloof datr we tot dusver kunnen afsluiten met:

Barf valt te verkiezen.
Maar vegetarisch en veganistisch kan, mits goed uitgebalanceerd, wat lastig is, naast taurine zijn er flink wat enzymen en mineralen die erin thuishoren.
Goede vegetarische of veganistische brokken zijn altijd te verkiezen boven supermarktvoeding ( wat niet ;-) )

Vraag die er in ieder geval wat mij betrefd blijft:
Invloed van het hele jaagproces, het gebruik van de kaken, wat wordt er aan sappen aangemaakt ter vertering etc van het voedsel in dat proces, het welbevinden tevredenheid van dit proces op het leven.
Wat betekend het als er 1 of meer stappen uit dat proces wordt gehaald.
Cerna

Re: Barf vs vegetarisch/ veganistisch

Bericht door Cerna »

Ik wil jouw vragen nog wel beantwoorden, maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening.

Wanneer je deze vragen stelt, ga je er eigenlijk van uit dat we onze huiskatten dus wat onthouden, dat onze huiskatten misschien zelfs wel behoorlijk gefrustreerd zijn omdat ze op niet meer mogen jagen dan een vlieg waarvoor ze hun kaken niet echt nodig hebben. Dat onze huiskatten ontevreden rondlopen omdat ze zo'n kant-en-klare hap in hun bakje voorgeschoteld krijgen (maar wanneer ik het niet goed lees en verkeerde conclusies trek, alsjeblieft corrigeer me).

Maar ik denk dat onze katten inmiddels zover en zolang gedomesticeerd zijn dat ze zich niet gefrustreerd voelen. Wil niet zeggen dat ze geen jachtinstinct meer hebben, maar dat is volgens mij meer een reflex dan dat ze echt denken: jammie, lekker vogeltje.
Mijn katten vangen een enkele keer wel eens een vogel op ons dakterras. Vooral de merels zijn erg overmoedig en een enkele keer onderschatten ze de snelheid van de kat (ja, ook Britten kunnen snel zijn :lol: ), maar nadat de vogel gevangen is, is de lol er al snel van af.
Ze nemen dus genoegen met hun brokjes en blikjes/zakjes en ik heb niet de indruk dat ze wat tekort komen.

:offtopic:
@ Anne: je vraagt Erik of hij dierproeven heeft gedaan. Natuurlijk ben ik ook tegen dierproeven en vooral tegen de vanzelfsprekendheid, maar de medische wetenschap zou nooit zover zijn gekomen wanneer er geen dierproeven zouden zijn gedaan.
En jouw vitamines (verbaas me erover dat je ze slikt want daarmee geef je aan dat een vegetarisch dieet zonder die vitamines dus niet erg gezond is. Ik heb - totdat ik ook zuivel en eieren schrapte - nog nooit iets hoeven slikken. Eigenlijk is veganisme dus niet erg gezond :smile: ) zullen ook op dieren zijn getest, het hypo-allergene voer wat je geeft, is getest. Wanneer je naar het ziekenhuis zou moeten (afkloppen) werken daar artsen die hun kennis hebben verkregen dankzij dierproeven. Dierenartsen helpen onze dieren dankzij dierproeven.
Het is een akelig gegeven en hoe meer alternatieven er komen hoe beter, maar feit blijft dat wij gezond blijven dankzij dierproeven die ooit gedaan zijn.

En al die andere, vaak erg onzinnige, dierproeven mogen van mij afgeschaft worden!
Lopke

Re: Barf vs vegetarisch/ veganistisch

Bericht door Lopke »

Nou, ik wil niet per direct zeggen dat we onze dieren onthouden, ben me er van bewust dat onze huisdieren niet meer zijn hoe ze waren, inherent aan fokken mn rasfokken door de eeuwen heen.

Maar als ik zie hoe in ieder geval onze Loke echt wel jaagt en opeet, en daarna is.
Cara, kan ik niet goed genoeg zeggen, ze heeft hier paar x gelogeert en nu woont ze hier maar met nest....niet om goed beeld er bij te hebben.
Ik snap dat we niet al onze katten opeens los kunnen gooien.
Maar, ook ik/wij, hebben schakels uit de lijn gehaald, ze krijgen bevroren/ontdooid en dus al dood vlees ( het heet versvoer maar dat is het natuurlijk niet ) waar het vlees bij honden lekker rijp mag zijn, is dat bij katten absoluut niet.

Het is niet de bedoeling om met een vingertje klaar te zitten, maar nieuwsgierigheid.
Misschien zou in de loop van het topic de titel wel alweer verandert moeten zijn en gaat het mij niet eens om dat verschil barf/vegetarisch/veganistisch maar, nou ja: wat gebeurd er als je er schakels uit haalt.
De leeuw in de dierentuin kan ook niet jagen....en dat willen we hier in Nederland graag zo houden :-)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Barf vs vegetarisch/ veganistisch

Bericht door Rik »

O, maar hier maken ze zo'n dood "vers" prooidier gewoon weer levend hoor. Er worden kopjes aan gegeven, gekroeld en dan in een keer... floep... schiet dat "verse prooidier" met een hele grote boog door de hal of badkamer.

Maar ik ben ze het pas kort geleden gaan geven en heb nou niet echt het idee dat ze het daarvoor "gemist" hebben. Het is leuk om te zien hoe je af en toe toch weer het wilde beest eruit kunt halen, maar als ze het niet zouden krijgen lijkt het me niet een "gemis". Het is dus meer iets dat je dan naar boven haalt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Barf vs vegetarisch/ veganistisch

Bericht door Dinky »

Ik heb een keer een artikel gelezen waarbij onderzoek was gedaan en katten de keuze kregen tussen een voer puzzel en een bakje brokjes. De meeste katten kozen voor de puzzel.
Ik geloof dus zeker dat moeite doen voor voer meer voldoening geeft dan gewoon een bakje brokken neerzetten. Maar dat staat los van het voer dat je geeft, dat heeft te maken met hoe je het geeft.

Ik denk ook dat kauwen bij katten een meerwaarde heeft net als bij mensen. Maar ook met brokjes wordt gekauwd, we geven de katten niet dagelijks alleen 'pap'.

Hoe je het geeft staat in mijn ogen dus los van wat je geeft ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Lopke

Re: Barf vs vegetarisch/ veganistisch

Bericht door Lopke »

Rik schreef:O, maar hier maken ze zo'n dood "vers" prooidier gewoon weer levend hoor. Er worden kopjes aan gegeven, gekroeld en dan in een keer... floep... schiet dat "verse prooidier" met een hele grote boog door de hal of badkamer.

Maar ik ben ze het pas kort geleden gaan geven en heb nou niet echt het idee dat ze het daarvoor "gemist" hebben. Het is leuk om te zien hoe je af en toe toch weer het wilde beest eruit kunt halen, maar als ze het niet zouden krijgen lijkt het me niet een "gemis". Het is dus meer iets dat je dan naar boven haalt.
Ik zie hier wel een verschil tussen een vers gevangen merel en een versgemaakte eendagskuiken ;-)
daar komt de vraag van mij ook uit voort, meer aan wat gebeurd er fysiek in het hele proces.

ff heel onparlementair....ik geloof niet dat de mc donald ganger het idee heeft dat ie een versgevangen konijn mist :-)
Ik misschien ook niet..... :lol:

Maar wat missen we in de schaleks....
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Barf vs vegetarisch/ veganistisch

Bericht door Anne »

:offtopic:
@ Anne: je vraagt Erik of hij dierproeven heeft gedaan. Natuurlijk ben ik ook tegen dierproeven en vooral tegen de vanzelfsprekendheid, maar de medische wetenschap zou nooit zover zijn gekomen wanneer er geen dierproeven zouden zijn gedaan.
En jouw vitamines (verbaas me erover dat je ze slikt want daarmee geef je aan dat een vegetarisch dieet zonder die vitamines dus niet erg gezond is. Ik heb - totdat ik ook zuivel en eieren schrapte - nog nooit iets hoeven slikken. Eigenlijk is veganisme dus niet erg gezond ) zullen ook op dieren zijn getest, het hypo-allergene voer wat je geeft, is getest. Wanneer je naar het ziekenhuis zou moeten (afkloppen) werken daar artsen die hun kennis hebben verkregen dankzij dierproeven. Dierenartsen helpen onze dieren dankzij dierproeven.
Het is een akelig gegeven en hoe meer alternatieven er komen hoe beter, maar feit blijft dat wij gezond blijven dankzij dierproeven die ooit gedaan zijn.

En al die andere, vaak erg onzinnige, dierproeven mogen van mij afgeschaft worden!
Annet ik ben het helemaal met je eens dat onzinnige dierproeven mogen worden afgeschaft
Maar ik lees nergens terug dat ik de vraag veroordelend bedoelde?
Mijn vraag aan Erik was een impulsieve, meer uit nieuwsgierigheid dan om iemand te veroordelen
Ik gaf al aan het een gevoelige vraag was
En onder een goed vegetarisch dieet hoef je misschien geen vitamines bij te slikken maar ik volg geen goed vegetarisch dieet ;-) Zo gebruik ik bijna geen zuivel, wel biologische eieren, ik eet te weinig groentes ( meer peulvruchten = eiwitten) dus uit laksheid en voor alle zekerheid slik ik bij
Vroeger toen ik nog een kind was en er vrijwel geen vegaprodukten bestonden (behalve sojabrokjes bah!!) had ik bloedarmoede, dus altijd al op ijzer gelet, vooral tijdens mijn zwangerschappen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Lopke

Re: Barf vs vegetarisch/ veganistisch

Bericht door Lopke »

Dinky schreef:
Ik denk ook dat kauwen bij katten een meerwaarde heeft net als bij mensen. Maar ook met brokjes wordt gekauwd, we geven de katten niet dagelijks alleen 'pap'.

Hoe je het geeft staat in mijn ogen dus los van wat je geeft ;-)
Alleen is het proces niet alleen het kauwen, maar scheuren van het vlees, het knagen op spieren, zacht vlees, taai vlees, het vermorzelen van botjes, het vraagt heel verschillende technieken van knippen, scheuren, bijten, knagen dan brokjes eten.
Allemaal even groot, hapklaar, even hard, de zelfde structuur en vaak ook nog eens de zelfde smaak.
Natvoer, vraagt eigenlijk helemaal niks....
Plaats reactie