Barfen en kittens

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Lopke

Barfen en kittens

Bericht door Lopke »

Mama Lopke eet barf en haar kinderen gaan we ook zo afspenen.
Inmiddels hebben we 7 mensen op de wachtlijst staan die ook allemaal geïnteresseerd zijn in barf en zich erin verdiepen.
Er is een prachtig topic op barfplaats, wat we eigenlijk alleen maar hoeven te volgen om rasvleeseters te krijgen.

Straks gaan we de bestelling maken voor de komende 3 maanden, dus 1 van de diepvriesvakken komt vol met spulletjes voor de eerste weken afspenen kittens.
Een zak eendagskuikens, kippevleugels, muisjes, kwartels, zalmsnippers.
Als we gaan beginnen komt er gehakt, eitjes, kipfilet.
En verder zullen we zo nu en dan wat malen en lekkere compleetvoeren geven.

Wij zijn enorm blij dat we ze zo'n goede start kunnen geven.
Mensen hebben gevonden die dit ook willen gaan doen.
We hebben goede droger voor de kattensnoepjes, die alle toekomstige eigenaren eentje mee krijgen, want het blijft een heerlijk werkje, je eigen spul te drogen.
Lop is op het moment fan van gedroogde long ( wat wel een enorm werk is om te snijden )
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Barfen en kittens

Bericht door Rik »

Hoe moet ik dat eigenlijk zien als je ze straks over zo'n 4 weken af gaat spenen? Gehakt en een eitje kan ik me nog wel voorstellen. Maar wat doet een kitten met een (hele) kipfilet? Maal je die, of snij je die in hele kleine stukjes of kan zo'n kitten al flink scheuren met de tandjes?

KVV lijkt mij sowieso niet zo'n probleem wat dat is dusdanig gemalen dat het bijna qua structuur op ander natvoer lijkt.

Onlangs bij de katten van mij (bijna 11 maanden) begonnen met één keer per week een eendagskuiken. Ze spelen er eerst een kwartier mee voordat ze uiteindelijk beginnen te knabbelen en daarna scheuren en knauwen. Ik zal bij de volgende bestelling rauw ook eens kippennekken mee laten komen. Een hele kwartel vind ik eigenlijk een beetje groot/veel. Ik zag wel al wat ander compleet prooidier staan bij animalfoodexpress. Wat zijn die babymuisjes duur zeg (vergeleken met de eendagskuikens).

Waar kopen jullie eigenlijk de barf-ingrediënten? Online of hebben jullie een winkeltje in de buurt (of bestellen jullie op barfplaats mee)? KVV voor katten is hier in de buurt maar moeilijk te krijgen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Barfen en kittens

Bericht door castratenkoor »

Dat muisjes veel duurder zijn dan eendagskuikens is logisch. Eendagskuikens is een restproduct, afval dus eigenlijk. Het zijn de haantjes en de onzijdige exemplaren, de kippetjes gaan door voor ei-productie.

Muizen kweken kost best veel tijd en energie en voer en zo. Weet ik uit eigen ervaring als voormalig slangenhoudster. En een muizenkweek kan opeens stilvallen en dan moet je alsnog bijkopen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Lopke

Re: Barfen en kittens

Bericht door Lopke »

Zelf nog nooit eerder kittens afgespeend op barf, dus wij volgen het topic wat er over bestaat op barfplaats.
Het wordt langzaam opgebouwd, de kipfilet wordt in blokjes gesneden, zodat ze wel moeten kauwen.
je bouwt eigenlijk steeds verder uit van vleessoorten.

Maar Lopke kreeg wel vanaf 8 weken bij ons barf, die kon er wat van, zij beet en scheurde en knaagde dat het een lieve lust was.
Ze was trouwens wel barf gespeend maar wij hebben het eigenlijk niet zo meegemaakt, we stonden nl op reservelijst.

We halen op verschillende plekken, veel bij www.versvoer.nl
En soms sluiten we aan bij leveranciers op barfplaats.
Muizen, hamsters ed zijn inderdaad duurder, soms wel erg duur, maar goed met 1-2 katten is dat allemaal wel te overzien, doe je het als afwisseling eens in de week.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Barfen en kittens

Bericht door Rik »

Ik zal, naast de kippennekjes, de volgende keer ook eens een kwartel bestellen. Ben benieuwd of je die in twee (of 4) kunt snijden. Een complete kwartel is een beetje groot en ze kunnen niet samen één prooi eten want dan begint Bono zachtjes te grommen. (En als ze hun tanden in de prooi zetten rennen ze ermee weg)

Ze krijgen nu dus KVV om de dag (andere dag Cat lovers gold blik, met hoog vlees gehalte). Maar voor de tanden zou je echt moeten barfen of af en toe een prooidier geven.

Ik ben ook benieuwd hoe het straks met de kittens gaat en hoe snel ze met een prooi overweg kunnen.

Ik zag dat een babymuisje maar 2 of 3 gram is. Die zullen ze natuurlijk ook al vrij snel kunnen verorberen :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Lopke

Re: Barfen en kittens

Bericht door Lopke »

Ik zou dan als het bevroren of half bevroren is snijden.
Dat is gemakkelijker dan wanneer het binnenste zacht is.

Geweldig he, al dat gegrom, dan zie je echt dat ze roofdieren zijn en in hun hart wild.
Lopke

Re: Barfen en kittens

Bericht door Lopke »

We hebben wat vlees gemalen, en ze hebben hun eerste snippertjes kipfilet op.
De restjes zijn voor de mama's.

Althans de meesten hebben wat snippertjes op, sommigen snappen nog echt niet wat ze er mee aan moeten. Maar de mama's geven het goede voorbeeld, dus we gaan er van uit dat het iedere dag beter wordt.
Cerna

Re: Barfen en kittens

Bericht door Cerna »

Ik word helemaal akelig wanneer ik lees wat jullie zoal voeren.
Ik hou het maar gewoon op blikjes en brokjes :smile: Zie ik tenminste geen dode dieren.
Dan maar wat minder roofdier.

En trouwens, Gizmo wordt hondsberoerd van KVV: spugen en diarree. De Britten blieven het niet (meer).
Ik heb een vriendin die haar kat veganistisch voert. De kat doet het er goed op, maar ik vind het toch enigszins onnatuurlijk.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Barfen en kittens

Bericht door Rik »

Veganistisch... Ja, dan moet je wel precies weten wat je voert. Katten zijn carnivoren dus dan lijkt het me met veganistisch heel moeilijk de juiste voedingsstoffen te vinden. Het kan schijnbaar wel maar wordt normaal gesproken afgeraden.
https://www.edupet.nl/vegetarische-voed ... at-kan-dat
(En veganistisch is moeilijker dan vegetarisch)

Hier hebben ze het zaterdags-eendagskuikentje weer gehad. Grote lol weer. De laatste 2 die ik nog had dus ik moet weer bijbestellen. Ik ben het inmiddels wel gewend. Er wordt eerst flink met het kuiken gespeeld alvorens die helemaal op te eten.

Verder ben ik blij dat ze KVV hier goed accepteren. Ligt toch dichter bij de natuur dan brokken.

Ik ben benieuwd hoe die kleine kittens straks een eendagskuiken te lijf gaan :lol:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Barfen en kittens

Bericht door Dinky »

Haha, dat kan je verwachten bij een topic dat barfen heet Annet :lol:

Echt veganistisch lijkt mij niet mogelijk bij de kat aangezien katten bepaalde dierlijke eiwitten niet zelf aan kunnen maken (in tegenstelling tot honden).
Kan overigens wel begrijpen dat je geen herkenbare dieren wilt voeren ;-)

Ik zal binnenkort eens gaan kijken hoe dinky met een kippennekje omgaat. Vanavond eerst maar eens een portie kvv voor onze echte vleeseter :smile:
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Lopke

Re: Barfen en kittens

Bericht door Lopke »

Ja, je moet er inderdaad wel aan wennen, maar als je ziet met hoeveel plezier je katten voor hun eten werken, is het me dat 100% waard.
Ik denk maar zo, ik heb ook geen medelijden met alle beestjes die de paarden mee vermalen met het gras of hooi. Ze zijn misschien niet zo aaibaar maar die leven nog als ze in de paardenmuil belanden.

vegetarische brokken wel eens gehoord, veganistisch nog niet....mij te kunstmatig allemaal.
Cerna

Re: Barfen en kittens

Bericht door Cerna »

Dinky schreef:Echt veganistisch lijkt mij niet mogelijk bij de kat aangezien katten bepaalde dierlijke eiwitten niet zelf aan kunnen maken (in tegenstelling tot honden).
Het kan wel: https://www.vega-life.nl/more/dier-voed ... kattenvoer

Maar goed, zo :offtopic:
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Barfen en kittens

Bericht door Dinky »

Was in de veronderstelling dat taurine alleen dierlijk kon zijn, maar kan dus blijkbaar ook synthetisch.
Maar zoals je zelf al aangeeft volstrekt tegennatuurlijk aan het zijn van carnivoor ;-)
Hier bestaat de hoofdmaaltijd ook gewoon uit brokjes. Is ook wel stukje gemak, Dinky eet liever rauw (ze geeft dus ook niets om bereide kip maar wordt helemaal enthousiast bij rauwe kip, dan staat ze gelijk naast je als je dat pakt :lol: )
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Barfen en kittens

Bericht door Rik »

Op zich niet zo heel off-topic hoor :) Het gaat wel om barfen en kittens maar een andere kant aanstippen mag natuurlijk ook.

In de link die ik gaf was het eerste commentaar ook dat het artikel over zelf-gemaakt vegetarisch ging. En ja, dan moet je dus heel goed opletten wat je voert. En zoals jouw link al aangeeft is er dus ook kant en klaar veganistisch. Dat wist ik niet eens. Maar zoals je zelf ook al zegt, het voelt wat onnatuurlijk. Het blijft natuurlijk verder een eigen keus voor de mensen maar met kant en klaar veganistisch lijkt me dat voor die mensen een stuk makkelijker.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Barfen en kittens

Bericht door ErikPhilippus »

Rik schreef:Maar zoals je zelf ook al zegt, het voelt wat onnatuurlijk.
Het voelt niet alleen onnatuurlijk, het is ook onnatuurlijk. Het organisme van de kat is niet echt geschikt om plantaardige eiwitten te verteren, dierlijke eiwitten staan veel dichter bij de eiwitten die de kat van nature nodig heeft.
Plaats reactie