Kvv 11+ kat

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Plaats reactie
Wizzymylove
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 okt 2016 20:45

Kvv 11+ kat

Bericht door Wizzymylove »

Hallo,
Ik zit met een probleem.
Ik zou mijn 11 jarige kat heel graag rauwe voeding geven.
Heb dit in het verleden een paar keer gedaan met een bacteriële infectie als gevolg.
Nu wil ik dit graag proberen met een ander merk.
Het merk dat ik in het verleden gebruikte was tinlo en barfmenu.
Nu heb ik nog van toen 2x Haaksbarf liggen en wil dit graag geven.
Maar ik ben bang dat mijn kat weer een infectie gaat oplopen.

Wat nu gedaan?

Greetz
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kvv 11+ kat

Bericht door Dinky »

Weet niet hoe oud die rollen Haaksbarf zijn? Na 3 maanden in de vriezer gaat de voedingswaarde bijvoorbeeld al achteruit al zijn de meeste rollen 12 maanden houdbaar na productie.

Heb je het in het verleden gecombineerd met brok? Want brok en rauw hebben een andere samenstelling waardoor de combi wel eens tot problemen kan leiden.
Ook moet je het rauw vlees behandelen als eigen rauw vlees dus niet te lang buiten de koeling laten staan bijvoorbeeld.

Lastig om advies te geven maar ik zou heel goed afwegen wat de oorzaak is geweest van infectie en hoe groot de kans is dat het weer kan gebeuren.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kvv 11+ kat

Bericht door Rik »

Op de rollen van haaksbarf staat ook een houdbaarheidsdatum (op de sticker achter de THT). Hier bij Welkoop hadden ze zelfs rollen in de diepvries liggen die over datum waren (Ja, die ga ik natuurlijk niet meenemen :)). Hier lusten ze de rund in ieder geval niet (die komt er nét zo hard weer uit). De andere gaan er wel goed in.

Maar ik zou echt geen kvv over datum geven.
Tevens zou je van haaksbarf alle varianten moeten afwisselen om compleet te zijn.

Zelf geef ik een goede brok (het zijn nog kittens) en Cat Lovers gold (blik met hoog vleesgehalte) met af en toe een keer haaksbarf. Gelukkig hier (nog) geen problemen met brok en kvv door elkaar.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Kvv 11+ kat

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Hoi, mag ik uit nieuwsgierigheid vragen waarom je dat wil als er dat soort risico's aan zitten? Welke voordelen maakt de afweging?
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Natascha001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 01 dec 2012 06:43

Re: Kvv 11+ kat

Bericht door Natascha001 »

Het kan dat jouw kat gevoeliger is dan andere katten voor infecties. Het kan ook dat de reden was dat de combinatie lag in het voeren van brokken samen met vers vlees. Zoals al is aangegeven geeft dit bij sommige katten problemen. Vers vlees verteren vraagt een zuurdere maag dan voor het verteren van brok nodig is. Dus een kat overzetten van brok naar vlees kan soms overgangsklachten geven. Hier had er eentje zachtere ontlasting dan normaal.

Ik weet niet wat je nu voert, een mogelijkheid kan zijn om langzamer over te gaan. Dus eerst overgaan op volledig compleet natvoer met een hoog percentage vlees en weinig koolhydraten en dan overstappen naar vers vlees.

Onze 4 katten krijgen nu ruim 4 jaar kvv/vlees. Soms krijgen ze brokjes als snoepjes.
Knuffel van Roady, Pepper, Odie en Peewee
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kvv 11+ kat

Bericht door castratenkoor »

De houdbaarheidsdatum van die KVV-worsten geldt voor hele worsten. eenmaal aangesneden dan bederft het een stuk sneller. Ik heb 7 katten en zelfs voor mij zijn die worsten te groot, of ik zou ze 100% op KVV moeten zetten. En dat is niet mijn keuze. ze eten niet allemaal rauw vlees en ook niet allemaal natvoer.

Ik heb Carnibest gevoerd, die diepvries worsten zaagde ik in 6 plakken en dan ontdooide ik 1 plak per maal. Maar als je dat driemaal per week geeft duurt het nog 2 weken voor de worst op is. Er werd met lange tanden door maar een paar van gegeten. Ik kon meer dan de helft steeds wegmikken.

Hoe ik het nu doe, ik heb 5 soorten brokken verdeeld over 3 verdiepingen staan, ik voer tweemaal daags natvoer en tweemaal per week rauw vlees. dat koop ik bij de slager en laat ik verpakken in zakjes van 80 gram. En dat gaat de vriezer in. Zo kan ik tweemaal per week een zakje ontdooien, om en om kip en rund. En dat eten ze met smaak schoon op.

Hier is het nooit een probleem geweest dat ze brok-natvoer-rauw door elkaar eten. Dan bedoel ik dus niet gemengd, maar snel achter elkaar.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gittje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 okt 2016 15:33

Re: Kvv 11+ kat

Bericht door Gittje »

Mijn ervaring is dat het voor volwassen & oude(re) katten dikwijls moeilijk kan zijn om hen qua voeding in een andere richting te sturen. En met het ouder worden neemt de immuniteit af, waardoor een bacteriële infectie die hij vroeger al gehad heeft terug kan voorvallen.

Dagelijks probeer ik mijn kat(ten) ook KVV te geven, meer als tussendoortje, maar met zeer wisselend resultaat. Gelukkig kan ik de KVV doorspelen naar de hond als ze er niet van eten.

Ik hou het dus voorlopig bij zo veel mogelijk variatie: natvoer, KVV en brok.
Wizzymylove
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 okt 2016 20:45

Re: Kvv 11+ kat

Bericht door Wizzymylove »

Bedankt allemaal voor jullie antwoord!
De reden dat ik KVV wil geven is omdat ik denk dat KVV veel gezonder is dan natvoer.
Maar ik ben bang dat mijn lieve poes weer een infectie gaat opdoen.
Wat kan ik doen om dit te vermijden?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kvv 11+ kat

Bericht door Anne »

Misschien weerstandsverhogers geven? Al weet ik niet zeker of dat effect heeft op een bacteriele infectie. Is het niet zo dat je alleen vatbaarder daarvoor bent als je weerstand laag is?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Kvv 11+ kat

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Quote pagina van een dierenarts over vers vleesvoeding: Infecties zijn te voorkomen door voeding voldoende te verhitten (bacteriën), in te vriezen (parasieten) en voldoende hygiëne in acht te nemen (overbrengen van bacterie van rauw op bewerkt voedsel).
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Plaats reactie