Nieuw met kvv

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roxx
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 aug 2016 18:20

Nieuw met kvv

Bericht door Roxx »

Hallo, Ik ben hier nieuw en ben me gaan intereseren in versvoeding.
Wij hebben Hier een mooie grote Bulgaarse hond en twee katten.

Ik heb hier al veel gelezen over Kvv en al veel informatie gewonnen over de voor en nadelen van kvv.
Nu heb ik wel enkele vraagjes, Onze katten zitten nu sinds twee maand op kvv en het overstappen was helemaal geen probleem.

Roxy is een jaar oud en weegt 2,2 kilo. Ze is een slanke en niet al te grote poes. Ze at nooit veel brokjes en at haar portiebrokjes nooit op. Nu merk ik dat ze steeds meer wil eten nu ik haar kvv voer. Ze is voor mijn gevoel een beetje gegroeid in de breedte maar nogsteeds mooi slank hoor. We hebben ook nog een kitten van 9 weken en die is ook helemaal gek op het vlees. (Ik wilde haar brokjes geven zodat ze alle benodigdheden binnenkreeg maar dit kon ik wel vergeten want ze stond uit roxy haar bakje te vreten hihi) Maar nu eet ze (volgens de verpakking) wel erg veel. Op de verpakking staat 35gram kvv per kilo, dat zou dus 75 gram per dag zijn. nu eten de dames samen al 300gram kvv en dit is rond 4 uur al op en vragen ze weer om iets. roxy krijgt dan nog 2 eendagskuikens en Boefke het kittentje krijgt dan nog een paar brokjes(want ik hoorde dat de tanden dan beter ontwikkelden??) en omdat ze alleen maar met de kuikens speelt.

Mijn vraag is dus of ik ze niet teveel geef en het beter beperkt kan houden. Of doe ik het gewoon goed?

alvast bedankt voor de hulp.
Ze krijgen barfmenu cattery die dus compleet is, zo nu en dan een worst met eend en eendagskuikens.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Nieuw met kvv

Bericht door Dinky »

Laat je het lang staan? Omdat je aangeeft dat het om 4 uur al op is? Zeker met warm weer zou ik het niet prettig vinden om te laten staan. Het is en blijft wel rauw vlees dat sneller bederft dan droogvoer zoals brokjes ;-)

De ene kat eet meer dan de ander omdat de stofwisseling per kat verschilt (net als bij mensen).
De richtlijnen zijn 3 tot 5 procent van het lichaamsgewicht maar er zijn ook katten die op gewicht blijven op hogere percentages. Voor kittens geldt als richtlijn 10% van het lichaamsgewicht.

Een handige website is voerwijzer: http://www.voerwijzer.com/beginnersinformatie-kvv
Daar is ook een pagina met alle merken en verkooppunten te vinden.

Er vanuitgaande dat het kitten rond de kilo is zou die al zo'n 100 gram per dag eten ;-)
Het is vooral kijken naar de kat of die niet te dik wordt.
Je zou ook nog kunnen kijken voor een anti schrok bak zodat ze meer moeten werken voor het eten en daardoor meer voldaan zijn.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Dani_84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 dec 2015 13:10

Re: Nieuw met kvv

Bericht door Dani_84 »

Ik ben het eens met Dinky dat je rauw vlees niet moeten laten staan. Jij geeft dus de hele dag door wat? Mijn katten krijgen twee keer daags een portie en dat eten ze in een keer op. Ik weeg het af en ze krijgen echt afgemeten porties. Uit zichzelf eten ze teveel en worden ze te dik.

Ivy kan soms wat moeilijk zijn met eten en zij eet dan niet haar hele bakje in een keer leeg. Dan zet ik het terug in de koelkast en krijgt ze het pas bij de volgende voerbeurt weer.

Katten zeuren ook om eten vanuit gewoonte, probeer je daar niet door te laten misleiden.
Ivy (4), Big (4) & Lizzy (o)
Hun eigen album: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31020
Gebruikersavatar
Roxx
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 aug 2016 18:20

Re: Nieuw met kvv

Bericht door Roxx »

Ik geef de hele dag door omdat het kittentje niet zulke grote porties in een keer eet en kittens dus vaker dan 2x per dag eten.

Ik dacht dat ik gewoon onbeperkt kon geven omdat mijn kat dus heel slank is en er misschien wel een half kilotje bij mag (2,2 kilo weegt ze).

En ja alles wat niet in één keer opgaat gaat naar de hond. maar dit gebeurd bijna nooit want Roxy eet alles wel op. de rest blijft in de koelkast tot het tijd is voor de volgende maaltijd.

Conclusie: Ik blijf eerst zo door gaan en hou het buikje van mijn poesjes in de gaten. :D
Misschien kan ik langzaam minderen naar 250 gram per dag voor 2 katten en 2 kuikentje
Gebruikersavatar
Roxx
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 aug 2016 18:20

Re: Nieuw met kvv

Bericht door Roxx »

Nog één vraagje.. mijn kittentje heeft hele harde keutels. Toen ze brokjes at bij haar vorige baasje maar ook bij felix kittenvlees en nu ook met barfmenu.. De keutels zijn heel hard en donker.
Voor mijn gevoel moet ze wel wat meer moeite doen tijdens het poepen maar heeft ze geen pijn maar hier ben je natuurlijk nooit zeker van.. Maar je zou dan denken dat het niet aan het voer ligt?? is dit normaal of moet ik iets doen??
Plaats reactie