Rauw runderhart

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Cerna

Rauw runderhart

Bericht door Cerna »

Ik zag net in een topic dat het geven van rauw runderhart niet zo verstandig is ivm risico's op struviet. Nu geef ik al mijn hele leven runderhart aan de katten en heb nog nooit een kat met blaasgruis gehad gelukkig.
Ik vraag me dan ook af of het werkelijk zo gevaarlijk is? Of moet je dan grote hoeveelheden geven? Milka lust alleen brokjes en hart en krijgt dan ongeveer 2 à 3 keer per week omdat ik brokjes wel erg eenzijdig vind. Ik geef echter niet veel (ongeveer 10 gram per keer).
Vraag ik nu om moeilijkheden of zal het wel los lopen?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Rauw runderhart

Bericht door castratenkoor »

Naar mijn persoonlijke mening vraag jij niet om moeilijkheden. In datzelfde topic wordt ook gesproken over vitamine C. geven. En dan erachteraan dat katten geen blaasgruis zouden kunnen krijgen met zure urine. Helaas klopt dat voor geen meter, daar moet je enorm mee uitkijken.

Als je elke dag een pond per kat geeft zou het misschien kwaad kunnen maar 2 - 3 keer per week in mijn optiek niet hoor. Vitamine c is vele malen riskanter.

En hart geven is ook nog eens heel goed voor het gebit en voor de kaken. Ik geef ze eens per week rundvlees. Dat is ook niet echt gezond, maar dat vinden ze veel lekkerder dan kip. En dan geef ik het vooral voor het kauwen zeg maar.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Rauw runderhart

Bericht door Dinky »

Heb even het betreffende topic opgezocht.
Er wordt ook genoemd dat brokjes beter zijn dan natvoer om blaasgruis te voorkomen en wat Dinie al noemt beweert die persoon ook dat in te zure urine geen gruis kan ontstaan.

Nou heb ik mij er erg in verdiept in de tijd dat Dinky blaasgruis had. Over het algemeen genomen wordt urine iets meer aangezuurd door rauw vlees. Daarom heb ik toen ook overwogen om helemaal op rauw over te stappen omdat ik van het dieetvoer af wilde. Op volledig rauw is er, door de licht verzurende werking, juist minder kans op struvietgruis.
Het klopt dat in hart iets meer magnesium zit maar zolang de zuurgraad van de urine goed is kan dat geen kwaad, zeker niet zulke kleine hoeveelheden hart in mijn ogen.

Ik vind dus niet dat je om moeilijkheden vraagt ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Rauw runderhart

Bericht door Cerna »

Wat die persoon allemaal beweert neem ik ook inderdaad met een korreltje zout, maar ik ben daarna gaan googelen en kom dus hetzelfde tegen en daardoor werd ik aan het twijfelen gebracht.
Maar Milka eet zo weinig hart dat het wel niet zo'n vaart zal lopen.
Laila en Luna zijn ook stapelgek op hart en hun portie is een stuk groter dus dat zal ik gaan minderen (sorry, dames).
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Rauw runderhart

Bericht door Dinky »

Misschien dat je laila en luna dan wel weer blij kan maken met stukje spiervlees, heeft minder hoge concentratie magnesium ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Rauw runderhart

Bericht door Cerna »

Laila en Luna krijgen ook nog steeds Tinlo en daarnaast Porta 21 dus het is bij hen geen probleem om te minderen. Maar omdat ze het zo lekker vinden was ik overstag gegaan en gaf het dus wat vaker (Brittensmeekbedes kun je niet weerstaan :smile: ).

Ben een leek op het gebied van dode dieren dus: wat is spiervlees?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Rauw runderhart

Bericht door castratenkoor »

Kipfilet, runderlapje, biefstuk. Dat is spiervlees, dus zeg maar alles behalve organen. Hart, long, nieren, lever zijn orgaanvlees.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Rauw runderhart

Bericht door Dinky »

spiervlees is wat voor mensen 'gewoon' vlees is eigenlijk ;)
Dus eigenlijk alles van een dier wat niet onder het kopje bot of orgaanvlees (nieren, maag, hart, lever, long) valt.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Rauw runderhart

Bericht door Cerna »

Wat ik dan niet snap is waarom runderhart "slecht" is voor katten en biefstuk of een runderlapje niet. Komt toch van hetzelfde dier?
Tartaar lusten ze ook (ze lusten alles :smile: ); mag dat wel?
Mijn man ziet me trouwens aankomen: biefstuk voor de katten. Hij vindt kipfilet à 7 euro per 3 ons al belachelijk duur om dat aan de katten te geven :lol:
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Rauw runderhart

Bericht door artemis »

Ik dacht dat alle orgaanvlees dus ook hart nogal veel magnesium bevatte. En rood (spier)vlees bevat dan weer nogal veel fosfor.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Rauw runderhart

Bericht door Dinky »

Van hart wordt gezegd dat het inderdaad hoger magnesiumgehalte heeft wat door tegenstanders wordt gezien als 'slecht'.

Maar er is ook een nieuwe diervriendelijke kvv (mag niet biologisch heten omdat ze geen geld neerleggen voor het keurmerk), alroda puur. Is ook discussie over op barfplaats omdat de site zegt 10% hart toevoegen en ze verkopen dan ook rollen runderhart (voor honden moet je nog pens toevoegen). Dit hangt samen met het feit dat hart vol taurine zou zitten wat katten dus juist nodig hebben. Maar nu schijnt in een kippennek meer taurine te zitten dan in runderhart en in sommige mixen wordt hele dier verwerkt dus inclusief hart. Daarom houd ik het ook het liefst bij complete kvv (en ja, tinlo valt daar onder ;-) ).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Rauw runderhart

Bericht door castratenkoor »

Rundvlees kun je beter niet vaker dan eens per week geven. Anders is het een te grote belasting voor de nieren.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Rauw runderhart

Bericht door artemis »

Omwille van de fosfor neem ik aan. Alles hangt natuurlijk ook af van de hoeveelheden...
Magnesium en fosfor zijn bouwstenen van struviet.
En fosfor is daarbij wat meer belastend voor de nieren..
Cerna

Re: Rauw runderhart

Bericht door Cerna »

Maar drie keer per week 10 gram mag wel?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Rauw runderhart

Bericht door Dinky »

Rund zit inderdaad iets hoger in het fosfor omdat het tot de rood vlees varianten valt (is ook enige waarvan ik weet dat het onder rood vlees valt).
Wanneer ik hier een portie kvv rund geef is dat zo'n 50 gram dus daar zit jij nog onder met 30 gram per week.
Wanneer ik volledig rauw zou geven zit ik volgens mij op zo'n 100 gram per dag geloof ik (3-5% van lichaamsgewicht) wanneer ik een rund dag in de week zou doen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie