Ervaringen met Carnibest

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Ervaringen met Carnibest

Bericht door Jantina »

Sinds vandaag probeer ik mijn kater Luca carnibest te geven. Omdat hij gek is op vlees en momenteel ziek is en geen brokken eet, wil ik dit proberen. Ik zit er zelfs over na te denken om geleidelijk over te gaan hierop en misschien ook op barfen, maar daar moet ik me eerst goed over inlezen want heb daar totaal geen kaas van gegeten.
Maar mijn vraag is dus, hoe pak je zoiets aan om mee te beginnen? Ik heb nu een stukje op een schoteltje gedaan, een klein poosje in de magnetron en wat afgekookt water er over heen gedaan. Luca begon al helemaal te miauwen toen ik ermee bezig was. Toen ik het neerzette begon hij er meteen van te eten, alleen hij heeft wat laten staan en meestal eet hij natvoer meteen op. Moet hij er aan wennen, of komt het toch doordat hij ziek is dat hij ook hiervan niet zoveel eet? Gister had ik stukjes kipfilet en dat at hij erg snel op, maar dat heeft hij wel vaker gehad. Kan ik het op een andere manier aanbieden? Ik kan het niet laten staan, want ik heb hier nog een kat rond lopen. Moet ik het gewoon gedurende de dag elke keer aan bieden?
En hebben jullie verder nog tips of adviezen wat betreft carnibest/versvoeding/barfen voor een leek? :grin:
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Ervaringen met Carnibest

Bericht door mittenslief »

carnibest voed natuurlijk veel meer als gewoon blikvoer en hebben er dus veel minder van nodig.
ik doe er gewoon een beetje warm water overheen, zodat het rauw blijft ...in de magnetron gaat het garen (of was het nog niet ontdooit?).
ja en 2 of 3 keer per dag voeren is prima
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Ervaringen met Carnibest

Bericht door Jantina »

Dank je wel. Ik heb gelezen dat je het in het begin eventjes in de magnetron moet doen zodat ze aan rauw voedsel kunnen wennen.
Luca doet heel raar hoor. Het eerste beetje heeft hij niet helemaal op. Nu net weer wat gegeven zonder warm water, ruikt hij eraan, doet verder niks. Net met warm water gegeven, begint hij ervan te likken, paar ienie hapjes en nu zit hij elke keer met zijn poot naast het schoteltje te graven. Dus óf hij vind het niet lekker, of hij vind het wel lekker maar wil nu even niet?? (denk ik dan) Terwijl hij dus wel zit te miauwen en met me meeloopt als ik het klaar maak en neerzet...

Edit; net weer neergezet, hij neemt weer wat hapjes en graaft weer. Daarna eet hij weer en graaf hij vervolgens weer en likt vervolgens zijn bek af. :???:
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Ervaringen met Carnibest

Bericht door Dinky »

Dat hij er meerdere malen hapjes van neemt is in elk geval positief ;-)
Door het warme water komen de geuren beter vrij waardoor het aantrekkelijker wordt.

Heb zelf geen ervaring met carnibest maar haaksbarf wordt hier met veel smaak gegeten. Weet ook niet hoe groot de porties zijn die je neerzet (hier meestal portie van zo'n 25 gram). Graven kan duiden op bewaren voor later. Denk dat ik in jou geval gewoon vaak even een portie aan zou bieden waardoor Luca weer goed gaat eten.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Ervaringen met Carnibest

Bericht door Cerna »

Ik heb carnibest kitten en lam gehad. Beide vond ik erg plakkerig en mijn kittens vonden de kittenvariatie matig, lam aten ze wel. Ik doe er geen warm water over en het ook niet in de magnetron. Laat een stukje van 80 gram (voor 2 katten) in de koelkast ontdooien (haal het 's-morgens uit het vriesvak en ze krijgen het 's avonds) en zet het schoteltje het laatste half uur op het aanrecht zodat het op kamertemperatuur kan komen. Geef het daarna op een plat schoteltje in kleine bolletjes (eenhapsmaaltijden). Toen ik het nog in een diep bakje gaf en als een geheel, zaten ze er erg mee te klunzen. Nu eten ze het binnen 2 minuten op.

Ik geef geen carnibest meer maar Tinlo (Pet's Place). Worstjes van 250 gram die ik in drieën verdeel en in aparte porties invries. Ik merkte namelijk dat wanneer zo'n heel worstje de hele nacht (zodat het 's morgens zo goed als ontdooid was) + dag in de koelkast had gestaan, de laatste portie nauwelijks meer gegeten werd. Tinlo kip, konijn en cattery vinden ze hier heerlijk.
Ik combineer barf met blikjes Porta 21, Applaws (beide verkrijgbaar via Zooplus) of zakjes/blikjes Gourmet diamant of perle. Vers in blik zogezegd want je zou het zo op een toastje doen.
Ook runderhart vinden onze katten heerlijk.
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Ervaringen met Carnibest

Bericht door Jantina »

Oké, dank voor de ervaringen. Ik kwam bij Carnibest omdat mijn dierenspeciaalzaak deze verkocht en geen andere merken. Volgens mij vinden ze het wel lekker, denk dat Luca nu zo'n 40 gram op heeft. Hij zou eigenlijk 140 gram per dag moeten hebben, maar hij is natuurlijk ook niet zo lekker dus alles is meegenomen. Ik ga vandaag elke keer een beetje aanbieden totdat de 100 gram die ik eruit had gehaald op is. Bella, mijn andere kat vind het ook wel interessant, heeft ook wat gegeten dus misschien is het wel een idee om toch over te stappen...
Is het ene merk beter dan het andere? Qua wat erin zit bedoel ik dan. Ik kwam nl. ook langs Kiezebrink, en die zit notabene met hun bedrijf in mijn woonplaats! Zou ook nog een optie kunnen zijn.
Ik vind het maar lastig allemaal, en zie en lees zoveel dat ik het lastig vind om te bedenken wat ik moet doen. Barfen lijkt me namelijk zo moeilijk, dan vind ik kvv net even wat makkelijker en dan zou ik af en toe eens iets kunnen geven als kip o.i.d.
Hebben jullie bijvoorbeeld ook nog brokken de hele dag staan of helemaal niet meer?
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Cerna

Re: Ervaringen met Carnibest

Bericht door Cerna »

Kvv is niet volledig tenzij je alle smaakjes geeft, heb ik me laten vertellen en daarom heb ik altijd ook brokjes staan en geef ik de genoemde merken ernaast omdat ze de visvariant niet lusten van Tinlo. Dierenartsen zijn over het algemeen niet zo enthousiast over barf/kvv en dat is ook een reden waarom ik het nog maar 1x per dag geef.
Wanneer Luca graag kip eet, zou ik beslist eens kijken naar een doosje Applaws met 3 kipvarianten of Porta 21 kip met aloe vera
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... blik/93664

http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... kken/28483
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Ervaringen met Carnibest

Bericht door Dinky »

Ik geef de kvv inderdaad als natvoer naast de brokjes ;-)
Of een smaak compleet is verschilt weer per merk (in sommige varianten van carnibest zit bijvoorbeeld een premix waardoor je met 1 smaak compleet kan voeren, andere merken moet je smaken afwisselen of nog zelf aanvullen met barf).

Een overzicht van kvv vind je op voerwijzer.com en daar staat ook hoe ze compleet zijn. Wanneer jou dierenarts carnibest verkoopt zal hij je daar ook vast meer over kunnen vertellen. Qua kwaliteit van de merken kan ik je niet verder helpen omdat ik alleen haaksbarf en tinlo kan krijgen en die vind ik vergelijkbaar ;-) anders misschien eens informeren op barfplaats? Al stellen de meesten daar zelf samen omdat je dan ziet wat voor vlees erin gaat (dus zelf malen)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Ervaringen met Carnibest

Bericht door Jantina »

Ik heb de lammix(?) van Carnibest en dat is een premix heb ik me laten vertellen en daarom compleet. (?)
Op barfplaats ben ik inderdaad ook rond aan het neuzen. ;-)
Eerst maar eens kijken of het nog wat gaat worden met dit, want Luca heeft niet meer gegeten. Misschien zit hij vol, geen idee.
Ik hou het maar even in de gaten allemaal. Wel een goede tip van jou Cerna wat betreft zooplus, ik zal daar ook eens gaan rondneuzen.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Ervaringen met Carnibest

Bericht door Dinky »

Klopt, geeft voerwijzer ook aan dat carnibest lammix compleet is zonder afwisselen ;-)

Anders kan je ook in dieren speciaalzaak kijken voor applaws of porta21 (schesir heeft ook meerdere smaken en ook natuurlijk dat je het op toastje zou willen smeren :-p ) , dan hoef je minder groot in te slaan (bij zooplus moet je voor minstens 15 euro bestellen anders verzenden ze niet).

Heb je de truc van Cerna ook al toegepast om van de carnibest kleine hapjes te maken op een bordje/schaaltje in plaats van in een bakje?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Ervaringen met Carnibest

Bericht door castratenkoor »

Wat ik zelf doe is carnibest mengen met blikvoer. Zo puur carnibest eten ze niet, maar gemengd met blikvoer eten ze het wel. Je kunt de worst een uurtje uit de vriezer leggen en dan met een scherp mes in plakken zagen. Dan in bakje met deksel terug in de vriezer. Dan kun je de dag dat je het wilt geven 1 plak laten ontdooien.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Ervaringen met Carnibest

Bericht door Jantina »

Inderdaad de truc toegepast met bolletje maken. Ook al met blikvoer/natvoer erdoor heen gedaan. Maar hij wil het niet. Wil nu sowieso niks eten zoals jullie misschien hebben gezien in het andere topic. Ik laat de carnibest voor nu even voor wat t is. Pas als hij weer beter is en weer gewoon eet(wat ik hoop wat allebei gaat gebeuren!!) dan ga ik het weer eens proberen met de carnibest, of iets anders dan.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Plaats reactie