Ervaringen met Tinlo?

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Cerna

Ervaringen met Tinlo?

Bericht door Cerna »

Ik geef de kittens dagelijks 250 gram Tinlo (en daarnaast eten ze steeds meer brokjes). Mijn ervaring met Tinlo makreel is slecht. Het eerste worstje werd geweigerd. Daarna nog een keer geprobeerd en toen werd het met veel smaak opgegeten en dus weer nieuwe worstjes gekocht die allen geweigerd werden. Het rook ook heel ranzig en was erg kliederig.

Contact gehad met Tinlo en ik mocht het omruilen. Opnieuw een poging met een andere serie, maar weer moesten ze het niet. Makreel koop ik nu niet meer.
De andere smaakjes vinden ze echter erg lekker (eend iets minder, maar het wordt uiteindelijk wel opgegeten).
Vanmorgen een derde van een worstje Natuurlijk gegeven en Luna at met lange tanden (terwijl die het normaal naar binnenschrokt), Laila at een paar hapjes en geloofde het toen wel. Het rook ook weer niet erg fris terwijl het houdbaar is tot oktober 2014.

IK zou graag van jullie willen weten of jullie ook die ervaring hebben dat de kwaliteit van Tinlo niet altijd constant is of dat het aan mijn Britjes ligt die, nu ze ouder worden, kieskeuriger beginnen te worden.
Ik begin een beetje te twijfelen over Tinlo.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Ervaringen met Tinlo?

Bericht door Dinky »

Kan je hier helaas niet mee helpen omdat ik haaksbarf nog heb liggen van een groepsbestelling en Darf (had toen iets te groot ingekocht :oops: ) waardoor ik al een tijdje niet bij de pets place ben geweest voor Tinlo.

Zou anders goed navragen bij het verkooppunt hoe het zit met vervoer en of de worsten goed bevroren aankomen, misschien dat daar iets mis gaat? Misschien dat het ontdooit is geweest en daarna weer ingevroren? Zou er gewoon eens naar vragen bij het verkooppunt als ik jou was ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Ervaringen met Tinlo?

Bericht door Anne87 »

Bij mij wordt Makreel sinds twee maanden niet meer gegeten! Echt apart dat jij dat ook hebt. Heb de worstjes ook al omgeruild na contact met Tinlo, maar ook de nieuwe worstjes moeten ze niet.
Ik geef ze nu in ieder geval geen Tinlo meer, wij zijn weer terug naar gewoon natvoer. Het is te duur om zo te gokken of ze het wel of niet gaan opeten...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Ervaringen met Tinlo?

Bericht door castratenkoor »

Ik geef Carnibest. En dat bevalt goed. Paar keer andere soorten geprobeerd maar beviel altijd minder. Wat ik me zo herinner is Carnivoer en Darf, maar er zijn meer probeersels geweest.
Ik hou het maar bij Carnibest afgewissled met eens met week rundvlees en 2 x per week stukken kip.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: Ervaringen met Tinlo?

Bericht door Cerna »

Anne, wat geef jij nu als nat voer? Ik heb Porta 21 in huis en dat vinden ze heerlijk, maar dat is alleen kip en tonijn in allerlei variaties. Hetzelfde geldt voor Applaws.

Carnibest vond ik erg plakkerig. Carnibest kitten werd ook slecht gegeten, lam vonden ze wel lekker. Andere smaakjes (nog) niet geprobeerd omdat ik nog zoveel Tinlo had. En jij mengt met blikvoer. Welke?

Ook vraag ik me af hoeveel ik nu moet geven (het laatste kitten dat nat voer at was Cochi, dus ik weet absoluut niet meer hoeveel hij kreeg)? Ze krijgen op dit moment nog 4x daags nat voer. Ik vind dit best wel vaak, maar het ritme is er helemaal ingeslopen en ze weten op de seconde wanneer er eten komt, namelijk wanneer Noa net gehad heeft en wanneer de andere katten krijgen. Dat is om 8.00 uur (na Noa; derde worstje Tinlo), om 12.30 uur (samen met Cerná en Amber; kwart blikje (=20 gram) Gourmet mousse), om 16.30 uur en om 23.00 uur (weer na Noa en weer derde Tinlo).

Dit is de hoeveelheid die ze ook kregen toen ze net bij ons waren en nog geen 2 kilo wogen. Officieel mogen ze 3x70 gram=210 gram Tinlo per kat per dag en krijgen "maar" 125 gram. Maar ze groeien nog steeds flink (ook in de breedte :smile: ) en ik wil geen andere Ambers kweken. Er liggen ook altijd brokjes en die eten ze ook.
En wanneer ik ze overzet op alleen blikvoer, hoeveel geef ik ze dan per dag? (foei, ik lijk wel een beginnend kattenbaasje, maar die laatste Britten aten vanaf het begin alleen brokjes en bepaalden dus zelf hoeveel en wanneer ze aten).
Laatst gewijzigd door Cerna op 19 dec 2013 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Ervaringen met Tinlo?

Bericht door Dinky »

Ik heb vorige week een blikje schesir open getrokken (Dinky kreeg even 'steriel' voer omdat ze een wondje bij haar oog had en kopje na het eten altijd gewassen wordt. Ik wilde dus voorkomen dat eventuele voerbacteriën in dat wondje zouden komen) met als smaak tonijn met garnalen. Ik kreeg bijna spontaan zin om zelf dat blikje leeg te eten (rook naar pure tonijn waar wij ook wel salade van maken). Heb schesir ook gegeven in de tijd dat we Loulou* nog hadden en beviel mij erg goed ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Ervaringen met Tinlo?

Bericht door Anne87 »

Ik geef vanalles, ik vind het allemaal wel prima, zolang er maar geen granen in zitten. Dus van Sheba tot Porta en Schesir. Geen Whiskas, dat eten ze niet, maar verder vind ik het wel best. Ze krijgen ook vrij weinig hoor, met zijn tweetjes delen ze een kuipje per dag, keurig in twee bakjes, en verder eten ze brokjes. :)
Cerna

Re: Ervaringen met Tinlo?

Bericht door Cerna »

Bericht is aangepast!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Ervaringen met Tinlo?

Bericht door Dinky »

Hoeveelheid die je moet geven kan wel verschillen en staat over het algemeen op de verpakking/blikjes aangegeven ;) Meestal is het volgens mij met volledig natvoer 3 blikjes per dag zo uit mijn hoofd.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Ervaringen met Tinlo?

Bericht door Anne87 »

Hoeveelheid is verschillend per merk, geloof ik. Ik zorg zelf in ieder geval voor onbeperkte brokjes altijd. Ik keek altijd naar wat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid was, en daar gaf ik dan de helft van ofzo. Die aanbevolen hoeveelheid is namelijk als je ze alleen maar natvoer geeft, en dat doe ik niet. Dus zoiets... En dan een plensje water erbij voor wat extra vocht.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Ervaringen met Tinlo?

Bericht door Dinky »

Enige waar ik advies bij kan vinden qua hoeveelheid van schesir online is de kitten variant.
Kitten blikje van 85 gram:
Leeftijd van de katten Hoeveelheid in blikken/dag
1-3 maanden 4
3-8 maanden 4-5
8-12 maanden 3-4
portiezakjes van 100 gram:
Leeftijd van de katjes Hoeveelheid in zakjes/dag
1-3 maanden 3
3-8 maanden 3-4
8-12 maanden 2-3
Kan je er via internet wat dat merk betreft dus niet echt verder mee helpen.
Bij de kittenvariant van royal canin (100 gram zakjes) staat bijvoorbeeld dit overzicht:
Aanbevolen hoeveelheid voer:
Dagelijkse portie als compleetvoer van Royal Canin Kitten Instinctief in zakjes per dag:

leeftijd van de kat gewicht van de kat hoeveelheid voer
1 maand 350 - 600 g 1 1/2 zakjes
2 maanden 800 g - 1,2 kg 2-3 zakjes
3 maanden 1,4 - 2,1 kg 3 - 3 1/2 zakjes
4 maanden 1,8 - 2,75 kg 3 - 4 zakjes
6 maanden 2,4 - 3,9 kg 3 - 4 1/2 zakjes
9 - 12 maanden 2,9 - 5 kg 3 - 4 1/2 zakjes

Dagelijkse portie voer in combinatie met droogvoer van Royal Canin Kitten 36:

leeftijd van de kat gewicht van de kat hoeveelheid voer
1 maand 350 - 600 g 1 zakje + 5-15 g
2 maanden 800 g - 1,2 kg 1 zakje + 20-35 g
3 maanden 1,4 - 2,1 kg 1 zakje + 30-50 g
4 maanden 1,8 - 2,75 kg 1 zakje + 35-55 g
6 maanden 2,4 - 3,9 kg 1 zakje+ 35-60 g
9 - 12 maanden 2,9 - 5 kg 1 zakje + 35-60 g
Kwestie dus van uitzoeken welke je wilt geven en dan de verpakking lezen hoeveel je zou mogen geven ;) Bovenstaande komt van zooplus trouwens.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Ervaringen met Tinlo?

Bericht door Cerna »

Is dit niet een beetje heel erg veel? Dat is zo'n 350 gram zacht voer per kat! Hier krijgen Cerná en Amber 20 gram Gourmet en Cerná dan nog zo'n 25 gram hart, kip of Applaws. Rest brokjes, maar die eten ze ook niet overdreven veel.

Nu krijg ik echt het gevoel dat mijn katten ondervoed zijn terwijl ze allemaal mooi op gewicht of te zwaar zijn.
Ik zal me eens verder op Zooplus verdiepen in de hoeveelheden en dan inderdaad de helft.
Die katten groeien dicht!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Ervaringen met Tinlo?

Bericht door Dinky »

KVV is ongeveer 60% vocht volgens mij, regulier natvoer zo'n 80% vocht.
Uitgaande van een 100 gram zakje geef je dan dus 80 gram vocht en 20 gram 'voedingsstoffen'. Bij KVV zoals tinlo geef je met 100 gram voeding dus 60 gram vocht (metabolisch vocht wat beter opgenomen schijnt te worden) en 40 gram 'voeding'.
Ik denk dat daar het verschil weg komt tussen de hoeveelheid natvoer en de hoeveelheid KVV die geadviseerd wordt. (hoef er niet bij te vermelden dat in brokjes nog veel minder vocht zit en dus meer 'voeding' bevat per 100 gram waardoor je minder hoeft te geven)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Ervaringen met Tinlo?

Bericht door Cerna »

Even een korte blik geworpen: opvallend dat al die blikjes, maakt niet uit welk merk, alleen tonijn of kipsmaak hebben.
Vraag me ook af - wanneer ze Porta tonijn en vis lekker vinden - het dan zin heeft om dit ook van een ander merk te proberen?

Dinie, jij gebruikt Miamor heb ik wel eens ergens gelezen. Welke soort? Zag namelijk dat Miamor paté heeft in verschillende smaken. Ongelukkige is dan weer dat je geen combipak hebt en dus 6 blikjes van dezelfde smaak moet kopen en wanneer ze die smaak dan niet lusten..........
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Ervaringen met Tinlo?

Bericht door Dinky »

Cerna schreef:Even een korte blik geworpen: opvallend dat al die blikjes, maakt niet uit welk merk, alleen tonijn of kipsmaak hebben.
Vraag me ook af - wanneer ze Porta tonijn en vis lekker vinden - het dan zin heeft om dit ook van een ander merk te proberen?
Hier is kipsmaak in elk geval erg wisselend met Dinky. Bij schesir kip (zo natuurlijk mogelijk maar bereid) wordt de neus opgehaald, bij KVV en rauwe kipfilet wordt het bijna uit mijn handen getrokken en ook de RC urinary S/O kip gaat er goed in (zijn brokjes in saus).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie