Versvoeding voor oude kat

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Plaats reactie
Seih
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 aug 2013 12:41
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Versvoeding voor oude kat

Bericht door Seih »

Ik ben benieuwd, is het nog mogelijk om een kat van 13 jaar over te zetten op KVV? Poes krijgt al vijf jaar wiskas brokjes en maaltijdzakjes. Wat ze in het asiel kreeg en bij de vorige eigenaar weet ik niet, maar ik verwacht een goedkoop merk. Mijn hond krijgt Tinlo BARFmenu en mijn idee was om Poes dat ook te geven als ik mijn ouders zo ver krijg. Ik wilde beginnen met makreel, omdat ze helemaal gek is op vis. Daarna langzaam aan de andere merken erbij pakken.

Is Tinlo BARFmenu een goed merk om aan katten te voeren? Moet je er dan nog wat bij geven? Houd je bij katten ook een richtlijn aan van 20 gram per kilo? Het zou er dan op neer komen dat Poes 100 gram zou mogen hebben, maar een kilo'tje er af zou Poes niet misstaan.

Aan de ene kant wil ik liever niet teveel gaan rommelen met voeding van een oudere kat. Aan de andere kant ben ik van mening dat vers voeding beter is voor dieren. Zeker nu ze ouder wordt is de belasting van al haar organen veel minder groot met vers vlees dan wanneer ik haar de brokken en maaltijdzakjes van wiskas blijf geven.
Katten (van jong naar oud):
- Sem (16-05-2011)
- Pluk (22-08-2007)
- Snoes (17-06-1994 - 17-12-2010)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Versvoeding voor oude kat

Bericht door Dinky »

Naar mijn weten kan je ook een oudere poes nog "gewoon" overzetten op KVV. Voor de introductie adviseert Tinlo als volgt:
Introduceer BARFmenu® langzaam indien u uw hond of kat dit voor het eerst geeft.Begin als volgt, meng op de eerste dag circa 20% BARFmenu® door het huidige voer van uw huisdier, op de tweede dag 40%, op de derde dag 60%, op de vierde dag 80%, indien de ontlasting goed blijft kunt u vanaf de vijfde dag uw huisdier volledig BARFmenu® geven. In de eerste weken geeft u het best BARFmenu® op kamertemperatuur.
Naar mijn weten is Tinlo BARFmenu een goed merk. Wel is het belangrijk om in 3 weken tijd 4 verschillende diersoorten te geven om compleet te zijn. Wanneer je dat doet hoef je er dus niet iets bij te geven ;) Advies is 35 gram per kilo (ideaal) lichaamsgewicht te voeren bij Tinlo voor een kat.

Het is trouwens wel van belang om de kattenvariant te gebruiken voor de kat omdat de voedingsbehoefte van een kat net anders ligt dan die van de hond (zo eet een hond pens en lust een kat dit meestal niet en heeft een hond groentemix nodig die een kat niet nodig heeft om maar wat kleine verschillen te noemen).

Vers vlees is in elk geval een stuk gezonder dan whiskas brokjes aangezien in vers vlees ook vocht zit. Ben benieuwd of het jou zonder problemen gaat lukken of dat poes gaat weigeren vers vlees te eten ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Seih
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 aug 2013 12:41
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Versvoeding voor oude kat

Bericht door Seih »

Poes is een echte lapjeskat op dat punt. ;) Ze is bangig, maar ook super eigenwijs en koppig. Haar een paar dagen geen eten geven als ze weigert vind ik dan wel weer eng, omdat ze al op leeftijd is. Bij de hond doe ik dat gerust, die kan wel een stootje hebben.

Kan ik het vers vlees het beste door de wiskas maaltijdzakjes heen mengen of door de brokjes? De brokjes staan de hele dag, de maaltijdzakjes krijgt ze 's ochtends tegelijk met de rest van de bende. Mijn ouders willen de andere twee die we al hebben niet overzetten op KVV, maar aangezien Poes min of meer van mij wordt kan ik dat wel doen bij haar.

De 250 gram rollen zijn speciaal voor katten toch? Als ik haar wil laten afvallen, kan ik dan het beste 30 gram per kg voeren? Dan krijgt ze iets minder dan de aanbevolen hoeveelheid. Ze weegt momenteel vijf kilo. Dan kom ik uit op 150 gram per dag (en de hond krijgt 330 en die weegt 27 kilo, het arme dier ;)). Makkelijkste zou zijn als ik de rol van 250 gram door midden kon doen, dus 125 gram per keer. Ze krijgt er wel brokjes bij, omdat ze dat gewend is en ik de verandering niet te groot wil maken voor haar. Over goede brokken moet ik nog even een topic aanmaken.

Het is nog even afwachten hoe alles gaat voorlopen. Poes blijft lekker bij mijn oma voor zolang het goed gaat. Kan dus best nog een half jaar duren voordat ze naar mij toe komt, maar dan heb ik mij in ieder geval goed ingelezen. ;)
Katten (van jong naar oud):
- Sem (16-05-2011)
- Pluk (22-08-2007)
- Snoes (17-06-1994 - 17-12-2010)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Versvoeding voor oude kat

Bericht door Dinky »

Kwestie van even de verpakking lezen, geloof inderdaad dat de 250 gram alleen in kattenvariant is ;)
Wanneer je haar ideale gewicht schat op 4 kilo dan neem je dus 4x30 gram voor een dagportie dus 120 gram (125 gram kan dan prima gezien het gemak van portioneren). Dat is dan wel de hoeveelheid zonder brokjes ;) In de gewenningsperiode zou ik zo'n rol in 4 stukken snijden zodat je niet gelijk de hele rol hoeft te ontdooien.

Zelf geef ik KVV ipv natvoer naast de brokjes en maak dan porties van zo'n 50 gram maar komt niet op de gram precies ;) Ik heb zelf geen moeite hoeven doen met overzetten, heb bakje neergezet en onze dame van toen 6 jaar at het zonder problemen op (terwijl het naast de brokjes stond).

Niet eten is inderdaad geen optie. Wanneer ze op de brokjes af gaat (whiskas zitten volgens mij wel geur en smaakstoffen in) zou ik de brokjes wel wegzetten wanneer je het natvoer/kvv geeft.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Shimbalaya

Re: Versvoeding voor oude kat

Bericht door Shimbalaya »

Seih schreef: Zeker nu ze ouder wordt is de belasting van al haar organen veel minder groot met vers vlees dan wanneer ik haar de brokken en maaltijdzakjes van wiskas blijf geven.
Is dat inderdaad zo??
Bevat vers vlees dan niet teveel eiwitten en fosfor wat een extra belasting is voor de nieren, en zeker bij oudere katten?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Versvoeding voor oude kat

Bericht door Adriana »

Seih schreef:Aan de andere kant ben ik van mening dat vers voeding beter is voor dieren. Zeker nu ze ouder wordt is de belasting van al haar organen veel minder groot met vers vlees dan wanneer ik haar de brokken en maaltijdzakjes van wiskas blijf geven.
hoe roder het vlees hoe meer fosfor. en vlees bevat allerlei residuen van medicatie en de rest van de bio-vleesindustrietroep. dat moet allemaal worden afgebroken waarbij fosfor voor nieren een lastige is maar je de andere onnatuurlijke stofjes ook niet moet onderschatten..

een kat is een muizeneter en geen runderbieflap-eter.
muis bestaat uit water, vet, eiwitten, ballast en het eiwitgehalte van muis is lager dan de meeste mensen denken. daarnaast eten katzels in de natuur redelijk wat plantaardigs en vruchten.. dus het is handig om een broksensoort te zoeken die in de ingredienten en analyse daarop aansluit. hebben we veel boeiende topics over..

vers vlees is altijd beter dan whiskas maar het is handig om iets specifieker te zijn.
katzels verteren gevogelte het beste.
verder een goed merk brokjes dat de nieren ontziet en niet al te hoog in het zetmeel/kh's zit.
met brede, bij voorkeur natuurlijke samenstelling en liever geen lading toegevoegde chemische vits/mins.
veel drinken is ook een belangrijke en daarnaast natvoer van behoorlijke kwaliteit, dus geen whiskas etc. en dat natvoer hoeft geen compleetvoer te zijn..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Seih
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 aug 2013 12:41
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Versvoeding voor oude kat

Bericht door Seih »

Ik heb zitten kijken naar KVV voor de kat en dan krijg ik de volgende merken:
- Haaksbarf
- Bandit
- Tinlo
- Kiezenbrink

Zelf vind ik Bandit te duur en Haaksbarf vind ik ook erg aan de prijs, dus die vallen eigenlijk af. Kiezebrink heeft kuiken. Nu weet ik alleen wel van Kiezebrink bij de hond dat die niet compleet is en je die nog moet aanvullen met bot als ik het mij goed herinner. Is dat bij de kattenversie ook het geval?
Verder heeft Tinlo kip, makreel, konijn, eend en als je de natuurlijk en cattery neemt zit er ook rund doorheen. Ik begrijp dat ik rund het beste kan vermijden? Dan kan ik dus Kiezebrink kuiken en Tinlo kip, makreel, konijn en eend voeren. Krijgt ze dan genoeg smaken binnen?
Om het aan te wennen wil ik dan toch even beginnen met de Cattery, ondanks de rund die er in zit. Het is volgens mij de meest complete voeding die er tussen zit. Dan kan ik daarmee rustig wennen en mixen met de Wiskas natvoer en haar op die manier overzetten. Als ze volledig Cattery eet kan ik andere smaken gaan proberen. Ik zat er dan ook aan te denken om via Natural Paws een testpakket met KVV soorten te nemen. Dan kan ik kijken welke smaken bevallen bij mevrouw.
Katten (van jong naar oud):
- Sem (16-05-2011)
- Pluk (22-08-2007)
- Snoes (17-06-1994 - 17-12-2010)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Versvoeding voor oude kat

Bericht door castratenkoor »

Ik voer mijn kat van bijna 16 Carnibest lam. Gaat door zijn blikvoer.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Versvoeding voor oude kat

Bericht door Dinky »

Cattery van tinlo is inderdaad compleet ;-) andere smaken zijn enkelvoudig (en de natuurlijk is dan kip+rund) en moet je geloof ik 4 smaken voeren in 3 weken om compleet te zijn. Kiezebrink mixen ben ik zelf niet mee bekend qua compleetheid.

Zijn dit trouwens de merken waar je aan kan komen? Weet namelijk dat er op voerwijzer.com veel meer staan ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Seih
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 aug 2013 12:41
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Versvoeding voor oude kat

Bericht door Seih »

Carnibest kan ik ook aan komen, maar daar zit een premix in. Kan ik wel geven om compleet te voeren en wat meer af te wisselen en de prijs te drukken. Carnibest bevat wel veel meer koolhydraten dan Tinlo en ik wil dat Poes afvalt. Voordeel van meer koolhydraten is natuurlijk dat je weer minder hoeft te voeren. ;) Rol Carnibest van 500 gram kan ze dan wel 5x mee doen.

De dierenspeciaalzaak waar ik naartoe ga verkoopt uit mijn hoofd:
- Tinlo
- Duck
- Excellent
- Carnibest
- Smuldier
Katten (van jong naar oud):
- Sem (16-05-2011)
- Pluk (22-08-2007)
- Snoes (17-06-1994 - 17-12-2010)
Erjerola
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 aug 2013 11:03

Re: Versvoeding voor oude kat

Bericht door Erjerola »

Is het merk Stawi ook passend voor het rijtje?
Ik heb vandaag een pakje bij de Welkoop gehaald (kip).
Seih
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 aug 2013 12:41
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Versvoeding voor oude kat

Bericht door Seih »

Stawi is eigenlijk Smuldier, alleen voor dierenwinkels. ;) Heeft dus ook een premix er in zitten. Ik bedoel daarmee niet dat het daardoor een slecht merk is, maar ik probeer zelf premix te vermijden. Het is toch een niet natuurlijke toevoeging. Om de kosten te drukken is het zeker een mooi alternatief, maar dan kan ik ook de kippenversie van Smuldier geven.
Katten (van jong naar oud):
- Sem (16-05-2011)
- Pluk (22-08-2007)
- Snoes (17-06-1994 - 17-12-2010)
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Versvoeding voor oude kat

Bericht door Anne87 »

Ik geef onze katten Tinlo. Ik zorg dat ze elke zoveel dagen de vier smaakjes krijgen, zodat dat een compleet mix is. Daarnaast geef ik ook geregeld de cattery-smaak en de natuurlijk-smaak. Het wordt hier allemaal naar hartelust gegeten en ze staan te miauwen in de keuken als ik hun bakje vul.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Versvoeding voor oude kat

Bericht door Dinky »

Ik heb nu haaksbarf en darf liggen omdat ik mee heb gedaan met groepsbestelling via barfplaats :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie