Darf als nierdieet?

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Darf als nierdieet?

Bericht door Adriana »

sommige mensen leggen de grens bij dwangvoeren.
wij noemen dat hier spuitje-drinken en spuitje-voeren, dat klinkt vriendelijker en ook meer uitvoerbaar.
dieren zijn er vrij snel aan gewend en dat geldt voor de routine en het personeel ook.
in de meeste gevallen is dat voorwaarde voor overleven en kwaliteit van leven voor die dieren.
en de drempel zit niet bij die dieren maar bij het personeel dat er voor kiest, beetje extra zorg.

net als bij Annet en vele anderen zouden er hier twee van de vier niet meer hebben geleefd zonder spuitjedrinken en helpen/aanmoedigen met eten: Mies en Enzo.
Mies drinkt vrijwel niet zelf, Enzo nauwelijks en Enzo heeft ook nog geen eetreflex.

maar is dat een reden om ze te laten doodhongeren/uitdrogen?
vinden jullie (pnn en kad) dat dierenliefde/dier in zijn waarde laten.?

:-( als ik er goed over nadenk vind ik dat een principe gebaseerd op menselijke gemakzucht..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Darf als nierdieet?

Bericht door Cerna »

Adriana schreef: :-( als ik er goed over nadenk vind ik dat een principe gebaseerd op menselijke gemakzucht..
Ja, dat idee heb ik ook vaak.
Men presenteert het dan als zijnde een niet-dierwaardig leven, maar vaak vraag ik me af of het personeel het niet teveel gedoe vindt want je moet er misschien dingen voor gaan laten (vakantie, dagjes uit?) en voortdurend op de klok leven (al zal een uurtje eerder of later niet uitmaken).

Kortom, je kunt niet meer datgene blijven doen wat je voorheen wel deed en daar heeft men dan niet zo'n zin in en dus is het handiger om te zeggen dat het dier het niet zo fijn vindt, dat het teveel stress geeft en dat het onnatuurlijk is want een dier in het wild zal een ander volwassen dier ook niet voeden.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Darf als nierdieet?

Bericht door kansarmedieren »

Nou van mij is het geen gemakzucht, ik heb hier een opvang van oude en chronisch zieke dieren. Waaronder 3 diabeteskatten. Ik ben dag en nacht bezig om deze katten nog een goed leven te geven. maar ik heb het over mijn keuze ik doe ook aan dwangvoeren als de kat ziek is en dat kan best een paar weken duren maakt me niet uit. Maar er komt een punt dat de kat het weer zelf moet gaan doen. Ik heb voor mij zelf uitgemaakt hoe ver ik ga, vooral met nierfaal katten is het moeilijk maar als ze zelf niet meer willen eten omdat ze zo beroerd zijn door het niet meer functioneren van de nieren dan ben ik klaar en laat ik ze inslapen. Je weet dat het nooit meer beter wordt en het alleen maar een lijdensweg wordt.
En zoals ik al eerder schreef als ze nierdieet lussen dan krijgen ze dat lussen ze het niet dan krijgen ze zo goed mogelijk voer dat ze wel lussen maar ik ga niets afdwingen met dwangvoeren omdat het beter is daar ligt voor mij de grens. Infusen geven is voor mij persoonlijk ook over de grens ga ik nooit doen of het is om een dier erboven op te krijgen maar niet bij een nierkat die nooit meer kan genezen. Maar ik respecteer ieder zijn keuze maar niet zo hard oordelen over anderen die er anders over denken.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Darf als nierdieet?

Bericht door Adriana »

geloof dat ik niet en over niemand heb geoordeeld, heb geschreven wat ik vind en dat is in het algemeen. met de voorbeelden en situaties erbij.

en ik snap nog steeds niet waarom mensen nierklantjes moedwillig vergiftigen met voedsel dat ongeschikt is. daar worden ze dus beroerd en misselijk van en het beschadigt het nierweefsel nog verder. en dan stoppen ze dus met eten, maar met nierdieet zou zich deze situatie niet hebben voorgedaan..
kinderen geef je ook geen plaktoffies, ja hardstikke lekker en desastreus voor het gebit.

er zijn diverse types nierfalen en die vereisen een iets verschillende aanpak.
en nierkatzels die niet eten gaan dood, heel simpel en dan hangt het van de crea/urea-waardes af of je in een laatste fase zit. en staar je dan ook nog niet blind op de cijfertjes, want pkd-achtig nierfalen kan gepaard gaat met hoge crea-waardes, terwijl zo'n dier nog vrij lang met goeie kwaliteit kan doorleven. met mogelijk wat hulp hier en daar.

en het is heel persoonlijk want nu ik zit te tikken ligt Enzo luid knorrend en spinnend op mijn schoot.
eet niet zelf want angsten en had gebitsproblemen. en acuut nierfalen toen hij bij ons kwam en een schildklierprobleem.
hij is in diverse fases gedwangvoerd en krijgt een paar keer per dag spuitjedrinken.
en dat is een heerlijk moment voor ons beiden, even knus slobberen! kan vrij goed zien of een dier lijdt, ben dan niet egoistisch en ik heb nog nooit overwogen een grens te stellen op gebied van spuitje-eten/drinken.
en met zijn (niet)eetprobleem heb ik goed leren omgaan en ook dat is geen beletsel.
maar de ruimte en verzorg-inspanningen die je voor een dier overhebt zullen heel persoonlijk zijn en dat ligt bij iedereen anders, vrees ik..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Darf als nierdieet?

Bericht door kansarmedieren »

Adriana ik vat het niet persoonlijk op maar wou het wel even kwijt hoe ik in mekaar zit, ik veroordeel niemand maar leg alleen maar uit wat mijn keuzes zijn.
Je hebt gelijk dat de meeste mensen al snel klaar zijn met een ziek dier de hoge kosten of te veel moeite is het al snel. maar er zijn ook veel echte dierenliefhebbers. heb er net nog een paar op bezoek gehad eigenaar van Droopy een van de bewoners hij heeft hun hele huis verpist maar ze wouden niet voor de eenvoudige oplossing (euthanasie) daarom woont hij nu al 2 jaar hier en zij betalen alle kosten.
paasnini

Re: Darf als nierdieet?

Bericht door paasnini »

Mijn naam is Inez.
En mijn opsomming was over voeding in het algemeen.

En ook ik gaf mijn mening/visie en geen advies.
Ik heb al eerder gezegd en ik blijf niet herhalen, als katten nierdieet eten prima maar eten ze het niet ga ik ze niet verplichten. Iedereen kent zijn/haar kat het beste en heeft zijn eigen grenzen.
Ik heb hier een kater van 16 jaar met verhoogde creatininewaarde. Hij eet alles en gelukkig dus ook nierdieetnatvoer en dus krijgt hij dat. Zou hij het niet eten, ook prima.
Mijn vorige dierenarts en ik zaten bij nierpatientjes op 1 lijn, vooral pijnbestrijden en een kat zo happy mogelijk laten zijn. En als dat is zonder nierdieet dan is dat mijn keuze. Liever een jaar gelukkig dan twee jaar onder dwang met voeding die hij niet zo lekker vind met de daarbij behorende stress. En als het een kat is die kvv eet dan eet hij lekker kvv. Ik ga een nierkat niet van kvv op brokken zetten. Vind ik waanzin. Bovendien zal dat altijd nadeliger zijn omdat de kat met kvv vocht binnenkrijgt en met brokjes minder.
AnnikaGN
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 sep 2012 15:58

Re: Darf als nierdieet?

Bericht door AnnikaGN »

Hierbij een korte update - mijn poes doet het nog heel erg goed, gelukkig!
Maar dat is niet dankzij Darf of KVV, gewoon de nierdieet (nat en brokjes) zoals je ze bij de dierenarts of Zooplus kan kopen en dit wordt iedere dag aangevuld met Ipakitine, Benakor, multivitamine en kidney comp. Om de twee dagen ook krillolie erbij. Dit alles doe ik in een spuitje samen met 2 ml water en voorzichtig direct in haar mond.
Vers vlees krijgt ze tegenwoordig zo nu en dan, als een snack, omdat ze het lekker vindt.

Wanneer ze een periode heeft van minder goed willen eten meng ik vocht en een paar vleesstukjes Animonda Rafiné Soupé - Senior door de nierdieet. Dit werkt heel goed. Dit wordt tevens meteen ook aangevuld met een beetje Ipakitine.

In de vriezer heb ik altijd ijsblokjes gemaakt van 1 tot 2 uur gekookte kippenboutjes. Inhoud is alleen water en kip. Dit kan ze drinken of doe ik een beetje over haar eten voor extra geur en smaak.

Groetjes,
Annika
Cerna

Re: Darf als nierdieet?

Bericht door Cerna »

Even nieuwsgierig: waarom toch geen Darf of KVV?
AnnikaGN
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 sep 2012 15:58

Re: Darf als nierdieet?

Bericht door AnnikaGN »

Zij vind het niet zo lekker dat ze het iedere dag wilt. Hier werkt het zo dat ik alle soorten in huis moet hebben van wat ze lekker vindt en dan moet er steeds geruild worden tussen de soorten, merken en smaken.
Niet te lang met een soort doorgaan - dat is bij ons het trucje! :-P

Annika
Plaats reactie