Darf als nierdieet?

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Darf als nierdieet?

Bericht door Kattebeest »

Paasnini, ben even de draad kwijt. Wat bedoel je, op wie reageer je?

Ben oprecht geïnteresseerd want sinds kort ook een nierpatientje in huis. Zit compleet op nierdieet, zowel brokken als natvoer.

Edit: draadje gevonden, topic barfplaats 2011. Link van Mirjam in een van de eerdere berichten.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Darf als nierdieet?

Bericht door Adriana »

paasnini schreef:Wat een onzin om een kat die graag kvv eet brokjes aan te raden echt belachelijk.
Ik zou mijn kat als die nier problemen krijgt proberen zo comfortabel mogelijk te houden nl. zoveel mogelijk pijnvrij.
Als hij nierdieet eet, welke dan ook, prima en zo niet, ook goede vrienden.
Ik ga toch niet het leven van mijn kat verlengen op mijn voorwaarden.
paasnini zal veel weten over het behandelen van suikerkatten, van het verzorgen van nierkatten heeft ze geen kaas gegeten.. en dat is jammer want sommige personeeltjes zouden haar tips kunnen opvolgen..

een nierkatzel is alleen maar gebaat bij nierdieet (nat of droog) en eventueel medicatie en als het helemaal niet wordt gepruimd natvoer met zo laag mogelijk eiwitgehalte (bvk gevogelte) met gelijktijdig toevoegen van ipakitine.
hetzelfde geldt voor pietseltje rauw gevogeltevlees (beetje kvv dus).. altijd mèt ipakitine en goed kijken of ze daar niet misselijk van worden..
k ben nog nooit een succesverhaal (mèt waardes bloedonderzoek) tegengekomen van een nierkat op darf of kvv en ik vind de kreet bandit nierdieetvoer erg misleidend.

van alle andere dieten worden ze misselijk en beroerd en vergiftigen ze zichzelf!

dus het meest comfortabel om paasnini te citeren is 100% nierdieet in combi met medicatie.
en dit is niet een geval van leven verlengen op voorwaarden maar bevorderen van levenskwaliteit.
katten met acuut nierfalen kunnen met deze methode behoorlijk bijtrekken (wij hebben er twee) en katten met chronisch nierfalen leven langer en prettiger.

en het is hetzelfde als insuline (caninsuline of lantus) bijspuiten bij diabetes-katten,
met langdurig te hoge bloedsuikerwaardes krijgen ze zeer ernstige klachten
(bv diab neuropathie en ook nierklachten) en hebben weinig kwaliteit van leven.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Darf als nierdieet?

Bericht door kansarmedieren »

paasnini schreef:Wat een onzin om een kat die graag kvv eet brokjes aan te raden echt belachelijk.
Ik zou mijn kat als die nier problemen krijgt proberen zo comfortabel mogelijk te houden nl. zoveel mogelijk pijnvrij. Als hij nierdieet eet, welke dan ook, prima en zo niet, ook goede vrienden. Ik ga toch niet het leven van mijn kat verlengen op mijn voorwaarden.
Hier ben ik het helemaal mee eens als een kat geen nierdieet wil eten laat hem dan lekker zijn eigen eten dan maar korter leven en fijn leven dan met veel stress eten door de strot geduwd te krijgen wat je niet wil. Ik heb helaas meerdere katten met nierfalen gehad heb er nu ook weer een ze krijgen nierdieet als ze het lussen en anders niet. Mormel de nierkat die ik nu heb is 15 jaar hij lust soms wel een blikje nierdieet en anders krijgt hij seniorvoer, nierbrokjes eet hij wel en hij krijgt Semintra en als hij geen nierdieet meer lust krijgt hij gewoon voer van mij ik wil dat hij een leuk leven heeft.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Darf als nierdieet?

Bericht door Kattebeest »

Hieronder het 1e bericht van de link van Mirjam uit barfplaats. Volgens mij is dit het bericht waar paasnini op reageerde.
Vanmiddag het bericht gekregen dat onze kat Remi, nierfalen heeft. 3 verhoogde waardes kwamen er uit het bloedonderzoek:

AMYL: 1535
UREA: 23,9
CREA: 481

Ik ben ooit, jaren geleden begonnen met barfen. De hond kreeg vers omdat ze eczeem had en later de kat ook, nadat hij blaasgruis bleek te hebben. Allebei hebben ze het een hele poos heel goed gedaan op de barf. Een paar jaar geleden ben ik ermee gestopt, wegens tijd en geldgebrek.

Na vanmiddag denk ik erover om de kat in ieder geval weer op barf over te zetten, ik heb eerst even het forum weer even doorgespit en ik denk dat ik zsm ermee ga beginnen!

Ik heb alleen nog wel een paar vraagjes, waar ik hoop dat jullie me mee kunnen helpen:

heeft hij ernstig nierfalen of niet, ik geloof dat dat een beetje de verhouding vleesbot:vlees:g/f mix bepaalt? Ik denk dat ik ga beginnen met 50% vleesbot (3:1). Ik las dat er geen tomaat door de gf mix mag, maar daar is hij juist gek op?! is dat echt geen optie?

als ik er ei door doe, mag/moet de schaal er dan ook bij?

ik heb Benakor en Prednoral meegekregen. Wat de benakor doet weet ik niet precies, maar de prednoral moet zijn eetlust te stimuleren neem ik aan. ik heb daar niets over gelezen, wordt dat vaker gedaan die prednoral? Ik vind het een beetje vreemd.

De zak met nierdieet brokjes had ik er achter af beter niet bij kunnen doen, maar oke, die is nu aangebroken dus... ik denk dat ik die maar per dag ik wat water laat weken en dan opvoer, met evt wat vers erdoor? Of zal ik het maar gewoon weggooien... wel zonde verdikkie 25 euro :rolleyes2: maar als jullie nou allemaal zeggen dat t vreselijke troep is dan laat ik me heel makkelijk overhalen hoor :biggrin2:

kan ik er een homeopatisch middel bij geven, zoals blaas en nier compositum van groene Os?
Als ik dit zo lees (vetgedrukt en onderstreepte gedeelte vooral) dan gaat het om een kat met nierfalen die nierbrokjes lust maar omdat ts meent dat het vreselijke troep is, de nierbrokken achterwege wil laten. Dus een kat die nierdieet (droogvoer) lust ander voer geven. Vind ik toch nét iets anders. Want ja, als een kat echt geen nierdieet lust dan ga je over tot ander voer, met een flinke schep ipakitine als het even kan.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Darf als nierdieet?

Bericht door Kattebeest »

Gisterenavond en net nog barfplaats weer eens doorgespit op nierfalen en barf.
Lees de begin waarden (ureum, creatinine) maar nergens de uitslagen van vervolg bloedonderzoek kunnen vinden ná het geven van barf of kvv bij een nierpatientje.

Lees wel: kat is levendiger, vacht beter, voelt goed om natuurlijk voer te geven. Geen langere termijn berichten, jammer en geeft te denken.

Edit: een kat met nierfalen is meestal flink misselijk waardoor hij/zij niet eet en/of spuugt. Vraag me soms af in hoeverre een kat het nierdieet niet lust of dat hij/zij het niet eet uit misselijkheid.

Na een paar dagen moeilijker eten (gewoon natvoer met ipakitine) overgegaan op nierdieet (brokken gingen er die tijd niet in). Niet lang daarna overgegaan op andere nierbrokken en ging erin als koek. Weet nu dat hij nierdieet lust. Zodra hij weer minder begint te eten weet ik dat het waarschijnlijk aan zijn nierfalen ligt, niet aan het nierdieet.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Darf als nierdieet?

Bericht door Dinky »

Inderdaad geen lange termijn berichten op rauw bij nierfalen helaas :-(
Volgens mij heeft (holistisch) dierenarts Tannetje koning die bandit nierdieet samengesteld dus wellicht dat daar onderbouwde verhalen met waardes te vinden zijn?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Darf als nierdieet?

Bericht door Adriana »

het kàn gewoon niet dat nierfalers het beter doen op rauw vlees.
heb ooit bij tannetje geprobeerd om wat uitleg te krijgen maar geen reactie.

als nierfalers het goed op rauw doen dan is het nierfalen marginaal en tuurlijk, als ze hun hele leven geen rauw hebben gehad, dan zullen ze daar best wel van opknappen.
en dan is het de vraag in hoeverre de nierfunctie dat aankan en hoe lang die nieren dat extra eiwit de baas blijven..

welnee!
als/als het een succes zou zijn dan zou dat toch juichend overal met waardes bloedonderzoek van voor en na worden gepubliceerd? en dan zou het grote nierfaalforum felinecrf dat toch ook adviseren?
ik heb hier met MoMo vrij kort een proef gedaan met rauwe kip en soms wat rauw lamsvlees want hij was ook nog diabeet (prednisolon..) en de waardes waren > 10% achteruit gekacheld en dat is ook nooit meer hersteld. ik denk dat ik een van de weinigen ben die het heeft getest..
en als je goed nadenkt dat klopt het ook niet..

bij barfplaats ben ik op dat punt volledig uitgelezen want het gaat heel snel de fanatieke hoek in.
en echte gegevens en jarenlange overlevers kom je niet tegen..

en wat kwaliteit van leven betreft..
katzels kunnen enorm opknappen van nierdieet met wat medicatie.
ze worden levendiger en hebben die belasting en bijna vergiftigingsverschijnselen minder of niet meer.

en bij acuut nierfalers is het ronduit slecht en onverantwoord om rauw vlees te geven,
die nieren moeten rapido worden ontlast en dat is de enige manier om het nog wat te laten bijtrekken..
Laatst gewijzigd door Adriana op 19 apr 2014 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Darf als nierdieet?

Bericht door Dinky »

Jammer dat Tannetje daar niet op gereageerd heeft Adriana :-( Zegt in mijn ogen veel ;-)
Barfplaats is inderdaad alleen geschikt als je rauw wilt voeten, vergelijkingen tussen brok/blik en rauw worden niet toegestaan wat in mijn ogen de info enorm beperkt (tenzij conclusie is dat rauw beter is.... Maar bij nierfalen staat dat niet onderbouwd)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
paasnini

Re: Darf als nierdieet?

Bericht door paasnini »

Commerciele bedrijven hebben veel geld voor onderzoek, KVV producenten niet. Daardoor zullen er altijd meer cijfers zijn over het effect van "commerciele voeding". Als een kat barf/kvv eet prima en eet een kat liever "commercieel" ook prima. Ik vind het alleen bullshit om een nierkat die kvv nierdieet lekker vind en eet, de baas te adviseren de kat toch op nierbrokken over te zetten. Als je een nierkat dan betere voeding wil laten eten geef dan het advies voor nierdieetnatvoer en geen brokken. Een nierkat is meer gebaat bij natvoer of kvv en brokken zijn gewoon slecht (eigenlijk uberhaupt voor iedere kat).

Maar ik ben niet roomser dan de paus, ze eten hier naast veel natvoer/soms kvv/eendagskuikens ook brokjes want gemak dient nou eenmaal de mens. Al had ik het liever anders gedaan maar met een kat van bijna 16 die gewend is onbeperkt brokjes te hebben uit de tijd dat ik maar deed wat ik dacht dat goed was, was het onvermijdelijk.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Darf als nierdieet?

Bericht door Adriana »

paasnini schreef:Ik vind het alleen bullshit om een nierkat die kvv nierdieet lekker vind en eet, de baas te adviseren de kat toch op nierbrokken over te zetten.
Als je een nierkat dan betere voeding wil laten eten geef dan het advies voor nierdieetnatvoer en geen brokken.
Een nierkat is meer gebaat bij natvoer of kvv en brokken zijn gewoon slecht (eigenlijk uberhaupt voor iedere kat)..
als een nierkat kvv al lekker vindt, dan zal dat niet lang duren want binnen de kortste keren misselijk van de hoge urea-waardes. bravo!!
doet me denken aan het voeren van plak- toffies aan jonge kinderen...
dat is vind ik net zo onverantwoord..

k zie weinig onderbouwing in je adviezen trouwens..

bij nierdieet komt de energie voornamelijk uit vet, kh's en/of plantaardige eiwitten.
en als je ooit samenstellingen van nierbroks hebt vergeleken (maar dat zal wel niet) dan zie je dat er behoorlijke verschillen zijn. en de ene nierkat doet het beter op de ene variant en een andere op iets anders, kwestie van proberen.

kh's/zetmeel en vet gaan niet via de nieren en plantaardige eiwitten geven heel veel minder ureum-afval dan dierlijke.
op die basis, info en redenatie zie ik niet in waarom nierbrokken zo super slecht voor een nierkatzel zijn. als ie niet genoeg drinkt/plast dan doen we daar nog wat spuitjes water (met beetje ipa) bij..
en dat is in alle gevallen veel beter voor de nieren, dus diervriendelijker, dan kvv.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Darf als nierdieet?

Bericht door Dinky »

paasnini schreef:Commerciele bedrijven hebben veel geld voor onderzoek, KVV producenten niet. Daardoor zullen er altijd meer cijfers zijn over het effect van "commerciele voeding". Als een kat barf/kvv eet prima en eet een kat liever "commercieel" ook prima. Ik vind het alleen bullshit om een nierkat die kvv nierdieet lekker vind en eet, de baas te adviseren de kat toch op nierbrokken over te zetten. Als je een nierkat dan betere voeding wil laten eten geef dan het advies voor nierdieetnatvoer en geen brokken. Een nierkat is meer gebaat bij natvoer of kvv en brokken zijn gewoon slecht (eigenlijk uberhaupt voor iedere kat).

Maar ik ben niet roomser dan de paus, ze eten hier naast veel natvoer/soms kvv/eendagskuikens ook brokjes want gemak dient nou eenmaal de mens. Al had ik het liever anders gedaan maar met een kat van bijna 16 die gewend is onbeperkt brokjes te hebben uit de tijd dat ik maar deed wat ik dacht dat goed was, was het onvermijdelijk.
Maar we hebben het hier niet over duur onderzoek via fabrikant maar over bloedonderzoek door baasjes. Hier op het forum zien we veel waarden voorbij komen die stabiliseren/verbeteren terwijl ik die op rauw nooit voorbij zie komen. Geen enkel juichverhaal ten opzichte van nierfalen op rauw waarbij waarden gelijk zijn gebleven of gedaald.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Darf als nierdieet?

Bericht door Kattebeest »

paasnini schreef:Een nierkat is meer gebaat bij natvoer of kvv en brokken zijn gewoon slecht (eigenlijk uberhaupt voor iedere kat).
Ben nu het spoor bijster...
Denk dat iedereen met een nierpatiënt het allerbeste wil doen voor de kat. Ook degene met een gezonde kat. Wat stel je voor als beste voeding voor een nierkat en een gezonde kat en waarom?
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
paasnini

Re: Darf als nierdieet?

Bericht door paasnini »

Op nummer 1 compleet natvoer zonder suiker/granen. Bevat veel vocht, katten zijn slechte drinkers, bevat geen of nauwelijks koolhydraten.

En daarna kun je kiezen voor brok of barf/kvv. Voor allebei valt iets te zeggen en zijn argumenten voor en tegen.
Vwb brokken zou ik persoonlijk kiezen voor Granatapet garnaal. Geen granen en een heel laag fosfor gehalte. Voorwaarden als je brokken voert is wel dat de kat voldoende beweging krijgt.

Ik heb zelf wel brokken staan omdat ik een oudere kat heb die het gewent is en omdat ik daarnaast nog een kat heb die echt liever brokken heeft, daarnaast krijgen ze voldoende beweging hier. (Heel huis tot hun beschikking en onbeperkt toegang tot tuin met mogelijkheden.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Darf als nierdieet?

Bericht door Adriana »

k weet niet of je reactie slaat op de beste voeding (wat jou betreft) voor een nierkat maar een nierkat op een droge brok die bestaat uit 42 % garnalen??

de lichtstverteerbare dierlijke eiwitten voor (nier)katzels zijn gevogelte-eiwitten
en als je zo nodig iets vissigs wilt geven, dan visolie, olie dus.
ook voor een gezonde kat is dit een heel eenzijdig voer.
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... 3#analysis

ik begrijp wel waar je allergie voor granen vandaan komt maar in de natuur krijgen katzels behoorlijk wat plantaardigs binnen en ook grassen/granen.
met een suikerkat moet je erg opletten maar de verzorging van een nierkat is een totaal andere tak van sport.

ik zie nog steeds geen argumenten, noch uitleg waarom een nierkat iets anders zou moeten eten dan nat of droog nierdieetvoer..en toch vooral zou moeten kvv'en..

aan de meelezers: doe dit dus niet!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Darf als nierdieet?

Bericht door Cerna »

Ik voel me behoorlijk aangesproken door de opmerkingen van paasnini:
paasnini schreef:....en zo niet, ook goede vrienden. Ik ga toch niet het leven van mijn kat verlengen op mijn voorwaarden.
en kansarmedieren (hebben deze mensen geen voornaam?):
kansarmedieren schreef:Hier ben ik het helemaal mee eens als een kat geen nierdieet wil eten laat hem dan lekker zijn eigen eten dan maar korter leven en fijn leven dan met veel stress eten door de strot geduwd te krijgen wat je niet wil. Ik heb helaas meerdere katten met nierfalen gehad heb er nu ook weer een ze krijgen nierdieet als ze het lusten en anders niet.
Ten eerste: iedere kat leeft op onze voorwaarden; wil je dat niet, dan moet je hem/haar de vrijheid geven.

Wij hebben er drie-en-een-half jaar geleden voor gekozen om Noa zacht voer te geven dmv spuitjes. Dat noemen jullie "verlengen van leven" en "stress doordat het eten door de strot geduwd wordt".
En inderdaad die eerste opmerking klopt: wij verlengen Noa's leven nu al ruim drie-en-een-half jaar en niet alleen wij zijn daar blij om, maar wanneer ik naar Noa kijk, dan weet ik zeker dat zij ook blij is dat haar leven niet beëindigd werd op het moment dat het net begonnen was want ze geniet iedere dag!

Het "eten door de strot duwen" heeft in het begin inderdaad stress gegeven, net zoals het geven van Felimazole bij Cerná nog steeds stress geeft, maar moet je het daarom laten? Het is vaak toch een kwestie van gewenning want bij Noa geeft het spuitjevoeren na zo'n lange tijd geen stress meer.

Noa eet "foute" en nierbrokjes. Dat van die foute brokjes sta ik toe omdat ik het initiatief ook bij haar wil leggen en het gelukkig geen negatief efect heeft, maar daar staat tegenover dat haar hoofdmaaltijd nierdieet zacht voer is en omdat ze voordat ze ziek werd alleen maar brokjes wilde, hebben wij geen andere keus (ja, haar dood laten gaan). En op dat nierdieet doet ze het dus al zo lang goed!
KVV of barf aan een kat geven omdat 'ie het lekker vindt en daarna kotsmisselijk wordt, vind ik geen dierenliefde. Dan maar 3x per dag een klein beetje stress.
Plaats reactie