Darf als nierdieet?

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
AnnikaGN
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 sep 2012 15:58

Darf als nierdieet?

Bericht door AnnikaGN »

Mijn poes moet nierdieet eten en sinds afgelopen zaterdag(!) eet ze vers voer van Bandit(nierdieet) en dat gaat goed! :lol:

Ik wil de mogelijkheid hebben om te kunnen varieren, dus heb ik via een verkooppunt gevraagd of Darf ook geschikt eten heeft voor poezen op nierdieet. Zij zeggen dat ik Darf natuur kat kan geven, maar ik kan nergens informatie vinden dat het echt ook geschikt is als nierdieet - weet iemand hier hoe het zit? Of weet iemand een dierarts die ik zou kunnen vragen hoe het zit?

Weet ook iemand of er een andere merk bestaat als vers nierdieet?

Ik ben zo blij dat ik hiermee ben begonnen, het voelt zo natuurlijk! :eangel:

Ben benieuwd naar jullie reacties,
Annika
(voorheen at ze geen vers voer)
Laatst gewijzigd door AnnikaGN op 11 apr 2013 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Darf als nierdieet?

Bericht door Dinky »

Op voerwijzer.com staan erg veel verschillende merken kvv (waar darf en bandit onder vallen), moet je even op de sites van de fabrikanten kijken of ze ook nier dieet hebben.
Daarnaast is op barfplaats.nl veel info over vers voeren en medische mankementen ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Darf als nierdieet?

Bericht door Adriana »

voor zover ik weet valt bandit nierdieet niet onder de door dierenartsen aanbevolen nierdieetvoeders. en dat geldt voor alle soorten vers, rauw vlees.
je noemt geen nierwaardes van het meest recente bloedonderzoek en ik zou binnen 6 weken na de start van dit voer nogmaals de nierwaardes laten checken..!
weet je of het nierfalen chronisch is of acuut of nog een andere oorzaak heeft?

en ja ik weet dat de fabrikant zijn voer nierdieet noemt maar wat zegt mij dat....?
in rauw vlees zit behoorlijk wat eiwit en ik neem aan niet eens voornamelijk van gevogelte. en dat het nu na een paar dagen goed gaat wil niet zeggen dat het gedurende langere tijd goed gaat, wat ik natuurlijk van harte voor je hoop trouwens..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Darf als nierdieet?

Bericht door Adriana »

http://www.banditvoeding.nl/pdf_bestand ... rdieet.pdf

heb nog eens even gekeken of ik een samenstelling/ingredienten/analyse van Bandit nierdieet voor katten kan vinden en dit is voorzover ik zie de enige informatie.
en dat is vreemd want de firma Bandit hoort dit beschikbaar te stellen.

opmerkelijk dat de tekst zowel over honden als katten nierdieetvoeding gaat..
en dat plantaardige eiwitten bij vertering meer schadelijke afvalstoffen geven klopt niet, het is andersom. er zitten juist veel plantaardige eiwitten in de meeste nierdieetvoers van de grote fabrikanten en dat is onderzocht en dat is niet voor niks...

ik zou hier geweldig voorzichtig mee zijn en goed in de gaten houden en zelfs al na twee weken nierwaardes bij bloedonderzoek laten controleren.
zelf heb ik slechte ervaring met rauw vlees en een nierkat en na een maand herhaald bloedonderzoek laten doen en onmiddellijk afgestapt van rauw (gevogeltevlees) voor mijn nierkatzel, want de waardes waren behoorlijk achteruit gegaan...

ik ken een paar 'succes'verhalen over nierkatzels die barfen en daarbij zie je nooit hoe het is afgelopen, nooit nierwaardes bloedonderzoek en nooit vermeld om welk type nierfalen het gaat.
en dat zegt mij genoeg...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Darf als nierdieet?

Bericht door Dinky »

Ik denk dat het heel lastig wordt om een goed nierdieet op vers te krijgen. Ook op barfplaats lijken ze er nog wat mee te experimenteren maar denk dat ik dan toch terug zou gaan naar brokjes, hoe jammer je het ook vind. Al kan je altijd je eigen situatie voorleggen op barfplaats.

Ik kwam daar onderstaande topics wel tegen maar zelf zou ik het risico niet nemen:
topic 2012
topic 2011
aanvullende info medicijnen die je erbij kan/moet geven
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Darf als nierdieet?

Bericht door Adriana »

bij nierkatzels moet je eigenlijk de regel 'bij twijfel niet inhalen' aanhouden..

en als nierkatzels zoveel profijt zouden hebben van het eten van rauw/vers (gevogelte)vlees,
dan was dat al lang opgenomen in alle behandelingsprotocollen/adviezen
en niets van dat alles.... :-(
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Darf als nierdieet?

Bericht door Cerna »

Ook ik adviseer je om het bij nierdieet te houden want ik zag dat de creatwaarde best wel hoog is en dan is experimenteren niet de beste keuze.

Je zegt dat je het doet omdat je wilt afwisselen, maar er is toch voldoende nierdieet voorhanden? Je hoeft je niet te beperken tot het nierdieet van de dierenarts en zelfs wanneer je dat wel zou willen: zij verkopen (of kunnen bestellen): Royal Canin, Specific, Hills, Trovet. Genoeg variatie lijkt me. En dan verkoopt Zooplus nog Integra, Beaphar en nog een waarvan de naam me ontschoten is (even kijken op de site van Zooplus) en je hebt nog Clinic. Hoeveel keus moet een kat hebben?

Ik geef mijn oudste nierpatiënt iedere dag een ander smaakje: Beaphar kip, vis, lam of eend, Integra kip, kalkoen, varken en dan krijgt hij nog een dagje Trovet (vindt hij wat minder). Of seniorvoer met Ipakitine.
En een enkele keer geef ik hem een paar stukjes rauwe kipfilet.
Afwisseling genoeg, toch?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Darf als nierdieet?

Bericht door Dinky »

Ben het met je eens wat betreft nierproblemen Adriana ;) Lees daar ook helemaal geen succesverhalen over op barfplaats zonder kunst en vliegwerk. Zoals jij ook al zegt zou ik dan overgaan op nierdieet wat zich al bewezen heeft.

Het blijkt op barfplaats wel dat bijvoorbeeld KVV/Barf een oplossing kan zijn bij blaasproblemen (meerdere positieve verhalen dat er geen speciale toevoegingen nodig zijn omdat het natuurlijke voeding is wat zorgt voor juiste zuurgraad van de urine) maar ook dat is niet opgenomen in behandelingsprotocollen van dierenartsen ;) Maar dat is dan ook een compleet ander probleem dan nierproblemen!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Darf als nierdieet?

Bericht door Cerna »

Ook ik adviseer je om het bij nierdieet te houden want ik zag dat de creatwaarde best wel hoog is en dan is experimenteren niet de beste keuze.

Je zegt dat je het doet omdat je wilt afwisselen, maar er is toch voldoende nierdieet voorhanden? Je hoeft je niet te beperken tot het nierdieet van de dierenarts en zelfs wanneer je dat wel zou willen: zij verkopen (of kunnen bestellen): Royal Canin, Specific, Hills, Trovet. Genoeg variatie lijkt me. En dan verkoopt Zooplus nog Integra, Beaphar en nog een waarvan de naam me ontschoten is (even kijken op de site van Zooplus) en je hebt nog Clinic. Hoeveel keus moet een kat hebben?

Ik geef mijn oudste nierpatiënt iedere dag een ander smaakje: Beaphar kip, vis, lam of eend, Integra kip, kalkoen, varken en dan krijgt hij nog een dagje Trovet (vindt hij wat minder). Of seniorvoer met Ipakitine.
En een enkele keer geef ik hem een paar stukjes rauwe kipfilet.
Afwisseling genoeg, toch?
AnnikaGN
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 sep 2012 15:58

Re: Darf als nierdieet?

Bericht door AnnikaGN »

Dank voor alle reacties en linkjes!

Aan Cerna: we hebben hier alle merken die je noemt al gehad en heel lang ging het goed m Integra, en opeens een maand geleden niet meer. Toen ben ik alternatieven gaan zoeken, en ben ik via internet bij een alternatieve dierenarts in Amsterdam terecht gekomen en zij stelde Bandit nierdieet voor.

Na veel hierover (vers voeding aan nierpatientjes) op internet te lezen, kwam ik vaak de naam van Tannertje Koning tegen en zij lijkt de deskundige te zijn op het gebied van vers voeding. Zij is dierenarts en de maker van Bandit, en tevens van de nierdieet van bandit.

Over een paar weken ben ik inderdaad van plan om de bloed weer te laten analyseren en ik hoop op betere waarden dankzij de nieuwe dieet. In ieder geval heeft ze nu al een mooiere vacht en is ze blijer en actiever dan een paar weken gelden!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Darf als nierdieet?

Bericht door Adriana »

dat is dan in ieder geval een goed teken. ze neemt voedingsstoffen op en is niet misselijk.
en wat zijn de nierwaardes?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
trav
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 dec 2013 17:10

Re: Darf als nierdieet?

Bericht door trav »

AnnikaGN schreef: Over een paar weken ben ik inderdaad van plan om de bloed weer te laten analyseren en ik hoop op betere waarden dankzij de nieuwe dieet. In ieder geval heeft ze nu al een mooiere vacht en is ze blijer en actiever dan een paar weken gelden!
Laat ons alsjeblieft weten hoe het gaat!
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Darf als nierdieet?

Bericht door Kattebeest »

@Trav, denk dat een pbtje beter gaat werken.
Laatste berichten van dit topic zijn van precies een jaar geleden en weet niet of @AnnikaGN het forum nog regelmatig bezoekt.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Darf als nierdieet?

Bericht door Adriana »

haar laatste berichten zijn van 12 mei 2013 en daar heeft ze het niet meer over darf.
als je bij profiel in de rechterkolom kijkt dan zie je een regel 'alle berichten' en die scan ik altijd even voordat ik soms antwoord.. maar ik ben bang zoals met zoveel nierklantjes dat het betr dier niet meer leeft..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
paasnini

Re: Darf als nierdieet?

Bericht door paasnini »

Wat een onzin om een kat die graag kvv eet brokjes aan te raden echt belachelijk.
Ik zou mijn kat als die nier problemen krijgt proberen zo comfortabel mogelijk te houden nl. zoveel mogelijk pijnvrij. Als hij nierdieet eet, welke dan ook, prima en zo niet, ook goede vrienden. Ik ga toch niet het leven van mijn kat verlengen op mijn voorwaarden.
Plaats reactie