Verdwijnt struviet van rauwe voeding?

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Verdwijnt struviet van rauwe voeding?

Bericht door Robijn »

Het volgende artikel stond in de nieuwsbrief van het Kattengedragsadviesbureau wat ik maandelijks via de mail ontvang.
Misschien wel interessant voor sommige kattenliefhebbers?


Verdwijnt struviet van rauwe voeding?

Vraag: Bij mijn 1 jaar oude (gecastreerde) kater is blaasgruis geconstateerd. Op internet las ik onder andere dat droog voer of voer met granen of suiker de reden kan zijn van blaasgruis. Rauw voer schijnt daarentegen juist goed te zijn voor katten die de neiging hebben blaasgruis te krijgen. Van mijn dieren-arts hebben we nu speciaal voer van Hill’s gekregen (s/d). Daar zitten wel granen in. Ik heb nog geen speciaal antigruis-voer gevonden zonder granen. Tot nu toe voerde ik Orijen, Applaws en Almo Nature Hollistic en ook blikvoer van Ap-plaws. Het blikvoer dat ik nu meekreeg van Hill’s s/d ziet er niet lekker uit en mijn kater weigert het te eten. De brokjes eet hij wel. Wat kan ik nu het beste geven?
Met vriendelijke groet, Carlijn

Antwoord: Beste Carlijn, Er wordt veel het internet op geslingerd over blaasgruis en voeding. Op het forum Kattengedrag staat in de rubriek Eetge-drag en Voeding goede informatie (op dit forum krijgt men we-tenschappelijk verantwoord advies, red.). Wat granen betreft, er is geen enkele reden om te denken dat deze blaasgruis veroorzaken. Het wordt veroorzaakt door mineralen in de voeding in combinatie met te weinig drinken en een te hoge zuurgraad van de urine. Dat wil zeggen bij struviet. Rauwvleesvoeding is een optie (wel afhankelijk van welk type je geeft) omdat dit de vochtopname verhoogt. Maar met commerciële rauwvleesvoeding krijg je de bestaande struvieten niet zomaar weg, want de urine- pH komt bij deze producten meestal niet onder de 6,5. Om struvieten weg te krijgen dien je echt een verzurend dieet te geven. Als de struviet aantoonbaar verdwenen is, kun je een nieuwe keuze maken. Het pri-maire idee is dat je de vochtopname verhoogt en daar zijn vele mogelijkheden voor. Natvoer is de meest zekere variant voor slecht drinken-de katten. Met natvoer wordt het meeste vocht opgenomen, nog veel meer dan met rauw-vleesvoeding. Alhoewel rauw zeker een optie is, raad ik zelf vanwege het hogere vochtge-halte natvoeding aan. Besef wel, sommige kat-ten zijn zo gevoelig voor de ontwikkeling van blaasgruis dat de enige manier om de blaas ‘schoon’ te houden een verzurend dieet van de dierenarts is. Je neemt dus altijd een klein risi-co als je hiervan afwijkt. Ik ben geen voorstan-der van de eiwitrijke droogvoeders van Orijen en Acana. Zoals je op het forum kunt lezen hebben al redelijk wat katten hier juist blaasgruis op ontwikkeld. Succes met je kat!
Esther Hagen-Plantinga

(Esther Hagen - Plantinga is dierenarts, universitair docent en onderzoeker diervoeding aan de Facul-teit diergeneeskunde te Utrecht. Zij is gespeciali-seerd in voeding van hon-den en katten en heeft haar eigen diervoedings-adviesbureau, Nutrissues)
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
mauriceb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 09 nov 2012 14:34
Locatie: Pijnacker

Re: Verdwijnt struviet van rauwe voeding?

Bericht door mauriceb »

Altijd prima dit soort stukkies met enige onderbouwde info!
Kijk hier voor Toby's album =====> KLIK
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Verdwijnt struviet van rauwe voeding?

Bericht door pearlsofpassion »

Nou, ik vind er niets aan.
Welke wetenschappelijke onderbouwing? Ik zie geen bronvermelding.
En hier op dit forum zijn net omgekeerde ervaringen, dus daar sta je dan. Mij rijzen dan ook de vragen op: tov van welk ander voer zijn ze dan blaasgruis gaan ontwikkelen? Maw, waar stonden ze voorheen op? En hoe lang? Kregen ze daarnaast nog natvoer of enkel droogvoer?

Dat er katten struviet ontwikkelen als ze overgaan van supermarktvoer op Orijen, geloof ik niets van. Van merken als RC of Hill's wil ik geloven omdat die merken standaard kunstmatige verzuurders toevoegen terwijl Orijen een natuurlijke voeding aan wil bieden. Die weren dat soort kunstmatige toevoegen uit hun voer. En Orijen is wel graanvrij, maar niet koolhydratenvrij he. Zonder koolhydraat kan je geen brok maken, daarin is zo'n 15% toch wel het minimum dat erin moet. Jammer, maar de consequentie van brok voeren, en dat is iets dat je bij rauw vlees en blikvoer (als je goed kiest) dus niet hebt. Los van het hogere vochtgehalte, is dat ook een voordeel.

Dat rauw vlees voldoende is om het struviet op te lossen, daar heb ik ook mijn twijfels aan. Dan heb je echt een sterke verzuring nodig. Maar dat het voldoende is om het te voorkomen, is, tenzij aangeboren, wel het geval.
Graanvrije voeren zijn ook niet koolhydratenvrij en de link tussen koolhydraten en blaasgruis is echt wel al 'wetenschappelijk' aangetoont. Mevrouw hier loopt wat achter met haar mineralen, dat is al jaren achterhaald. Ze heeft gelijk over de zuurtegraad van de urine, maar waar komt die dan vandaan? Het is dus duidelijk geworden dat koolhydraten de zuurtegraad verhogen en rauw vlees ze verlaagt.

Ik geloof niet dat iets onderbouwd is tot ik de bronvermelding ook werkelijk gezien heb.
Op het internet kan je alle meningen wel vinden, het is een kwestie van de betrouwbare eruit te selecteren. En je nooit op 1 bron te baseren.
Spijtig genoeg is er nog zo goed als geen onderzoek gedaan naar het effect van rauwe vleesvoeding en dus kan je daar ook niets over vinden. En de onderzoeken die gedaan zijn geven meestal een vreemd en totaal onuitgebalanceerd menu, waardoor ze ook niets zinnigs te vertellen hebben.
Maar over blaasgruis is wel veel onderzoek gedaan, en daarin komt men gewoon bij rauw vlees uit. Over die link kan je echt wel wat vinden als je rondkijkt. En dan bedoel ik dus zaken die onderbouwd zijn met artikels waarin je zelf kan beoordelen hoe men aan de conclusies komt. Zal wel vaak in het engels zijn...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Verdwijnt struviet van rauwe voeding?

Bericht door Dinky »

Ben zelf al veel aan het zoeken geweest over blaasgruis en oorzaken.
In dieetvoeders zit minder magnesium waardoor er minder grondstof is voor gruis.
Zet alleen mijn vraagtekens bij de hoeveelheid graan in dieetvoeders (volgens fabrikant trovet nodig om het energie gehalte omhoog te krijgen en dus voedingswaarde verbeteren). Graan zou ervoor zorgen dat de urine minder zuur is waardoor juist wel een omgeving voor struviet ontstaat wat wordt gecompenseerd door (kunstmatige) verzuurders en dus minder grondstof voor struviet.

Mijn da zegt dat rauw voeren wel kan maar dat dan de urine wel regelmatig gecontroleerd moet worden omdat bij rauw de hoeveelheid magnesium niet wordt vermeld en dat dus niet bekend is. Echter niet om struviet op te lossen maar als vervolg voer ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
mauriceb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 09 nov 2012 14:34
Locatie: Pijnacker

Re: Verdwijnt struviet van rauwe voeding?

Bericht door mauriceb »

pearlsofpassion schreef:Nou, ik vind er niets aan.
Welke wetenschappelijke onderbouwing? Ik zie geen bronvermelding.
Klopt er staat geen bronvermelding bij behalve dat ze zelf de bron is, dierenarts, universitair-docent etc. Ik neem aan dat ze enigzins weet waar ze het over heeft. daarom zijn zulke stukkies ook goed omdat men dan zelf een afweging kan maken. ik oordeel niet over wat er staat geschreven ook klopt.

Ik ben een voorstander van rauw, omdat dit het dichtst in de buurt komt van wat een kat 'hoort' te eten als roofdier. Graan als energiebron wordt mijns inziens te vaak gebruikt in de meeste diervoeders.
Goedkoop is het wel voor de fabrikant maar of het ook de oorzaak kan zijn van blaasgruis ?!
Kijk hier voor Toby's album =====> KLIK
Gebruikersavatar
Gingerlinda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 dec 2012 15:54
Locatie: Groningen

Re: Verdwijnt struviet van rauwe voeding?

Bericht door Gingerlinda »

ik ben wel erg blij met dit artikel.
vind het altijd leuk/informatief om deze stukken te lezen.
ik krijg ook veel info van mijn plaatselijke opvang, die mevrouw heeft hier in groningen de dierenambulance opgericht. ze heeft nu al tientallen aan jaren ervaring. waardoor ze mij vaak goed heeft geholpen. dit is gebasseerd op haar ervaring en kennis. en zei geeft ook niet biuj elke info een bron vermelding. dit is uit haar ervaring. en ik geloof haar omdat we heel goed met elkaar over weg kunnen en ze echt alles over heeft voor de dieren.
jaren in haar geval meer dan 40jaar ervaring betekent voor mij ook altijd wel wat. daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat het op kennis gebasseerd word.
geen kat is gelijk en dus ook de juiste voeding kan verschillen heb ik gemerkt.
ik ben zelf wel een voorstander van een naar mijn mening goede brok, maar dan wel aanvullen met rauw ei/vis/kip/vlees. en kattengras. mijn katzels smullen er van.
meerdere onderzoeken bekijken en de ervaringen lezen vind ik altijd nuttig
All you need is love (en een kat). xxx linda poot Mohtje(6jr) en kopje Ginger (5mnd)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Verdwijnt struviet van rauwe voeding?

Bericht door pearlsofpassion »

Die titel van voedingsdeskundige zegt me weinig.
Je zou dan moeten weten wat die opleiding inhoudt. De meeste van die opleidingen worden gesponsord door RC en worden ook grotendeels door hen onderwezen. Hoezo, onbetrouwbaar? :roll:

Je wil niet weten wat voor onzin menselijke voedingsdeskundigen vertellen en ze zijn het ook nooit met elkaar eens. Ook bij dierenvoedingsdeskundigen niet.
Dus tenzij je er inderdaad tientallen raadpleegt en hun volledige uitleg hoort (dus niet van het is zo, maar waaruit ze dat afleiden en waarom dat logisch is), kan je daar geen betrouwbare conclusie uit trekken.
Ik ken ook iemand die haar thesis gemaakt heeft rond wat de beste kattenvoeding is, en die kwam iets heel anders uit dan wat de gangbare opinie is en wat de meeste kattenvoedingsdeskundigen je zullen vertellen.

Wat ik het meest verhelderend vond rond blaasgruis en zijn oorzaken, was dit artikel: onderaan deze pagina http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 73.30.html
De linken zullen niet allemaal meer werken want het topic dateert 2 jaar geleden. Toen al was magnesium beperken achterhaald, wat je kan lezen.
Er zal wel wat minder magnesium in dieetvoeders zitten, maar dat is eigenlijk geen remedie voor struviet het zorgt er gewoon voor dat er iets minder uit gescheiden moet worden. Maar als de pH van de urine goed is, is uitscheiden van magnesium helemaal geen probleem.

Dezelfde zaken kan je overal op internet lezen. Ikzelf zou je aanraden artikels te lezen die NIET geschreven zijn door dierenartsen, want die zijn heel zelden echt onafhankelijk. De meesten verkopen ook gewoon graag hun dieetbrokken. Het spijt me, had ook liever gezien dat het anders was, maar dat is wel de realiteit.
Als je betrouwbare info wil over voeding, ga dan niet bij iemand die er baat bij heeft je iets aan te smeren. Ik geloof wel dat ze zelf allemaal geloven dat ze het beste verkopen, want dat hebben ze op school ook steeds gehoord. En dat is net het probleem.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Verdwijnt struviet van rauwe voeding?

Bericht door Dinky »

De titel voedingsdeskundige zegt inderdaad niet veel want wanneer ben je dat? Ik zat nu eens te kijken of ik iets van een CV kon vinden op de site van de universiteit Utrecht waar ze docent zou zijn (universitair docent en onderzoeker diervoeding aan de Facul-teit diergeneeskunde te Utrecht). Tot mijn verbazing kan ik haar niet vinden bij de medewerkers via de zoekfunctie van de universiteit? link naar zoekmachine.

Daarnaast is het volgens mij aardig bekend dat de Universiteit Utrecht over het algemeen genomen niet bepaald voor rauw vlees voeren is wat niet onbelangrijk is om in het achterhoofd te houden ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Verdwijnt struviet van rauwe voeding?

Bericht door BloemTetsu »

Ja wel hoor.
Gezocht op Hagen: Hagen-Plantinga, dr. E.A.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Verdwijnt struviet van rauwe voeding?

Bericht door Dinky »

Ah okeej. Had zelf op de volledige naam gezocht (Esther Hagen - Plantinga) en op Esther Hagen en toen vond hij namelijk niets ;)
Jammer dat ze bij die universiteit geen CV hebben staan en geschreven artikelen. Bij de RUG waar ik zelf studeer is dat wel het geval (voorbeeld)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Anne87

Re: Verdwijnt struviet van rauwe voeding?

Bericht door Anne87 »

Op linkedin kan ik haar gehele profiel niet zien, omdat ze niet direct in mijn kring zit, maar dit kan ik wel zien:

Esther Plantinga
Assistant Professor Animal Nutrition at Universiteit Utrecht

Current: Nutrissues, Pet Nutrition Consultancy, Universiteit Utrecht
Previous: Dierenartsenpraktijk Ede-Bennekom, Universiteit Utrecht, Huisdierenkliniek Hornstra
Education: DVM at Universiteit Utrecht
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verdwijnt struviet van rauwe voeding?

Bericht door Adriana »

pearlsofpassion schreef: Wat ik het meest verhelderend vond rond blaasgruis en zijn oorzaken, was dit artikel: onderaan deze pagina http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 73.30.html
dat is een loei van een lap engelse tekst.. niettemin twee maal doorgeploegd.
het allerbelangrijkste dat ik daarin tegenkwam en voor mij niet nieuw was dat 8 - 10 eetmomenten per etmaal veel beter zijn dan twee grote maaltijden per etmaal.
in het wild zijn ze eigenlijk ook een groot deel van de tijd bezig met bijeen scharrelen van voer.
bij mensen werkt het ook zo: veel beter meer eetmomenten en splitsen dan ineens veel en van alles wat. en met splitsen bedoel ik zetmeel en koolhydraat niet combineren met eiwit, dus liever geen boterham met kaas of pasta met gehaktsaus en veel vet..

verder is het drinkgedrag erg belangrijk, desnoods spuitjedrinken en dat het eten van rauw vlees wordt aanbevolen is logisch op barfplaats.
ik denk dat aanleg en slecht, dus te weinig drinken heel erg belangrijke oorzaken zijn en potentiële blaasgruiskaters zouden eigenlijk standaard twee maal daags moeten spuitjedrinken, als ze niet genoeg plassen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Verdwijnt struviet van rauwe voeding?

Bericht door BloemTetsu »

Ik las net een aankondiging voor een lezing van Esther Plantinga over dier als mens. Hierin kondigt ze ook aan dat het uitsluitend rauw voeren een extreem is, wat vaker voorkomt.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Verdwijnt struviet van rauwe voeding?

Bericht door Robijn »

Ik voer mijn katten geen rauw vlees, o.a. omdat ze het niet lusten. Maar dat uitsluitend rauw eten geven wordt afgeraden door mevrouw Plantinga vind ik wel apart. Dacht zelf dat rauw voedsel geven juist gezond is, mits je het goed doet... ??
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Verdwijnt struviet van rauwe voeding?

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Ik denk dat om dit onderwerp zoveel verschillende meningen zijn
Ik gooi altijd over de carnibest nog een laagje water ze plassen hier denk twee x per dag en in twee dagen zijn de twee bakjes water leeg ( zijn geen diepe bakjes )
De 1 zegt wel graan de snder eiwit ja wie spreekt de waarheid hè
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Plaats reactie