Verdwijnt struviet van rauwe voeding?

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Verdwijnt struviet van rauwe voeding?

Bericht door Robijn »

Robijntje eet alleen brokken, geen natvoeding. Zij plast ook 2 keer per dag (2 'plasballen' liggen er elke dag in de kattenbak). Dat is goed/normaal; 2x per dag plassen.
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Verdwijnt struviet van rauwe voeding?

Bericht door Dinky »

Dierenartsen verdienen niets aan rauw voeren en zijn dus geen voorstander. Bovendien hebben dierenartsen er weinig kennis over. Onderzoeken worden volgens mij regelmatig gefinancierd door brokken fabrikanten dus zal rauw ook niet promoten.
Als je op barfplaats.nl gaat lezen dan lees je juist zeer positieve verhalen, vooral met voedselallergie en blaasgruis maar ook mooiere vachten.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Verdwijnt struviet van rauwe voeding?

Bericht door castratenkoor »

Mijn ervaring is ook dat de gebitten er enorm van opknappen. Ik geef altijd wat rauw naast het blikvoer, per week 1 x kipfilet - 1 x rundvlees - 1 x kuikens - 4 x carnibest, door het blikvoer geprakt. Ik ben geen wetenschapper of medicus, ik ga af op mijn gevoel. Ik denk dat het verstandig is dit zo aan te bieden. Wie het eet eet het, Thijs eet alleen brokken. Helaas, maar toch, die heeft nog nooit wat gehad. En ik heb meermalen over moeten schakelen op andere brokken, Thijs vind alles best (als het maar droge harde brokken zijn) en doet het overal goed op. Opmerkelijk is wel dat hij het slechtste gebit heeft van allemaal.

Ik vries wel alles eerst in, voer ze alleen uit de vriezer. Zodat er geen eventuele bacteriën meer inzitten.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Verdwijnt struviet van rauwe voeding?

Bericht door BloemTetsu »

Mijn katten krijg ook alleen maar brokken, plassen voldoende. Wel 1 keer per week een dagskuiken voor de tandjes.
Is het niet zo dat juist diegene die er postief over zijn op barfplaats zitten en hier ook het goede nieuws verkondigen (totaal niet negatief bedoeld naar die personen!). en je weinig hoort over de katten waar het niet goed bij ging?

Het lijkt mij dat er een wetenschapper is geweest (voor dat hij/zij voor de grote merken gaat werken), die onderzoek heeft gedaan naar het brokken/natvoer/kvv en/of barf voer met/zonder gevangen prooidieren.
Ik ben wel benieuwd naar wat haar standpunt is en waar dat op gebasseert is

Er zijn overigens bacteriën die het vriezen overleven.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verdwijnt struviet van rauwe voeding?

Bericht door Adriana »

barfplaats is opgericht om rauw voeren te promoten en daarover voor te lichten en ik kan me voorstellen dat met de juiste samenstelling rauw voer een aantal problemen op te lossen zijn.

dan is voor mij de vraag: wat is er specifiek bij rauw voer dat verschilt van brokjes/natvoer?
de laatste categorie is doodgekookt en bevat als het compleetvoer is alle vits+mins.
maar geen enzymen en geen onbewerkte vits+mins.
en verder bevat vlees water, vetten, vezels en eiwitten, maar die zijn vervangbaar.

ik kom daarop omdat beide broertjes van jongs af aan geen vlees blieven en ik kan drie keer op mijn kop gaan staan en alle trucs/tips/chantage/misleiding erop loslaten.. njèt x 2..!

en omdat ik ervan overtuigd ben dat katzels en eigenlijk alle levende wezens wat rauw nodig hebben (voor die onbewerkte vits+mins en vooral enzymen) zoeken we hier al jaren naar alternatieven.
de broertjes zijn enthousiaste grazers en sowieso planteneters en vooral Maks is dol op speltcrackers (en ook wel zelfgebakken brood..).
hij heeft vaak een erg lage bloedsuikerspiegel en moet dan snacken.. en blijft strontvervelend doen als hij die halve speltcracker s morgens niet krijgt..

ik heb een aantal potten met soorten (tarwe)gras en die rouleren tussen balkon/tuin en woonkamer.
daar wordt regelmatig op geknaagd/gesopt/geknabbeld. op die manier krijgen ze de rauwe stofjes binnen en in gras zitten erg veel belangrijke stofjes en met name in tarwegras.
zachtgestolde niet al te heftig verhitte eidooier wil soms ook nog wel eens lukken, met name als er een heel klein beetje fijn vermalen zeezout op zit.. en als ze het van Enzo kunnen jatten..

mij gaat het bij barfen vooral om de onbewerkte vits+mins èn enzymen.
het eiwitgehalte in de meeste brokkensoorten is (fors) hoger dan in dat vlees en droge brokkeneters moeten goed en regelmatig drinken voor het nodige vocht.
en de meeste katten die buiten komen eten gras en plantaardigs, baasjes zien dat doorgaans niet.. en ontkennen die behoefte in die gevallen dus.. (en hoeveel binnenkatzels beginnen niet aan de kamerplanten..? daar is blijkbaar een noodzaak/behoefte..)

voor mij is het promoten van barfen de inname van onbewerkte vits+mins èn enzymen.
niet van eiwitten, vocht en vezels.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Verdwijnt struviet van rauwe voeding?

Bericht door Ilovesiamesecats »

Tarwegras, waar is dat te koop? Zou wel wat zijn voor Safi, die wil vaak alleen naar buiten om gras te kunnen eten.

Mijn dierenarts verkoopt en promoot Tinlo, maar ook de commerciele merken.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verdwijnt struviet van rauwe voeding?

Bericht door Adriana »

hihi, bij de eko winkel..
daar kun je 500 grs tarwe hele korrels kopen.
neem een pot, doe daar wat vochtige aarde in (uit de tuin of van een molshoop oid.) tarwe vrij dik zaaien maar korrels mogen elkaar niet raken, nog laagje grond erover, plastic zak om de pot om het vochtig - maar niet nat - te houden en in de vensterbank zetten. met een week heb je dan groene sprieten en dagen later 10 cm stengels.

ik verknip wat gras over het natvoer, als je de pot in de kamer zet, vreten de meeste katzels hem gelijk helemaal kaal en dat is niet gezond, denk ik..
hier nemen ze de sprieten dwars in de bek en soppen erop. en soms gaat er een spriet mee en dat geeft een drol aan een touwtje want de vezels uit de spriet verteren niet.
kijk ook ff via de zoekfunctie naar de tarwegras-berichten op het forum..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Verdwijnt struviet van rauwe voeding?

Bericht door Kattenbella »

Zowel Tom als Jerry zijn struvietgevoelig. . Sinds ik Carnibest voer hebben ze er geen last van. Ik geef af en toe ook brokken (Hills) erbij. Je moet dan echt de waterbakken in de gaten houden, die zijn zo leeg. Vers bevat al meer vocht en geen zout.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Plaats reactie