Hertenvlees

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Plaats reactie
Pinnie
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 dec 2012 20:49

Hertenvlees

Bericht door Pinnie »

Dag allen,

Ik heb een beetje een bijzondere vraag, maar eerst wat achtergrond-info.

Ik heb sinds afgelopen maandag 2 katjes, een half-bengaal van 6 maanden en een driekwart-bengaal van 4 maanden. Ze eten goed, krijgen gewoon brokjes (met een hoog vleespercentage) en zijn verzot op een beetje blikvoer (ze grommen beide als ze het aan het eten zijn).

En nou de bijzondere vraag.. komende vrijdag ga ik (voor de eerste keer) met een paar mensen een edelhert slachten. Het meeste vlees hiervan zullen we voor eigen consumtie gebruiken, van het meeste restvlees maken we gehakt.
Maar, er zullen ongetwijfeld allerlei stukjes vlees over zijn. Stukjes pees met wat vlees eraan, tong?, bot met vlees, etc. Het orgaanvlees is er al uit gehaald (hart etc.) Voor zover ik weet maken ze ook van dit restvlees kattenvoer, het vlees waar een mens niks mee kan.

Nou mijn vraag: Weet iemand hier misschien wat ik mee kan nemen voor mijn katjes en wat niet? En waar ik op moet letten?
Ik heb al wel wat rondgekeken naar rauw vlees voeren, maar kan geen duidelijke antwoorden vinden op bovenstaande vraag. Alle info is welkom!

Groet!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hertenvlees

Bericht door pearlsofpassion »

Als je verder niet barft, zou ik zeggen, enkel alle restjes vlees die je af de botten kan krijgen zonder vet.
Dus leef je uit, want je zal er dan een hele tijd mee bezig zijn.
En ik veronderstel dat dat hetgene is waar je gehakt van zal maken...

Het hart en de lever (eventueel nieren) hadden nuttig kunnen zijn. Net als de pens voor honden (katten eten in den regel geen pens) en de tong zou je eventueel ook kunnen voeren. Maar als je verder niets van barf geeft, vind ik dat toch minder geschikt. :-|
Tong is maar een heel klein onderdeel en is erg vet. Je kan het natuurlijk, maar dan in hele kleine beetjes per week en de rest invriezen. Hetzelfde geldt voor de hersenen.
Het hart had je kunnen voeren, en voor de rest dus restjes vlees.
Bot van een hert is zowiezo te hard voor katten en vaak ook voor honden. Dus daar kan je niets mee behalve afschrapen.

Als je er niets mee kan, kan je ook altijd die organen invriezen en een barfer in je buurt gelukkig mee maken. Weggooien is natuurlijk altijd zonde.

Hertenhart kan je toch gemakkelijk 2 euro/kg voor krijgen, lever ietjes minder tenzij het hert biologisch gehouden werd, dan een stuk meer. Pens kan je 1,5 euro voor vragen (minstens 1 euro/kg want dat geven ze aan runderpens al), als je hem laat enkel uitschud, niet uitspoelt.
Tong, nieren en hersenen hangt af van de interesse van de persoon die voor je staat. Tong en hersenen vragen de barfleveranciers gemakkelijk 4-5 euro voor, maar daarom net voeren veel mensen dat niet. Dus als je het voor een 2 euro aanbied, geraak je het vast wel kwijt.
Als je het wil aanbieden aan barfers kan je het best zo snel mogelijk naar slachten goed verpakken en invriezen. Gewoon in zijn geheel krijg je dat het beste verkocht.
Wel orgaan per orgaan inpakken natuurlijk, niet alles bij elkaar, want dat verkleint de mogelijkheden. Al kan je het ook gewoon allemaal samen aanbieden voor een prijs. Als je die scherp houdt, komt daar wel interesse in.

Wat je er voor je katten af kan krijgen, kan ik je dus, vrees ik weinig mee helpen. Als je aan het hart nog kan geraken, zou ik eens kijken of ze dat lusten. En dan kan je daar toch wel bijhouden en elke week wat van voeren als extra'tje. En voor de rest restjes vlees.
Hert is gewoon geen natuurlijke prooi voor katten, het is zelfs al de vraag of ze het wel gaan lusten. Je kan beter met wat rauwe kip, kalkoen of konijn beginnen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Pinnie
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 dec 2012 20:49

Re: Hertenvlees

Bericht door Pinnie »

Hoi, ontzettend bedankt voor je uitgebreide reactie!

Ik wil eigenlijk niet gaan barfen, dat vind ik voor nu te lastig. Ik zou ze wel regelmatig willen verwennen met een stukje vlees :).
Het hert is vooraf al 'ontweid', dus de organen zijn er jammer genoeg uitgehaald.
Als ik je verhaal zo lees, kan ik ze eigenlijk beter gewoon een stukje hert geven als wij dat ook eten? Dus de mooie stukjes spier?

En zou dat voor wild zwijn het zelfde gelden? Daarvan heb ik mooie kleine rode stukjes vlees en wat grotere spieren van de achterpoten. Maar ook wild zwijn is geen natuurlijk prooidier, natuurlijk.

Vroeger gaven we onze katten thuis ook wel kippenlevertjes en kippenniertjes, die mijn moeder dan bij de slager haalde. Is dat makkelijker? Verder eet ik zelf in principe alleen biologisch vlees, en daardoor weinig kip of kalkoen (duur!), dus dat is wat lastiger.

Ik las ook nog ergens dat ze een paar uur geen droogvoer mogen eten voor ze echt vlees krijgen (iets met de pH van het maagzuur?), weet jij daar iets van?

Groet!
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Hertenvlees

Bericht door Ilovesiamesecats »

Hills heeft ook hertenvlees in het assortiment dus zo gek is het niet.

Er is als je rauw wil voeren kant en klaar versvoer (KVV) van Tinlo en Carnibest bijvoorbeeld. Tinlo is graanvrij, Carnibest bevat een beetje. Tinlo koop je in verschillende smaken die je af moet wisselen of de Cattery mix, die is compleet.
Ik ben gemiddeld €0,50 per kat per dag kwijt aan rauw voer. Ze krijgen ook Applaws brokjes, daar zitten heel weinig koolhydraten in (12% of zo, in de gemiddelde brok is 40%) liefst zou ik geen brokjes geven maar het is wel makkelijk als ik een dag weg ben. Ze krijgen af en toe nog witvis, rauw ei, rauwe kip...

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hertenvlees

Bericht door castratenkoor »

Er zou 3 uur tussen het eten van brokken en vlees horen te zitten officieel.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Hertenvlees

Bericht door Ilovesiamesecats »

Ja doe ik ook, vaak krijgen ze de brok in de middag, die staan er namelijk nooit de hele dag. Ze krijgen tussen de 3 en de 5 keer per dag te eten met een natuurlijke tussenpose van ongeveer 3 uur.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Plaats reactie