Ontstoken tandvlees door BARF?

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Cerna

Re: Ontstoken tandvlees door BARF?

Bericht door Cerna »

Ik ben het ook niet met je eens en al helemaal niet met de stelligheid: "Misschien is deze post ongewenst en ga ik tegen huisregels in maar dit is de enige waarheid."
Ik heb katten (gehad) die alleen maar supermartktbrokjes en -natvoer kregen en pas op hoge leeftijd voor het eerst een schoonmaakbeurt aan het gebit nodig hadden en ik heb katten die Tinlo kregen omdat ze dat bij de fokker ook kregen en allebei ontstoken tandvlees hadden. De ene kat is er overheen gegroeid, maar bij de andere kat heb ik vier jaar geleden haar tanden/kiezen moeten laten trekken.

Het is prima dat jij er in gelooft, maar het is niet de enige waarheid :smile:
Ik ben dan ook van mening dat het voer hier geen invloed op heeft en dat het gewoon een kwestie is van domme pech.
Ook hoorde ik pas nog van mijn dierenarts dat het tegenwoordig veel meer voorkomt dan vroeger terwijl mensen zich nu veel beter bewust zijn (dankzij internet?) van de verschillende soorten kattenvoer.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ontstoken tandvlees door BARF?

Bericht door Rik »

Geertvb schreef: 24 jan 2022 10:45 De dierenartsen die dit tegenspreken zijn enkel uit op geld verdienen, zij willen verzekerd zijn van jaarlijks of meer behandelingen van het gebit.
Het is hoofdzakelijk zo dat er tijdens de opleiding van dierenartsen vrijwel geen aandacht wordt besteedt aan voeding voor dieren. Tijdens hun hele medische opleiding is dat slechts een paar uurtjes (totaal !). En het lesmateriaal is dan ook nog eens opgesteld door Hills of RC :evil: De paar dierenartsen die zich later wel verder verdiept hebben in voedsel, zijn in principe niet tegen vers.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Ontstoken tandvlees door BARF?

Bericht door Dinky »

Ik ben het ook niet eens met de stelligheid dat iedere dierenarts uit is op geld verdienen en daarom brokken voorschrijft omdat je dan met tandproblemen langs blijft komen. Wel is het zoals Rik al stelt bedroevend gesteld met de voedingslessen op de opleiding.
Wel is het zo dat zetmeel de kans op tandplak vergroot en wanneer je barf geeft (dus geen kvv) dan schuurt dat de tanden en kan dat juist helpen tegen tandplak. Ook is het vochtgehalte veel hoger in vlees dan in brokken waardoor brokken eigenlijk geen natuurlijke voeding zijn.

Maar het is niet zo dat wanneer je bepaalde voeding geeft dat je nooit problemen krijgt met de tanden. Tandproblemen en andere problemen zijn ook voor een groot deel genetisch bepaald. De ene heeft meer aanleg voor aandoeningen dan de ander.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Ontstoken tandvlees door BARF?

Bericht door Zotvanpoezen »

@Geertvb: Ken jij toevallig Hansratlook niet?
Je doet me aan hem denken ;-)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Ontstoken tandvlees door BARF?

Bericht door Ani »

Zotvanpoezen schreef: 25 jan 2022 16:21 @Geertvb: Ken jij toevallig Hansratlook niet?
Je doet me aan hem denken ;-)
Beetje off topic, maar ik ‘mis’ Hansratlook best wel. Zo vreemd dat hij na behoorlijk actief geweest te zijn op het forum, van de een op de andere dag niets meer van zich heeft laten horen 🧐
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Plaats reactie