vraag over snijden KVV

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

vraag over snijden KVV

Bericht door Dinky »

Nou had ik een KVV worst van Tinlo aangeschaft.
Dacht dit gewoon even in porties te snijden met een broodmes met grove kartels maar dat viel vies tegen!
Op deze manier is het geen optie om het regelmatig als gezond extraatje te geven :(

Nou heb ik al even rondgekeken op internet. Meeste mensen laten het eerst ontdooien, snijden het dan en stoppen het vervolgens terug in de vriezer met als notie dat dit voor gezonde honden geen kwaad kan. Maar een kat is natuurlijk geen hond.
Kwam al tegen dat er ook iemand was die een elektrisch broodmes gebruikte maar dit elektrische broodmes er ook na een tijdje mee op hield.

Omdat ik het als gezond extraatje wil geven heb ik zo'n worst natuurlijk niet in twee dagen op (wat de tijd is dat het goed zou blijven in de koelkast).

Zit er nu dus over te denken om misschien zo'n takkenzaag aan te schaffen. Na een tijdje zal ik het aanschafbedrag daarvan er wel uit hebben. Betaalde tot nu toe voor 5 blikjes schesir 4,50 en voor een rol Tinlo van 4 porties betaal ik slechts 1,90.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met zo'n takkenzaag?
Natuurlijk zijn andere tips ook van harte welkom!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: vraag over snijden KVV

Bericht door castratenkoor »

Ik laat het een half uur uit de vriezer, zaag het dan in plakken met een heel groot broodmes (Blokker ruim 30 euro) plakken in plastic bak zo de vriezer weer in.
Ik zat er ook vaak mee te klooien, tot ik dit mega-mes kocht!

Na een half uur is het echt nog flink bevroren hoor. Ik heb zelf alle vertrouwen in deze methode.

Ik meng het door blikvoer, puur lust alleen Timo het.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: vraag over snijden KVV

Bericht door Sifra »

Ik laat een rol 20-30 minuten uit de vriezer of ik snijd een van de rollen direct na aankoop (Ben een half uur onderweg met de rollen in een diepvriestas). Ik gebruik ook een grof broodmes en draag een leren tuinhandschoen voor de grip op de rol en de veiligheid.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: vraag over snijden KVV

Bericht door achtpuntzes »

ik heb ook ooit zo'n rol gehaald. :lol:

en dan diepgevroren uit de diepvries halen en in plakken proberen te snijden, hakken of zagen, ja. na 5 minuten hard vloeken en tieren, vond ik het juiste mes, groot en vlijmscherp, en heb ik door er met mijn volle gewicht erop te hangen het in no-time geklaard. wel had ik een behoorlijk rooie pijnlijke plek op mijn handen door het met volle gewicht erop drukken. het gaat heel snel, maar toch zou ik het de volgende keer anders doen. misschien met een stevige handschoen...

maar er komt geen volgende keer, want helaas beliefden ze het niet. (ik heb het echt lang geprobeerd)
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: vraag over snijden KVV

Bericht door pearlsofpassion »

Laten ontdooien kan niet echt kwaad in die zin dat je kat er niet ziek van gaat worden, maar de voedingswaarde gaat wel achteruit met ontdooien en terug invriezen.
Maar goed, lichtjes laten ontdooien en dan terugstoppen is wel het beste.

Je moet er echter niet panisch over doen, echt kwaad kan het niet als het ontdooit en terug invriest. Bij vlees dat je in de supermarkt koopt gebeurt dat trouwens ook hoor. Wat je daar in de versafdeling koopt is ingevroren aangeleverd geweest en dan ontdooit.
Dus probeer het te vermijden, maar overdrijf niet in je angst voor ontdooien.

Probeer het dooivocht ook mee te voeren. Dat gaat dan over de porties die je gemaakt hebt en wanneer je het wil voeren. Het beste kan je het in een afgesloten bakje (voor de bacteriën en voor een gelijkmatigere dooi) in de koelkast laten ontdooien. Even uittesten hoelang het nodig heeft om volledig ontdooit te zijn.
Dat is beter dan uit de koelkast omdat de temperatuur gelijkmatiger hoger wordt in het vlees. Dat is beter voor de bewaring en tegen de bacteriën.

Sommige mensen voeren op kamertemperatuur, maar dat geeft ook weer meer kans aan de bacteriën. Mijn katten hebben er geen probleem mee vlees te eten dat recht uit de koelkast komt. Ik denk zelfs dat ze dat lekkerder vinden, lekker fris vlees.
Het moet wel goed ontdooit zijn natuurlijk.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: vraag over snijden KVV

Bericht door Dinky »

@ pearlsofpassion: Zelf haal ik mijn vlees over het algemeen ook niet in de supermarkt maar bij de biologische slager. Niet alleen omdat de dieren een beter leven hebben maar vooral omdat er dan geen overbodige antibiotica is gebruikt. Daarnaast komt het vlees dan ook nog eens uit de buurt wat de versheid ten goede komt (en minder uitlaatgassen voor vervoer).

Begrijp in elk geval dat er dus niet een echt handige manier is maar dat het altijd wat worstelen en krachtzetten is ;) Dinky heeft gister haar eerste portie gehad en ging er wel gelijk lekker van eten :) Moet alleen wel even bakjes aanschaffen voor het ontdooien zodat ik het in meerdere keren kan geven want nu bleef het iets te lang staan naar mijn idee. Had het nu in een diepvrieszakje ontdooit maar met een bakje kan ik vast deel eruit halen en andere deel later op de dag (en ondertussen in koelkast laten staan). Ze heeft er in elk geval wel van gesmikkeld en het is goedkoper dan blikvoer (en eigenlijk dus gezonder).

Bedankt voor de tips :)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: vraag over snijden KVV

Bericht door Dinky »

Even een update:
Heb zonet de rollen na vervoer nog even uit de vriezer gehouden (zo'n 10 minuutjes, reistijd van zo'n 10 minuten) en nu was ons broodmes wel afdoende en ging het vele malen soepeler dan de vorige keer :D

Nu na het snijden ruiken mijn handen er blijkbaar nog erg naar want nu ik dit typ likt Dinky ondertussen aan mijn handen :P Helaas voor haar ligt er niet een portie ontdooit maar zal er wel gelijk eentje klaarleggen voor morgen ;) Nu zijn we dus beide blij want Dinky vind het zeer smakelijk (naar mijn idee smakelijker dan blikvoer :P) en ik zie het nu zitten om het vaker te halen :)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
mauriceb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 09 nov 2012 14:34
Locatie: Pijnacker

Re: vraag over snijden KVV

Bericht door mauriceb »

Ik had hetzelfde probleem met die worsten van BARF tinlo, Dit koste haast mijn vinger. Hij is bij ons inmiddels volledig over op BARF en krijgt nu 2 porties per dag ('s-ochtends en 's-avonds). De worst deel ik in 3-en dus porties van 83 gram. Ik doe dus met 2 worsten exact 3 dagen. en met een hele doos Tinlo een maand. Dit was ook makkelijker met het ontdooien, elke dag ontdooi ik het hele worstje voor de volgende dag.
Kijk hier voor Toby's album =====> KLIK
Sarah5
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 nov 2012 17:11
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: vraag over snijden KVV

Bericht door Sarah5 »

Dinky schreef:@ pearlsofpassion: Zelf haal ik mijn vlees over het algemeen ook niet in de supermarkt maar bij de biologische slager. Niet alleen omdat de dieren een beter leven hebben maar vooral omdat er dan geen overbodige antibiotica is gebruikt. Daarnaast komt het vlees dan ook nog eens uit de buurt wat de versheid ten goede komt (en minder uitlaatgassen voor vervoer).

Begrijp in elk geval dat er dus niet een echt handige manier is maar dat het altijd wat worstelen en krachtzetten is ;) Dinky heeft gister haar eerste portie gehad en ging er wel gelijk lekker van eten :) Moet alleen wel even bakjes aanschaffen voor het ontdooien zodat ik het in meerdere keren kan geven want nu bleef het iets te lang staan naar mijn idee. Had het nu in een diepvrieszakje ontdooit maar met een bakje kan ik vast deel eruit halen en andere deel later op de dag (en ondertussen in koelkast laten staan). Ze heeft er in elk geval wel van gesmikkeld en het is goedkoper dan blikvoer (en eigenlijk dus gezonder).

Bedankt voor de tips :)
Waarom haal je voor je kat dan ook geen bio KVV? Zelf voer ik Meis Darf dat zit in dozen van 2,5 kilo en in schijven ingevroren van rond de 200 gram dat ontdooi ik dan helemaal.

Als ik CB bio haal voor Meis dan gooi ik die 'worst' in de gootsteen met warm water en dan kan het vrij snel gesneden en in porties verdeeld worden.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: vraag over snijden KVV

Bericht door Dinky »

@Sarah5: Antwoord is simpel, ik zou niet weten waar ik bio KVV kan halen op fietsafstand aangezien ik geen auto heb ;) Zou er namelijk wel graag voor kiezen :) Dus mensen die verkooppunten weten in de stad Groningen of iets erbuiten: ik houd mij aanbevolen ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: vraag over snijden KVV

Bericht door Ms Maaike »

Wel wat off-topic, maar wil toch even wat kwijt over biologisch vlees: biologisch is niets anders dan dat de dieren gevoerd worden met grondstoffen die niet bespoten zijn. Het heeft absoluut niets met dierwelzijn te maken, in tegenstelling tot wat veel mensen denken. Persoonlijk eet ik biologisch vlees om de smaak en omdat het over het algemeen beter is voor het milieu. Voor dierwelzijn kan de consument het beste kijken naar het BeterLeven-logo (van Wakker Dier). Ook al vind ik dat Wakker Dier niet altijd correct is en af en toe belachelijke standpunten inneemt; hun BeterLeven-campagne zegt meer over dierwelzijn dan het predicaat Biologisch. Just so you know. :)

Edit: Nou ja, absoluut niets met dierwelzijn... Dat moet even genuanceerd worden. Het is waar dat de dieren meer ruimte krijgen (al is dat relatief), bij kippen mogen de snavels niet afgebrand worden en varkens mogen niet gecastreerd worden. Op zich zijn dit al aardige regels, maar kan met verkeerd management compleet teniet worden gedaan. Een tijd geleden was ik eens in een biologische kippenstal, en je wilt echt niet weten hoe het er daar aan toe ging. De voerautomaat deed het vaker niet dan wel, de zitstokken waren onvoldoende, er was veel te weinig nestgelegenheid, de stal werd niet uitgemest en het gebied buiten leek meer op een zwembad omdat er iets met de drainage was. Dit alles resulteerde in kannibalisme onder de kippen. Geen prettig gezicht. Ik bedoel te zeggen dat ook al wordt er nog zo biologisch 'gedaan', alles staat of valt met goed management. Daarom kan een gangbaar bedrijf prima beter zijn voor de dieren dan een biologisch bedrijf. Het punt is ook dat er weinig gehandhaafd wordt, echt een punt dat aangepakt zou moeten worden in Nederland. Goed, ik kan hier nog wel uren op door gaan, maar dan krijg ik terecht de vraag of ik zelf even een topic aan wil maken. :P
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: vraag over snijden KVV

Bericht door castratenkoor »

Ik koop altijd dure kip bij de biologische slager ipv plofkippen. Dat vries ik in in porties van een ons. Ik betaal liever 2 - 3 x zoveel met het gevoel ze gezonder vlees te voeren dan die plofkippen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: vraag over snijden KVV

Bericht door lidewij020 »

Ik ben het niet helemaal met je eens Maaike. Slecht management is bij elke vorm van dierenhouderij slecht voor het welzijn van de dieren. Dieren die biologisch gehouden worden krijgen meer mogelijkheden om hun natuurlijke gedrag te vertonen. Zo krijgen varkens stro om in te nestelen en krijgt de moeder de ruimte om te communiceren met haar biggen, zodat ze er niet op gaat liggen (in de bioindustrie sterft 1 op de 10 biggen doordat de moeder erop gaat liggen. Ze zit in een rek geklemd waarin ze zich niet om kan draaien. Ook zit het geheel op een kale betonnen vloer en heeft mams niet de mogelijkheid een nest te bouwen of haar biggen te beschermen tegen haar eigen gewicht).
De reden dat kippen in de leg-/plofkippenindustrie wel gesnavelbrand worden is dat ze anders sowieso kannibalisme vertonen, omdat ze te dicht op elkaar zitten. In een biologische kippenhouderij die wel goed gemanaged wordt komt ondanks de scherpe snavels geen kannibalisme voor, omdat de dieren voldoende ruimte hebben.

Ik ben het met je eens dat er gehandhaafd en gecontroleerd moet worden, maar het uitgangspunt van biologische dierhouderij is wel degelijk beter dan dat van een traditioneel bedrijf. De misstanden die jij noemt zouden net zo goed bij een traditioneel bedrijf kunnen plaatsvinden.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: vraag over snijden KVV

Bericht door Ms Maaike »

Ik ben het ook met je eens Lidewij, het uitgangspunt van biologische veehouderijen is beter. Daarom moest ik ook een en ander nuanceren. ;-)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: vraag over snijden KVV

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Ik laat t half uur uit de vriezer dab met flink mes zagen tot ik erbij neerval dan wat plakjes terug in koelkast kunnen ze nog 2 dagen van eten en rest in vriezer en dan begint de ellende weer na twee dagen het is een rot werk echt zwaar irritant mja ik hou van me beestjes en doe er alles voor dus ook zagen tot ik pijn heb in me armen en vingers haha
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Plaats reactie