Aan mensen die ook kvv voeren

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
PassievoorPerzen

Aan mensen die ook kvv voeren

Bericht door PassievoorPerzen »

Ik ben sinds twee dagen de katten weer volledig aan het vers voeren(Carnibest)en ik geef dit verdeeld over 3 maaltijden.De katten zijn nu 7 jr,38 weken,en de jongste 28 weken.Hoevaak voeren jullie kvv op een dag?
paasnini

Re: Aan mensen die ook kvv voeren

Bericht door paasnini »

Volwassen katten krijgen van mij 2 x per dag. Kittens tot ca. een jaar in ieder geval 3 x (meer lukt doordeweeks bijna niet omdat ik werk).
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Aan mensen die ook kvv voeren

Bericht door lidewij020 »

Mijn katten krijgen 'smorgens een flinke hoeveelheid vers. Ze krijgen 50 gram Barf of Lotgering (ik wissel om de dag) per kat met daarnaast een kippennek, een eendagskuiken, een kwart lamshart of een stuk kippenkarkas. doordeweeks werk ik, maar in het weekend zie ik dat ze af en toe wat eten en dat er tot een uur of 1 nog wat blijft liggen terwijl ik ze om 08.00 gevoerd heb. 'savonds rond 20.00 krijgen ze droogvoer. Ik doe de brokjes voor de ene kat in een schaal met noten en voor de andere in een voedselbal. Zo eten ze niet te snel. Als wij naar bed gaan is de schaal leeg en de voedselbal leg ik weg als er nog wat in zit. Ik heb gehoord dat er flink wat tijd moet zitten tussen het voeren van vers vlees en droge brokjes, omdat bij brokjes het maagsap basischer wordt. Om bacteriën uit het vlees onschadelijk te maken is juist heel zuur maagsap van belang. Als de kat ca. 8 uur geen droogvoer heeft gehad, dan is het maagsap goed zuur.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
PassievoorPerzen

Re: Aan mensen die ook kvv voeren

Bericht door PassievoorPerzen »

Okee.IK voer bewust nu geen brok ernaast omdat Pluis echt een brokkenjunkie is en dat toch veel lekkerder vind.Dus nu enkel en alleen Carnibest.Ik geef dus ook 50 gram per keer(3x daags)en kijk wel of ze er genoeg aan hebben.Alleen Marky de jongste eet niet maar vreet,die knort gewoon onder het eten ze lekker vind ie het. :lol: Maar dan is hij als eerste klaar en wil de portie van Pluis er ook nog wel bij,dus ik sta erbij als een politieagent. :lol: Pluis heeft moeite met het eten,hij heeft een platte snoet en likt meer dan dat ie hapt,maar hopelijk leert ie dit vanzelf als ie maar genoeg honger heeft.(oei en dat vind ik moeilijk om zo streng te zijn het liefst gaf ik hem nu alweer zijn brokjes,maar ja...doorzetten nu).Jennie die word al zeker vanaf April 2011 twee maal daags gedwangvoerd,die eet niet uit zichzelf.Ja 1 hapje ofzo en dan snel weer weg.Ze werd veel en veel te mager en ze geeft niks om eten,ook als kitten al niet,zo heeft ze nog nooit 1 brokje in haar leven gegeten.Alleen blikvoer maar dat kan je bijna niet dwangvoeren,dus toen kvv gaan voeren.Alle medische is uitgesloten,dus we moeten wel bij haar maar leuk is anders. :-(
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Aan mensen die ook kvv voeren

Bericht door lidewij020 »

Ik dwangvoederde mijn vorige kat op het laatst ook met verse vleesvoeding. Dat ging veel makkelijker dan die blikjes a/d voer van de dierenarts.

Het liefste zou ik ook compleet over stappen op verse vleesvoeding, maar ik vind het vrij duur en ik heb niet zo'n grote vriezer. Als ik op vakantie ga moeten de katten het met alleen droogvoer doen, dus ik weet niet of het verstandig is als ze dat helemaal ontwennen. Ook wil ik op een gegeven moment kinderen...dan is het ook verstandig om tijdelijk te stoppen met de verse vleesvoeding.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Aan mensen die ook kvv voeren

Bericht door pearlsofpassion »

Ik ga echt niet stoppen met verse vleesvoeding als ik kinderen krijg hoor!
Gewoon goed hygiënisch werken.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
PassievoorPerzen

Re: Aan mensen die ook kvv voeren

Bericht door PassievoorPerzen »

Ik heb een tafelmodel vrieskistje en daar past toch wel makkelijk 40 kilo rollen Carnibest in.Ik vind het ook duur,en eigenlijk ook te duur voor ons inkomen.Maar ik heb alles eerlijk bij elkaar op geteld van mijn 3 katten,toen ze Whiskas en Royal Canin aten,dan kwam ik ook al met gemak aan de 50 euro per maand.Met Carnibest zal dat tussen de 45/50-60 euro komen denk ik.En dan heb ik ook nog versetende honden die ook 30 kilo Carnibest per maand wegeten.Tis voor mij ook een reden om er geen huisdieren meer bij te nemen en als de honden overlijden dan neem ik daarna hooguit nog 1 hondje.Liever minder dieren die ik fatsoenlijk kan voeren dan een hele veestapel waar ik geen geld voor heb.Ik denk dat je misschien gelijk hebt om ze een beetje aan de brok te houden ivm vakanties enzo.Wij gaan nooit weg dus dat probleem heb ik niet.:-)
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Aan mensen die ook kvv voeren

Bericht door lidewij020 »

Ik heb een waarschuwing gekregen van een kattenvoedingsdeskundige. Zij raadt ook kvv aan, maar bij zwangere vrouwen en kleine kinderen wordt het afgeraden.
Het voeren van vers vlees heeft een vergroot risico in zich dat de kat bacteriën als salmonella kan gaan uitscheiden. Ze worden er zelf niet ziek van en je kunt het ook niet merken aan de kat. Het is echter wel zo dat als jullie een kinderwens hebben, dan wel kleine kinderen in huis hebben dit een risico is. In zulke gevallen raad ik voor de veiligheid af om rauw vlees te voeren, puur omdat als kleine kinderen, zwangere vrouwen, ouderen etc. deze bacteriën oppikken dat dat ook ernstige gevolgen kan hebben. Het is niet zo dat dit altijd gebeurt, maar het lijkt mij dat je in zulke gevallen geen risico voor de eigen gezondheid en gezondheid van de kleine kinderen moet nemen.
Ik werk zelf heel hygienisch met het vlees, maar de poezels spelen ermee en slepen ermee door het huis... Ik ga echt niet elke dag mijn hele huis dweilen, ik weet wel leukere dingen!
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
PassievoorPerzen

Re: Aan mensen die ook kvv voeren

Bericht door PassievoorPerzen »

Nou ja als ik zwanger zou zijn of inderdaad jouw stukje op mij van toepassing zou zijn dan zou ik mezelf inc.mijn kindjes ook niet bewust blootstellen aan gevaar wat je kunt voorkomen.Versvoeren is mooi en zeer zeker gezond,maar het is ook niet zaligmakend.De afgelopen 19 jaar hebben mijn vroegere katten ook enkel en alleen op brok en blik geleefd en hebben toch allemaal op 1 na de leeftijd van minimaal 14 jaar behaald.(14 klinkt niet oud maar het waren wel Perzen dus tjsa)Ik ben vorig jaar begonnen met Jennie kvv te gaan voeren omdat zij gedwangvoerd moet worden.Toen kwam Pluis en die ging ook op Carnibest maar toen daarna Marky van de fokker erbij kwam en volop brok at,zijn we weer brok/blik gaan voeren en nu ivm terugkerende diarree weer terug op Carnibest.Alleen Pluis(de brokkenjunk) is niet zo blij. :???: Hopelijk gaat het steeds een beetje beter.Ik hou nog even vol. ;-)
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Aan mensen die ook kvv voeren

Bericht door Lovecat »

Ik wil even 1 kanttekening maken; het valt me op dat veel mensen zeggen; mijn kat is zo oud op geworden op.... (vul maar in) Maar dat betekent niet dat het voedsel perse goed is. Mijn opa is ook 80 geworden terwijl hij vanaf zijn 8e jaar zware shag rookte, toch zou ik zware shag niet aanraden ;-)
PassievoorPerzen

Re: Aan mensen die ook kvv voeren

Bericht door PassievoorPerzen »

Sorry maar die vergelijking met rokende opa's slaat natuurlijk nergens op.Je wilt brokken toch niet gaan vergelijken met kankerverwekkende sigaretten?Ik weet dat sommige mensen brokken puur gif vinden,maar feit is dat bijna 90% van de honden en katten gewoon commerciele droogvoeding eet en daarvan word het grootste gedeelte gewoon oud mee.En als iets echt slecht is dan houd een lichaam het geen 14-18 jaar vol lijkt me.Ik denk dat al zou een kat of hond zijn hele leven alleen brok eten dat ie nog altijd een stuk gezonder eet dan de gemiddelde mens in NL.;-)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Aan mensen die ook kvv voeren

Bericht door castratenkoor »

Lovecat schreef:Ik wil even 1 kanttekening maken; het valt me op dat veel mensen zeggen; mijn kat is zo oud op geworden op.... (vul maar in) Maar dat betekent niet dat het voedsel perse goed is. Mijn opa is ook 80 geworden terwijl hij vanaf zijn 8e jaar zware shag rookte, toch zou ik zware shag niet aanraden ;-)
Mijn opa werd 93, at nooit fruit en zelden groente. Hij leefde vooral op rijstebrei, aardappels en speklapjes. Dronk elke dag een paar neutjes en kauwde pruimtabak.
Ook geen menu voor de gezonde mens.
Ik sluit me aan bij Lovecat. Je kunt niet zeggen mijn kat werd 18 op eigen merk supermarkt brokken dus eigen merk brokken zijn prima.

Het lijkt mij eerlijk gezegd onwaarschijnlijk Salmonella van je kat te krijgen.
Als mijn katten op zondag kuikens krijgen wordt dat keuken en kamer doorgesleept.
Even dweilen daarna - klaar.
Punt 1, die kuikens zijn bevroren geweest dus geen salmonella meer en punt 2, je zou zelf dan van de vloer moeten gaan eten om er wat van te krijgen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
PassievoorPerzen

Re: Aan mensen die ook kvv voeren

Bericht door PassievoorPerzen »

Waarom zou je niet kunnen zeggen dat de Mc.Brok van de super prima is als je kat er 18 mee word?Blijkbaar zal er dan toch iets goeds in die supermarktbrok(waar niemand in dit topic nog over gesproken heeft maar dat terzijde)zitten wil een kat er 18 mee worden.Je hebt namelijk ook geen enkele garantie dat je kat 18 word op kvv/barf.Er worden nu opa's aangehaald die er ongezonde levenswijzes op na hielden en die toch de glorieuze leeftijd van dik 90 mochten halen,maar zo zijn er ook tig voorbeelden van mensen die wèl gezond leefde en gezond aten en voor hun 40/50ste al overleden aan kanker.Welke conclusie moeten we daaraan dan verbinden?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Aan mensen die ook kvv voeren

Bericht door pearlsofpassion »

Je kan een kat ook perfect leren op 1 plaats te eten.
Je legt er een doekje of een kleedje waarop je ze leert eten. Die kleedjes doe je gewoon in de was.
Er is geen reden waarom ze ermee zouden moeten slepen.

Kuikens is wat anders, die moeten blijkbaar eerst vliegles krijgen voor ze lekker zijn :lol:
, maar gewoon barfonderdelen hoeven heus niet eerst het hele huis te zien.
Dat zou ik zowiezo vies vinden, kinderen of niet.

Kippen hebben trouwens een veel grotere kans om Salmonella over te brengen. Moet ik dan ook mijn kippen maar weg doen? Verse eitjes zijn juist zo lekker en gezond!

Mijn zusje heeft Salmonella gehad toen ze 1 jaar oud was. Ik weet wat het wil zeggen, en het is vreselijke ziekte! Maar ze heeft het wel opgelopen door in een put in de grond, waar water in stond te graaien. Het kan echt overal zitten, en volgens mij is het extra risico door vers voeren verwaarloosbaar.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Aan mensen die ook kvv voeren

Bericht door Lovecat »

PassievoorPerzen schreef:Waarom zou je niet kunnen zeggen dat de Mc.Brok van de super prima is als je kat er 18 mee word?
Omdat het niet aan die brok hoeft te liggen.
Blijkbaar zal er dan toch iets goeds in die supermarktbrok(waar niemand in dit topic nog over gesproken heeft maar dat terzijde)zitten wil een kat er 18 mee worden.
Nogmaals; zegt niks over de brok.
Je hebt namelijk ook geen enkele garantie dat je kat 18 word op kvv/barf.
Beweer ik ook niet.
Er worden nu opa's aangehaald die er ongezonde levenswijzes op na hielden en die toch de glorieuze leeftijd van dik 90 mochten halen,maar zo zijn er ook tig voorbeelden van mensen die wèl gezond leefde en gezond aten en voor hun 40/50ste al overleden aan kanker.
Inderdaad, dat heet leven.
Welke conclusie moeten we daaraan dan verbinden?
Dat je niet kan zeggen; mijn kat wordt 3 op Whiskas, DUS is Whiskas een goed merk. En dat er mensen doodgaan die gezond leven, zegt niks over hoe ze gegeten hebben inderdaad, misschien hadden ze een erfelijke ziekte onder de leden of werden ze doodgereden in een verkeersongeluk; ik zeg; als iemand heel oud wordt op 'troepzooi;, zegt dat niks over dat de 'troepzooi' goed is....
Plaats reactie