struviet blaasgruis bij kater die vers vlees eet

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
denise1968
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 dec 2009 13:33

struviet blaasgruis bij kater die vers vlees eet

Bericht door denise1968 »

Goedenavond,

Vanavond terug van de dierenarts gekomen en ik ben echt met stomheid geslagen. Mijn kater krijgt vanaf een kitten vers vlees w.o. carnibest en het laatste jaar Tinlo caterymix en de smaak konijn. Vanwege vreemd gedrag (plassen op de bank en in de gang) heb ik zijn urine laten controleren. En wat blijkt hij heeft met 2 jaar (en dat is jong) struviet blaasgruis. Volgens de dierenarts is zijn zuurgraad te hoog? Hoe kan dat nou? Heb wel de laatste drie dagen rauw rundergehakt gevoerd, maar dat zal toch geen probleem hebben gegeven?

Moet nu brokken gaan voeren van de dierenarts, maar viel bijna flauw van verbazing. Wat ik ook lees online is dat rauw vlees voor katten KVV de zuurgraad juist in balans moet houden. Wie heeft hier een verklaring voor?

Dank
Karin
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: struviet blaasgruis bij kater die vers vlees eet

Bericht door pearlsofpassion »

Oei, das niet zo best.

Normaal is vers vlees inderdaad een prima voeding tegen struviet omdat vers vlees een urineverzuurder is (je zuurtegraad is te hoog, dus de urine te basisch, toch? Anders kan hij geen struviet krijgen). Je zou nog kunnen proberen met extra urineverzuurders, maar daar ken ik weinig van. Is iets met vb cranberrysap.
Zit je op een versforum? Kunnen ze je daar niet beter helpen? Als je geen versforum kent, kan ik je http://www.barfplaats.nl/forum aanraden. Daar vind je in de bib een artikel over blaasgruis en daar kan je iets over extra verzuurders vinden. Het gaat wel over honden geloof ik, maar dat werkt hetzelfde bij katten. En je kan daar natuurlijk best ook even je vraag plempen, misschien zijn er mensen met ervaring hiermee daar. En je zal daar alleszins raad krijgen van mensen met veel ervaring in vers voeren.

Als het echt niet verholpen kan worden met natuurlijke voeding, zal hij inderdaad wel aan de brokken moeten. Op blaasgruisoplossend voer (blaasgruisvoorkomend is dan niet voldoende als vers niet werkt). Die brokken bevatten een stof: methionine die de urine kunstmatig verzuurt. Dat werkt sterker dan vlees, maar is wel nierbelastend op den lange duur. Het is dan natuurlijk kleiner kwaad dan hem steeds struviet laten krijgen (dat kan echt niet, en is trouwens ook nierbelastend).
Sommige katten hebben nu eenmaal een enorme aanleg, los van de voeding... :-(

Sterkte ermee. Ik hoop dat mensen met ervaring in vers voeren je verder kunnen helpen en je toch niet aan de brokken moet.
Ik duim!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
denise1968
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 dec 2009 13:33

Re: struviet blaasgruis bij kater die vers vlees eet

Bericht door denise1968 »

Hoi Valerie,

Wat lief dat je even een reactie geeft want ben echt helemaal van het pad af. Denk je dat je het goed doet en krijg je dit te horen. Zal inderdaad even naar die site gaan want daar heb ik wel eerder gezeten dat ze kitten waren. Zo heb ik ook mijn informatie gekregen.

De zuurgraad is te hoog en of dit basisch is weet ik niet? Dan moet je wellicht de PH waarde weten? Zal dit morgen even opvragen. Heb gelezen dat de PH waarde tussen de 6,0 / 6,5 moet zitten. Hoger is struviet en lager is Oxalaat.

De dierenarts gaf wel aan dat het genetisch is, maar kan er nog steeds niet over uit. Overal lees je dat vers vlees juist katten van hun klachten afhelpen. Ik heb Tinlo vanavond ook een mail gestuurd en gevraagd of hun een uitleg kunnen geven.

Kan het eventueel even gaan testen als ik advies heb gekregen van de barfsite en dan met 2 weken zijn urine weer laten testen. Dus goed in de gaten houden. Het druist zo tegen alles in waar ik voor sta om nu brokken te gaan geven, maar verlies natuurlijk mijn allerliefste katertje (Fokke) niet uit het oog.

Ik hou je wel op de hoogte hier als ik een oplossing heb gevonden.

Liefs
Karin
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: struviet blaasgruis bij kater die vers vlees eet

Bericht door pearlsofpassion »

Ik hoop dat ze je kunnen helpen.
Ik denk wel niet dat het aan een bepaald merk zou liggen. Of toch geen merk waar geen granen inzitten zoals Tinlo.
Hij heeft inderdaad hoogst waarschijnlijk een aanleg.

Is je DA pro-vers?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
denise1968
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 dec 2009 13:33

Re: struviet blaasgruis bij kater die vers vlees eet

Bericht door denise1968 »

Nee mijn DA is niet pro-vers, maar ze ondermijnen het ook niet! Alleen krijg dit idee niet. Zit er in Tinlo dan granen? Zover ik niet maar wellicht begrijp ik je verkeerd. Zit aan de rode wijn om de schok te boven te komen :-)
Laatst gewijzigd door denise1968 op 14 dec 2011 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: struviet blaasgruis bij kater die vers vlees eet

Bericht door pearlsofpassion »

Nee, in Tinlo zitten geen granen. Daarom net dat ik niet denk dat het daarvan komt.
Er zijn wel kvv's waar granen (rijst) in zitten. Maar Tinlo dus niet.
Srr, stond er misschien niet zo duidelijk... :oops:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
denise1968
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 dec 2009 13:33

Re: struviet blaasgruis bij kater die vers vlees eet

Bericht door denise1968 »

Zal wel horen wat Tinlo adviseert. Geef ze wel de cattery mix en volgens mij is dit beter voor kittens nu ik daar achteraf over nadenk. Maar als ik de etiketten vergelijk met bijvoorbeeld konijn dan zie ik daar weinig verschil. Alleen in cattery zitten alle prooidieren bij elkaar. Zal het wel horen wil eigenlijk nog niet overgaan op brokken. Kan dat kwaad brokken geven aan katten die vanaf een 1/2 jaar vers vlees krijgen?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: struviet blaasgruis bij kater die vers vlees eet

Bericht door pearlsofpassion »

Kwaad niet in die zin dat ze het niet zouden verteren. Dat lukt vast wel. Maar het is wel achteruit natuurlijk...
Of ze het lusten, dat weet ik niet. En ook geen idee hoe je ze dan over zou moeten krijgen. Meestal stelt zich het omgekeerde probleem. :lol:

Edit: oh, ik lees net nog eens je bericht en zie dat ze het eerste half jaar wel brokken hebben gegeten (las er even over). Dan zou dat dus geen groot probleem mogen zijn, om het te laten eten.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
denise1968
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 dec 2009 13:33

Re: struviet blaasgruis bij kater die vers vlees eet

Bericht door denise1968 »

Die katten van mij eten ALLES. Ook brokken want ze smullen alles gewoon naar binnen hoor. Zijn net veelvraten. Heb Fokke al even van de brokken laten proeven en wilde alleen maar meer. Zit alleen even aan die darmpjes te denken!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: struviet blaasgruis bij kater die vers vlees eet

Bericht door Adriana »

aanleg, (veel) te weinig drinken en bepaald soort voer, dat zijn de oorzaken van blaasgruis. en struviet in dit geval.
k zou rauwe kip/kalkoen gaan geven, veel beter verteerbaar en geen rundvlees, katten eten geen koeien.
methionine schijnt bij langdurige wat hogere doses nierschade te veroorzaken en blaasgruisoplossend voer mag maar een zeer beperkte periode worden gegeven.
kunnen je katten gras eten? of hebben ze kattengras binnen?

in de aquariumwinkel kun je metertjes kopen om de zuurgraad te meten, dat werkt ook bij kattenurine en ergens op het forum staat de aanbevolen zuurgraad, zelf even zoeken (rechtsboven) en er zijn topics over kattendrinkfonteinen. dat wil katten ook nog wel eens aanzetten om (meer) te gaan drinken.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
denise1968
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 dec 2009 13:33

Re: struviet blaasgruis bij kater die vers vlees eet

Bericht door denise1968 »

Hoi Adriana,

Bedankt voor de tips. Ondertussen heb ik het KVV Tinlo gegeven maar met heel veel water erbij. En dit is helemaal op gegaan. Verder staan er drie drinkbakken in huis en naar mijn idee drinken ze wel veel, maar ga er nu meer op letten. Merkte ook dat de ontlasting meer stinkt dan normaal, maar dit kan natuurlijk komen door de blaasontsteking. Het blijft toch een bacterie die hier dwars ligt. Ondertussen krijgt hij wel antibiotica en 1 keer per dag een pijnstiller. Merk wel dat hij weer naar mij toekomt en veel liever is. Verder is hij ook minder agressief naar de poes. Snapte daar al helemaal niets van.

Heb wel een bakje gras gehad, maar ze aten daar zoveel van dat ik iedere dag kost kon gaan opruimen. Maar als jij zegt dat dit goed is dan haal ik het weer?????

Zal je raad opvolgen en geen rundergehakt meer geven. Was even onthand want had geen KVV meer. En met die strips een goede tip die ga ik halen.

Ondertussen ook een pro verse dierenarts geraadpleegd per email en ga ik straks even bellen. Laten we hopen dat ik het goed doe want vind het wel erg eng. Maar brokken vind ik ook geen oplossing.

Groet,
Karin
denise1968
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 dec 2009 13:33

Re: struviet blaasgruis bij kater die vers vlees eet

Bericht door denise1968 »

Hoi Allemaal,

Ondertussen de DA gebeld en mijn kater heeft een PH waarde van 5,0! Wacht nu op telefoon van de pro verse DA voor een second opinion.

Groet,
Karin
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: struviet blaasgruis bij kater die vers vlees eet

Bericht door pearlsofpassion »

Dat is toch de laag? :eeh:
Ligt die niet ideaal tussen 6 en 7? Dan is zijn urine te zuur? Dus dan kan hij geen struviet krijgen, dan zijn het oxalaatkristallen?
Dat zou wel veel verklaren, want dat is niet door het dieet.


Enne, rund verzuurt evenveel als kip. Misschien is kip wel iets gezonder dan rund voor een kat (al kan dat ook niet echt kwaad tenzij je enkel dat geeft), maar voor de urinegraad van de urine doet dat niets.
En als op vers vlees plus extra verzuurders, de urine nog steeds te basisch zou zijn, dan zit er niets anders op dan zijn hele leven blaasgruisoplossend. Er zijn ook katten die dat nodig hebben omdat ze steeds terug blaasgruis ontwikkelen. Een dieet dat meer blaasgruisvoorkomend werkt (anders dan gruisoplossend) dan vers voer ga je volgens mij niet vinden.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: struviet blaasgruis bij kater die vers vlees eet

Bericht door Adriana »

rund zorgt voor veel meer urinezuur in het systeem en dan loop je ook nog kans op gewrichtsklachten en katten zijn op kip/gevogelte gebouwd. dus voor het aanzuren van urine is het veel beter gevogelte te geven.
bovendien is rund zwaarder verteerbaar, vetter en heeft een veel hoger, redelijk schadelijk fosforgehalte.
kip/gevogelte dus ook kalkoen etc heeft als kattenvoer verreweg de voorkeur..

krijgt je kat vitamines extra of bepaald soort snoepjes of ander soort supplement? kijk eens naar de samenstelling.. (en dan met name naar de gehaltes vit c/ascorbine/calcium ascorbaat en/of vit a/beta caroteen etc.)
en vraag je da expliciet of hij de kristallen onder de microscoop heeft gehad.. of dat dit een slag in de lucht was..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: struviet blaasgruis bij kater die vers vlees eet

Bericht door margali »

denise1968 schreef:Hoi Allemaal,

Ondertussen de DA gebeld en mijn kater heeft een PH waarde van 5,0! Wacht nu op telefoon van de pro verse DA voor een second opinion.

Groet,
Karin
Ik heb geen ervaring met vers voer (en ben niet voor of tegen). Maar heb al 30 jaar ervaring met gruiskatten, en al 10 jaar een website over blaas/nierproblemen waardoor ik veel contact heb over gruisgevallen. Ik heb door de jaren ervaren dat ook katten die vers krijgen (en keurig volgens de regels) blaasgruis kunnen krijgen. Heb me niet verdiept in hoe dat dan kan. Er spelen enorm veel faktoren een rol, en niet alleen de voeding.

Bij een leeftijd van 2 jaar zie je juist voornamelijk struviet, maar dan heeft de urine een hoge pH van 7 of hoger.
Heeft jouw kat een pH van 5 dan is het nauwelijks voorstelbaar dat hij daarbij struviet heeft en verwacht je eerder oxalaat (dat overigens niet oplosbaar is en alleen operatief verwijderd kan worden). Ik weet dat er produkten zijn die claimen dat ze zowel struviet als oxalaat oplossen maar ik zou mijn eigen kat daar niet aan wagen. Sterkte en ik hoop dat je een oplossing vindt die voor jou en je kat werkt.
Plaats reactie