struviet blaasgruis bij kater die vers vlees eet

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
denise1968
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 dec 2009 13:33

Re: struviet blaasgruis bij kater die vers vlees eet

Bericht door denise1968 »

Ik vind het ook allemaal vreemd. De DA heeft wel aangegeven dat ze gruis heeft gezien en dit verklaarde ze door een soort zand. Dit is in mijn ogen geen steen of kristal wat dan ook. Dit zou het wel kunnen worden en dan neig ik zelf ook naar oxalaat, maar zover is het nog niet want het is nog zand.

Ondertussen een pro vers DA gesproken in de rijnstraat in Amsterdam en hij heeft aangegeven dat ik gewoon KVV Tinlo kan blijven voeren. Vervolgens wat meer aanmengen met water zodat hij vocht binnenkrijgt en cranberry halen. Dit helpt de plasbuis te herstellen. Verder ben ik druk op zoek naar de stripjes waar ik zelf de ph waarde mee kan meten. Hoe krijgen jullie je katten makkelijk aan het plassen zodat je de urine kunt testen? Dit heeft de vorige wel een dag en een nacht geduurd.

Laten we maar op het beste hopen.

Groet,
Karin
paasnini

Re: struviet blaasgruis bij kater die vers vlees eet

Bericht door paasnini »

Probeer eens Bandit Bio dieet kat suiker/blaas/nier problemen. in ieder geval bij Jumper te koop.
denise1968
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 dec 2009 13:33

Re: struviet blaasgruis bij kater die vers vlees eet

Bericht door denise1968 »

Hoi Paasnini,

Dat ga ik zeker proberen. Zal eens kijken of ik dat ergens kan krijgen in Amsterdam :-)

Dank
Karin
denise1968
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 dec 2009 13:33

Re: struviet blaasgruis bij kater die vers vlees eet

Bericht door denise1968 »

Hoi Allemaal,

Welnu goed nieuws. Fokke vannacht in een kamertje opgesloten met de kattebak (moet hem wel in de gaten houden) en hij heeft twee keer geplast jippie! Dit gaat dus goed. Ondertussen Groene Os besteld http://www.medpets.nl/groene+os+blaasnier/ Hier heb ik heel veel mee gedaan dat ze kittens waren. AB hielp niet bij poes meisje en groene os wel.

Zodra ik meer weet dan horen jullie het!

Groetjes,
Karin
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: struviet blaasgruis bij kater die vers vlees eet

Bericht door Adriana »

hoop dat het helpt en gelukkig heb je er al positieve ervaringen mee.
t lijkt me een lastig op te lossen probleem zolang je geen zicht op de oorzaak hebt..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
denise1968
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 dec 2009 13:33

Re: struviet blaasgruis bij kater die vers vlees eet

Bericht door denise1968 »

Morgen haal ik even die ph strips krijg toch de indruk dat er iets niet goed gemeten is. Hij vertoont namelijk helemaal niet hetgeen wat zou moeten bij een blaasontsteking. Piept niet, zie geen kleine plasjes overal, gaat niet constant naar de bak en dan er dan weer vanaf omdat het niet lukt. Hij is gewoon heel rustig en relaxt. Dit komt wel door de antibiotica denk ik.

Met zelf de ph waarde opmeten krijg ik meer inzicht want snap het niet.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: struviet blaasgruis bij kater die vers vlees eet

Bericht door pearlsofpassion »

Wat jammer dat je DA niet beter onderzoekt over wat voor gruis het gaat.
Gewoon even onder de microscoop en kijken welke kristallen het vormt. Als het gruis is vormt het altijd kristallen, echt zand (silica) komt niet voor in een kattenblaas en dan komt het mss van zijn pootjes of iets dergelijks?
Zou je zijn plas niet bij een andere (kundigere) DA laten onderzoeken?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
denise1968
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 dec 2009 13:33

Re: struviet blaasgruis bij kater die vers vlees eet

Bericht door denise1968 »

Dat is ook een idee om morgen zelf de ph waarde te meten, maar ben nog op zoek naar die strips. En tevens het ook in zuid te brengen dat ze daar een extra test doen. Lijkt mij wel verstandig. Als het meezit dan doe ik dat maandag, want plas opvangen is niet eenvoudig.

Wat ook nog zou kunnen is dat zijn urine zuurder is geworden door de bacterieen. Nu hij antibiotica heeft hoeft de urine zich niet meer zuurder te maken. Zit alleen nog met dat gruis in mijn maag! Laten we hopen dat dit weg is.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: struviet blaasgruis bij kater die vers vlees eet

Bericht door pearlsofpassion »

Heb je dat van ergens gehaald dat de urine zuurder zou worden omwille van de bacteriën?
Ik heb namelijk steeds het omgekeerd gehoord: dat de urine basischer zou worden bij blaasontsteking (als er bacteriën zijn dus) en ze juist daarom gemakkelijker struviet krijgen bij blaasontsteking.
Ik denk niet dat het lichaam zelf stappen zou ondernemen om de urine aan te zuren. Ik heb er toch nog nooit van gehoord.

Het lijkt me inderdaad verstandig extra test te doen, want dit wordt me niet duidelijk de gegevens zoals ze nu voorliggen.
Succes met het plasopvangen!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
denise1968
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 dec 2009 13:33

Re: struviet blaasgruis bij kater die vers vlees eet

Bericht door denise1968 »

Hoi Allemaal,

Ondertussen een second opinion laten doen bij pro verse dierenarts in Zuid en hieruit komt naar voren dat de ph waarde iets hoger is als 7. Hij heeft dus straviet. Morgen belt de dierenarts (was er vandaag niet) mij op om meer uitleg te geven. Vanavond gestart met Bandit Bio dieet, half theelepeltje vitaminen C poeder en 1 cranberry pil per dag (urine zuurder maken) en doe er een sloot water bij. Verder zat er best veel bloed in de urine, maar krijg daar morgen meer over te horen. Wel merkte ik vanmorgen dat de urine niet meer zo sterk ruikt. Vorige week was dit echt een heel indringende geur.

Ondertussen gedraagd Fokke zich prima. Is lief, bewegelijk, geen pijn bij plassen (want daar let ik op). Lijkt wel of hij is opgelucht, maar dat merkte ik vorige week al. Die antibiotica doet het goed. Nu heeft hij nog voor vijf dagen.

Woensdag ga ik urinestrips halen bij een apotheek in Amsterdam die deze op voorraad heeft liggen, zodat ik meteen einde van de week zelf zijn ph waarde kan controleren. Laten we hopen dat de er nog geen grote kristallen zijn gevormd.

Op het internet heb ik nog een goede tip gevonden om urine op te vangen. Maak strookjes van plastic tasjes en vul hier de bak mee. Op deze manier hebben ze toch iets om te graven en plastic neemt geen urine op. Ging vannacht uitstekend en scheelt ook weer in de kosten.

Groet,
Karin
denise1968
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 dec 2009 13:33

Re: struviet blaasgruis bij kater die vers vlees eet

Bericht door denise1968 »

Hoi Allemaal,

Ondertussen is de blaasontsteking over bij Fokke en zit op ph waarde 7. Verder hebben ze vandaag bij de urine niets meer gevonden en is helemaal schoon. Hij krijgt nu Bandit Bio dieet met een sloot water en geef de korrels van Hills af en toe als een beloning/snoepje.

Is een ph waarde van 7 niet te hoog? Daar kan toch weer struviet in ontstaan? Vraag mij af met al het gedoe met second upions of hij niet gewoon blaasontsteking had en verder niets.

Dank
Karin
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: struviet blaasgruis bij kater die vers vlees eet

Bericht door Adriana »

het zou niet de eerste dierenarts zijn die nog wat extra klachten 'ontdekt'....
missch tijd om van da te veranderen, zijn er in Amst toch meer dan genoeg?
fijn dat je die strips nu te pakken hebt, dan kun je het zelf in de gaten houden en scheelt de nodige euro's.
heb je voldoende bakken? blaasonsteking kan ook nog wel eens worden veroorzaakt door 'ophouden' van plas. één bak meer dan het aantal katten en op versch plaatsen, dat is de norm, die overigens niet door ons is uitgevonden.. maar met bakken erbij zijn er hier al heel wat problemen heel snel opgelost.
hij drinkt gelukkig goed en als zijn plas beter ruikt, dan zit daar ook verbetering.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
denise1968
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 dec 2009 13:33

Re: struviet blaasgruis bij kater die vers vlees eet

Bericht door denise1968 »

Hoi Adriana,

Denk dat de oorzaak ligt in het wijzigen van grind. Heb de houtkorrels genomen en toen is alles begonnen. Denk plas ophouden en de rest is duidelijk. Nu weer de oude grind genomen wel op houtbasis maar die kan ik leegscheppen. Maakt alleen zo'n rommel, maar goed is niet anders. Hier gaan ze goed op de bak omdat ik deze schoon kan houden. Met ecodor spuit ik de bak altijd nog even goed na zodat er geen urinelucht in blijft hangen. Ik heb twee bakken voor twee katten.

Andere DA's zitten zo ver bij mijn huis vandaan. Nu zou ik daar wel heen kunnen, maar als ik werk is dat best een gedoe. Maar krijg nu zelf strips binnen en kan dan in het gaten houden.
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: struviet blaasgruis bij kater die vers vlees eet

Bericht door margali »

Die pH moet inderdaad naar beneden. Bij 7 loop je kans dat zich (opnieuw??) struviet vormt. De urine hoort goed onder de microscoop bekeken te worden. Ik heb het idee dat dit nog steeds niet gedaan is?
Elke kat (en bijvoorbeeld mens) heeft wel een klein beetje sediment (kristal, gruis, zand, of hoe je heet wilt noemen) in z'n blaas .... een beetje neerslag. Dat kan op zich helemaal geen kwaad. Maar bij problemen kun je struviet echt goed onder de microscoop zien. Oxalaat is trouwens vaak niet te zien. Dan denk je dat hij schoon is maar blijkt hij oxalaatstenen in z'n blaas te hebben. Daarom is het ook zo belangrijk om die pH in de gaten te houden omdat dat een indicatie kan geven. Ook daar moet je je niet blind op staren: mijn ouwe Joris flikte het vroeger om in 2 weken tijd van struvietvorming (met hoge pH) over te switchen naar oxalaatjes (met een lage pH).
denise1968
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 dec 2009 13:33

Re: struviet blaasgruis bij kater die vers vlees eet

Bericht door denise1968 »

Amsterdam Zuid de pro verse dierenarts heeft de urine wel goed onderzocht! Maar ben wel de laatste keer naar mijn eigen DA geweest. Ondertussen zijn urine gecontroleerd met een urinestick en hij zit toch nog op zeven!

Hoe doen jullie dit met een urinestick. Hoe lang hou je deze stick in de urine? Of druppel je er urine op?

Uiteraard hou ik het in de gaten, maar stress schijnt ook 1 van de oorzaken te zijn. Nu is mijn kater best snel gestrest. Ik heb zo'n stick in het stopcontact om hem wat rustiger te maken, maar hou alles wel in de gaten.

Dank
Karin
Plaats reactie