struviet blaasgruis bij kater die vers vlees eet

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: struviet blaasgruis bij kater die vers vlees eet

Bericht door margali »

Ik vraag me af of je nog steeds laat plassen op een bak met plastic snippers? En betekent dat dat er soms een aantal uren zit tussen plassen en opvangen/testen? Die pH kan daardoor namelijk omhoog gasan.

Je zou urine liefst direkt in een kommetje of met een soeplepel moeten opvangen, en dan direkt testen met de dipstick. Kommetje mag je niet met zeep wassen want dat verhoogt de pH. Stick hou je ongeveer 15 tellen in de urine. Zorg dat de urine op de verschillende onderdeeltjes van de stick niet kan overlopen van het ene naar het andere deeltje, dus stick stil en plat houden, en ca. 1 minuut wachten.
paasnini

Re: struviet blaasgruis bij kater die vers vlees eet

Bericht door paasnini »

Wat ook goed helpt is een paar druppels troebele appelazijn door het voer doen.
denise1968
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 dec 2009 13:33

Re: struviet blaasgruis bij kater die vers vlees eet

Bericht door denise1968 »

Ondertussen ben ik erachter gekomen wat nu de oorzaak is van alle problemen. Ik heb twee maanden geleden de kattenbak korrels verwisseld. Mijn dierenwinkel is ermee opgehouden en op aanraden van een andere dierenwinkel heb ik hout korrels genomen. Vanaf dat moment zijn de problemen begonnen. Waarschijnlijk urine ophouden wat blaasontsteking en blaasgruis tot gevolgd heeft. Mijn katten houden niet van hout korrels!

Ben er pas achtergekomen omdat er van de week weer op de bank was geplast en bij nader onderzoek de kater niets mankeerde meer qua urine. Vanaf het moment ik de oude korrels weer in de kattenbak heb is alles in orde. Vanwege de stress wel onderbouwd met bach bloesem.

Ben de gelukkigste vrouw van de wereld met twee heerlijke poezen!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: struviet blaasgruis bij kater die vers vlees eet

Bericht door Adriana »

zo zie je maar wat dit soort verandering te weeg kan brengen.
heel vaak houden katzels hun plas op als het aantal of de bak of de inhoud of de locatie niet bevalt.
en dat is heel moeilijk te zien en kan vervelende gevolgen hebben.
ik kan me voorstellen dat je erg gelukkig bent nu je de oorzaak hebt gevonden..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie