Giga Zalmkoppen

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Plaats reactie
Baros
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 28 mar 2011 18:48

Giga Zalmkoppen

Bericht door Baros »

Hallo,
Ik heb net mijn lading eerste zalmkoppen binnen gekregen voor mijn kat. Maar tot mijn verbazing zijn het wel koppen die groter dan mijn handen zijn. Ze zijn echt enorm! Ongeveer twee keer de omvang van mijn kat zijn hoofd! Is dat normaal? Of zijn deze uit de kluiten gewassen?
De zalm koppen geven jullie toch als tussendoortje? Of als volledige maaltijd (Want zo zien ze er wel uit)
Hoevaak geven jullie die?
Ook heb ik kippenekken. Die wil ik gaan afwisselen met de kuikens is dit goed?

Alvast bedankt en Groetjes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Giga Zalmkoppen

Bericht door pearlsofpassion »

Ik geloof niet dat hier barfers op het forum zitten om te beginnen.
Wel een paar die KVV geven, maar echt barfen niet.
Als je versvragen hebt kan je die beter op www.barfplaats.nl/forum stellen. ;-)

Wat ik weet van zalmkoppen ( ik heb ze dus zelf ook nooit gehad) is dat ze gemakkelijk 600-700gr wegen en inderdaad een half bord groot zijn.
Ze zijn ook vrij hard en worden denk ik niet zomaar aan een kat gevoerd. Het is zelfs geen beginnersbot voor honden.
Is je kat al gewend om bot te knagen? Dan zou je de kop in stukken kunnen hakken en zien of hij er wat mee kan.
Als hij niet gewend is zou ik beginnen met kippen- of eendennekjes en kippenvleugels. Kuikens kunnen ook.
Daarna kan je karkassen gaan geven. Zalmkoppen komen daar nog daarna.

Heb je je al eens ingelezen op barfplaats ivm barfen?
Het is wel belangrijk dat je weet wat je doet als je zelf gaat samenstellen. Af en toe eens iets toevoegen kan geen kwaad, maar vanals je bijna dagelijks wat gaat geven, moet je toch echt wel de verhoudingen in het oog houden.
Ook moet je zien dat je niet te veel bot in 1 keer voert want dan kan je kat gaan verstoppen en dat kan erg naar worden.
In je KVV zit ook al bot, dus ik zou wat spiervlees ook bijgeven (tenzij bij de kuikens, die zijn volledig) om te compenseren. Orgaan zit in den regel vrij veel in KVV, dus hoef je meestal niet toe te voegen.
Maar ik zou je aanraden je eerst goed in te lezen!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Baros
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 28 mar 2011 18:48

Re: Giga Zalmkoppen

Bericht door Baros »

Ik barf zelf niet volledig, maar gaf al een lange tijd kuikens en stukjes kipfilet. Ook voer ik carnibest. Had nu kippennekken en zalmkoppen gehaald omdat dit goed voor zijn tanden zou zijn. Maar verbaasde me dus over de grootte van dit "tussendoortje"
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Giga Zalmkoppen

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, zalmkoppen worden niet vaak aan katten gegeven. Ik ben benieuwd of hij ze geknaagd krijgt, want ze zijn dus vrij hard. En je zal ze in kleine stukjes moeten hakken (meer dan 100gr per keer zou ik niet geven, eerder 50gr als hij daarbij nog kvv krijgt). Daar heb ik ook geen ervaring mee...
Ik zou in het vervolg zalmstaart kopen, dat kan je gemakkelijker delen. ;-)

Je kiest het natuurlijk zelf, maar ook als je maar af en toe wat barf toevoegt, lijkt het me handig om te weten hoe een barfer te werk gaat.
De basisbeginselen staan ook hier http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 86&t=21068.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Baros
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 28 mar 2011 18:48

Re: Giga Zalmkoppen

Bericht door Baros »

Ik doe niet anders dan mezelf verdiepen in barf. Ik had gelezen dan kippenekken en zalmkoppen goed knaagvoer zijn en dat het goed is om 1 keer per week vette vis te geven. Verder wissel ik veel af met kvv. Smuldier, Carnibest, Lotgering en rodi liggen hier allemaal in de vriezer. Maar ik had nog niks van vis. Daarom leek het me verstandig om vis bij te voeren. Dus zeg nou niet dat ik er niet over na denk... Misschien had ik achteraf inderdaad de zalm staarten moeten nemen want dit word hakken in die koppen !!
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Giga Zalmkoppen

Bericht door Ilone »

Er zijn hier wel barfers volgens mij, maar weet niet meer precies wie
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Giga Zalmkoppen

Bericht door pearlsofpassion »

Sorry, zo bedoelde ik het niet.
Ik had misschien wat te veel assumpties gemaakt omdat je zalmkoppen voor katten koopt, en niet goed weet hoe groot die zijn...
Ik had niet het gevoel dat je echt inzicht hebt... Maar goed, ik kan me vergissen. Sorry dan.

Misschien dat er wel iemand barft, maar ik weet er niet van in de kern...
Wel mensen die kvv geven (MarjanR aan Teun en Kattenbella aan alle katten, Dinie halftijds en velen af en toe een stukje vlees).

Maar goed, los van dat... Als je antwoord wil van mensen met ervaring in vers voer, denk ik echt dat je je vraag beter op barfplaats stelt. Ik wil ook niet gewoon iedereen doorverwijzen en daarom probeer ik ook zo goed als ik kan antwoord te geven op je vragen, maar daar gaan er altijd wel meerdere mensen zijn met echt kennis van zaken en soms al jaren ervaring. Die kunnen je vb uitleggen hoe je zo'n kop kan versnijden (ook voor kleine honden is dat vaak nodig), wat ik niet kan.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Baros
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 28 mar 2011 18:48

Re: Giga Zalmkoppen

Bericht door Baros »

Geeft niet.
Ik was echt van de veronderstelling dat zalmkoppen bij katten hoorde. Maar vind nu inderdaad allemaal berichtjes over mensen die ze aan honden voeren (en dan ook nog niet de kleinste.) Misschien gooi ik de kop wel in de keukenmachine en maal ik hem helemaal fijn. Of ik hak hem in stukjes van 50gr. Toch zonde om ze weg te gooien.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Giga Zalmkoppen

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, weggooien is wel zonde.
Ik hoop dat je er iets op vind! ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Giga Zalmkoppen

Bericht door castratenkoor »

Ik ben deel-barfer. Mijn katten vreten geen kippennekjes en zalmkoppen.
Wel Carnibest, kuikentjes en stukken vlees, kip/kalkoen/rund/kalf/lam.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Giga Zalmkoppen

Bericht door Kattenbella »

Zalmkoppen ken ik niet en heb ik dus ook nog nooit gegeven. Ik ben benieuwd wat mensen op barfplaats daarover zeggen. Kippennekken en kipkluif, drumsticks, kippenpoten geef ik wel naast de carnibest. Ook geef ik af en toe hart of soepvlees erbij.
Ik hoop dat je wat met de zalmkoppen kan, is inderdaad anders wel zonde. Kan je ze anders in de vriezer doen? dan heb je wat meer tijd om te kijken wat je ermee kan doen.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Baros
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 28 mar 2011 18:48

Re: Giga Zalmkoppen

Bericht door Baros »

Ja ze liggen al in de vriezer. Dus heb nog wel even de tijd :).
De kippennekken waren voor mijn kat peanuts. Hij vind het allemaal echt super lekker.
Ik ga wel even zoeken of een topic plaatsen op barfplaats.
Plaats reactie