Vers vlees voor kittens

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
lilostitch
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 jun 2011 19:39

Vers vlees voor kittens

Bericht door lilostitch »

hoi,
heb een vraagje.
heb een kitten van 7 weken.
hij dronk alleen halfvolle melk.
begon brokjes te eten doet hij bij mij dus niet.
geef hem nu hart van rodi.
geven jullie je katten ook versvlees.
en welke kun je het beste voor een kat pakken.
geef mijn borders namelijk ook smuldier/rodi/lotgering etc.
graag advies.
wil beide kittens namelijk een goede basis geven.
groetjes marlies
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: vers vlees voor kittens

Bericht door Mirjam86 »

Heb je nu 1 of 2 kittens?
Het is niet zo gek dat ze nog geen brokjes eet, 7 weken is nog erg vroeg om bij moeders weg te gaan.
Misschien dat ze natvoer wel wil eten?
Vers vlees heb ik niet zoveel ervaring mee, rauw kippenfilet kan sowieso, maar er zitten andere mensen op het forum die er meer ervaring mee hebben!

Ah ik zie nu bij een ander topic dat je haar van slechte omstandigheden gered hebt, dus dan is er niet zoveel te doen aan die 7 weken. Ik zou gewoon proberen wat ze wel lust, maar kattenmelk is eigenlijk niet zo goed voor ze, dat kan je beter achterwege laten. Welkom op het forum trouwens!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
lilostitch
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 jun 2011 19:39

Re: vers vlees voor kittens

Bericht door lilostitch »

hoi,
had ik ook al gehoord qua kattenmelk.
maar halfvolle melk kreeg hij bij die mevr is ook niet goed.
ga nu eerst de halfvolle melk met water afbouwen tot water.
de andere kitten krijg ik woensdag en is 8 weken en hij eet al alles en drinkt water en is zindelijk.
hij zal zijn vriendje wel leren wat hij moet doen.
maar zet ze het leifste allebei op vers vlees is het beste voor ze .
geef ik mijn borders namelijk ook en dat gaat prima.
laat stitch zoals ik hem genoemd heb morgen eerst ontwormen.
neem ik gelijk een tabletje voor lilo mee.
ze krijgen bij mij een super leven zonder zorgen.
gr. marlies lilo en stitch
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Vers vlees voor kittens

Bericht door Kattenbella »

Versvoeren is prima, als je het maar compleet doet. Er zijn goede voedingen voor katten zoals Carnibest, Bibi, Bandit. Als ik jou was zou ik op nun sites kijken en kijken wat je het meeste aanspreekt.
Succes!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Bushido
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jun 2011 16:28

Re: Vers vlees voor kittens

Bericht door Bushido »

Je kan je katje gewoon geitenmelk geven, ik heb hier ook een kleine tijger, was 7 week, en is nu al een hele bink, gewoon lekker geitenmelk geven.
Lusten ze erg graag, en is super gezond voor ze
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Vers vlees voor kittens

Bericht door pearlsofpassion »

In geitenmelk zit ook lactose hoor. Het verschil met koeienmelk lijkt me nihil (geit is ook een grazer, kat is een vleeseter). En dat kan de darmen aantasten.

Ze hebben na het spenen geen melk meer nodig, en als je kittens nog melk wil geven als aanvulling, koop dan echt kittenmelk (moedermelkvervangend).
Katten na 4 maanden kunnen zowiezo geen lactose meer verdragen en het is zeker niet gezond!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Bushido
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jun 2011 16:28

Re: Vers vlees voor kittens

Bericht door Bushido »

In geitenmelk zit haast geen lactose en word ook aan mensen gegeven die er niet tegen kunnen, en afgaan op de eigenschap gras eten is wel hele simpele redenering.

Heb al tig katten gehad, leeftijd van 14 tot 17 jaar en ben nog nooit met een bij de dierenarts geweest vanwege wat jij beweerd, eigenlijk ken ik mijn dierenarts niet eens, want kom er nooit, mijn dieren staan alleen formeel ingeschreven.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Vers vlees voor kittens

Bericht door Adriana »

t klopt wat je schrijft over geitenmelk, dat geeft de allerminste kans op allergische reacties, bij mensen ook trouwens. alleen, niet iedereen kan makkelijk aan geitenmelk komen...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Vers vlees voor kittens

Bericht door Kattenbella »

Is bij Appie Heijn te koop hier!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Vers vlees voor kittens

Bericht door MarjanR »

Wow, ik denk dat we beide exact gelijktijdig postte dat het makkelijk te verkrijgen is (bij de AH inderdaad).
Maar mijn bericht is niet geplaatst :lol:

Overigens, ook bij kinderboerderijen en de geitenboerderij (Amsterdamsche Bos).
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Vers vlees voor kittens

Bericht door Adriana »

;-) dat is voor ons een goeie tip bij het volgende kwakkelkitten, naast de da-babymelk..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vers vlees voor kittens

Bericht door castratenkoor »

Eendagskuikens is ook heel gezond en goed voor het gebit. Je koopt ze per kg voor ongeveer 3-4 euro. Zitten er ongeveer 24 in. Gewoon steeds eente eraf trekken en ontdooien. Als je er jong mee begint leren ze het gioed eten, de eerste paar keer snijd je ze in stukken.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Vers vlees voor kittens

Bericht door pearlsofpassion »

Sorry hoor, maar mensen hebben geen lactose-allergie. Koemelk allergie wordt veroorzaakt door de melkeiwitten, niet de lactose (suikers). De eiwitten is in geitenmelk anders dan in koemelk, lactose zit in elke melk. Dat is de basiseigenschap van melk...

Wel bestaat er lactoseintollerantie, en dat wil gewoon zeggen dat die persoon vanaf een bepaalde leeftijd geen lactose meer kan verdragen omdat er geen lactase meer in zijn lichaam wordt aangemaakt (dan krijg je buikloop). En net dat is eigenlijk de natuurlijke situatie en krijg je ook bij katten (en alle andere dieren).
Wij westerlingen zijn eigenlijk de specialen.
Normaal maakt een zoogdier lactase aan tot de speenleeftijd. Erna is dat niet meer nodig (waar geraakt zo'n dier aan melk?) en wordt lactose niet meer verteerd.
Westerse mensen echter hebben zo'n geschiedenis van landbouw en veeteelt en blijvende melkconsumptie dat ze geevolueerd zijn en wel hun hele leven lactose blijven verteren (om sommige intolerante mensen na). Afrikanen hebben dat bv veel minder.

Verder maakt het wel degelijk uit in de melk of een dier een planten- of vleeseter is. Zo is de melk van vleeseters een stuk vetter. Logisch ook, want ze hebben een ander darmstelsel en moedermelk is aangepast aan de baby.
Koemelk is dus een stuk waterachtiger en veel minder vet dan kattenmelk. Ook geitenmelk is iets vetter dan koemelk, maar ik denk dat dat ook te wijten is aan het feit dat melkkoeien geselecteerd zijn om meer melk geven en de melk daardoor waterachtiger is.
Geiten zijn nog natuurlijker.

Mijn broer en zus zijn ook allergisch aan koemelk en opgegroeid met soja- en geitenmelk. Ik weet echt wel waar het over gaat...
Verder ben ik bioloog en weet dus ook de dierlijke achtergrond en de samenstelling van melk...

Of je al dan niet problemen krijgt met darmen, kan ik niet zeggen. Ik heb mijn katten vroeger ook gewoon koemelk gegeven en ook geen problemen gekregen. Maar er wordt gezegd dat het echt niet goed is en zeker niet voor kittens.
Dat geitenmelk beter zou zijn dan koemelk, kan ik echt niet volgen.
Wel is mijn katje dat tot 4 maanden bij de moeder is geweest een stuk stabieler in darmtransit dan de anderen... Of het er iets mee te maken heeft...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Vers vlees voor kittens

Bericht door Mirjam86 »

Gister heb ik geprobeerd mijn kittens (11 en 12 weken) een klein beetje vers vlees te voeren.
Ik had hele kleine stukjes kipfilet ingevroren en daarna laten ontdooien.
Hoewel Taiyo het volgens mij wel als prooi zag (ze ging ertegen grommen), gebeurde er behalve spelen niets mee.
Kan ik ze op de één of andere manier laten wennen aan het eten van kleine beetjes vers vlees?
Of zouden ze het gewoon niet snappen omdat ze het nog nooit gehad hebben?
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Vers vlees voor kittens

Bericht door pearlsofpassion »

Hoe klein waren die kleine stukjes juist?
Hier begon Luis er met zijn melktandjes op in te hakken, maar het vlees bleef heel :lol: Heeel zielig eigenlijk... :oops:
Maar in echt hele dunne lapjes ging het wel.

Pas als ze hun adulte gebit hebben gaat het zeker goed weg.
Maar zoals Dinie ook al zei, Rik at al prooien toen hij 2 maanden was... Zal ook de ene tegen de ander zijn.
Voldoende aanbieden is het enige wat kan helpen om hen eraan te laten wennen. En natuurlijk zo geven dat ze het met eten associeren, op dezelfde plaats, zelfde manier.... Misschien dat ze het bij een beetje vlees op een botje iets sneller snappen? Maar ook allemaal rauw natuurlijk!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie