Vers vlees voor kittens

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Vers vlees voor kittens

Bericht door Mirjam86 »

Gewoon blijven proberen dus?
Ik zal het de volgende keer eens in het etensbakje leggen, misschien dat dat nog uitmaakt...
En dan misschien nog kleinere stukjes, kippengarpachio ;)
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Vers vlees voor kittens

Bericht door Adriana »

pearlsofpassion schreef:.
Verder ben ik bioloog en weet dus ook de dierlijke achtergrond en de samenstelling van melk...

Of je al dan niet problemen krijgt met darmen, kan ik niet zeggen. Ik heb mijn katten vroeger ook gewoon koemelk gegeven en ook geen problemen gekregen. Maar er wordt gezegd dat het echt niet goed is en zeker niet voor kittens.

Dat geitenmelk beter zou zijn dan koemelk, kan ik echt niet volgen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geitenmelk
en als je goegelt op geitenmelk dan krijg je tig berichten waarin de verschillen omstandig worden uitgelegd.. ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
cyntzia
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 jul 2011 22:45

Re: Vers vlees voor kittens

Bericht door cyntzia »

ik had mijn kitten louise van toen ze 5 weken oud was. om ze te leren brokjes eten laat ik de brokjes weken in melk en zodat ze zacht worden. eerst gaf ik haar met de hand brokje per brokje zodat ze het al wat gewend kon worden en na 2 dagen zette ik haar een paar keer per dag aan haar bakje waar haar brokjes met melk lagen en na een week at ze al zelfstandig brokjes zonder melk.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Vers vlees voor kittens

Bericht door MarjanR »

Dit onderwerp gaat over vers vlees (rauw vlees).
Brokjes zijn dit niet ;)

De tips om je katje rauw vlees te laten eten is inderdaad door steeds hele kleine stukjes door haar eten te mengen wat ze nu eet. Zo leert je kat de smaak kennen. Je kunt steeds het vers vlees opvoeren tot je uiteindelijk alleen nog maar vers vlees geeft.
Denk erom dat je straks, als je alleen nog maar vers vlees geeft, wel de juiste hoeveelheiden voedingswaardes geeft.
als je even googled kun je "barf recepten" vinden.
KVV (kompleet vers voer) is makkelijker, de verhoudingen zijn daarin goed.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vers vlees voor kittens

Bericht door castratenkoor »

Ik geef alle katten tegenwoordig om de dag 100 gram Carnibest geklutst met 200 gram Animonda blik.
En dan gaat het er goed in. Gewoon helemaal door elkaar prakken.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Vers vlees voor kittens

Bericht door Mirjam86 »

Zojuist de kipfilet in hele kleine stukjes gesneden (formaat brokje) en nu aten de dames het wel!
Mooi, want dan kan ik beginnen met af en toe wat rauwe kip geven! :edance:

Ze vinden het heerlijk trouwens, blijven om meer vragen!
Maar het gaat om het kauwen toch? Dus moeten de stukjes dan steeds groter?

En mijn moeder zei dat ik absoluut geen rauwe kip mag geven. Ik had al gelezen dat dat achterhaald is, maar waarom is het juist zo goed voor ze? (Dan kan ik het uitleggen).
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Vers vlees voor kittens

Bericht door Mirjam86 »

Hmm irritant dat berichten soms heel vlot niet meer bij nieuwe berichten staan.
Maar waarom voer ik nu precies kipfilet?
Voor de tandjes toch? Dus ik moet de stukjes steeds groter maken zodat ze goed gaan kauwen?

En zolang ik het eerst invries is er toch geen gevaar voor de kittens? Zoals salmonella waar mijn moeder mee aankwam?
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Vers vlees voor kittens

Bericht door pearlsofpassion »

Salmonella is niet gevaarlijk voor gezonde katten. Die gaan in het maagzuur dood.
Invriezen helpt enkel voor parasieten zoals toxoplasmose.
Eens invriezen voor het te geven, wordt wel aangeraden. Een dag of 2 schijnt al voldoende te zijn, als je zeker wil zijn, ga je voor 5.
Er wordt ook gezegd niet meer dan 3 keer ingevroren te hebben voor het te geven. Dus een keertje half ontdooien om te portioneren en dan terug invriezen kan geen kwaad, maar maak er geen gewoonte van.

Rauw vlees is super goed inderdaad voor de tanden, dus ze moeten het wel leren kauwen. Lapjes zijn daarvoor het handigst, of reepjes (maar die kunnen ze ook binnenslurpen).
Het werkt ook verzurend dus helpt om te beschermen tegen allerlei ziektekiemen die via het eten komen (nog extra) in de maag, en het werkt blaasgruisvoorkomend.
Bovendien zit het vol waardevolle voedingstoffen waar een kat eigenlijk op gebouwd is en is prima verteerbaar.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Vers vlees voor kittens

Bericht door Mirjam86 »

Dankjewel voor de info!
Kan ik zo kopiëren en plakken in een mailtje naar mams ;)
Is die ook weer gerust gesteld.

Ik vries het inderdaad al in kleine stukjes in, en dan haal ik uit de vriezer wat ik nodig heb.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
PluisenJennie

Re: Vers vlees voor kittens

Bericht door PluisenJennie »

Ik geef Pluis ons kitten Carnibest.Van de fokker af kreeg hij brokjes en blikvoer maar bij ons weigerde hij blikvoer.Opeens wilde hij de carnibest van de honden pikken en we hebben toen snel CB voor katten gekocht en sindsdien eet hij dat.Hij weegt nu bijna 2 kilo en eet 120 gram CB per dag en er staat altijd een bakje Royal Canin Persian klaar waar hij ook van eet.Je kunt katten ook kvv geven met een beetje kattenmelk erover om ze te laten wennen.Alhoewel onze oude Pers Jennie hier niet intrapt die weigert gewoon en wil persee blikvoer. :grin:
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Vers vlees voor kittens

Bericht door pearlsofpassion »

Of een beetje kokend water over gieten en dat steeds meer afbouwen. Dat helpt om het spijsverteringsstelsel te laten wennen en brengt geur en smaak stoffen in het vlees vrij.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Vers vlees voor kittens

Bericht door MarjanR »

Tenzij je kat echt geen (vlees)natvoer wil (Moos wil alleen tonijn en kipfilet, net als Sara. Heb alles geprobeerd... vergeet het maar).
Uiteindelijk is Moos nu 18 jaar en heeft voornamelijk brokjes gegeten ... ;)
Soms wil je van alles voor je kat, maar een kat heeft daar soms gewoon geen boodschap aan :D
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Vers vlees voor kittens

Bericht door Mirjam86 »

Ik ben vandaag weer begonnen aan het experiment vers vlees.
De laatste keer dat de dames rauwe kip kregen waren ze een week aan de diarree, dus toen heb ik het maar even opgegeven.
Zojuist heb ik een stukje kipfilet van 1x1 ontdooid en die hebben de meisjes gedeeld.
De brokjes zijn al een uurtje weg en ik wacht nog even voor ik nieuwe brokjes neerzet (ivm zuurgraad).
Hopelijk gaat het nu beter en kan ik het steeds meer opbouwen en eens dingen als Carnibest uit gaan proberen. Ik ben benieuwd!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Vers vlees voor kittens

Bericht door pearlsofpassion »

Je zou ook meteen eens Carnibest kunnen proberen, als je een verkooppunt in de buurt hebt.
Waarschijnlijk gaan ze er minder snel van aan de diarree omdat er ook nog bot bij zit. Spiervlees alleen kan laxerend werken (orgaan nog meer) en het bot werkt stoppend zodat het in de juiste verhoudingen normaal elkaar opheft (al is dat natuurlijk van dier tot dier verschillend).
Of eens kijken of ze in je supermarkt geen KVV verkopen. Er zijn nog aan heleboel andere merken ook.

Zou je op termijn op volledig op vers vlees willen overgaan? Omdat je het over steeds meer en meer opbouwen hebt...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Vers vlees voor kittens

Bericht door Mirjam86 »

Barfen oid ziet Wouter helaas echt niet zitten, maar ik zou wel graag regelmatig fatsoenlijke stukken vers willen aanbieden. (Één keer per week?) Dan bijvoorbeeld een stuk Carnibest ipv hun natvoer of een keer Haaksbarf.
Maar helemaal overgaan zal niet lukken omdat Wouter weigert vers te voeren als ik er niet ben.
Mietje ;)

Goede tip trouwens, misschien reageren ze daar wel beter op. Carnibest kan ik proberen, en volgens mij hebben ze bij onze super de boer ook wel iets, maar dan moet ik even kijken of dat geen pens is, want dat lusten de meeste katten niet toch?
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Plaats reactie