KVV voor ex-nierkatje met pijn in z'n rug

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

KVV voor ex-nierkatje met pijn in z'n rug

Bericht door MarjanR »

OK, ik wil dus voor m'n beestjes over op versvoer.
Ik denk daar al een tijdje over na en na veel lezen op barfplaats ben ik over.
Teun zit er al aan (icm brokken, maar daar wil ik ook vanaf voor hem. Dat is net zo makkelijk)
En Sara moet ik nog heel eventjes aankijken, maar ze lijkt goed te eten.

Maar ook voor Moos die een ex-nierkatje is.
Want er schijnt ook een nierdieet voeder te zijn, en wat ik kan lezen op de barfplaats schijnen katten met veel hogere waardes dan Moos het erg goed te doen op de kvv en dan nog niet eens zo zeer de nierdieet.

Ik moet natuurlijk eerst proberen of Moos het uberhaupt weg gaat krijgen met z'n "ik wil niet kauwen sinds ze aan m'n bekkie hebben zitten frotten".
Dus ik ga vanmiddag een klein stukje kipfilet halen, z'n favo.

Als hij dat gaat smikkelen dan ga ik uiteindelijk de sasha's blend geven icm kvv.
En kan ik van de J/D (en uberhaupt van alle brokken) af.

Heeft iemand tips welk kvv ik het beste kan gaan geven?
Het introduceren zal overigens radicaal moeten aangezien Moos geen natvoer/blikvoer eet.
Alleen brokjes. Maar hij eet/at wel hart, kipfilet, rosbief, gehakt, ham, etc.
Hoewel de ham en gehakt ik eigenlijk alleen als snacks gegeven heb.

Ik hoop dat iemand iets kan vertellen :)

Bedankt alvast
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: KVV voor ex-nierkatje met pijn in z'n rug

Bericht door Adriana »

ben nooit onder de indruk geweest van de berichten bij barfplaats over nierkatten en bijna, dan wel ex-nierkatten en barf. er wordt bij die gevallen niet gemeld hoe het over een half jaar afgelopen is en ik ken geen kat met chronisch nierfalen waarvan de waardes er met zoveel, vaak minder geschikt, eiwit op vooruit gaan. het is rauw en dat is een pluspunt maar ik zie daar weinig overzichten van urea/crea-waardes en dat is je enige en objectieve graadmeter.
oh ja, een kat die altijd doodgekookt voer heeft gekregen kan van rauw erg opknappen, maar dat is voor een kat met verminderde nierfunctie van korte duur.

als ik dingen op een rijtje zet, dan kan het ook niet kloppen. alle nierdieetvoeders hebben super makkelijk verteerbare eiwitten en daarvan in de bewerking en soort een type dat zo min mogelijk ureum afvalstoffen geeft en de nierfunctie zo min mogelijk belast.
dus het zal altijd gevogelte-eiwit moeten zijn en daarvan een zeer zeer matige hoeveelheid.
ik weet niet hoe hoog de eitwitgehaltes van de verschillende types kvv zijn en welke/hoeveel oliën/vetten en hoeveel ballast.
hogere eiwitgehaltes lijken mij voor de gewrichten van Moos niet bevorderlijk.
maar ieder dier reageert anders en je weet nooit hoe het uitpakt. de enige manier is goed aantekekeningen bijhouden en regelmatig bloedonderzoek..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: KVV voor ex-nierkatje met pijn in z'n rug

Bericht door MarjanR »

Zeker, er is maar 1 echt heel positief topic mbt dit onderwerp.
Zij berichte een jaar later terug dat het echt fantastisch gaat met haar 18 jarige kat.
Zij had hem op 17 jarige leeftijd op KVV gezet nadat er nierfalen was geconstateerd.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat haar kat er slechter aan toe was toen ze ermee begon.
Moos ziet er nog steeds fantastisch uit, alleen wat dikkig (hm, voor een nierkat hey).
Haar kat was al opgegeven.
Maar een jaar later was ze de waardes "vergeten" te melden gewoon weg omdat ze die vergeten was. Het enige wat ze nog wist is dat ze goed waren (is voor mij ook een rede om te vergeten, maar goed).

Ik open dit topic om een heel simpele rede; ik twijfel ook nog wel.
Ik ben daarom zeker wel blij met een reactie van jou, Adriana.
Gewoon kritisch en met een open blik.

Vanavond had ik Moos 3 stukjes kip gegeven.
En ik heb het hem niet makkelijk gemaakt.
Quess what! Meneer heeft gekauwd!
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: KVV voor ex-nierkatje met pijn in z'n rug

Bericht door Adriana »

bij dit soort wonderverhalen staan nooit de waardes en is waarsch nooit bloedonderzoek gedaan.
het kan acuut nierfalen geweest zijn en dat is een andere situatie. als je een kat van die leeftijd met chronisch nierfalen zoveel eiwit laat verstouwen betekent dat binnen de kortste keren crisis.
en een ex-nierkat heeft nog maar weinig nierfunctie over en daar moet men heel heel erg zuinig mee omgaan.
ben een beetje bang van dit soort 'succes'verhalen omdat het baasjes op het verkeerde been kan zetten en omdat ze niet kunnen kloppen.
heb ook een tijdje gedacht dat het kon en heb de nodige mails naar baasjes gestuurd maar nooit een goed en waarsch eerlijk antwoord gekregen.
en je kunt het ook beredeneren, beschadigd nierweefsel herstelt nooit meer.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: KVV voor ex-nierkatje met pijn in z'n rug

Bericht door MarjanR »

Ok, dat had ik wel van jou kunnen verwachten. Je mailt gewoon met de personeeltjes ;)

Over het algemeen zie ik wel dat deze mensen EN naar een regulier da gaan, maar ook naar een holistisch. En ik dacht niet (correct me if I am wrong) dat deze da ook bloedonderzoek doen.

Ik ben natuurlijk nog steeds niet overtuigd.
Niet links, niet rechts.
Want ik ben gewoon een eigenwijs mevroitje (hoe moeilijk kun je het jezelf maken :edoh: )
Ik ga nog even mailen met m'n ds die ook voorstander is van versvoeding.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: KVV voor ex-nierkatje met pijn in z'n rug

Bericht door Adriana »

ja tuurlijk, voor niks nie bang nie....

eigenzinnigheid loont vaak en is niks tegen dwars, als je maar heel goed in de gaten houd/monitoring en met jezelf datum voor controle-bloedonderzoek afspreekt.
wij zijn op twee punten bij tante Mies zeer van de kouwe kermis thuisgekomen en eigenlijk ook wel bij Mo.
dat was seniorvoer mèt ipa en het tweede: rauw vlees.. en daar is om toch goeie toevoer vits/mins/enziempjes te waarborgen dus tarwegras voor in de plaats gekomen..
en Mies is chronisch en haar crea/urea-waardes dalen nog steeds..
maar Fred is vreselijk streng: per etmaal tarwegras en min. 60 ml water (Mies drinkt niet) in spuitje en k/d en beetje eigeeel en pietsje MacSam en lage dosis fortekor.
en lieverkoekjes bakt hij niet. en een heleboel heleboel T L C
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: KVV voor ex-nierkatje met pijn in z'n rug

Bericht door MarjanR »

ieverkoekjes bakt hij niet. en een heleboel heleboel T L C
Ja, jij en Fred zijn een goed stel samen :-P
En jullie aanpak werkt ;-)

Waarom ik over wil op kvv?
Moos doet het toch zo goed, nu?
Ja, maar (komt ie)
De brokken die mijn Moos krijgt zijn zo chemisch!
En Moos doet het er goed op maar Sara is echt dol op de brokken van Moos.
En dat wil ik niet voor haar.
En het dirigeren van katten naar de juiste brok gaat moeizamer. En dat levert stress op bij de katzels. Dat kan nooit de bedoeling zijn.
Met de juist kvv mogen ze van elkaar pikken/restjes smikkelen.

Ik heb inderdaad wel 1 struikelblokje.
Moos z'n HCM. Ik kan de niertonicum van McSamuels niet geven.
En ik weet niet of ik Moos al wel op de fortekor moet doen. (omdat dat dát nou juist m'n middel "achter de hand" is, voor als het slechter gaat met hart en/of nieren)
En dat wordt wel geadviseerd mocht ik over op kvv willen.

Puzzel puzzel, denk denk.
En ja, over een half jaar ga ik weer met Moos naar de da voor bloedprikken
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Plaats reactie