Vers voor (ex)nierkat als tussendoortje

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Vers voor (ex)nierkat als tussendoortje

Bericht door ruchama »

Afgelopen week heeft mijn kat Truusje een gebitsbehandeling ondergaan (tandsteen plus 2 tanden getrokken)
Ze heeft er best wel veel last van nog, helaas
Daarom ben ik ook voor haar aan het kijken naar andere voeding voor tussendoor
Truusje had dit jaar verhoogde nierwaarden. Dit is geheel hersteld met nierdieet. Daarom mag ze van de dierenarts wel andere voeding hebben, zolang nierdieet maar wel de hoofd voeding blijft.
Helaas kan truusje slecht over granen, daarom had ze graanvrije voeding al voor ze nierdieet had, maar ja er bestaat geen niervoeding zonder granen
Met als gevolg dat ze weer tandplaque gevoelig is en snel last heeft van verstopping

Dus ja, als ze 2x per week van de dierenarts wat anders mag, wie weet lukt het wel om haar te overtuigen van een lekker vers vlees met een botje?

Kalkoennekjes lust ze niet, al vaak geprobeerd voordat ze nierdieet had. Ze vond het 2x te eten en daarna moest ze er niets meer van weten.
Maar misschien dat jullie iets weten waar zo weinig mogelijk eiwitten in zit en wat veel katten wel lekker vinden?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: vers voor (ex)nierkat als tussendoortje

Bericht door castratenkoor »

Eendagskuikens is dan wel een idee zo 2 x per week. Je begint met het kuiken in delen aan te bieden zodat ze eraan kan wennen en dan op den duur een heel kuiken. Mocht ze dat niet lusten is om op ter kauwen kipfilet, rosbeef, runderhart. Als je dat in kleine porties invriest kun je haar af en toe een stukje aanbieden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Vers voor (ex)nierkat als tussendoortje

Bericht door MarjanR »

Buiten dat; ik heb hier ook een nierpartientje lopen die z'n waardes ook weer omlaag zijn.
En ook last van z'n gebit gehad. Sinds dien bijt meneer op niets meer. Het arme ding.
Hij houdt ook maar last van z'n tandvlees. Ik heb op advies van de da toch maar een tandenborstel + kattentandpasta in huis gehaald. En moet nu elke avond daar mee aan de haal.
Moos vindt het helemaal niets, maar ja... z'n ontstoken tandvlees is ook geen pretje.

Dus ik zou inderdaad een kuiken proberen.
En anders de rosbief. En kijken wat Truusje daarmee doet.
Mocht het nou niet werken, probeer dan ook haar tandjes te poetsen (hoeft alleen de achterste kiesjes, 1x erlangs met de pasta. Klaar)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: Vers voor (ex)nierkat als tussendoortje

Bericht door ruchama »

Fijn dat de waardes bij jouw kat ook naar beneden zijn gegaan!

De tandjes van Truusje poets ik al regelmatig, helaas dus zonder voldoende resultaat :???:

Kuikens, waar kan ik die krijgen zonder dat je er direct een grote voorraad van hebt?
Heb nml maar 1 vriesvakje en daar zit ook mijn eigen spulletjes in, dus het moet wel passen ;-)

Ik las ergens dat veel katten konijn karkas lekker vinden?
Zou dat ook een idee zijn?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Vers voor (ex)nierkat als tussendoortje

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk dat een karkas wat te moeilijk is om mee te beginnen.
Er zit erg veel bot in, en gewoon filet is dus wel aantrekkelijker voor de kat om mee te beginnen. Ze moet natuurlijk zin hebben om ervan te eten.
1 van mijn katten heeft ook last met verteren als er iets te veel bot in zit. Zelfs kippenbil moet ik nog opletten. Toen ik ze eens karkas gaf lag het hele huis vol plekjes overgegeven. Met enkel vlees heeft hij het niet, enkel het aandeel bot wat te groot is.

Adriana geeft geloof ik lamsribbetjes waar ze het vlees vanaf schraapt. Maar dan valt het natuurlijk ook niet te kauwen,want is dan al fijn...
Ik weet gewoon niet of kipfilet mag, anders lijkt mij dat perfect voor de tanden. Biefstuk mag waarschijnlijk minder voor de nieren (moeilijker verteerbare eiwitten en veel fosfor), maar voor de tanden is dat natuurlijk ook goed.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Vers voor (ex)nierkat als tussendoortje

Bericht door MarjanR »

Kipfilet wordt hier inderdaad wel vaker aangeraden.
Echter kipfilet (en wit vis) zijn eiwit bommetjes, dus doe dat maar niet te vaak en zeker niet te veel.
En inderdaad heeft rundvlees (rood vlees) veel fosfor, maar dat zou je nog kunnen binden met Ipa (dat is dan een fosfor binder, zodat de nieren ontzien worden).
Lamsvlees is iets beter dan, en dan gewoon het ribbetje inderdaad geven. Dan kan Truusje kluiven.

Het blijft een beetje zoeken he.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Vers voor (ex)nierkat als tussendoortje

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, ik wist echt niet of kipfilet veel eiwitten bevat of niet. Dat had ik ook gezegd. Als er dus veel eiwitten inzitten is dat geen goed idee.
Ik vrees alleen dat een ribbetje afkluiven een beetje te moeilijk is voor een beginnende verseter. Ik denk dat je beter gewoon een mooi stukje vlees kan geven om ze eraan te laten wennen. Maar dan moet je wel iets vinden dat mag natuurlijk...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: Vers voor (ex)nierkat als tussendoortje

Bericht door ruchama »

ik ga dan de lam als eerste proberen ;-)
Maar nu even niet, want truusje wilde al bijna 2 dagen niet eten. Echt geen hap
Nu heb ik haar eindelijk om...na een hele verleidingstour wil ze wel aan de whiskas
Nou ja, beter whiskas dan helemaal niets
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Vers voor (ex)nierkat als tussendoortje

Bericht door Kattenbella »

Ik heb heel snel een hoofdstuk in het boekje "Voer voor carnivoren " van Tannetje Koning over nierkatten gelezen.
Daar vertelde ze dat bij nierkatten natuurlijke eiwitten minder kwaad kunnen dan granen, maar dat je bij ernstige aandoeningen daar zeker moet matigen. Ze raadt dan wel aan vetten in het vlees te geven, omdat een nierkat al zoveel verliest en mager is.
Misschien kan je de helemaal juiste tekst googelen en anders is het boekje zeker de moeite waard. Ik kan het zo niet zo goed en deskundig omschrijven als zij dat doet.
Je hebt zeker gelijk, als ze eerst maar iets eet!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Vers voor (ex)nierkat als tussendoortje

Bericht door pearlsofpassion »

Bella, bedoel je nu dat je bij ernstige aandoeningen moet matigen in granen of in de (natuurlijke) eiwitten? Dat is me niet helemaal duidelijk...

Vind het wel interessant om te weten voor moest ik er ooit mee te maken krijgen.
Al de katten en personeeltjes die met nierfalen te maken hebben, wens ik veel sterkte en moed!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vers voor (ex)nierkat als tussendoortje

Bericht door castratenkoor »

Eendagskuikens koop je per kg, zitten er ongeveer 24 in. Als je Googlet op diepvries prooidieren krijg je wel lijsten waar ze te koop zijn. Het zijn platte pakjes 15 x 15 cm ongeveer denk is en dan 3 cm hoog.
Misschien lastig als je alleen een klein vriesvak hebt. Je kunt ook een kipfilet kopen, dat in kleine stukken delen en apart invriezen, met b.v. stukje plastic erom en dan in een saladebakje of zo en in de vriezer. Ik hou altijd de vleesaanbiedingen in de gaten. B.v. tweede kg kipfiet halve prijs. Dan koop ik twee kg, deel het op in porties en vries het in, dan kan ik weer een poos vooruit. Voor dat doel bewaar ik alle chinees en saladebakjes.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Vers voor (ex)nierkat als tussendoortje

Bericht door MarjanR »

Ik ben me enorm aan het inlezen op kvv.
En het schijnt dat nierkatten het juist erg goed doen op kvv.
Dus ik overweeg Moos ook op kvv te zetten (hoewel, eerst maar een zien of ie het lust/kauwt etc).
Maar goed, wat ik zei over de kipfilet.
De eiwitten in brokken en in kipfilet verschillen straatlengtes van elkaar.
In kipfilet zitten goede eitwitten die goed te verdragen zijn door de nierkatjes.
Dus scrap alsjeblieft mijn opmerking over het kipfilet (terwijl de ene dierenarts mij heel boos aankeek toen ik het suggereerde... grmbl).
Lamshart kun je wellicht krijgen bij de islamitische slager of bij de gewone slager.
Dat is nog iets beter naar het schijnt.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Vers voor (ex)nierkat als tussendoortje

Bericht door pearlsofpassion »

Ben je zeker Marjan? Dat kipfilet dan wel goed is voor nierpatiëntjes?
Heb je daar goede aanwijzingen voor of gewoon een paar mensen die dat beweren?

Ik weet wel dat je meestal nogal goed opzoekingswerk verricht, maar toch gewoon even checken of je heel zeker bent... ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Vers voor (ex)nierkat als tussendoortje

Bericht door MarjanR »

Hihi, Valerie.... je lijkt m'n dierenarts wel.

Ik heb het op barfplaats gelezen.
En ook m'n ds vertelde mij dat er echt heel veel verschil zit in eiwitten.
Je hebt goede en slechte.
Helaas was het te druk in de winkel om er uitgebreid op in te gaan.
Let wel het gaat hier in dit topic om tussendoortje/snack voor de ex-nierkat.
Daarbij denk ik dat het beter is om de kat lamsvlees te geven ipv kipfilet.
Maar als snackje een stukje kipfilet? Jah, een halve eetlepel he.
Niet gelijk een pond ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Vers voor (ex)nierkat als tussendoortje

Bericht door pearlsofpassion »

:-) ja, ik snap het! :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie