Botjes overgeven

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Botjes overgeven

Bericht door pearlsofpassion »

Hey allemaal,

ik zit met een vraagje.

Zoals jullie wel weten heb ik overlaatst mijn twee kippen versneden en ingevroren om aan mijn katten te voeren.
Nu had ik de eerste keer de karkassen gegeven met het idee dat ze daar dan op hun gemak wat konden aan knagen.
Onze Cuzco is echter een heel ongeduldige eter en probeert ook steeds zijn brokken met zoveel mogelijk tegelijk in te slikken. Hij eet nu al apart door zijn voedselallergie, maar nog betert het maar heel weinig.
Als er dus vers vlees gegeven wordt, schrokt hij ook zo snel als hij kan.

Nu, met die kip waar nogal veel bot in zat, heeft hij een paar keer overgegeven. Hij heeft als kleine kitten ook eens een mus gevangen, helemaal gepluimt, opgegeten en binnen er weer helemaal uit gegooid.
Nu met de kip is het dus weer hetzelfde liedje.

Gisteren had ik ze wat kippenbil gegeven, waar dus niet zó veel bot in zit, en er was weer wat overgegeven, helemaal over ons My-Home huisje!!! We hebben het er wel redelijk goed afgekregen, maar toch... :cry:
Het is vooral veel 'water' of maagsappen met dan een hoopje vezels in een vaak een klein stukje bot van kleiner dan een cm.
Ik ben niet zeker dat hij het onmiddelijk terug overgeeft. Hij doet het alleen 's nachts of op het moment dat we niet thuis zijn en dus weet ik niet hoe snel het na het eten er terug uitkomt. Het eten is natuurlijk fijn geknabbelt, dus niet meer te herkennen, maar het lijkt ook niet echt verteerd of zo... Het is geen homogene massa.

De vraag is nu: heeft er iemand misschien een idee of het aan het snel eten zou liggen of aan iets anders? Het zou kunnen dat hij het gewoon te snel opeet waardoor zijn maag niet kan volgen. Maar het zou ook kunnen dat hij het laatste stukje te groot doorslikt en dat zijn maag niet weet wat het daar mee moet...

En weten jullie soms wat ik eraan kan doen?
Moeten we dan stoppen met hem bot te geven? Of zal het wel overgaan na een tijdje en is het gewoon een kwestie van wennen?
Zijn er nog mensen die al zoiets eerder meegemaakt hebben?

Ik weet niet goed wat ik er van moet denken. Hij voelt er zich soms ook wel wat misselijk van...


Bedankt he!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Botjes overgeven

Bericht door castratenkoor »

Ik denk dat je hem inderdaad beter alleen kleine porties vlees kunt geven, hij is duidelijk een combi van en erg schrokken en een wat gevoelige maag. Als hij het er net zo hard weer uitgooit heeft hij niks aan de kippenboutjes. Is zonde van de kip en zonde voor zijn maag - darm - kanaal. Dus mijn advies zou zijn geen botten meer en alleen kleine porties vlees. Geef hem eventueel na twee uur nog een kleine portie.

Mijn katten vreten geen van allen kipkluifjes, wel 3 stuks eendagskuikens en Teun muizen.
En allemaal kipfilet, rundvlees, runderhart en carnibest. Klein beetje per kat per dag half/half met blikvoer.

Hier hebben zo ook al eens over My Home heen gekotst. Zo zonde, dan denk ik waarom doe je dat nou niet over de gladde grond.........
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Botjes overgeven

Bericht door pearlsofpassion »

Als hij enkel vlees krijgt blijft het er wel in.
Enkel als er botjes bij zijn, komt er ook terug iets uit, maar ook nooit zo veel als hij opeet (denk ik toch)
Dus hij heeft er nog wel iets aan denk ik... krijgt nog wel iets binnen.
Zou het slecht zijn voor zijn maag? Katten geven toch nogal snel over, hebben ze daar dan last van?
Zou het helpen met de hoeveelheid bot stillaan op te drijven? (dus klein beginnen he)
Ik kan het natuurlijk nooit zo klein krijgen als dat hij zo mogen inslikken, en dan leert hij nog niet zelf kauwen. Zou hij het na verloop van tijd niet zelf leren?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Botjes overgeven

Bericht door MarjanR »

Nou ja, bij mensen is het ook niet goed; overgeven.
Het zuur in de gal is niet fijn voor de slokdarm en niet fijn voor het tandglazuur.
Nu zal dat inderrdaad wel sterker zijn bij poezen dan bij ons, omdat ze soms een haarbal uitspugen.
Maar braken na het eten is toch niet echt lekker, toch?

Is botjes noodzakelijk?
Is het niet alleen goed om hun gebit schoon te houden?
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Botjes overgeven

Bericht door pearlsofpassion »

Er zitten toch waardevolle mineralen in...
En botjes eten ze meestal niet onmiddelijk op, daar knagen ze wat op en laten het dan een uurtje liggen en beginnen dan nog eens...
Ik heb mijn kippen nog in de diepvries zitten he, en ik ga echt niet het vlees van het bot afhalen en de botjes dan niet geven. Het is juist super dat ze het samen krijgen...
En omdat het niet onmiddelijk op is, kan ik dus ook niet verhinderen dat Cuzco ervan eet...
Ik kan wel eens proberen met hem dat alleen te geven op zijn aparte eetplaats en zien of hij dan misschien toch wat minder schrokt... Als ze het alledrie op dezelfde plaats krijgen, heeft hij natuurlijk wel meer als hij sneller eet, en dat zal hij wel weten. Misschien moet ik dat proberen verhinderen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Botjes overgeven

Bericht door MarjanR »

Lijkt me zomaar een goed plan ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Botjes overgeven

Bericht door Kattenbella »

Lijkt me ook een goed plan. Geef hem in ieder geval niet teveel. Het stinkt he, het overgeven van versvoeding ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Botjes overgeven

Bericht door Adriana »

ik denk dat hij overgeeft wat zijn systeem niet kan kraken.
dat is met haarballen en andere troep ook zo. dus signaal van de binnenlanden, ongewenst en onhanteerbaar dus retour!

hij zal met bot op een moment aan zijn taks zitten voor wat betreft het 'kraken/verteren', meer kan zijn maagzuur niet aan en dat zit dan in de weg en komt er schoon weer uit. want vlees geeft hij niet terug denk ik..
dus ik denk dat de verhouding voor hem niet goed is, te veel beetje onverteerbaar bot in jouw kipjes. en omdat je ze altijd goed hebt gevoerd (extra calcium), zullen ze wel heel erg stevige botjes hebben gehad...... bij kuikens is dat allemaal veel zachter en waarsch veel makkelijker te verteren.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Botjes overgeven

Bericht door pearlsofpassion »

Ah, dat kan het wel verklaren...
Ik heb inderdaad ook niet het idee dat hij vlees terug overgeeft, en eigenlijk stinkt het helemaal niet :???: :icon_shifty:
Ik zal er op letten wat meer filet aan hem te geven en de anderen wat meer laten knagen. Zouden nekjes dan ook niet goed zijn voor hem? (van onze volwassen kippen nu, maar ik weet waar ik er later ook zou kunnen aangeraken... maar dan weet ik dus graag op voorhand of dat het goed zou gaan ...)

Heel erg bedankt allemaal!!
Stijn was al aan het mopperen om te stoppen met vers voer omdat het er weer uit kwam... Dus ik wil het echt wel oplossen!

Nog het laatste vraagje nog eens: denken jullie dat het zal beteren mettertijd gewoon doordat zijn maag het meer gewend wordt, of zal het steeds blijven zoals nu?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Botjes overgeven

Bericht door Adriana »

hihihihi Valerie, jij denkt dat wij wèl in de toekomst kunnen kijken?
misschien, grotere verteringscapaciteit, meer maagzuur, kweenie hoor, de tijd zal het leren..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Botjes overgeven

Bericht door pearlsofpassion »

:-) Nee, niet toekomst kijken, maar misschien ervaring... Of van iemand gehoord... :-)
Maar het is dus blijkbaar niet algemeen voorkomend bij overschakeling op af en toe wat vers vlees met bot...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie