Kippen als kattenvoer

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Kippen als kattenvoer

Bericht door pearlsofpassion »

Hey allemaal, ik kom een beetje met een rare vraag.

Het zit namelijk zo dat onze 3 kippen al maanden niet meer leggen en we maar niet konden ontdekken waaraan het lag. Nu heb ik ze een week in het hok opgesloten en zie ik natte plekken verschijnen. Mijn mama zegt dat ze dan wss op een of andere manier geleerd hebben hun eigen eieren op te eten en dus de natte plek achter laten wanneer ze ze kapotpikken. Schalen vind ik niet maar dat blijkbaar normaal te zijn in deze situatie. Er zit dus niets anders op dan ze dood te doen en nieuwe kippen te halen.
Nu wil ik die kippen die we nu nog hebben natuurlijk niet gewoon wegsmijten eens ze dood zijn. Ze zijn nu 2 jaar en dus waarschijnlijk nog wel goed te eten ( 2 kippen toch, de 3e hebben we vorig jaar van de buren gepikt toen ze voor dood te gaan achtergelaten werd zonder eten of drinken in de sneeuw, ze is haar voetjes kwijt doordat haar tenen afgevroren zijn :evil: maar gelukkig hebben we haar wel kunnen redden).
We zouden er eentje willen gebruiken om soep van te koken, maar de andere twee en alles wat wij toch niet kunnen gebruiken aan de katten willen voeren.

Hier komt dus de rare vraag: wat kan je van een kip allemaal aan de katten geven, en hoe doe je dat het best?
Ik was niet van plan van ze dood te doen en dan aan de katten te zeggen, hier is je kip, zie maar wat je ermee doet... Maar mss vinden jullie dat wel een leuk plan? :lol:
Ik dacht ze in stukken de hakken, een beetje zoals een beenhouwer het zou doen, dus billen en vleugels eraf, filets erafhalen (dat kan ik wel, heb eens een duif gedissecteerd voor studies biologie) en dan borstkas openhalen om de ingewanden er mooi uit te krijgen.
Dan weet ik dus al dat ik billen en vleugels, filets en nekjes rauw mag geven. Maar wat dan nog?
Poten (voeten) ook gewoon? Of ontschubben? Of koken?
Koppen? Of laat ik die beter gewoon achterwege?
De ribben veronderstel ik ook rauw...
De gepluimde huid? Met alle vliezen aan de binnenzijde? Of laat ik de veren er beter aan? Bak ik ze beter eerst eens aan, of toch ook helemaal rauw?
Van de ingewanden? Maag? Uitgewassen of net niet, ik kan er wel op letten wat ze het laatst zouden te eten krijgen...
Lever? Hart? Longen? Milt?
Voor de rest nog iets? want de rest kan ik mij moeilijk voorstellen en heb eerlijk gezegd wel geen zin om de darmen en nieren uit te beginnen wassen... :edoh:
Alvleesklier (pangreas) en galblaas was ik niet van plan te geven, of kan de pangreas geen kwaad?

Is er iets wat ik ze absoluut niet mag geven? Waar ik extra op moet letten?

Kan ik ze dan het best 1 per 1 dood doen met een weekje tussen, of gewoon allemaal tegelijk en dan invriezen (das wel gemakkelijker natuurlijk, moet je ook maar eenmaal opkuisen)? Is er een bepaald deel van de kip dat ik het best niet invries en onmiddelijk vers geef? Of net een deel dat ik best kook?
Ik besef dus dat de kippen wel ouder zijn dan dat ze normaal geslacht worden voor consumptie en dus taaier, maar ik veronderstel dat mijn katten het wel gaan willen.
Kleintje moet morgen binnen voor een kiesreiniging. Hoelang zou ze daar nog last van hebben? Normaal zouden ze geen kiezen moeten trekken.
Wanneer zou ik dan best de kippen beginnen geven?

En hoeveel zou ik dan per dag mogen geven, naast hun brokken? Ik heb het nooit laten testen maar ik denk niet dat Kleintje problemen zou hebben aan haar nieren, ze is voor een kat een erg goede drinker! Dat sluit niets uit natuurlijk, maar het vermindert de kans toch. De anderen zijn dus nog erg jong he.

Ik besef heel goed dat dit ook geen alledaagse situatie voor jullie is, en dat jullie dit ook niet weten, maar ik zou heel graag horen wat jullie wél weten, waar ik moet op letten en gewoon jullie mening over hoe jullie het zouden aanpakken.
Bedankt op voorhand!!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: kippen als kattenvoer

Bericht door Cari »

Poehpoeh.... arme kipjes :cry: . Als een kip haar eigen eieren op eet, blijft de schaal altijd liggen (ik heb ook zo'n kip gehad). Dat ze niet meer leggen, is voor een scharrelkip van die leeftijd erg snel. Bij mij leggen ze toch wel 4 jaar en dan wordt het snel minder. Misschien zou je ze eens moeten ontwormen en een vitaminekuur geven. Het kan ook zijn dat ze gebrek aan kalk hebben. Dan leggen ze windeieren zonder schaal. DIt alles in de hoop dat je kipjes nog even verder mogen leven. :pdtbird: .

Als je de kippen aan de katten gaat voeren denk ik dat het belangrijkste is dat je niets kookt, want dan krijg je versplinterende botten.
Als KLeintje d'r tandjes zijn schoongemaakt, zal haar bekje even gevoelig zijn, maar als er niets getrokken wordt, zou het de volgende dag denk ik al wel over zijn.
Hoeveel je moet geven en in wat voor vorm: laat het over aan je inzicht en fantasie. Ik zie al visioenen van kattenkoppen die volledig in kippenborsten verdwijnen :shock: :lol: ...

Ik heb er ook wel over gedacht mijn overleden kipjes aan de katten en honden te voeren, maar ik heb ze uiteindelijk toch allemaal in de tuin begraven :rip: . Uit respect en dank voor de jaren gezelschap en lekkere eitjes.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: kippen als kattenvoer

Bericht door pearlsofpassion »

:-) Ha, Cari, zo gehecht ben ik niet aan mijn kippen. Ik zou ze liever in leven laten, laat dat duidelijk zijn, maar we zijn er al heel lang op aan het kijken, en we weten het echt niet meer. Ik heb van meerdere mensen gehoord dat ze de schalen helemaal opeten. Kalktekort kan het touwens niet zijn, want we gaven ze de eierschalen helemaal fijngemalen terug, en dat eten ze ook op. Ze eten ook veel gras, naast het graan en af en toe eens wat van tafel maar vreemd genoeg hebben we de laatst tijd niet zoveel overschot meer :eeh:
Dus dat er iets zou mankeren in de voeding zou me ook verbazen.
Ze zijn trouwens gestopt met leggen toen ze op het braakliggend stuk grond mochten dus konden ze ook nog wat beestjes uitscharrelen.
Het is nu al enkele maanden, en ze zijn inderdaad nog veel te jong om al niet meer te gaan leggen. Ze hebben ook steeds een serieuse rui gehad rond oktober vanaf we ze hadden en die duurde ook steeds langer dan zou mogen. Het zijn dus nooit zo'n goede leggers geweest.

We dachten eerst dat het iets hormonaal was en dat als we 2 nieuwe kippen zouden nemen ze mss terug zouden gaan leggen, maar de verkoper zij dat ze dan ook allemaal niet meer zouden kunnen leggen.
En àls ze de eieren opeten, dan leren ze het de nieuwe kippen ook, en moeten die ook weg.... Dat risico zijn we ook niet happig om te nemen...
Ik had ze in het hok opgesloten om zeker te zijn dat ze niet elders een nest zouden hebben maar ik heb geen ei gezien om hun normale nest, enkel natte plekken in de rest van het hok, die ik niet kan verklaren. Het is niet dat kippen plassen he...

Ik wil ze nog wel wat tijd geven, maar Stijn is het beu van ze maar de hele tijd graan te geven en er niets van terug te krijgen. En zoals gezegd zijn we er niet zo aan gehecht. We houden van de katten en de konijnen, maar de kippen hebben we om de overschot op te eten en om eieren van te hebben. Want die eieren uit de winkel hebben geen smaak, en ik eet zo graag een goed eitje (om van mijn jongste katten nog maar te zwijgen).
Ik vind het wel erg spijtig, want het kwam mooi uit. Het kipje dat we van de buren hebben is een kleiner en ze legt kleine eitje, die een even grote dooier hebben maar minder eiwit, dat was ideaal om aan de katten te geven.... En 2 grote eieren per dag was toch meer dan wij op konden dus we gaven er nog wat van weg ook. Maar als ze dan maandelang niet leggen....
Heel de lente was het ook al minder omdat die kleine alsmaar ging broeden! En niets hielp! En als je niets doet, dan gaan ze allemaal broeden!!! Mijn ma heeft dat probleem ook niet met haar kippen... We hebben rare kippen, en we hebben al heeeel veel last gehad om ze aan het leggen te houden. Daar komt het op neer...
Maar ze kunnen zeker niet klagen van het leven dat ze gekregen hebben hoor! ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kippen als kattenvoer

Bericht door Cari »

Oké, helemaal duidelijk. Hoeveel kippen heb je?
Ik heb er 5 en eentje is deze zomer zeker 4 keer broeds geweest. De anderen hebben dat niet overgenomen. Het ei opeten door Kippie Kip is ook nooit door de anderen overgenomen. Zij at overigens ook alleen haar eigen eieren.
Misschien kan je beter bij de volgende kippen niet hun eigen eierschalen teruggeven - wie weet herkennen ze dat en brengt ze dat op ideeën..
Ik denk dat je gewoon niet zo'n gezonde kippen hebt. De rui hoort inderdaad niet te lang te duren.
Ik weet niet waar jij je kippen vandaan haalt, maar sommige rassen zijn erg graag broeds en andere weer helemaal niet.
Ik wil ze nog wel wat tijd geven, maar Stijn is het beu van ze maar de hele tijd graan te geven en er niets van terug te krijgen.

Wat dacht je van aanwezigheid, het gezellig rondscharrelen en tegen je aan keuvelen? (En het als kliko fungeren?) Afhankelijk van het ras kunnen kipjes ook heel gezellig zijn hoor ;-) ! De katten leggen toch ook geen ei :icon_shifty: ?

Maar goed, ze hebben het in ieder geval 100 keer beter gehad dan de kippen die je in de supermarkt en bij de poelier vindt.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kippen als kattenvoer

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, ik vind ook dat ze het al beter gehad hebben, maar ik zou ze ook liever niet in voer veranderen he.
Ik was ook al aan het denken om de volgende ergens anders te gaan halen. We hebben deze gewoon van de markt. Ale, onze 2 kippen die we gekocht hebben toch.
Het derde hebben we van de buren gepikt en die hadden er eerst 10 plus haan maar daar scheelde vanalles mee (de helft mankte) en ze stierven één na één op een paar maanden tijd. Ik had het pas goed en wel door tegen dat er maar 1e meer over was... Die zat dus constant aan de draad naar onze kippen te roepen. Ze is dan ook onmiddelijk aanvaard toen ik ze bij de onze zette, die keken zelfs niet op.
In die zin geef ik er wel om, ik vond toen ook dat ze mocht blijven, zelfs al legde ze geen eitjes (na een paar maand goed eten begon ze ook te leggen). Maar als deze kippen ervoor gaan zorgen dat volgende kippen ook niet gaan leggen of hun eieren opeten, dan vind ik het te ver gaan. En nu worden ze dan kattevoer, heel gezond voor onze schatjes, anders koop ik kip in de winkel en die is inderdaad veel minder goed af...
Ik weet niet of ze de schalen zouden herkennen, ze worden echt maar de grote van graankorrels teruggegeven... mss wel. Maar hoe zorg je dan dat ze geen kalktekort krijgen? We geven normaal geen legmeel omdat ze daar sneller te grote eieren van krijgen (mijn ouders nogal slechte ervaringen mee gehad) en van ons moeten ze geen elke dag een ei leggen zolang het maar geen maanden niets is.
Wat geef jij dan?

Onze kippen zitten niet echt in het zicht vanuit huis. En ik heb het niet zo erg met kippen. Nooit echt gehad. Ik vind het wel leuk om te kijken als ze heel blij zijn als je er een berg onkruid over gooit of wat overschot van tafel, maar onze kippen zijn daar heeel ondankbaar in. In het begin aten ze niets anders dan graan. We hebben ze echt moeten verplichten door geen graan meer te geven tot de restjes op waren. Dan zijn de kippen van mijn ouders inderdaad veel leuker.
Heb je mss leukere rassen dan andere? We hebben 2 gewone bruine legkippen (maar ik wou nu mss wel graag een witte en zwarte :-)) en die van de buren is een kleiner kipje. Niet zo'n sierkipje, maar een kleiner legkipje.

Iemand nog ideetjes over hoe het voeren van de kippen uiteindelijk? Het staat wel vast dat we ze gaan wegdoen hoor. En dan vind ik dat ze maar beter goed kunnen dienen en nuttig zijn.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Kippen als kattenvoer

Bericht door Kattenbella »

Tegen kalktekort moet je speciaal grit geven. Het kan ook aan de tijd van het jaar liggen. Ik vind kippies van twee jaar wel jong. Misschien toch meer geduld. Stijn wil het, maar jij ook?
Wat heeft mijn tip voor zin als jullie ze toch weg willen doen. Nemen jullie dan ook nieuwe kippen?

Verder sta ik achter je idee ze aan de katten te geven, zo hebben ze helemaal hun leven gediend aan alles.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kippen als kattenvoer

Bericht door castratenkoor »

Ik zou ze allemaal tegelijk afmaken dan en in delen invriezen.
Zodat je niet op het laatst 1 zielige kip eenzaam overhoudt.
Of per twee tegelijk.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kippen als kattenvoer

Bericht door pearlsofpassion »

[quote="Kattenbella"]Tegen kalktekort moet je speciaal grit geven. Het kan ook aan de tijd van het jaar liggen. Ik vind kippies van twee jaar wel jong. Misschien toch meer geduld. Stijn wil het, maar jij ook?
Wat heeft mijn tip voor zin als jullie ze toch weg willen doen. Nemen jullie dan ook nieuwe kippen?
[quote]


De tijd van het jaar kan het volgens mij moeilijk zijn aangezien ze de hele zomer niet gelegd hebben. Het laatste ei dateerd van eind juni.
Ik kan echt niets anders meer bedenken dan dat ze hun eieren op eten...
Als het dat niet is en ze gewoon wat meer tijd nodig hebben wil ik ze dat wel geven, en dan zal Stijn wel volgen, maar hoeveel meer tijd moet ik ze nog geven? Een heel jaar?

We nemen hierna zeker nieuwe kippen! Het is niet dat we er vanaf willen, we willen gewoon niet de hele tijd eten geven en geen eieren krijgen. Zoals gezegd, we hebben geen kippen als gezelschapsdieren, daar genieten wij niet zo van. Ze zouden ook wel mogen blijven als we zeker wisten dat het enkel niet leggen was en dat ze de eieren niet op zouden eten (alhoewel de kans zou bestaan dat de nieuwe kippen dan ook zouden stoppen met leggen...) maar we willen echt wel eieren van de kippen want ik vind die uit de winkel helemaal niet lekker.
En dus zie ik enkel deze oplossing...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kippen als kattenvoer

Bericht door Cari »

Wachten tot deze kippen weer gaan liggen, is nu denk ik wat teveel gevraagd, want de dagen korten en de leg gaat stoppen.
Kippengrit koop je gewoon in zakjes, kost bijna niets. Ik heb het van Kenner, maar in België zit denk ik geen Boerenbond. Gewoon in een zaak voor landbouw/tuin/dierbenodigdheden. Een dierenspeciaalzaak wil ook wel eens hebben. Ik geef ze daarnaast ook nog maagkiezel (of dat echt nodig is, weet ik niet).
Graan is geen volledig voer, legmeel of legkorrels wel. Ze gaan daar echt geen grotere eieren van leggen hoor :lol: . Je kan ook een combinatie geven. Hier hebben ze sinds kort ook "boerderij scharrelkippen strooisel" o.i.d. - zit ook alles in. Ik geef een combinatie van legmeel/korrels, die altijd in een silo staan en dan strooi ik er boerderijmix bij (of gemengd graan), want dat viinden ze veel lekkerder.

Ik heb krieltjes. Vind ik persoonlijk veel leuker. Ze eten minder en de eitjes zijn wat kleiner, dus dat is dan ook opgelost. Ik koop ze bij fokkers of handelaren (bij gebrek aan kippenasiels ;-) ) Ik heb nu 3 wyandotjes, 1 rijnlander en een overgenomen, gepest vuilnisbakje, dat nu de baas is. De 3 wyandotjes zijn jong en leggen heel veel, de andere 2 bijna niet meer. Zo kunnen ze fijn oud worden, terwijl ik toch eitjes heb.
Ik wilde je een leuke link doorsturen met rassen/eigenschappen en tips, maar helaas, de site blijkt verdwenen te zijn :-( . Maar het is zeker zo, dat de ene kip de andere niet is. Wyandotjes zijn heel tam en leggen goed, maar hebben weer het nadeel dat ze soms hardnekkig broeds zijn. De rijnlander is iets schuwer, legde goed (zelfs soms in de winter) en nooit broeds. Maar Reneetje, mijn vuilnisbakje is eigenlijk de beste :grin: .
Ik zou er zeker 4 of 5 nemen. Als er dan eentje doodgaat, blijft er niet eentje eenzaam achter. Als er dan nog 2 of 3 over zijn, kan je weer aanvullen met 2 of 3 jongere, dan ben je altijd verzekerd van eitjes. Je bent toch bioloog, las ik ergens? Dan zou je zo'n toompje kippen toch eens een tijdje moeten observeren. Wie weet hoe leuk je ze dan nog gaat vinden. Katten waren vroeger ook alleen maar goed tegen de muizen ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kippen als kattenvoer

Bericht door Anne »

Ben je al eens met je kippen naar de veearts geweest of iets dergelijks?
Ik heb geen verstand van kippen maar heb wel ooit een tamme kip gehad. Mijn man vond een klein vogeldier onder de poort, wisten wij veel dat het een kuiken was, hij was bruin en klein.
Later werd hij groter en zijn oefengekraai gebeurde bij ons op de bank. waar ik was, was hij ;-)
Als ik op de bank zat kwam hij er aan gerend en wilde bij mij op schoot ;-)
Ook was hij een prima stofzuiger in huis, Calimero zoals ik hem noemde, pikte alle kruimeltjes op en als je niet snel genoeg was pikte hij op mijn voeten als we aan het brood eten waren ;-)
helaas werd onze zoon allergisch dus verhuizde Calimero naar de tuin, helemaal in zijn uppie, dat kon niet, kwamen al gauw twee vriendinnetjes bij. Opsluiteni n een hok, ik kon het niet, vond het zielig, het hok te klein. Algauw hadden we geen tuin meer, het hele grasveld werd gratis omgeploegd en sochtends moesten we eerst het pad schrobben voordat de kinderen buiten in de tuin konden spelen.
Na een tijdje zijn Calimero en vriendinnetjes verhuist naar een boerderij met een stuk grond tig keer groter dan onze tuin.
Ik denk met liefde en verwondering terug aan mijn Calimero. bedroefd, was zou van hem zijn geworden als onze zoon niet allergisch was geweest? leefde hij hier dan nog steeds als huiskip?

Ik weet niet waarom ik dit verhaal aan je kwijt wil.
Misschien vind ik het zielig voor je kippen dat jij ze alleen ziet als eierenlegger.
Als je ze dood doe je het dan alsjeblieft diervriendelijk en buiten zicht van de andere kippen? :cry:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kippen als kattenvoer

Bericht door pearlsofpassion »

:-)

Cari, ik vind je echt super! :-) Ik wordt helemaal blij van jou! :-)

Ik studeer nog Biologie, ben wel al Bachelor in de Biologie en mag me dus al bioloog noemen ;-)
Ik vind ze bestuderen inderdaad wel leuk, maar toch doet het me niet zo veel. Ik vind het wel leuk dat ze er zijn, en het zou zeker veel te leeg zijn zonder hen, maar de reden dat we ze houden is niet daarom. Mss moet ik daar inderdaad ook wat in groeien.
Ik wil zeker ook kippen oud laten worden, het is niet omdat ze niet leggen dat afgedankt moeten worden, maar ik moet er wel nieuwe kunnen bij zetten en dat zie ik hier niet goedkomen en we willen het risico eigenlijk niet nemen. (maar dat had je al gesnapt zeker? :-))
Ik ga zeker eens kijken naar die rassen. En zal eens een zakje grit kopen. Ik dacht dat fijngemalen eierschalen even goed waren, maar mss heb ik daardoor inderdaad dit probleem geinduceerd. Je weet maar nooit.

De kippen bij mijn ouders thuis hebben vroeger legmeel gehad en kregen geregeld te dikke eieren zodat ze erin bleven steken. Mijn mama dacht dat het daarvan kwam en ze heeft het wel niet meer sinds ze gewoon graan geeft. Maar mss is dat inderdaad gewoon toeval...

alleszins, Stijn had eens per ongeluk toch een zak legmeel gekocht, dus nu kregen ze gemengd legmeel en graan. Maar legmeel is dus eigenlijk niet om de kippen meer te laten leggen, maar gewoon omdat daar alles in zit om de leg te ondersteunen? Dan kan ik ze inderdaad beter in de toekomst altijd wat mengen.


En nog een opmerkingetje voor jou, Cari: hier in belgië hebben ze wel plaatsen waar ze kippen herplaatsen. Dat zijn dan afgedankte legbatterijkippen. Ze leggen dan nog wel 3 jaar goed want mogen maar een paar maanden dienen in de batterij, maar moeten eerst een paar maanden herstellen, op ritme komen en hebben vaak erge wonden of vergroeiingen aan de poten... Ik was daar ook al aan aan het denken voor ik dit bericht plaatste...
Het gaf me namelijk erg veel voldoening om het kipje van de buren te redden, en ik heb zelfs wekenlang haar poten verzorgt en verband rond gedaan toen haar tenen bevroren waren. Op een keer zijn die tenen er af gevallen en ze had dan wel mooi genezen stompjes over. Ze klimt er nu zelfs mee in de struik, en de pijn is helemaal verdwenen. :-)

Tuurlijk ga ik het niet in het zicht van de andere kippen doen!

Weet je, ik zie kippen echt niet alleen als eileggers, maar misschien de onze nu wel. Die zijn ook helemaal niet leuk om naar te kijken! Staan steeds aan de draad te kijken en als je er iets over gooit zijn ze nooit blij! Als je met graan komt kruipen ze door de opening om het door te gieten in je bakje, en laten zich niet weer vangen of leiden. Als je met het water komt, pikken ze het uit je handen...
Ze scharrelen niet, staan gewoon aan de draad heen en weer te lopen en in je enkels te pikken.

De kippen bij mijn ouders thuis vond ik ook veel leuker dan deze hier. Daar was het inderdaad een plezier om te zien hoe ze als je er een deel gras over gooide ze zich er helemaal in begroeven, hoe ze steeds in de weer waren. Hoe ze onder de pompoenplant die daar uitschoot onder kropen, hoe ze 's avonds samen op stok kropen. Maar de onze doen dat allemaal niet. Als je gras gooit staan ze je dom aan te kijken.
Bovendien vallen ze mijn katten aan als die in de ren komen.

Enkel het kleine kipje vind ik nog leuk om naar te kijken, en het is ook niet zo aggressief. Maar ik heb gewoon bang dat ze ook eieren kapot pikt en ze begint steeds te broeden. Ik weet niet goed wat ik daar mee aan moet.

Ik denk dat ik inderdaad voor nieuwe kippen ga, en eens kijk naar interessante rassen. Ik ga ze niet meer op de markt halen waar ze niet goed verzorgd worden en zal wel zien dat ik leukere vind.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
emmyg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 feb 2009 15:08

Re: Kippen als kattenvoer

Bericht door emmyg »

Je gaat je eigen kippen slachten?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kippen als kattenvoer

Bericht door castratenkoor »

Ik begrijp dat er mensen gruwelen bij die gedachte. Persoonlijk heb ik er geen probleem mee mits het snel en humaan gebeurt.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kippen als kattenvoer

Bericht door Adriana »

voor iedere vleeseter worden dieren doodgemaakt, ooit over nagedacht?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kippen als kattenvoer

Bericht door Cari »

Nog even om je enthousiasmeren Valerie:

Afbeelding
Mijn huidige krieltjes. Allemaal verschillende kleur, zodat je ze uit elkaar kan houden. Je ziet dan ook echt de individuele karaktertjes. Met de katten nooit problemen gehad. Bump zit er graag (musjes te kijken) en Darrel slaapt regelmatig bij ze onder de conifeer.

Afbeelding
LInks Reneetje (huidige matriarch) met Kippie Kip (overleden matriarch). Kippie Kip kwam in 2003 tijdens de vogelpest aanlopen (waarschijnlijk ontsnapt - slimme meid!). Ze was veel groter en 3 maal zwaarder dan de anderen, maar ze wist hoe ze zich als nieuwkomer diende te gedragen. Ik zie haar nog met haar lange nek door het gaas haar koppie naar buiten steken, zodat de anderen haar niet konden pikken. Ze heeft zich nooit verweerd, maar is langzaam maar zeker wel opgeklommen tot de toppositie. Voor mij is ze altijd schuw gebleven, maar zat, met het hek ertussen, wel graag bij me. Reneetje was er al eerder en was toen nog de 'underchick'. Er onstond een heuse vriendschap tussen die 2 dames en zo werd het zelfvertrouwen van Reneetje ook steeds groter. En na de dood van Kippie Kip nam ze haar positie over.

Ik kan altijd lastig foto's van ze nemen, want ze komen onmiddellijk op me afrennen en ik moet mijn best doen niet over ze te struikelen. Wat ook altijd een succesnummer is: 1 braam (of iets anders lekkers) over het hek gooien. Eentje pikt het razendsnel op, maar kan het vervolgens niet opeten, omdat de rest achter haar aan komt rennen en ze het te grote ding niet neer kan leggen, want dan is het gegapt :lol: .

Ik heb ook niet de band met ze, zoals met de katten, maar kipjes zijn echt leuker dan je zou denken en ik denk dat jij dat, met de juiste meiden, ook wel zal gaan inzien ;-)

----

Kippen uit een legbatterij redden is natuurlijk fantastisch, maar dan heb je wel weer grote en waarschijnlijk niet zo'n tamme :???: Ik heb er ook wel naar gezocht, maar vond destijds alleen iets in Duitsland, waar ze met een zekere regelmaat kippen uit legbatterijen bevrijdden.

Van legmeel zeggen ze wel dat het is om ze meer te laten leggen, maar ik denk dat dat vooral komt doordat ze dan betere voedingsstoffen krijgen, gezonder zijn en dus meer leggen. Als eieren klem komen te zitten, is er iets mis met de kip, niet met het legmeel.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie