Kippen als kattenvoer

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Kippen als kattenvoer

Bericht door Dafpoetser »

ik zou het niet kunnen...doet mij teveel aan Flappie van Youp van het Hek denken.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kippen als kattenvoer

Bericht door castratenkoor »

Ik zou het zelf ook niet kunnen, maar heb er geen moeite mee al Valerie besluit het te doen, mits snel en humaan.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kippen als kattenvoer

Bericht door pearlsofpassion »

Ik doe het natuurlijk zo humaan mogelijk.

Als er een manier was zonder pijn, dan deed ik het zo, maar dat is er niet.
Dus is het kwestie van weten wanneer je klaar bent en dan doordoen zodat er maar 1 slag nodig is.
Ik heb het er met Stijn nog eens over gehad, en we gaan het kleine geredde kipje proberen houden. We gaan eens kijken of ze eieren kapot pikt door een gekocht ei in het hok te leggen en zien wat ze ermee doet. ( ik denk niet dat ik het zou kunnen van haar te doden, dat gaat mijn hart niet kunnen, en door tranen door gaat het zeker niet goed komen. En gelukkig wil Stijn het al helemaal niet doen...)

De anderen gaan we wel weg doen, want ze zijn ook helemaal niet leuk. Ik ga inderdaad eens naar lieve kipjes kijken want ik vind het prachtig om zien zoals bij Cari! Zo wil ik het ook wel!
Zet jij kippen gewoon bijeen? Want vroeger gaf dat bij mijn ouders ook altijd gevechten. We hebben zelfs eens een kip gehad die eraan gestorven is. Maar mss is het gewoon dat die gewone legkippen helemaal miskweekt (inteelt en zo, geselecteerd om grote eieren leggen) zijn en daardoor zo aggressief en saai.
We gaan alleszins niet meer bij dezelfde handelaar om kippen, er was zeker van in het begin iets mis mee en misschien niet helemaal gezond...
Je verhaal over die braam doet mij denken aan wat ik hier ook wel eens te zien krijg: ons klein kipje heeft dus haar voetjes kwijt maar kan nu wel goed lopen maar geraakt toch wel iets minder snel vooruit dan de anderen. Als ze dan iets lekkers kan te pakken krijgen begint ze zo te tokken dat ze zichzelf altijd verraad en de anderen, die niets in de gaten hadden naar zich toe roept, en dan loopt ze er mee weg, maar kan dan natuurlijk nooit winnen. Maar haar 'tok, ik heb iets!' is altijd zo grappig. En is zo'n luide, hoge tok, zo van Joepi! maar ook wel Help! Het is van mij! Van mij!
:lol: zo schattig.
Maar ja, die andere twee vlieger er dan op....

Verder kan ik me er wel mee verzoenen om mijn kippen de voeren aan mijn katten. Zoals Adriana al zegt, vlees komt nu eenmaal van dieren. En of dat nu mijn eigen gekweekte kippen zijn (waar ik dus geen band mee heb) of dieren die ik niet ken, ik weet dat het van dieren komt. (als ik er wel een band mee heb zoals met het kleine kipje, ligt dat wel moeilijker)
Misschien vind iemand dat raar, maar ik vind dat door ze aan de katten te voeren, hun dood meer nut krijgt dan ze gewoon dood te doen en er niets mee te doen. Als je echt om het dier geeft, is dat inderdaad iets heel anders. Ik bedoel maar, geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om ook maar ooit een konijn dat sterft tot voer te reduceren!!!

Los van deze hele discussie over het wel of niet sterven van de kippen, iemand nog iets te zeggen over wat ik allemaal kan voeren van de kippen?
Iemand die iets weet over ingewanden en kippepoten?

Bedankt voor alle inbreng trouwens!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kippen als kattenvoer

Bericht door castratenkoor »

darmen, poten, snavel en de veren kun je in ieder gavel niet voeren - in kleine porties ionvriezen en rauw voeren
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kippen als kattenvoer

Bericht door Cari »

Ik denk dat je eigenlijk alles kan geven. Wat hij niet wil, laat hij wel liggen (de veren e.d.).

Nog even over de introductie van nieuwe kipjes: ik zorg altijd dat de nieuwe en oude in gelijk aantal zijn, anders wordt de eenling inderdaad vaak aangevallen, soms met de dood tot gevolg. Wat voor jou misschien een idee is: nu hele jonge kipjes kopen, die volgens jaar pas gaan leggen. Die kan je kleine kipje nog wel aan. Kan ze gelijk de baas worden ;-) . En 's avonds, als ze slapen, bij elkaar zetten.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kippen als kattenvoer

Bericht door pearlsofpassion »

Aja, en het maakt dan niet uit of de nieuwe elkaar al dan niet kennen?
Want als je er nu 2 bij zet die elkaar niet kennen, is het dan niet zoals drie enkele kippen, ipv 2 tegen 1?
Ik weet niet of 2 jonge kipjes een optie is want we willen eigenlijk wel heel graag snel terug eitjes. :icon_shifty: Maar zou een jong kipje en eentje dat al legt ook gaan? Of wordt de jonge dan wss weggepikt?

Ik zou er natuurlijk ook voor kunnen zorgen dat ik ze een maandje door een draad afgescheiden hou, dan kunnen ze elkaar zo leren kennen en toch geen kwaad doen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kippen als kattenvoer

Bericht door Cari »

Twee kipjes erbij die elkaar niet kennen, kan inderdaad ook. Hele jonge kippen doen overigens niet zo moeilijk. De 3 wyandotjes die ik er deze zomer heb bijgezet, kenden elkaar ook niet, maar trokken wel in eerste instantie samen op, terwijl de 2 oudjes aan de andere kant van de ren vertoefden. Er is hier nooit gevochten, alleen af en toe even gepikt om e.e.a. duidelijk te maken.
Kuikens van dit jaar gaan volgend voorjaar leggen. Het maakt niet zoveel uit of ze van dit jaar of vorig jaar zijn, want de leg gaat toch in de winter stoppen.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Kippen als kattenvoer

Bericht door Kattenbella »

Volgens mag kan je alles wel geven. Het is afwachten of je katten het eten zo en anders toch plukken en schoonmaken.

Ik heb hier straks ook duiven voor de katten van een buurman. Slachten zou ik niet kunnen, maar ik heb er meer mee dan dieren van de bioindustrie.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kippen als kattenvoer

Bericht door pearlsofpassion »

Ik heb nog goed nieuws! :-)

We hebben vandaag een eitje gekregen van ons krielkipje! :-) Dat van de buren dus.
De andere twee vertikken het nog steeds. We gaan die twee dus wegdoen en twee of drie raskipjes bij halen.
We hebben ontdekt (Met dank aan Cari!) dat die 2 bruine legkippen die we hebben waarschijnlijk van die hybride kippen zijn die speciaal gekweekt worden om zo veel mogelijk te leggen met zo weinig mogelijk eten. Maar dat deden die van ons dan toch niet helemaal... Het zou wel verklaren waarom ze nu al stoppen met leggen want die zijn gekweekt om maar een jaar mee te gaan...
Ze zijn ook helemaal niet leuk om naar te kijken en aggressief, dus die gaan we zowiezo weg doen maar niet meer zo'n kopen natuurlijk.
Ik wil dan ook liever kipjes die blij zijn als ze je zien, die lekker lopen scharrelen en dus leuk zijn om naar de kijken en waar je in de ren mag komen zonder dat ze naar je enkels of vingers pikken.
En vooral, die ons katten niet aanvallen! :evil:

Maar ik ben dus wel ontzettend blij dat ons klein kipje een eitje gelegd heeft. Ze mag zeker blijven!! :-)
Ze verdient het ook met haar verleden...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kippen als kattenvoer

Bericht door Ilone »

You go Krielkipje!! :edance:
Succes met de andere kipjes, ik hoop dat je andere lieve kippetjes vindt.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kippen als kattenvoer

Bericht door Cari »

Ach, dat kleine dappere meisie :grin: ! Ik vind wel dat ze nu ook een naam verdient ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kippen als kattenvoer

Bericht door pearlsofpassion »

:lol: :lol: :lol:

Ok dan! Enig idee?
Het eerste wat in me opkomt is Leentje...µ
Of Lisa? Of Elena?


Hoe heten jouw kippen? Ik heb een Kippie Kip gezien, en vuilbak Renéetje, maar de 3 andere weet ik niet ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kippen als kattenvoer

Bericht door Ilone »

Tok :lol: .
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kippen als kattenvoer

Bericht door Anne »

Flamingo ;-) Calimero, Tokkie tokstraal pff meer weet ik even niet..

gefeliciteerd met de ei, dat er nog vele mogen komen :-P
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kippen als kattenvoer

Bericht door Cari »

Ik heb nu dus Reneetje, Saartje, Buffy, Chicky Bella en Dolly. Heengegaan zijn o.a.: Kippie Kip, Marietje, Duifje, Sophietje, Liesje en Lotje. Janneke is met broertje Jip herplaatst.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie