Katten en versvoeding

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Lentje
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jun 2018 12:38

Re: Katten en versvoeding

Bericht door Lentje »

Nadat onze poes steeds begon over te geven na het eten van brokken toch maar "cold turkey" overgezet naar KVV van Lotgering. (ze zeggen na de brokken eerst een tijdje op natvoer en dan pas overzetten)
Lotgering heeft 2 soorten voer voor kat en nog eentje van de hond die ook geschikt is. (kvv voor de hond hadden we al). Bij de aanbevolen hoeveelheid werd ze te dik, kat van 4 kg krijgt nu ongeveer 85 gram per dag en ze blijft mooi slank. Met een pakje van 250 gram doe ik dus 3 dagen. Na 1 dag of nacht ontdooien in de koelkast is het goed te verdelen en 2 delen gaan weer terug in de vriezer: in 1 lade past 8 kg. (=2x ½krat per soort). Het is totaalvoer dus er hoeft niets meer bij.
Qua kosten valt het ook erg mee, alleen de verzendkosten zijn hoog maar gelukkig zijn er ook dierenwinkels die dit merk verkopen. Ze jaagt buiten zelf nog dus zal ze daar haar voeding nog wel aanvullen.
Poes wordt steeds liever, komt meer op schoot en kroelen. Is deze gedragsverandering meer mensen opgevallen? Het probleem van spugen is niet meer voorgekomen...
Ze krijgt ook dagelijks een klein beetje kefir erbij (wat ik zelf maak) en is daar helemaal gek op.
Al met al een perfecte keus geweest om over te schakelen.
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Katten en versvoeding

Bericht door Mleen »

Ik krijg binnenkort twee kittens in huis! Heb me al redelijk goed ingelezen op “normaal” droog- en natvoer. ;) Is het ook mogelijk om het natvoer af en toe te vervangen door KVV? Stel dat ik per maand 20 avonden gewoon natvoer geef, en 10 avonden KVV? Ik zou het dan geven voor de afwisseling...

Of bijvoorbeeld af en toe kippennekjes als extra lekkernij?
Of denken jullie dat dat geen zin heeft omdat KVV bedoeld is als volledig voer en niet als aanvulling/afwisseling?

Ben nog redelijk nieuw op dit gebied! Ik neem aan dat je het ook niet meteen aan jonge kittens kan voeren, maar pas als ze wat groter zijn?
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katten en versvoeding

Bericht door Rik »

Als afwisseling is KVV geen probleem. Zeker af en toe een kippennekje is heel goed voor de tanden omdat natvoer en brokjes niets voor de tanden doen. Als je KVV gegeven hebt zou ik wel de brokjes even wegzetten. Vers vlees heeft een ander verteringsproces dan brokjes en zou elkaar "in de weg" kunnen zitten. Sommige katten kunnen daar wat problemen mee hebben hoewel ik dat hier nooit ervaren heb toen ze nog af en toe brokjes kregen.

Persoonlijk denk ik dat afwisseling sowieso goed is. Laat die maagjes maar niet te gewend raken aan alleen brokjes of iets dergelijks want dan willen ze straks niets anders meer eten.

Kippennekje zou je in het begin nog even plat kunnen slaan. Hoewel het wel het zachtste bot is en kittens het aan moeten kunnen is het bij de eerste keer geven waarschijnlijk wel fijn dat het al wat makkelijker is. En als ze af en toe in het begin een kokhalsbeweging maken moet je daar ook niet van schrikken. Ze moeten het een beetje leren en het is uitermate geschikt voor de tanden.

Ook een hele leuke zijn de eendagskuikens. Daar zijn ze hier helemaal dol op en zijn ook goed voor de tanden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
goofy1506
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 jan 2017 19:16

Re: Katten en versvoeding

Bericht door goofy1506 »

Hoop dat die afwisseling gaat lukken ;-) . Ik wilde dat ook doen. Maar toen onze poes haar eerste maaltje kvv kreeg, (wat ze overigens meteen accepteerde met een maandje of 4,5) weigerde ze vanaf dat moment ook nog maar 1 brokje te eten :lol:
Ook onze kitten zit vanaf dag 1 volledig op kvv en barf. Zij is van 23 april.
Overigens erg tevreden over vers voeren. Qua gezondheid, vacht, geen stank en weinig ontlasting.
Lees je wel goed in over merken etc. Net zo als brokken zijn er ook hierin veel verschillende merken.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katten en versvoeding

Bericht door Rik »

Beter dat ze dan nog alleen natvoer of KVV willen eten dan dat ze alleen nog maar brokken willen eten :)

Hier lusten ze de brokjes nog wel maar krijgen ze zelden. Een keer per week een handje (heb nog een zakje Applaws staan). Ik gebruik het dus eigenlijk meer als snoepje. Verder is KVV afgewisseld met af en toe een paar dagen natvoer.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
goofy1506
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 jan 2017 19:16

Re: Katten en versvoeding

Bericht door goofy1506 »

Rik schreef: 06 aug 2018 16:49 Beter dat ze dan nog alleen natvoer of KVV willen eten dan dat ze alleen nog maar brokken willen eten :)

Gelukkig wel ja :lol:

Wat voor een kvv voer jij Rik? Of mogen hier geen merken genoemd worden? :icon_shifty:
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Katten en versvoeding

Bericht door Mleen »

Hmm ok... er is dus wel de mogelijkheid dat ze straks helemaal niks anders meer willen dan kvv... Helaas heb ik daar de ruimte niet voor met maar een klein vriezertje thuis...

Misschien moeten we het bij ons dan vooral zien als een lekkernij/snoepje dat gewoon af en toe gegeven wordt!
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katten en versvoeding

Bericht door Rik »

goofy1506 schreef:Wat voor een kvv voer jij Rik? Of mogen hier geen merken genoemd worden? :icon_shifty:
Volgens mij noemen we hier altijd heel veel merken van brokjes en natvoer. Dus van KVV mag ook wel :icon_shifty:

Ik bestel bij https://www.animalfoodexpress.nl (webwinkel geallieerd aan kiezebrink).

Daar bestel ik om en om de KB mixen van kiezebrink zelf, Alaska, BARFmenu en heel af en toe wat Haaksbarf. Verder altijd de eendagskuikens en kippennekjes, sardientjes en sprotjes. Hier bij Welkoop koop ik ook wel eens de BARFmenu cattery worst maar die dingen zijn 1kg een een crime om op te delen in 4 delen als die bevroren is. Maar gelukkig lukt dat met een goed diepvries-mes.

Af en toe als ik niets ontdooit heb stap ik een paar dagen over op CLG natvoer (Cat Lovers Gold). Zijn blikken van 400 gr met hoog vleesgehalte. Volgende keer dat ik ooit weer bij zooplus bestel wil ik ook Animonde Carny nog eens proberen.

Maar als hoofdmoot wil ik wel bij KVV blijven. (Yuna lust alleen de vis KVV niet, geen enkel merk, terwijl ze wel de sardien en spotjes eet)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(Vork en mes ligt er even ter vergelijking van hoe groot een sardientje is. Zulke nette katten heb ik niet :lol: )
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
goofy1506
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 jan 2017 19:16

Re: Katten en versvoeding

Bericht door goofy1506 »

:lol: die laatste foto!
Herkenbaar wat je zegt over kvv vis. Goofy lust 't ook niet. Maar wel hele, vers vis of gedroogd.
Verder ook allerlei smaken als: kip, kalkoen, kwartel, gans, rund, geit, lam, konijn, fazant, kuiken.
En kwartelkarkas, duifkarkas, kippennek, hart etc. (Hele kuikens durf ik niet te geven, zei ze beschaamd :oops:)
Ik bestel altijd bij oervoer. Heel tevreden over. Maar wilde een keer wat meer afwisseling in merk. Heb inderdaad gekeken bij animal foodexpress. Maar kreeg ook de tip voor Eko Wolf. Daar kan ik de kilorollen van KB bestellen en die kan ik voor 50 Cent (per rol) laten proportioneren en verpakken. Dan ben ik goedkoper uit dan 2x 500 gram bij Animal. Verzendkosten waren hetzelfde.
Heb daar ook alroda besteld nu en darf.
Ben benieuwd of de dames 't lusten.
Heb wel weer een rolletje kvv vis besteld, misschien dat onze kleine Roxy dat wel lust. Tot nu toe gaan alle smaken die Goofy eet er bij Roxy ook goed in.

Ben begonnen destijds met Barfmenu, maar ben niet zo'n fan van de premix die er voortaan in zit.
Plaats reactie