Katten en versvoeding

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Katten en versvoeding

Bericht door Ilovesiamesecats »

Hier gaat het als volg bij onzse twee katers:

Carnibest kalkoen: hap slik weg
Carnibest natuurmix: hap slik weg
Almo natuur met vis: hap slik weg
brokjes: hap slik weg
Carnibest Vleesmix: ja doei :eshifty:

Als we kip eten krijgen ze die vieze bloeddingetjes en een stukje rauw extra. De een vindt dat niks de ander geniet volop. Ik ben wel zeer tevreden met vers of in ieder geval volwaardig en kwaliteitsvoer. Ze zien er toppie uit, zijn actief en speels.

Mijn oude kat had suikerziekte en nierproblemen. Hij at RC renal, nu weet ik sinds kort hoeveel koolhydraten daar in zitten. Ik ben me rot geschrokken!! Dit had ik veel eerder moeten weten.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Katten en versvoeding

Bericht door BloemTetsu »

Hoeveel uur moet er zitten tussen het eten van kuikens en het opdienen van brokken? Ik dacht 3 uur.

Elfie had laatst na 3 uur naar het kuiken brokken gekregen. Beide zijn uitgekotst. Nu vraag ik me af of die 3 uur wel langer moet.
Geen idee of een kat überhaupt haar kuiken uit kan kotsen omdat de ph-waarden niet goed meer is, dat is een gok.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Katten en versvoeding

Bericht door Adriana »

Ilovesiamesecats schreef:Mijn oude kat had suikerziekte en nierproblemen. Hij at RC renal, nu weet ik sinds kort hoeveel koolhydraten daar in zitten. Ik ben me rot geschrokken!! Dit had ik veel eerder moeten weten.
en wat had je dan anders gedaan? insuline kun je doseren en bijspuiten, nierverval herstelt niet dus dat gaat in de behandeling altijd voor.
rc renal zijn prima nierbroks. en als je de ingredienten van alle nierbroks langsloopt dan zul je zien dat of met vet of met kh's wordt gecompenseerd of beide..
Laatst gewijzigd door Adriana op 09 dec 2013 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Katten en versvoeding

Bericht door Dinky »

BloemTetsu schreef:Hoeveel uur moet er zitten tussen het eten van kuikens en het opdienen van brokken? Ik dacht 3 uur.

Elfie had laatst na 3 uur naar het kuiken brokken gekregen. Beide zijn uitgekotst. Nu vraag ik me af of die 3 uur wel langer moet.
Geen idee of een kat überhaupt haar kuiken uit kan kotsen omdat de ph-waarden niet goed meer is, dat is een gok.
Het zou kunnen dat de combinatie deze keer inderdaad verkeerd is gevallen bij Elfie (waardoor weet ik niet). Wanneer het vaker gebeurd zou ik inderdaad de tijd er tussen wat langer houden ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
DianeS
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jan 2016 01:54
Locatie: Tilburg

Re: Katten en versvoeding

Bericht door DianeS »

vraagje.. ik heb 5 katten, ze komen veel buiten (kunnen ze zelf kiezen) 2 van mijn katten hebben problemen. Snoebeltje likt haar buikje en billen kaal, hebben we laten controleren door de dieren arts en het moet een voedsel allergie zijn. Suus laat akelig stinkende flatsen achter in de bak. Op dit moment bied ik ze 2 soorten brokken aan, Lara, wat ze tot nu toe altijd kregen en Porta 21 finest adult (graanvrij dus)
Ik bied het in verschillende bakjes aan, zodat ze zelf kunnen kiezen en wat ik zie is dat ze allemaal kiezen voor Porta 21. Ze krijgen het nu 3 dagen en ik merk bij Suus al verschil. Ze stinkt niet meer zo en de ontlasting wordt vaster, soms lijkt het zelf op een normaal drolletje :D

Omdat ik veel lees over KVV ben ik me daar ook in gaan verdiepen en een chat aangegaan met een bedrijf wat het verkoopt.
Mijn belangrijkste vraag is of ik droge blokken en kvv samen kan geven. Het bedrijf vertelde me dat dat prima kan, maar dan bijvoorbeeld 's morgens de brokjes neerzetten, rond hetmiddaguur weg halen en voor de avondmaal kvv aanbieden. Dit in verband met verschil in vertering.

Heeft iemand hier ervaring mee? Want overstappen op enkel kvv gaat me een rib uit het lijf kosten heb ik het vermoeden. Ik zie bedragen van 10 kilo voor 50 euro voorbij komen (nu kan ik natuurlijk met mijn 5 katten niet inschatten hoe lang ik daarmee zou doen, maar toch)
Als je de beste plaats in huis wilt,
zul je de kat moeten verplaatsen.
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: Katten en versvoeding

Bericht door Kimm »

Ik kan je hier niet mee verder helpen maar heel veel andere wel! Ik ga meelezen want ik wil het ook een beetje op deze manier gaan aanpakken.
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Gebruikersavatar
DianeS
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jan 2016 01:54
Locatie: Tilburg

Re: Katten en versvoeding

Bericht door DianeS »

Leuk, dank je wel.. Ik zag te laat dat dit item al 3.5 jaar geen beriochten meet heeft gehad. Dus het is de vraag of er nog iemand naar omkijkt :D
Als je de beste plaats in huis wilt,
zul je de kat moeten verplaatsen.
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: Katten en versvoeding

Bericht door Kimm »

Het staat weer bovenaan bij actieve onderwerpen dus zal vast iemand het zien.

Ik geef trouwens wel al af en toe een rauwe kippenpoot. Ik wil ook dan van die vlees worsten erbij gaan geven. Ik doe die kippenpoten nu af en toe savonds als extraatje en dat wil ik dus gaan afwisselen met zo'n worsten. Er zijn wel al meer topics over KVV maar hoe het precies zit als je dit savonds ipv brokjes wilt gaan geven weet ik ook niet. Misschien kun je ondertussen al een beetje via de zoekbalk gaan kijken
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Katten en versvoeding

Bericht door Dinky »

DianeS schreef:Leuk, dank je wel.. Ik zag te laat dat dit item al 3.5 jaar geen beriochten meet heeft gehad. Dus het is de vraag of er nog iemand naar omkijkt :D
Mijn overzicht staat altijd op toon actieve onderwerpen dus dan komt hij zeker wel weer naar boven ;)

Wat betreft prijzen en merken die bij je in de buurt verkrijgbaar zijn zou ik gaan kijken op voerwijzer.com.

Uiteindelijk komt het er bij mij op neer dat ik maar wat doe :oops:
Ik ken de waarschuwingen dat het niet goed kan vallen wanneer je kvv en brokjes geeft. Zelf geef ik kvv als natvoer maar hier zit totaal geen regelmaat in. Ik weet niet met welke leverancier je contact hebt maar volgens mij wordt oervoer bijvoorbeeld samengesteld door een dierenarts (en bandit ook volgens mij). Wellicht dat je kan vragen wat het risico is wanneer je er minder tijd tussen laat zitten? Ben ik namelijk ook wel benieuwd naar (is dat misselijk/diarree of zijn er grotere risico's).

Wanneer ik een groter huis heb met een tuin dan wil ik ook graag eens barfhapjes gaan geven zoals een kippenpoot, eendagskuiken, kwartelkarkas. Wanneer ik dat geef dan zou ik er wel die 4 uur tussen houden omdat brokjes ervoor zorgen dat maagzuur dan niet zuur genoeg is om de botten te verteren.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Katten en versvoeding

Bericht door castratenkoor »

Ik heb 24/7 brokken staan, 5 verschillende soorten. Ik voer 3 x per week rauw vlaas naast hun blikvoer. Ze kunnen in principe dus meteen aan de brokken gaan na het eten van rauw. Nooit problemen mee gehad. Ik heb alles in de vriezer, voer nooit rechtstreeks uit de winkel. 1 x rund, 1 x kip en 1 x lam-carnibest per week. Lang niet alle katten eten rauw, ze mogen hier helemaal zelf bepalen of ze het willen of niet.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Katten en versvoeding

Bericht door Adriana »

Dinky schreef:.......Uiteindelijk komt het er bij mij op neer dat ik maar wat doe :oops:
Ik ken de waarschuwingen dat het niet goed kan vallen wanneer je kvv en brokjes geeft.
hihi hihi, ach, zo gaat het in de natuur toch ook..? die muizen komen echt niet volgens de ns-dienstregeling langs hoor...

bij veel katzels en ook bij mensen valt de combi gelijktijdig eiwitten/zetmeel niet zo goed en dat is ook wel te verklaren. voor de vertering van eiwitten is maagzuur nodig en dat wordt dan ook volop gemaakt na het eerste signaal: vlees in aantocht..!
zetmeel wordt anders verteerd en een bodem zetmeel waar dan eiwit op komt geeft een lastige mix.
andersom ook trouwens..
en omdat je geen brokken kunt maken zonder zetmeel, bijt dat elkaar dus..

ik weet van mensen die dat splitsen, dus alleen eiwit en groente eten of alleen koolhydraten/zetmeel/groente/fruit eten beter verteert en minder moe/meer energie oplevert.
dat is vaak ook de oorzaak van stinkende ontlasting..
vermoed dat dit bij katzels ook zo werkt en dat splitsen met ruime periode ertussen doorgaans beter is.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
DianeS
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jan 2016 01:54
Locatie: Tilburg

Re: Katten en versvoeding

Bericht door DianeS »

Ik zal er naar informeren en meld het dan hier terug.


Uiteindelijk komt het er bij mij op neer dat ik maar wat doe :oops:
Ik ken de waarschuwingen dat het niet goed kan vallen wanneer je kvv en brokjes geeft. Zelf geef ik kvv als natvoer maar hier zit totaal geen regelmaat in. Ik weet niet met welke leverancier je contact hebt maar volgens mij wordt oervoer bijvoorbeeld samengesteld door een dierenarts (en bandit ook volgens mij). Wellicht dat je kan vragen wat het risico is wanneer je er minder tijd tussen laat zitten? Ben ik namelijk ook wel benieuwd naar (is dat misselijk/diarree of zijn er grotere risico's).

Wanneer ik een groter huis heb met een tuin dan wil ik ook graag eens barfhapjes gaan geven zoals een kippenpoot, eendagskuiken, kwartelkarkas. Wanneer ik dat geef dan zou ik er wel die 4 uur tussen houden omdat brokjes ervoor zorgen dat maagzuur dan niet zuur genoeg is om de botten te verteren.[/quote]
Als je de beste plaats in huis wilt,
zul je de kat moeten verplaatsen.
Cerna

Re: Katten en versvoeding

Bericht door Cerna »

Dit gaat over honden, maar het hoofdstukje "Felle discussie" is misschien toch iets om over na te denken:
http://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2 ... pen-risico
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Katten en versvoeding

Bericht door Dinky »

http://www.gelderlander.nl/de-vallei/ra ... ~a8d7396e/

Gaat om 1 geval uit 2016. Blijkbaar komkommertijd dat dit nu in het nieuws wordt gebracht en risico op besmetting bij mensen is slechts minimaal.

De felle tegenstanders halen er ook nog wel eens onderzoek bij naar salmonella op kippenvlees in de supermarkt voor menselijke consumptie.... Ik vind een waarschuwing om goede hygiëne in acht te nemen in het algemeen dan ook eigenlijk belangrijker dan te focussen op rauw vlees bij huisdieren specifiek ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Katten en versvoeding

Bericht door Cerna »

'We hebben onlangs nog proeven gedaan met pakketten rauw voer van allerlei fabrikanten. We kochten ze bij dierspeciaalzaken, bij supermarkten, overal. En we ontdekten in dat vlees salmonella, listeria en nog veel meer. Allemaal besmettelijke bacteriën, die makkelijk op de mens over kunnen gaan als ie bijvoorbeeld het voer voor de hond klaarmaakt. En alsof dat niet genoeg was, komt deze Brucella er nog bij.'
Plaats reactie