Katten en versvoeding

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Katten en versvoeding

Bericht door Dinky »

Nvwa over de besmetting
Het gevaar voor de volksgezondheid acht de woordvoerder 'op basis van de huidige gegevens uiterst gering, zo niet uitgesloten'. ,,Besmetting van hond op mens met deze bacterie is theoretisch alleen mogelijk na zeer intensief contact. Er is ons geen enkel geval van bekend.’’ Ook het risico voor overslaan van de bacterie van hond op varkens acht de NVWA verwaarloosbaar
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Katten en versvoeding

Bericht door Kurgel »

Stella was kvv gewend en die at bij mij barf 's avonds en overdag purizon brokjes. Deed ze het prima op, hoewel ze ook nierbrokken en nat niervoer jatte van de andere twee (wat de anderen dus niet bliefden at zij wel). Maar ze was echt een stofzuiger wat voer betreft, die at dus echt bijna alles. Ik vond zelf ontdooid kvv dat ik van de fokker had meegeregen echt stinken, maar zelfgemaakt barf met runderhart (kost echt bijna niks, ah levert het zelfs in keurige hapklare brokjes), kippenvleugeltjes met bot en huid, wat vis/zalmolie of stuk rauwe zalm, kippehartjes, beetje kippelever en supplement voor barfen (anders erg lastig alles in juiste verhouding samen te stellen en zooplus verkoopt dat zo) en dan in keukenmachine malen. En niks moeilijk bestellen of zo- zelfs zo bij ah.nl allemaal te koop, al kan je prima online vanalles bestellen als kippenekken etc zaols Rik ook in zijn posts heeft staan. En per portie was ik zelfs dan goedkoper uit dan met blikjes kattevoer... http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ere/145954
En dat vroor ik in kleine porties in en dat was echt niet ranzig of stinkerig en werd door haar echt super graag gegeten. Heb het met de oudjes ook een tijdje geprobeerd voor ik wist dat Luna nierfalen had maar die bliefden het na een leven applaws, greenwoods en sheshir echt niet.. maar zijn ook altijd moelijke eters geweest. En met Luna was ik op gegeven moment erg blij dat ze weer goed at, net na diagnose nierfalen was dat een hele tijd heel lastig, dus hou haar en Bo die meedoet met het dieet omdat hij ook al flink op leeftijd is op huidig nier dieet van Royal Canin en Hills. Barfen voor nierkat lijkt me ook best lastig, wat je er dan door moet doen om die eiwitbeperking en fosforbeperking te halen maar ze het wel graag eten weet ik echt niet. Het ene recept dat ik kon vinden op barfplaats voor nierdieet leek meer iets voor honden en wilden ze niet eens proeven. Als iemand daar goede oplossingen voor weet hou ik me aanbevolen. Maar een evt nieuwe kat ga ik het toch weer mee proberen. En misschien dan ook weer eens een kuikentje of zo. Maar bij die oudjes is het lastig. Alles waarvan ik denk dat ik ze daar vast een groot plezier mee doe hoeven ze niet en van hetzelfde vlees in een andere context worden ze dan ineens wild. Zelfs het koolvis kookvocht van Erik ging er hier niet in. Dus wschl zijn die seniors van mij ook geen goede graadmeter. :lol_sign:
Laatst gewijzigd door Kurgel op 03 aug 2017 23:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Katten en versvoeding

Bericht door Kurgel »

Ilovesiamesecats schreef:Hier gaat het als volg bij onzse twee katers:

Carnibest kalkoen: hap slik weg
Carnibest natuurmix: hap slik weg
Almo natuur met vis: hap slik weg
brokjes: hap slik weg
Carnibest Vleesmix: ja doei :eshifty:

Als we kip eten krijgen ze die vieze bloeddingetjes en een stukje rauw extra. De een vindt dat niks de ander geniet volop. Ik ben wel zeer tevreden met vers of in ieder geval volwaardig en kwaliteitsvoer. Ze zien er toppie uit, zijn actief en speels.

Mijn oude kat had suikerziekte en nierproblemen. Hij at RC renal, nu weet ik sinds kort hoeveel koolhydraten daar in zitten. Ik ben me rot geschrokken!! Dit had ik veel eerder moeten weten.
Ik ben daar dus ook niet blij mee, maar geef jij de nierkatten dan wel barf/kvv? Ik durf dat toch niet goed ivm het eiwitgehalte
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Katten en versvoeding

Bericht door Kurgel »

Overigens lees ik overal wel dat rauw ei-eiwit dan weer niet goed is voor katten omdat daar eein enzym in zit dat de opname van vit B zou tegen gaan. Dus ik doe altijd alleen dooiers er door, maar op barfplaats gaan overal gewoon hele eieren door? Weet iemand hoe dit precies zit?
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Cerna

Re: Katten en versvoeding

Bericht door Cerna »

Mirjam, het gaat me niet om het besmettingsgevaar voor de mens, maar om het onderzoek van de universiteit Utrecht
Cerna schreef:'We hebben onlangs nog proeven gedaan met pakketten rauw voer van allerlei fabrikanten. We kochten ze bij dierspeciaalzaken, bij supermarkten, overal. En we ontdekten in dat vlees salmonella, listeria en nog veel meer. Allemaal besmettelijke bacteriën, die makkelijk op de mens over kunnen gaan als ie bijvoorbeeld het voer voor de hond klaarmaakt. En alsof dat niet genoeg was, komt deze Brucella er nog bij.'
Dat KAN dus in KVV en Barf zitten en daar KAN je kat ziek van worden. Dierenartsen zijn niet voor niets zo tegen het geven van versvoer. En dan wordt er gezegd dat zij tegen zijn omdat ze hun eigen brokjes willen promoten, maar dat vind ik zo'n flauwekul. Alsof de inkomsten uit voer de belangrijkste inkomstenbron is voor dierenartsen :-(
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Katten en versvoeding

Bericht door Dinky »

Kurgel schreef:Overigens lees ik overal wel dat rauw ei-eiwit dan weer niet goed is voor katten omdat daar eein enzym in zit dat de opname van vit B zou tegen gaan. Dus ik doe altijd alleen dooiers er door, maar op barfplaats gaan overal gewoon hele eieren door? Weet iemand hoe dit precies zit?
Naar mijn weten is het met name een probleem wanneer je alleen eiwit zou geven en is het zo dat bij een heel ei de vitamine B uit het eigeel de afbraak door dat enzym wordt gecompenseerd.

@Annet: het gaat mij er om dat bij het onderzoek naar het vlees in de supermarkt gekeken is naar vlees voor MENSELIJKE consumptie en die bacteriën daarop zijn gevonden. Dat vind ik dus vele malen schokkender omdat mensen daar veel slechter mee om kunnen gaan en er teveel zelfde keukengerei wordt gebruikt voor rauw vlees en de sla. Er wordt bij waarschuwingen altijd gewezen op besmettingsgevaar voor de mens en dat je daarom geen rauw zou moeten voeren. Je hoort nooit cijfers over besmettingen bij de hond of kat....... Dus hoe gevaarlijk zijn die gevonden bacteriën nou daadwerkelijk wanneer je de normale hygiëne in acht neemt bij rauw vlees?
Daar lees ik namelijk helemaal niets over en meeste dierenartsen hebben zich echt niet verdiept in voer maar volgen blind de fabrikant (ik zou 4 jaar terug ABSOLUUT weer bij de DA binnen staan met blaasgruis bij dinky omdat ik dan al een jaar normaal voer gaf ipv dieetvoer :roll: )
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Katten en versvoeding

Bericht door castratenkoor »

Ik snijd het rauw vlees voor de katten op een bord en verdeel het in dag-porties. Die gaan allemaal eerst de vriezer in. Ik voer niks meteen uit de winkel. Mes, vork en gebruikte bord gaan meteen de vaatwasser in. Ik raak niks met mijn handen aan. Altijd zo gedaan en gaat helemaal prima zo.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Katten en versvoeding

Bericht door ErikPhilippus »

Kurgel schreef:Overigens lees ik overal wel dat rauw ei-eiwit dan weer niet goed is voor katten omdat daar eein enzym in zit dat de opname van vit B zou tegen gaan. Dus ik doe altijd alleen dooiers er door, maar op barfplaats gaan overal gewoon hele eieren door? Weet iemand hoe dit precies zit?
Eiwit in rauwe eieren bevat het glycoproteïne avidine, dat aan biotine (vitamine B8) bindt en zodoende de opname daarvan in de darm blokkeert. Bij het geven van dooier én eiwit wordt dat effect tot op zekere hoogte gecompenseerd, aangezien er erg veel biotine in het eigeel zit en het derhalve niet waarschijnlijk is dat er een tekort aan biotine zal optreden bij het eten van hele rauwe eieren. Maar rauw eiwit zonder dooier valt af te raden omdat op op den duur biotinedeficiëntie kan optreden. Eventjes koken van het eiwit is dan voldoende om de avidine te inactiveren (maar daarmee verlaag je ook de biologische waarde van de andere eiwitten).

Overigens zou ik een nierpatiënt nooit een (rauw) ei (of eierdooier) geven, dat is volgens mij een veel te hoge piekbelasting voor de nieren.
Gebruikersavatar
jowi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 jan 2018 18:30

Re: Katten en versvoeding

Bericht door jowi »

Ik blijf dit een lastig en verwarrend onderwerp vinden. Barf doet mij altijd denken aan kots. Het is immers het engelse woord voor braaksel... heeft hier niets mee te maken natuurlijk... ik begrijp dat BARF een engelse afkorting ergens van is, en dat het inhoud dat je je kat vers vlees en ingewanden en slachtafval etc. geeft, van diverse dooie beesten, waarbij je dan zelf moet opletten wat en hoeveel en hoe regelmatig en waar behoefte aan is (hoe weet je dat in godsnaam...) Dan is daar ook nog KVV, en dat is (als ik het goed heb) eigenlijk hetzelfde maar dan door een fabrikant al samengesteld vers vlees en slachtafval/ingewanden maar dan als een soort gehakt gedraaid als worstvorm waar je plakken van moet snijden?

Klopt het dat je beiden dus alleen ingevroren kan kopen, en als beestje dus moet eten, moet je het uiteraard ontdooien? Dat lijkt me vreselijk onhandig en bewerkelijk... je moet dan 's avonds al spullen ontdooien voor de volgende dag? Voor een keertje prima, maar altijd? Zijn er echt mensen die dat doen (en die gewoon een baan hebben overdag en geen hulp)? Dan mag je ook wel een extra vriezer nemen denk ik...

Is dit ook te mixen met betere kwaliteit voer van bijv. Orijen of Ziwi? Want nogmaals, dit elke dag moeten ontdooien snijden prepareren etc. is gewoon te bewerkelijk. Ik kan me wel voorstellen dat je zoiets in het weekend ofzo er bij doet of in plaats van. Als ze het lusten natuurlijk...
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katten en versvoeding

Bericht door Rik »

Van de KVV hoef je geen plakken te snijden (lijkt mij ook vrij moeilijk). Je haalt worsten van 250, 500 of 1000gr en die zijn dan diepgevroren. De 500 en 1000gr worsten snij ik een paar dagen van tevoren (iets laten ontdooien maar niet helemaal) op in delen van 250gr (je kunt ook kant en klaar 250gr kopen als je het snijden moeilijk vindt) en dat gaat dan de diepvries weer in. Uiteindelijk krijgt de kat gewoon gemalen voer in zijn bakje. Dat ziet er net uit als natvoer (iets grover). Zie plaatje onder.

KVV is inderdaad geen "wondermiddel" maar het is kwalitatief heel goed voor de kat. Je moet ook niet denken aan "slachtafval" maar een vlees, organen en bot. Dat is dus wat de kat van nature ook eet. Het kan in ieder geval problemen met blaasgruis, allergieën en nog veel meer oplossen. Als je weet wat er allemaal in brokjes zit dan geef je die echt niet meer. Want daar zit echt troep in. De meeste medische problemen zoals blaasgruis en allergieën komt volgens mij door het voer. Ze moeten ook heel veel koolhydraten (mais, graan en/of aardappelen en doperwten) in de brok stoppen om er een brok van te kunnen vormen. Dat zijn allemaal ingrediënten waar de kat niets aan heeft (en zelfs heel schadelijk kunnen zijn voor de kat omdat het suikers zijn).

Het geven van KVV is inderdaad even wennen. 's-avonds haal ik er een portie uit van 250gr en dat leg ik even apart. Voor het slapen gaan gaat dat de ijskast in om verder te ontdooien. Ik heb gemerkt als ik hem 's-avonds in de ijskast leg dat ie 's-ochtends nog wel eens bevroren kan zijn maar dat kan ook aan de stand van de ijskast liggen. 's-ochtends krijgen mijn twee katten dan 50gr p/kat. Als ik thuiskom krijgen ze nog de helft wat er ligt en voor het slapen gaan de rest.

Het is dus echt niet bewerkelijk maar het vergt wel wat "planning" (ik heb een alarm op mijn telefoon daarvoor). Als de worst ontdooit is dan prak je dat gewoon in het schoteltje en is het net natvoer.

Je kunt het wel in combinatie met brokjes geven maar het is wel het beste om het niet tegelijk te geven omdat brokjes anders (ook qua snelheid) verteren dan vers vlees.

Ik geef naast de KVV ook af en toe natvoer. Ik geef dan Cat Lovers Gold. Dat is natvoer volledig natuurlijk samengesteld zonder rare vulmiddelen. Dus als ik een keer ben vergeten de KVV uit de diepvries te halen kan ik gewoon blik geven.

PS. Als je eens een extraatje wilt geven... hier worden ze werkelijk helemaal wild van een eendagskuiken. Schijnbaar is het niet voor alle katten maar hier lopen ze helemaal wild rond mijn benen zodra ik iets geels in mijn handen heb :lol:

Afbeelding
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
jowi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 jan 2018 18:30

Re: Katten en versvoeding

Bericht door jowi »

Dat valt dan inderdaad nog wel mee, al moet het wel een routine worden. Ik zal tzt eens zo'n 'worst' kopen en kijken hoe dat werkt. Als ie eenmaal ontdooit is, kun je er die dag de katten er meerdere malen van voeren begrijp ik? Langer dan 1 dag zal ook niet goed zijn neem ik aan. Ook al zou je het in ontdooide toestand in de koelkast bewaren?

Is het eten zo uit de koeling ook niet veel te koud voor de kat? Ik weet dat mijn Tommie gek was op een beetje kattenmelk af en toe, maar als het iets te koud uit de koelkast kwam dan vond ie het niks.

Eendagskuikens :shock: ik als typisch stadsmens die vlees alleen kent van voorverpakte plakjes bij de Appie, heb daar wat moeite mee :lol: ik ken het wel, buurtkat hier kreeg van zijn baasje ook af en toe een kuiken, die kwam poes dan trots aan ons laten zien, en *krak* *krak* dat ging met snavel en pootjes en al smakelijk naar binnen... ja, is natuur, ik weet het... ik denk alleen niet dat ik daar echt op zit te wachten :oops: al doe je poes daar wellicht heel veel plezier mee...
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katten en versvoeding

Bericht door Rik »

Ik geef 250gr voor 2 katten. Dus 125gr per kat verdeeld over 3 momenten. Maar soms smokkel ik een beetje en dan geef ik het in 2 keer en dan krijgen ze voor het slapen gaan een eendagskuiken of een kippennekje (is ook heel goed voor het gebit, dat kauwen). Als ik natvoer geef dan krijgen ze 150gr per kat (over 3 maaltijden).

Het is in principe 2 dagen te bewaren in de ijskast. Maar aangezien ik er dus 250gr uit haal is dat wel in 1 dag op. Tenzij het vette vis is, dat lust alleen Bono. Dan krijgt Yuna natvoer/blik en Bono de vette vis. En dan hou ik iets over voor de volgende ochtend. Dat is op zich niet zo erg. Ik geef ze ook wel eens sprotjes (kleine visjes) of een sardientje (die dingen zijn groot, joh, niet zoals in een blikje) als tussendoortje.

Wat betreft temperatuur... op zich hebben ze hier geen last van vlees direct uit de ijskast. Maar als Tommie dat niet zo fijn vindt kun je het er ook van tevoren even uithalen en op kamertemperatuur laten komen. Als je het een beetje uitspreidt op een schoteltje dan is het vrij snel wat warmer.

Ja, de eendagskuikens ben ik gewend van vroeger. Alleen kookte we die toen. We gaven dat toen ook als complete maaltijd. Terwijl ik nu eigenlijk weet dat ze dan bepaalde stoffen tekort komen. Nu krijgen ze dus een eendagskuiken als lekkernij en gewoon rauw. Daar moet je inderdaad wel tegen kunnen :lol:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
jowi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 jan 2018 18:30

Re: Katten en versvoeding

Bericht door jowi »

Het ' gedoe' valt nog wel mee dan, maar je moet wel een flinke voorraad diepgevroren klaar hebben staan in een flinke vriezer als je niet om de paar dagen nieuw voer wil kopen zeg... ik zal tzt ook 2 katten hebben, als die per 4-5 dagen al een kilo van dat spul wegwerken... dat gaat mijn vriesvakje niet redden.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katten en versvoeding

Bericht door Rik »

Dat past ook niet in mijn vriesertje hoor. Dat is maar anderhalve lade. Maar gelukkig kan ik bij mij oom en tante een topladertje vol stoppen. Daar kan heel wat liter in. En dan haal ik elke week zoveel als dat weer in mijn diepvries past. Anders zou ik inderdaad hier een topladertje in de schuur moeten zetten voor het KVV.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
jowi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 jan 2018 18:30

Re: Katten en versvoeding

Bericht door jowi »

Ik vond nog een interessante engelstalige site over rauwe voeding: https://feline-nutrition.org/
Sommige stukjes zijn ook in het Nederlands. Hoe meer ik er over lees, hoe interessanter ik het ga vinden. En het is een mooi excuus om een nieuwe grotere koelkast te kopen haha :)
Plaats reactie