Katten en versvoeding

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Gebruikersavatar
Bentley2010
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 sep 2011 23:25
Locatie: Leiden

Re: Katten en versvoeding

Bericht door Bentley2010 »

Ik heb sinds 3 weken een perzische kater.
Ik heb zijn voer meegekregen en was daar totaal niet blij mee.
Als brok purina one en whiskas als extra 2 a 3 keer per week.

Ben nu opzoek naar iets anders....
Ik ga de brok van acana of orijen proberen.

Deze kat houd ook van wat extra's zo af en toe. Gewoon iets lekkers, verwennerij.
Mevrouw vertelde me dat hij niet tegen lever kan. Daar gaat hij van aan de diarree.

Heb vanmiddag gedroogde sardientjes gekocht en een barf "worst" daar lijkt het op hihi, de makreel versie.

Lees ik nu net hierboven dat je of de brok moet geven of de versvoeding.
Is een combinatie niet mogelijk? Gewoon de barf als extra 3x in de week?

Ben benieuwd trouwens wat hij ervan vind, of hij het opeet en of die alles binnenhoud.
Namelijk een gevoelige kater qua eten heb ik al gemerkt. Snel diarree of spugen.

Groetjes!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Katten en versvoeding

Bericht door castratenkoor »

Ja hoor een combi is prima mogelijk. De mijne barfen om 16 uur. krijgen als ik naar bed ga en als ik naar mijn werk ga brokken, 1,5 mok met zijn 8-en.

Als je pers er niet aan gewend is zal hij het misschien niet zomaar eten. Eventueel mengen met het blik wat hij gewend is.
Ook kans op flinke diarree. Het heeft echt tijd nodig te wennen.
Dus begin met kleine hoeveelheden.
Ik geef om de dag lam van Carnibest.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Bentley2010
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 sep 2011 23:25
Locatie: Leiden

Re: Katten en versvoeding

Bericht door Bentley2010 »

Oke thanks!

Ga het rustig aan proberen!

Het sardientje laat die mooi liggen na er wat aan gelikt te hebben haha.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Katten en versvoeding

Bericht door MarjanR »

Geef hem dan niet zoveel brokjes meer als wat hij gewend is.
Het is beide volledig voer.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Bentley2010
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 sep 2011 23:25
Locatie: Leiden

Re: Katten en versvoeding

Bericht door Bentley2010 »

Oke :).

Bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
Bentley2010
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 sep 2011 23:25
Locatie: Leiden

Re: Katten en versvoeding

Bericht door Bentley2010 »

Vandaag de barf geprobeerd.
Echt heel weinig. 1 Theelepel, gemengd met zn brokjes.
Hij laat het mooi staan...

Ik wacht het nog wel even af. Misschien gaat die het straks nog eten.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Katten en versvoeding

Bericht door MarjanR »

Katten kunnen heeeeeeeeel moeilijk doen.
Ik heb er ook nog maar 1 volledig over op kvv hoor ;)
Hoewel hij toch het liefste nog ff wat brokjes van m'n andere kat pikt
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Bentley2010
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 sep 2011 23:25
Locatie: Leiden

Re: Katten en versvoeding

Bericht door Bentley2010 »

Ja zeg dat... Wat een kieskeurige beesten he ;).

Nouja als dit niet lukt ga ik wel iets van almo nature proberen ...
Misschien dat dat werkt .. En altijd beter dan de whiskas haha..
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Katten en versvoeding

Bericht door MarjanR »

zeker beter dan Whiskas.
Ik ben van mening dat barf of kvv het beste is voor m'n katje.
Maar als hij/zij het echt niet willen (waarvan ik er ook van elk een heb rondlopen) dan kun je het beste zoeken naar brokjes die in ieder geval geen granen bevatten.
Ik wil zelf liever ook dat het vlees waar de brokjes en natvoer van gemaakt worden ook biologisch is.
En ook liever niet al te veel e-nummers toegevoegd etc.
maar daar zijn niet veel soorten van.
Maar ik heb de mazzel dat ik een ds in de buurt heb die daar ook echt heel erg werk van maakt.
(en ja, zij verkopen ook almo. Dus dat zit wel snor :) )
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Katten en versvoeding

Bericht door Admin »

Een poosje terug probeerden wij 3 van onze 4 katten (1 eet alleen maar droogvoer) volledig over te zetten op Carnibest. Dat ging de eerste 2 weken prima, totdat ze het opeens met lange tanden gingen eten. Toen wilden ze opeens helemaal niks meer eten en dat duurde toch een flinke week, met veel gedoe.

Dus toen toch weer terug op droog- en blikvoer gegaan en toen gingen ze weer eten. Omdat er een paar tussen zitten met rode randjes langs het tandvlees wilden we het toch opnieuw proberen.
Nu geven we 2x per week 1x Carnibest (ipv hun blikvoer) en dat is geen probleem. De rode randjes worden al minder.

Barfmenu hebben we ook geprobeerd, maar dat zit echt helemaal vol met stukjes bot. De smaak van het vlees vinden ze lekker, maar door de vele botjes laten ze toch het meeste liggen. Ik heb geprobeerd de stukjes bot er met mijn vinger uit te halen, maar in elk stukje vlees zit een stukje bot, daar wordt je helemaal kriegelig van, dus dat haal ik niet meer. In Carnibest is het veel fijner gemalen en heel af en toe blijft er een stukje bot achter in hun bakje.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Katten en versvoeding

Bericht door Adriana »

Bentley2010 schreef:Het sardientje laat die mooi liggen na er wat aan gelikt te hebben haha.
..bij een aantal katten helpt het als je het gedroogde sardientje in kleine stukjes breekt en dan neerlegt, vaak eten ze het dan wel op..!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Katten en versvoeding

Bericht door Kattenbella »

Wat dat betreft mazzel ik echt met mijn katten. Ze eten allemaal carnibest. Kuikens willen ze niet allemaal, maar de meesten zijn wel dol op bijvoorbeeld kippennekken. Ze blijven dus kieskeurig, maar weten niet meer wat brokken zijn ;-)
Ik geef sommige katten wel nierblik. Ze eten de carnibest er wel naast.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Katten en versvoeding

Bericht door pearlsofpassion »

Admin schreef: Barfmenu hebben we ook geprobeerd, maar dat zit echt helemaal vol met stukjes bot. De smaak van het vlees vinden ze lekker, maar door de vele botjes laten ze toch het meeste liggen. Ik heb geprobeerd de stukjes bot er met mijn vinger uit te halen, maar in elk stukje vlees zit een stukje bot, daar wordt je helemaal kriegelig van, dus dat haal ik niet meer. In Carnibest is het veel fijner gemalen en heel af en toe blijft er een stukje bot achter in hun bakje.
Bedoel je Tinlo barfmenu?
Dat is ook een kvv hoor (door de naam is er soms nogal verwarring rond), dus net zoals Carnibest, gewoon een ander merk. Maar blijkbaar wat grover gemalen. Goed dat je de botjes er niet uit kan halen, want dat zou het hele evenwicht uit de voeding halen, en mag je dus niet doen. Kvv met bot is beter dan met een toegevoegde calciumbron.
Echt barfen is zelfs samenstellen, dus grote stukken vlees, bevleesd bot en orgaan. In kvv doet de producent dat voor je en het is gemalen. Als je zelf barft kan je het natuurlijk ook zelf malen, maar je koopt het groot en in aparte stukken aan en stelt zelf het menu samen. Dat heeft als voordeel dat je precies weet wat je geeft en het prima op elk dier kan afstemmen. Je moet echter wel goed inlezen zodat je verhoudingen kloppen.
Sommige katten lusten geen Kvv maar houden wel van barf, anderen willen het toch echt wel gemalen.

En aan het bot moeten ze vaak wat wennen. Zowel het kauwen als het verteren. Dat blijkt normaal te zijn. Vele mensen die kvv geven gaan ook afwisselen tussen verschillende merken om te voorkomen dat de dieren het beu raken of om voor afwisseling in de voeding te zorgen. Dat is altijd aan te raden. Al is de kwaliteit van niet alle kvv' s hetzelfde.
Ik ben niet helemaal thuis in de merken, maar ik weet wel dat Carnibest en Tinlo beide prima zijn. Darf is biologisch.
Maar van Smuldier hoor je vb steeds het maar een tweederangs-kvv is. (ik geloof dat er calciumpreparaat in zit ipv bot)
Sommige merken zijn compleet (zoals Carnibest), maar bij anderen moet je echt afwisselen tussen verschillende diersoorten om aan je afwisseling te komen. Dit is altijd wel leuk voor de dieren en gezond.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Katten en versvoeding

Bericht door MarjanR »

Haaks moet je afwisselen omdat zij echt worsten met maar 1 soort dier aanbieden, dus dan moet je de worsten afwisselen.
Wat lastig als je kat alleen maar 1 soort lust, dan wordt z'n dieet wat eentonig en krijgen ze niet voldoende voedingsstoffen binnen waarbij op een gegeven moment een gemis problemen gaat geven.

Darf is van alles door elkaar gemalen, net als de Carnibest en Bandit.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
DaKhalli
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 apr 2012 00:37

Re: Katten en versvoeding

Bericht door DaKhalli »

Ik heb hier ook 2 duegenieten zitten, ik kreeg ze met 6 maanden en ben eigenlijk ineens over gegaan op darf-eko, een kvv voer. en zonder problemen.

Nu ik de fora een goed diep zit te lezen, blijkt het dat een beetje geluk heb gehad in deze.
Plaats reactie