Rauw voeren

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Rauw voeren

Bericht door castratenkoor »

Ik voer mijn twee jongste katten eenmaal per dag rauw. Mijn a.s. katje die 27/6 komt is ook gewend aan rauw, dus dan heb ik al 3 barf-candidaten.
Nou is mijn vraag, misschien is iemand hier geschoold als dierenarts of dierenarts-assistente. Of misschien is er iemand die zich heel goed heeft laten voorlichten over rauw vlees.
Timo en Teun krijgen nu 4 x per week een kuiken en de tussenliggende dagen een stuk vlees, rund of kip of lever(1 x p.week lever).
Nu merk ik dat ze telerugesteld zijn op de vleesdagen, ze eten veel liever een kuiken.
Het wordt ook niet altijd opgegeten.
Maar ik heb me ooit laten vertellen dat elke dag een kuiken geven niet goed voor de kat zou zijn?
Wie weet of dat een fabel is of dat er inderdaad iets in een kuiken zit waardoor het beter is dat niet elke dag te geven.
Ik heb de vraag aan mijn dierenarts voorgelegd maar kreeg een erg vaag antwoord waar ik niet echt wat aan had. Dierenarts heeft het sowieso niet zo op barfen.
Wie weet iets zinnigs te zeggen over of ik wel of niet elke dag een kuiken mag geven.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: rauw voeren

Bericht door sandy »

Kuiken is niet een volledig voer daarom denk ik dat de stelling is om het als tussendoortje te geven en niet als maaltijd elke dag omdat ze dan het andere voer laten staan.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: rauw voeren

Bericht door Adriana »

dinie, dat 's een leuke om te kraken voor onze breintjes...

dierenartsen weten heel weinig van voer, zolang het niet verpakt is en er RC of Hills oid op gedrukt staat.
zo lang ze heel veel van andere dingen weten, vind ik dat niet zo erg overigens.

als je terug gaat naar het menu waarop kat ooit is gebouwd, tig/tig/tig eeuwen geleden, dan kom je daar muis, klein konijn, ei, vogel en vis en bessen, wat grassen en paddo's in tegen. afhankelijk van de regio en het aanbod.
als je dat analyseert dan zie je vocht, wat eiwit, veel vet, wat koolhydraten, veel ballast in de vorm van vel, vacht, graten, botjes en andere vezels.
in ingredientenlijstjes uitgedrukt komen daar dus de vits, mins en enziempjes nog bij, want rauw.
wat mij al vrij lang opvalt is de heel erg hoge eiwitgehaltes in kattenvoer en dan vaak ook nog dierlijk en plantaardig.
en veel fosfor en missch nog andere, misschien verzurende zaken. weinig ballast trouwens, wat bietenpulpvezel missch.
ik kom geen rund, varken, paard, kangaroe, eland, schaap tegen.

als je naar de ouderdomsklachten kijkt dan zie je massaal nierfalen en gewrichtsklachten. en overwicht en diabetes.
vrijwel al die kwalen zijn voedsel-gerelateerd, voetnoten daarvoor voert hier voor dit moment te ver, maar wil ik best een keer doen hoor.

je kunt zeggen dat iedere dag kuiken vrij dicht bij het oervoer komt. van gevogelte is bekend dat het erg goed/makkelijk wordt verteerd, goed niveau eiwitten, weinig verzuurt, prima ballast en goed voor de darmen en niet leidt tot overwicht. met enige afwisseling, dus vang af en toe ook eens een eko-muis...

hoe roder het vlees, hoe meer fosfor en dat is zwaar voor de nieren en giftig. hoe hoger het eiwitgehalte hoe meer de nieren worden belast. hoe hoger het graan/vet gehalte, hoe meer kans op overwicht en kans op diabetes. hoe hoger het gehalte aan plantaardige eiwitten, hoe zwaarder verteerbaar want onnatuurlijk. er komt nogal wat urinezuur in het systeem bij rode vleessoorten en dat is slecht voor gewrichten en kapsels. hoe hoger het graangehalte hoe meer kans op blaasgruis. zelfde geldt voor droogvoer met hoog graangehalte en katten hebben vocht nodig en drinken van nature niet gemakkelijk.

ik zou zeggen, kuiken is, net zo als ei volledig voer zeker voor een kat en zeer goed verteerbaar en opneembaar.
zij zelf hebben met hun teleurstelling al lang aangegeven dat ze liever kuiken hebben want ze weten heus wel wat goed op hun maag ligt en prima verteert.
en verder komt mijn brein op dit moment niet en als er gaten in te schieten zijn, graag!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: rauw voeren

Bericht door castratenkoor »

Sandy: Nee dan begrijp je me niet goed. Ze krijgen 1 x vlees op een dag.
Verder eten ze de hele dag Orijen kattenbrokken.
Je moet het dus meer zien als een snack.
Als het hun volledig voer zou moeten zijn hebben ze er wel 4 op een dag nodig denk ik.
Ik houd het bij 1 per dag.
Het gaat er alleen om of er iets nadeligs in kuikens zit, zodat ze dat niet elke dag mogen.
Adriana: kijk daar kan ik wel mee uit de voeten. Zowel voor mij als voor de katten zou het een stuk eenvoudiger zijn elke dag een kuiken te geven als ik thuis kom.
En straks Rikje ook, Teun vrat ze al met 8 weken. Rik is 9 weken als hij komt.
Dat geknoei met vlees is ebst veel werk om dat in porties in te vriezen, als ze het dan ook nog met lange tanden eten of zelfs laten staan......dan geeft het geen voldoening.
Dankje voor het uitgebreide antwoord!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: rauw voeren

Bericht door Adriana »

owh en oink, maar als snack kan een rauw kuiken lijkt mij geen kwaad, mits een beetje 'schoon' en dat is qua enzymen dus een mooie aanvulling op Orijen, want dat is voor het grootste deel gebaseerd op oervoer. en je kunt dus ook zien dat er weinig rood vlees in Orijen zit en dat daarover is nagedacht...
(ja hoor, katten eten geen aardappel, k zal het er even bijzetten, maar de broksenmakers van Oijen hebben een plakmiddel nodig en daarvoor kiezen ze pieper en geen zetmeel uit graan)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Rauw voeren

Bericht door Nyncke »

[quote="castratenkoor"]Maar ik heb me ooit laten vertellen dat elke dag een kuiken geven niet goed voor de kat zou zijn? quote]

Tja, er wordt gezegd dat het geen volledige voeding is.
Maar vroeger woonde ik in een studentenhuis in Utrecht. 1 van de katten had blaasgruis en moest eendagskuikens eten.
Alle andere katten kregen dat ook, ik meen me te herinneren 5 eendagskuikens per dag.
Ze waren kerngezond, allemaal. Ze zijn ook allemaal gezond erg oud geworden.

Dus als jij je er prettig bij voelt dan zou ik ze het gewoon geven.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Rauw voeren

Bericht door Kattenbella »

Heb je het barftopic al bekeken hier ;-)

Ik voer carnibest, dat is volledig en voor mijn gevoel beter dan de brok. Verder ook kuikens en nekken, vleugels. rundergehakt.
Muizen zijn eigenlijk het beste, Sowieso, dieren met vacht, botten, snavels en alles wat erop en eraanzit.
Het klopt inderdaad dat ze niet zo snel de grote dieren zullen pakken van oorsprong, maar ik denk dat de samenstelling van het vier wel dichterbij de prooi komt dan een brok.
Mijn katten gaan er prima op ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Rauw voeren

Bericht door Adriana »

Dinie, als ik nog even helemaal terug ga en kijk naar je vragen:
Orijen is kwalitatief geweldig compleetvoer met twee aandachtspunten:
vocht en enzymen.
daar doen wij dan een 1dagskuiken bij en betere combi kan ik voor een katzel niet bedenken.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: rauw voeren

Bericht door sandy »

castratenkoor schreef:Sandy: Nee dan begrijp je me niet goed. Ze krijgen 1 x vlees op een dag.
Verder eten ze de hele dag Orijen kattenbrokken.
Je moet het dus meer zien als een snack.
Als het hun volledig voer zou moeten zijn hebben ze er wel 4 op een dag nodig denk ik.
Ik houd het bij 1 per dag.
Het gaat er alleen om of er iets nadeligs in kuikens zit, zodat ze dat niet elke dag mogen.
Ah ok, dan is het prima toch, ik probeer mijn katten van blik over te krijgen op alleen rodi zodat ze in ieder geval iets vers eten elke dag naast hun brokken.
Rodi is werkelijk het enige waar geen van 4 hun neus voor ophaalt.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Rauw voeren

Bericht door castratenkoor »

Iedereen bedankt voor de reacties. Ik probeer het zo goed mogelijk te doen zowel wat goed voor ze is als wat ze lekker vinden. De oudere katten dwingen vlees te eten heb ik met kuikens geprobeerd, ook met ze in stukjes snijden, geen smakelijke bezigheid.
Sjaak was vroeger dol op vers. Ik fokte toen zelf nog muizen als slangenvoer en Sjaak at daarvan mee. Toen hij heel ziek werd door blaasgruis mocht ik van de dierenarts geen muizen en kuikens meer geven.
Verbaasd me enorm regelmatig het advies langs te zien komen bij blaasgruis kuikens te voeren. Achteraf denk ik een gemiste kans met Sjaak. Maar ja ik volgde het advies van de da op en dacht daar goed aan te doen. Sjaak doet het nu prima op Orijen en kuikens lust hij gek genoeg niet meer.
Wat rood vlees, dus van de koe betreft wat ik nu 1 x per week voer, dat heb ik ook als advies gekregen, van een dacht ik expert op barf-gebied.
Als het op is koop ik geen nieuwe meer denk ik als ik dit topic lees.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: rauw voeren

Bericht door Cari »

Over eendagskuikens hier een link met daarin het eventuele bezwaar en de analyse: http://webcache.googleusercontent.com/s ... =firefox-a
sandy schreef:
Rodi is werkelijk het enige waar geen van 4 hun neus voor ophaalt.
Welke Rodi is dat? Behalve in de lamshart, zit er toch ook overal pens in?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Rauw voeren

Bericht door sandy »

Nee er is ook lam en rijst en buiten dat en inderdaad de lamshart zijn dat de enige varianten die ze eten.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Rauw voeren

Bericht door Cari »

Okay, thanks!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: rauw voeren

Bericht door Adriana »

Cari schreef:het eventuele bezwaar en de analyse:
k ben dol op dit soort info en duidelijke analyse. vocht ontbrak in het rijtje. en dat biotine-bezwaar los je ruimschoots op met Orijen, dus de poezenmamma en de castraatjes zitten gebeiteld! :pdtpya:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Rauw voeren

Bericht door sandy »

sandy schreef:Nee er is ook lam en rijst en buiten dat en inderdaad de lamshart zijn dat de enige varianten die ze eten.
Wow, goed opgebouwde zin zeg :shock: :lol:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Plaats reactie