Maagzuur Ph waarde versvoer bij katten

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Maagzuur Ph waarde versvoer bij katten

Bericht door Camoth »

Ja ik geloof inderdaad dat je er allemaal richtingen mee op kan waaronder paraveterinair.
Laatste offtopic vraagje :oops: : Wat was de goede en wat is volgens jou de minder goeie? Mijn zusje doet Barneveld op dit moment, dus ben wel benieuwd wat jij vind (eerlijk zeggen hoor, als Barneveld de mindere is) ;-)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Maagzuur Ph waarde versvoer bij katten

Bericht door sandy »

Camoth schreef:Wat apart. Mijn zusje doet dezelfde studie, maar kwam niet met dit soort wijsheden aanzetten, zal ze vast niet zo goed opgelet hebben tijdens de les :lol:

En inderdaad; ik voer zelf kipfilet door de brokjes heen, nooit problemen gehad. De laatste roddel zegt dat als je niet 8 uur ertussen doet dat ze dan gaan overgeven door het verschil in maagzuur :roll: En zo komen er elke dag weer nieuwe bij. Maar wel leuk eens te horen hoe paraveterinairen dat nou aangeleert krijgen.
Ik doe dat hier ook hoor, tussendoor kipfilet geven zonder enig probleem. Dus waar dat dan weer vandaan komt.
Als je overgaat van brok/blik op vers moet je toch ook mengen en afmengen :geenidee:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Maagzuur Ph waarde versvoer bij katten

Bericht door Boomer »

Als ik alle lessen bij elkaar mag geloven is het toch 't beste om als basis een brok met hoge kwaliteit te geven.
Ik ga nu even de boeman spelen ;-) Welke brok is het beste ? Hier is wetenschappenlijk geen bewijs voor. Iedere fabrikant zegt dat zijn eigen brok het beste is. Tuurlijk is het kijken naar de ingredienten lijst, maar voor veel mensen is het abrakadabra. In iedere brok zitten enzymen die zich ophopen in het lichaam Tuurlijk geloof ik in de betere A merken ( was ook even de boeman spelen waar iets op gebaseerd wordt omdat we allemaal bewijs willen zien) We weten dat bv wiskas slecht is en royal canin goed is ,maar dit is ook hoofdzakelijk gebaseerd op ervaringen.
Ik heb een bouvier gehad die last had van een huidallergie. Na heel wat onderzoeken eerst bij de DA en later in Utrecht en allerlei dure brokken ( echt alles geprobeerd ) was ik overgestapt op barf. Haar lichaam ging eerst ontgiften maar na een week of 4 zag ik al verbetering en na 7 weken had zij weer een hele mooie huid. Op de Barf heeft zij nooit meer last van de allergie gehad. Tja dan heb ik mijn vraagtekens bij het voeren van brok.
Ook omdat het gebit wel degelijk brokken nodig heeft.
Dat het gebit brokken nodig heeft is inmiddels achterhaald. Tuurlijk is dit beter dan nat / blik voer. En als je alleen natvoer geeft dan is inderdaad brokken beter om dit erbij te geven. Brokken schoond het gebit beter dan natvoer. Maar brokken bevatten ook enzymen wat tandplak kan voorzaken. Brokken kunnen ook makkelijk tussen tanden en kiezen blijven zitten.
Als die voedseldieren gekweekt zijn in gevangenschap kun je er in elk geval vanuit gaan dat het niet hetzelfde is als wanneer je kat zelf zijn maaltje bij elkaar vangt, in tegenstelling tot wat veel mensen denken. Die wilde dieren komen in de natuur met vanalles in aanraking, die gekweekte voedseldieren niet.
Ik zou niet weten waarom gekweekte voedseldieren minder goed zou zijn dan dieren wat ze in het wild zouden vangen. Waar baseer je dat op. Ook gekweekte muizen enz kunnen parasieten hebben
Je moet natuurlijk wel volwassen dieren voeren. Eendagskuikens zijn leuke tussendoortjes maar geen volwaaardige voeding. De botten is alleen maar kraakbeen omdat ze nog niet volgroeid zijn. Barfers die prooidieren geven, geven dus ook volgroeide dieren zoals duif , eend, marmot , cavia, muizen , rat enz. Iets wat een wilde kat ook kan vangen ( even de cavia en marmot daargelaten) Een wild dier zal misschien eerder een kikker of een konijn pakken maar dat komt omdat een wild dier nooit weet wanneer die weer kan eten. Iets waar de huiskat niet over hoeft na te denken. Verder zal een wilde kat eerder iets eten wat al een beetje aan het rotten is, ook dit komt door de tijd wanneer ze weer iets kunnen vangen. De huiskat is gedometiceerd en hoeft dit allemaal niet meer. Als je goed barft dan geef je dus ook een volledig menu zoals spiervlees, organen en botten of je geeft hele prooidieren waar alles al compleet is. Tegenwoordig heb je vlees zoals canibest waar alles al in zit. Bij mijn fretten laat ik gerust de prooi of kip een paar dagen in de kooi liggen. En dan eten ze het nog op. En dat komt niet omdat ze anders niets te eten hebben.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Maagzuur Ph waarde versvoer bij katten

Bericht door Kattenbella »

Wat denk je dat er in die brokken zit?

Hier voer ik ook carnibest en voor het gebit kippennekken of vleugels en af en toe kuikens. Ben er geen liefhebber van en zelf vegetarisch. het liefst zou ik biologisch willen voeren, maar dan moet ik een sponsor vinden ;-)
Het is confronterend, maar ik weet zeker dat als ik weet wat er in de brokken zit dit nog veel confronterender is.

Misschien kan je je leraren op Barfplaats attenteren. Is erg leerzaam
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Maagzuur Ph waarde versvoer bij katten

Bericht door Camoth »

Nou sprak ik toevallig mijn zusje vandaag. Die werkt ook bij een DA hier.

Ik vertelde over dat er dus zoveel gedoe is om brokken en vers, zij zei erover:

- Ze heeft nu al 3x meegemaakt dat er katten werden binnengebracht met salmonella vergiftiging door het voeren van rauwe kip. Waarvan 1 nog vorige week. Een moederpoes met 2 kittens. Kittens hebben het niet overleeft.
- Ik vertelde dat er gezegd wordt dat DA's tegen het voeren van vers zouden zijn omdat ze in de opleiding vooral gesponsort worden door voerfabrikanten en ze er geen geld aan zouden verdienen, waarop zij zei: "Dierenartsen willen het beste voor de dieren, ze verkopen daarbij vooral dieetvoer, en lang niet alle dieren hebben dat nodig. Dus zoveel zouden ze er niet op verliezen aangezien katten ook op vers nog ziek kunnen worden en op dieet zouden moeten. Daarbij kan je het argument ook omdraaien; mensen die vers voeren willen gewoon goedkoper uit zijn."
- Het argument dat de de zuurtegraad anders zou zijn bij versgevoerde katten is onzin. De Ph waarde is al zodanig zuur dat veel zuurder zou betekenen dat de maagwand door zou branden. Daarbij is het zo dat wormen niet ontwikkelen in de maag, maar in de darmen. Die eitjes zijn juist erop gemaakt om te overleven in het maagzuur van een kat, dus dat zal daar geen effect op hebben.
- Over wilde dieren: "Die hebben in het wild gewoon parasieten als wormen, vlooien en teken. Daardoor worden ze vaak ook niet zo oud als wanneer ze in een dierentuin worden gehouden waar ze vrij van parasieten worden gehouden."

Nee, geen wetenschappelijke bron inderdaad. Maar wat mij betreft wel interessant om toch even hier te vermelden.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Maagzuur Ph waarde versvoer bij katten

Bericht door Boomer »

Dus zoveel zouden ze er niet op verliezen aangezien katten ook op vers nog ziek kunnen worden en op dieet zouden moeten. Daarbij kan je het argument ook omdraaien; mensen die vers voeren willen gewoonr goedkoper uit zijn."
Helaas zijn er nog DA die vers afraden, want zoals je zegt : als een kat bv salmonella krijgt dan heeft de DA het gedaan. Mijn DA is pro vers en verkoopt zelf ook carnibest. Als hij er tegen zou zijn, dan zou hij het niet verkopen.
Of versvoer per definitie goedkoper is, ben ik niet mee eens. Wel als je het in een grote hoeveelheid bij de slachterij haalt en dit invriest. Maar niet iedereen kan dat ivm invries mogelijkheden. Dit komt hetzelfde neer als bij brok verpakkingen ( groot en klein) Als ik zelf kip geef dan ben ik gemiddeld 1,50 kwijt per 2 katten per maaltijd, denk zelfs duurder dan een betere brok merk.
Er wordt ook niet gezegd dat katten op vers nooit ziek worden. Wel zijn de ervaringen dat katten op vers minder snel ziek worden en ook minder poepen doordat vers vlees beter wordt opgenomen dan een brok, waar de nodige ingredienten inzitten die overbodig zijn. In dat opzicht is het wel goedkoper.
Ook is gezien dat katten met bv blaasgruis , suikerziekte minder medicatie ( of zelfs zonder) nodig hebben op vers dan op brok.
Het is een gegeven van vers voeding veel meer water bevat dan brok en daardoor minder belastend voor de nieren is.

Zo is er ook een verklaring van bv de verschillende ph waarde in de maag ( in mijn ogen een logische verklaring):
Brokken vallen vrij snel uit een in de maag. Brokken zetten uit als ze in contact komen met maagzuur. Doordat de brok uitzet en daardoor uiteen valt hoeft de maagspier niet hard te werken. Hierdoor komt weinig maagzuur vrij. De opname van voeding gebeurt immers in de darm.
In tegenstelling tot vers valt dit niet snel uit een. ( leg maar eens een brok en een stuk vlees in water en je ziet het verschil)
Bij vers moet de maagspier veel meer werken om het vlees / bot te malen. Hierdoor komt ook meer maagzuur vrij. Aangezien een kat een kort verterings gestel heeft wil het maag / darm kanaal snel het vlees afvoeren. Dit om rottingsprocessen tegen te gaan.
Dit kan het verschil in ph waarde verklaren : meer maagsappen > zuurdere ph.
Zo zijn er ook ervaringen dat honden op brokken sneller een maagkanteling krijgen dan honden op vers ivm een sterkere maagspier met vers ( even hondenrassen die hier gevoelig voor zijn buiten gelaten).

Overigens heb ik deze theorie van Hanneke Moorman. Zij is Da in Helmond. Zij geeft ook lezingen enz in binnen en buitenland over frettenziektes en versvoer. Zij is ook pro-vers. Aangezien een fret en een kat beide obligate carnivoren zijn kan je deze theorie op beide toepassen.
Laatst gewijzigd door Boomer op 13 sep 2009 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Maagzuur Ph waarde versvoer bij katten

Bericht door Camoth »

Zij zei dat als het maagzuur van een kat nog zuurder zou worden dan het normaal al is, het door de maagwand zou branden, dus dat het niet logisch is.

Daarbij weet ik dat brok juist NIET uit elkaar valt in water (tenminste de meest gebruikte brokken, speciaal soort persing oid). Het zet alleen maar uit (zuigt het op). Dat weet ik uit het wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd door professor Bindi, die dagelijks een aantal brokjes in haar waterbakje deponeerd :grin:

Maargoed, er valt wat mij betreft voor beide wat te zeggen. In brok schijnt ook vaak salmonella te zitten. Wie het weet mag het zeggen. Er is over beiden nog veel onduidelijk. Ik heb wel gisteren twee worsten CB gekocht om eens zelf te ervaren of er verschillen zijn. Al krijgen ze bij mij wel half-half (half brok half CB, weet niet, voel me daar gewoon veiliger bij). Zolang de wetenschap zich er nog niet aan waagt weten we het niet zeker en blijft het bij redeneren vrees ik.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Maagzuur Ph waarde versvoer bij katten

Bericht door Kattenbella »

Fleur,

Ik vind het geweldig dat je Carnibest gaat proberen. De meeste mensen zien juist af van vers voeren, omdat het duurder is.
Ik heb de korting van de Carnibest waardoor het ongeveer op de kosten komt van Hills en er sinds kort zelfs iets onder, omdat de Hills en RC prijzen drastisch stijgen.

Over de PH waarde, het enige wat me opvalt is dat als een kat overgeeft nu het zuur stinkt, echt niet te pruimen. Bij de brokken rook je niets.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Maagzuur Ph waarde versvoer bij katten

Bericht door Camoth »

Klopt, heb nu twee rollen CB gekocht, poesjes smullen ervan, maar dat had ik ook wel verwacht, aangezien ze vers vlees bij mij al wel als dagelijks extraatje gewend waren. Toch ga ik over op Haaksbarf. Omdat daar geen toegevoegde vitamines en mineralen in zitten en ook geen rijst/granen bevat (aldus de site van prooidier). Ook ga ik eenden nekjes en kippennekjes bestellen.

Overigens voorlopig dus 50% van de maaltijd. Even kijken wat voor resultaten ik ermee bereik.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Maagzuur Ph waarde versvoer bij katten

Bericht door Kattenbella »

De kippennekjes vallen hier ook lekker in de smaak! Heel veel succes!
Ze lusten het in ieder geval wel ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Maagzuur Ph waarde versvoer bij katten

Bericht door Nyncke »

Het is zo leuk om ze echt met hun eten bezig te zien, ze knagen, ze kraken en als je Mambo heet grom je erbij omdat het zo lekker is. ;-)
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Maagzuur Ph waarde versvoer bij katten

Bericht door Nyncke »

Dit is het antwoord wat ik kreeg van Prins.
Het gaat inderdaad over de zuurtegraad van de urine maar toch ook van het bloed, dat zit overal...dus, ik leek ga ervanuit dat dan alles zuurder is. Trouwens er staat ook dat het zuur-base evenwicht van het lichaam weergeeft....
Ik ga daar nog eens verder naar vragen.

Hartelijk dank voor uw vraag over het geven van vers vlees aan katten met struviet blaasgruis. Wanneer uw kat aangetoond struviet blaasgruis heeft zijn twee factoren erg belangrijk om de struviet blaasgruis kristallen op te lossen en vervolgens te voorkomen.



Als eerste is het belangrijk dat u een voeding geeft dat zorgt dat de pH van de urine verlaagd (zuurder wordt).

Er is veel onderzoek gedaan naar het effect van voeding op de urine pH bij zowel mensen als honden en katten. Bekend is dat voedingen met een hoog gehalte aan dierlijk eiwit (in vorm van vers vlees of vis) zorgt voor een verlaging van de urine pH.



De urine pH is eigenlijk een reflectie van wat er met het zuur-base evenwicht in het lichaam gebeurd. Voor het goed functioneren van diverse functies in het lichaam is het van belang om de zuurgraad van het bloed optimaal te houden. De zuurgraad van het bloed, ook wel pH genoemd, is afhankelijk van de hoeveelheid basische en zure stoffen aanwezig in het bloed, vandaar ook wel het zuur-base evenwicht genoemd. Wanneer de zuurgraad van het bloed daalt, ontstaat er een zogenoemde acidose, verlaging van de pH. Wanneer de zuurgraad van het bloed stijgt, spreken we van een alkalose, de pH stijgt dan. Het lichaam kan door middel van verschillende processen de zuurgraad regelen. Een van de methodes is via de voeding. Voedingen met een hoog gehalte aan dierlijk eiwit zorgen voor een verlaging van de urine pH. Vers vlees bestaat voornamelijk uit dierlijk eiwit en heeft dus een verzurend effect op de urine van uw kat. De verlaging van de urine pH zorgt dat gevormde struviet blaasgruis kristallen worden opgelost dan wel voorkomen.



Ten tweede is het belangrijk dat uw kat voldoende drinkt. Katten die te weinig drinken produceren minder urine. Dit zorgt voor een geconcentreerdere urine met een hoger gehalte aan mineralen. Wanneer dan ook de pH van de urine niet optimaal is (een te hoge pH) kunnen zich in de blaas struviet kristallen vormen. Vers vlees bestaat voor ongeveer 60% uit vleesvocht en zorgt op een natuurlijke manier dat uw kat voldoende water opneemt.



Belangrijk is wel dat er verschillende vormen van blaasgruis bij de kat kunnen voorkomen. Het advies en de werking van vers vlees geldt daarom alleen voor katten met een daadwerkelijke struviet blaasgruis! Ik hoop hiermee uw vraag beantwoord te hebben. Mochten er nog meer vragen zijn neemt u dan gerust contact op wij beantwoorden deze graag.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Maagzuur Ph waarde versvoer bij katten

Bericht door Kattenbella »

Nynke, netjes van Prins. Mooi uitgebreid antwoord ook. Zij zijn toch ook een commerciele brokkenfabrikant? Echt super! Geeft me ook meer vertrouwen in hun brokken ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Maagzuur Ph waarde versvoer bij katten

Bericht door Camoth »

Inderdaad Bella. Ik had het ook niet verwacht. Had zo'n typische RC reactie verwacht. Zo eentje waaraan je duidelijk kan zien dat het een standaard mailtje is en waar een hoop om de hete brij heen wordt gedraait om vervolgens te concluderen dat je toch vooral hun voer moet kopen. ;-)

Heb altijd wel goed gevoel bij Prins gehad. Ook omdat ze zulk duidelijke uitleg in hun boekjes geven zonder meteen te zwaaien met: "koop daarom nu XXX!!"

Grappig genoeg juist eergister nog aan mijn moeder aanbevolen voor hun kat (mams let een beetje op de portemonnee deze dagen) :grin:

Wat betreft vers: heb vandaag 10kg Haaksbarf besteld van verschillende smaken, eendenfilet zonder vet en biologische kippennekjes. Als dit op is wil ik wel een keertje iets van een muisje ofzo proberen. Maar dat krijgen ze dan wel in de badkamer, want ik heb niet zo'n zin om een keer een verdwaalde muizennier onder m'n kussen te vinden :lol: (Die site van prooidier is trouwens echt super handig, ze hebben echt alles!)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Maagzuur Ph waarde versvoer bij katten

Bericht door Kattenbella »

Klink echt goed! Mooie bestelling ook!

Ik hou het bij de Carnibest. Het moet ook te doen zijn met 29 dieren en dit te doen zo, ben ik al heel blij mee :grin: Kost 325 euro per maand ;-)

Mooi dat je daar ook biologisch kan bestellen!

Laat weten hoe ze het vinden en foto's ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Plaats reactie