Compleet vers?

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Gesloten
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Compleet vers?

Bericht door loonsy »

ik heb sinds ongeveer een half jaar de kater Toni in mijn huis opgenomen. hij is twee jaar oud en ontzettend sterk voor zijn omvang. van vet is geen (nouwelijks) sprake, hij heeft een lapje vel hangen na zijn 'operatie' (als je begrijpt wat ik bedoel) waarin geen vet te vinden is...

we voeden hem met simpele brokken van de supermarkt,we hebben hem van alles laten proeven en hij eet alles wat ik hem geeft (let wel!! geen restjes van tafel... geen groente e.d.!!), vind alles even lekker en zeurt altijd om meer nadat hij het eten op heeft... wat ik hem ook geef. Normaal krijgt hij in de ochtend een schaaltje brokken, na mijn werk een oppeppertje (ook brokken maar een handje ofzo) en als we eten (we eten meestal laat ong. 7 à 8 uur 's avonds) krijgt hij een verse hap 'verse' vis (meestal uit de diepvries soms vers als de wijting op de markt ligt).

hij vind de vis fantastisch... evenals kip, lam, en rundafsnijdsels die hij ook wel krijgt...

sinds we hem hebben ben ik aan het overwegen over te gaan op een geheel verse voeding voor mijn Toni. aangezien hij een makkelijke eter is weet ik dat hij het zonder meer zal accepteren en ik vermoed dat hij er van zal genieten. ik heb receptenlijsten gevonden en doorgestuurd gekregen die voor een evenwichtige inname zullen zorgen.

ik heb er de tijd voor het te bereiden voor hem maar vraag me af hoeveel hij van het spul nodig heeft. hij eet in kleine hapjes, en bewaart altijd wat van zijn eten (ik geloof dat dit is omdat hij in zijn jonge tijd niet veel (lees: vrijwel niets) kreeg. hij krijgt momenteel ongeveer 4 keer per dag een beetje.

ik lees op het andere topic over vers eten veel over eten dat je kan kopen maar weinig over eten dat je zelf bereid. ik kan een dealtje sluiten met mijn slager en poelier voor "goedkoop" vlees...

heeft iemand tips over hoeveel en hoe vaak een zeer actieve kater van ong. twee jaar nodig heeft? en wellicht weet iemand nog gerechten die niet al te bekend zijn maar erg lekker worden gevonden?

b.v.d.
leonie
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: compleet vers?

Bericht door sandy »

Ik voer mijn katten sinds bijna 2 jaar vers, in het begin gaf ik ook wat ik zelf moest snijden of meestal malen maar helaas heb ik daar de tijd niet voor.
Dus ben ik overgestapt op versvoer.
Ze kregen toen kip, konijn, kalkoen en rund als spiervlees en bot en orgaan kippenhartjes, maagjes en lever.
Voor de rest weet ik het eigenlijk niet meer, maar zoek onder barfen en je zal heel veel informatie vinden hierover, bijvoorbeeld over de verhoudingen zodat ze niet teveel van het 1 binnen krijgen.
Barfplaats is een forum speciaal hiervoor waar je veel advies kan krijgen.
Ik kan je wel zeggen dat sinds ik rauw voer mn katten er stukken beter uitzien, het is tenslotte een natuurlijk dieet voor katten waar hun lichaam op is afgestemd.
En in de jaren dat de brokken en het blikvoer populair werden doet daar niks van af, gezien evolutie wel wat langer over doet dan een jaar of 60 om dat te veranderen.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Claire68
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 dec 2007 11:10
Locatie: Leeuwarden

Re: compleet vers?

Bericht door Claire68 »

Een goede mogelijkheid als versvoer, is het voeren van eendagkuikens (dit is afval uit de kippenindustrie, de uitgekomen haantjes worden weggedaan). Eendagskuikens zijn handig als vers voer, want alle soorten voedingstoffen (vlees, botten, pootjes, snavels, donsvachtje, organen) zitten daar kant en klaar aan, en ze zijn voor katten makkelijk en veilig te eten (want zacht). Eendagskuikens zijn niet duur, ze zijn bevroren te koop bij de dierenwinkel.

Ik had ze een poos in de diepvries voor mijn katten als tractatie, maar het was geen succes. Mijn katten bliefden die eendagskuikens totaal niet! Sommige katten doen er echter een moord voor! Dit verschilt dus enorm. Ik heb die eendagskuikens uiteindelijk maar allemaal ontdooid en in de bosjes gedumpt, waar ze binnen no time waren 'opgeruimd' door de buurtkatten. Die hadden dus even een feestje! Maar met zo'n 4-5 eendagskuikens per dag kun je een kat van gemiddeld gewicht volwaardig voeren. Met gemiddeld gewicht bedoel ik 4 kilo, weegt Toni 8 kilo dan natuurlijk 2 keer zoveel.
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: compleet vers?

Bericht door Boomer »

Eebdagskuikens zijn geen complete dieren omdat ze te weinig calcium bevatten. Hun bot bevat voornamelijk kraakbeen en heeft nog geen tijd gehad om echt bot te worden. Ik zie het meer als een snack( net als kleine muizen).
Wil je echt compleet voer geven dan zijn hele prooidieren het beste zoals , parelhoen, kwartels, grote muizen, konijn enz. Dit met alles erop en eraan.
Er zijn maar weinig mensen die dit echt aan hun dieren geven want dit schrikt toch wel terug.

Als je erop let dat je kat: 5-10% orgaanvlees (waarvan ongeveer de helft lever),10-15% eetbaar bot,80-85% spiervlees krijgt zit je goed. Een samengesteld maaltijdje per dag is het beste , maar je kan dit ook uitdelen over bv 2 a 3 dagen. Hier krijgen ze gewoon 1 soort vlees per dag bv ene dag kip andere dag hart, lever, paardenvlees enz enz. Ik zorg dat ze aan de percentages komen over een aantal dagen. Ik meet eigenlijk niet het aantal grammen wat ze per dag krijgen. Dit doe ik gewoon op gevoel.
Kippennekken vinden ze over het algemeen ook erg lekker, maar hier is soms moeilijk aan te komen.
Ik geef ze ook kant en klaar barf zoals haaksbarf en carnibest enz. Dit wissel ik af met " normaal" vlees.
Ik weet niet waar je woont maar er zijn internetwinkels die ook thuisbezorgen. Zij hebben vaak ook samengestelde pakketjes die je zo aan je kat kan geven.

Succes ermee !
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Claire68
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 dec 2007 11:10
Locatie: Leeuwarden

Re: compleet vers?

Bericht door Claire68 »

Boomer (in ander onderwerp) schreef:@Claire
Een eendagskuiken is geen volwaardig voer omdat de kuikens niet volgroeid zijn.
Doordat ze maar heel kort leven zit er heel weinig calcium (en andere belangrijke stoffen) in hun lichaam. Dit komt doordat het bot nog voornamelijk uit kraakbeen bestaat (naarmate dat een dier ouder wordt zet dit zich om in echt bot /calcium).
Je kan een kat wel elke dag een eendagskuiken geven (bv als gezonde snack). Maar zou oppassen als je een kat dit alleen geeft omdat het dan belangrijke stoffen gaat missen en dit op langer termijn problemen gaat geven.

Hier zijn ze overigens gek op kuikens. Ik moet ze echt verstoppen bij het ontdooien.
Claire68 (in ander onderwerp) schreef:Hoi Boomer,

Ik heb de informatie over eendagskuikens als volwaardige voeding van de website van Stichting Kat in Nood (http://katinnood.nl" onclick="window.open(this.href);return false;). Zie hieronder de blauwe gecursiveerde tekst. Blijkbaar verschillen de meningen van (ervarings)deskundigen! Wat ook wel gewoon is.

Zelf ben ik geen deskundige op het gebied van versvoer voor katten. Ik zou zelf niet met zekerheid kunnen zeggen of er in eendagskuikens te weinig calcium zit! Maar het lijkt mij dat katten in de natuur volgroeide botten met veel kalk erin ook niet eten. Juist alleen kraakbeen, en van zacht jong bot zullen ze wat knagen.
KatinNood schreef:Huidproblemen
De volgende tip is gebaseerd op onze eigen kennis en ervaring. Wij hem u in de hoop dat ontstane problemen verholpen kunnen worden. We zien de laatste jaren veel huidproblemen bij onze huiskat. Kale plekken, korstjes, jeuk en meestal hierdoor een ongelukkige kat. De oorzaak zal meestal door een arts moeten worden vastgesteld, maar er zijn wel een aantal dingen waar je als eigenaar rekening mee kunt houden. Op het moment dat een kat een kale rug met veel korstjes heeft spreken we over miliaire dermatitis oftewel ontelbare huidontstekingen. Deze overgevoeligheid kan een aantal oorzaken hebben.

Voedselallergie
De overgevoeligheid kan door een voedingsallergie komen. Wij hebben zeer goede ervaring met bijv het hypoallergeen dieet van Royal Canin (alleen bij uw dierenarts verkrijgbaar). Waar een kat het ook erg goed op doet zijn eendagskuikens. Het is soms moeilijk om dit eten te geven als je een dierenvriend bent. Toch gaat het hierbij om de haantjes die van de kipjes worden gescheiden. De haantjes worden als nutteloos gezien en in principe vernietigd. Een klein percentage wordt echter ingevroren en als diervoeding aangeboden. Onze huiskat 'doet' het zo ontzettend goed op deze kuikens dat dit toch reden kan zijn om ze te geven. In één kuiken zit alles wat een kat nodig heeft, en aangezien deze voeding puur natuur is, zijn huid en vachtproblemen snel verleden tijd. Als er alleen maar kuikens gegeven wordt moet een volwassen kat zo'n 4 tot 5 kuikens eten. Voor diegene die het voeren van kuikens emotioneel niet kan is de hypoallergeen voeding gelukkig een zeer goed alternatief. Het grote voordeel van het voeren van kuikens is dat het goedkoop is. Ze zijn in iedere dierenwinkel te koop.
Laatst gewijzigd door Admin op 27 jul 2008 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Claire, let erop dat je duidelijk quote: zet je eigen toevoegingen BUITEN de gequote tekst.
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: compleet vers?

Bericht door Boomer »

We gaan hier inderdaad maar even verder ipv het andere topic :)

Kippenbot zoals in kippenvleugels, kipkarbonade, kippennekjes enz zijn inderdaad zachter bot dan bv ander bot (paard /rund). Maar wel volwaardig met calcium. Dat is het verschil tussen een eendagskuiken en een volgroeide kip :)

Er zijn inderdaad vele meningen wb wel en niet gezond is voor een kat. Maar dat heb je ook met de verschillende soorten blik / brokvoer. Sommige denken (helaas) nog steeds dat een kat verwilderd als je versvoer geeft.
Ben blij dat die kat het goed doet op alleen eendagskuikens wb haar allergie. Alleen ben ik bang voor tekorten op langere termijn. Als een kat al flink op leeftijd is dan zeg ik : ga zo door en laat haar lekker genieten zolang ze nog leeft. Maar bij jonge katten ben ik toch wel voorzichtig omdat zij nog een heel leven voor zich hebben. Vaak zie je tekorten pas op langere termijn tevoorschijn komen. Een eendagskuiken kan best maar zou ze niet er alleen op laten leven.

Overigens moet je een kat ook niet alleen hart geven , dit omdat je dan een overschot van taurine in het lichaam krijgt. En ook geen varkensvlees. Hiervan krijgen ze soms allergische racties en het vlees kan besmet zijn met de ziekte van aujeuszki (alhoewel de controles toch wel flink scherp zijn).
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: compleet vers?

Bericht door sandy »

Al zouden eendagskuikens volwaardige voeding zijn, wat ik betwijfel omdat de meeste berichten toch zeggen van niet, dan zou vrijwel alleen dat geven veels te eenzijdig zijn.
Ik heb het nooit gegeven net als pinkies omdat me dat net 1 stap te ver gaat.

Kippenekken en eendenekken zijn wel aan te komen via tinlo.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: compleet vers?

Bericht door loonsy »

wat een goede tips allemaal :) bedankt, die website is inderdaad een uitkomst... geeft veel informatie.

ik weet er natuurlijk niet zo veel van maar ik zou ook niet alleen maar kip kunnen eten... veel te saai :D dus voor mijn katertje van alles wat... ik ga komende maand denk ik beginnen :D
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: compleet vers?

Bericht door Boomer »

Als je op internet op "barfen" zoekt dan kom je best veel sites tegen met goede informatie.
Zolang je zorgt dat je afwisselend eten geeft komt het wel goed :)
Wissel het dan wel af met bot, orgaanvlees (hart/ lever) en spiervlees.

Bij ons liggen er vaak pakketjes met afsnijsels van paardenvlees (dit is gewoon vlees wat ze niet meer kunnen gebruiken en dit voor katten en honden prima is) in het diepvriesvak. Verder geef ik ze soepvlees, kip (alles), tartaar , hart/ lever , muizen, kuikens en dan carnibest en haaksbarf.
Sommige slagers hebben ook nog wel eens afval vlees ( mits ze het niet door het gehakt draaien) en bij slachterijen kan je het ook vaak halen.
Dit overigens wel allemaal rauw geven he :-)
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: compleet vers?

Bericht door loonsy »

ja dat had ik inderdaad al door. als ik de vis die hij nu krijgt ook maar een beetje warm maak hoeft ie het niet meer :D of in ieder geval een stuk minder graag :D


en ik kan geloof ik een dealtje sluiten met mijn slager dus das mooi... ik heb er zin in en Toni volgens mij ook heel erg :D
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: compleet vers?

Bericht door Nyncke »

Bij de visboer kun je ook het een en ander aan versvoer krijgen, soms de poelier...kwestie van de telefoon nemen en eens rond gaan bellen.
Gesloten