Welk merk kvv

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Plaats reactie
Nino+Nala
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 okt 2021 21:06

Welk merk kvv

Bericht door Nino+Nala »

Beknopte voorgeschiedenis... Nino en Nala zijn door omstandigheden met net geen 5 weken bij ons gekomen. De eerste 1,5 week was spannend met heel wat dierenarts bezoekjes. Inmiddels gaat het goed met ze (lees ik kan ze af en toe wel achter het behang plakken).
Op dit moment krijgen ze alleen blikvoer (brok vinden ze niks) en Nala zo nu en dan nog wat kittenmelk.
We zijn gestart met rc babycat en nu langzaam aan het overgaan naar wild cat. Ik merk dat vooral Nala hier meer eetplezier aan beleeft.
Nino vind het blikvoer wel prima, maar ik heb het gevoel dat Nala meer behoefte heeft aan vers vlees. Ze smult van verse kip en gehakt.

Inmiddels zijn ze 8 weken en ik wil ze graag overzetten op kvv, maar welke is nu echt volwaardig, wat is nu echt een kwalitatief goed kvv?
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Welk merk kvv

Bericht door Ani »

Herkenbaar, ook hier wilden ze geen brokken meer (behalve van Ziwi Peak) en de kittenleeftijd is prima om over te stappen op vers. Dan wordt eten echt een feestje voor ze.

Vlees kun je in rollen kopen (kvv/darf) of rauw geven, waarbij je zelf het spiervlees, bot en orgaan samenstelt. Bij kvv zitten alle verhoudingen van wat je katten nodig hebben bij elkaar. Wel is het belangrijk om diersoorten af te wisselen en kun je 1 x per week vis aanbieden. Zodat ze een gevarieerd aanbod binnen krijgen. Zowel kvv als barf wordt bevroren aangeboden.

Het voordeel van versvoer is dat je katten echt voeding krijgen waarin alles zit wat zij nodig hebben en geen bijproducten, zoals graan, rijst, vul- en smaakstoffen. Bovendien, als je voor bio gaat, krijgen ze ook geen antibiotica binnen en is het product op ‘diervriendelijke’ wijze geproduceerd. Daarnaast worden de tanden aan het werk gezet bij barf (botjes kauwen) en dit is ook goed voor het tandvlees.

Het voordeel van kvv is dat je altijd een complete maaltijd in een keer kunt aansnijden, omdat het een gemalen en volledig voeder betreft. Barf kost meer organisatie en tijd, maar mijn ervaring is dat je de katten er wel een groot plezier mee doet. Sommige dierenwinkels hebben een vriezer met kvv rollen, biologisch is bij dierenwinkels wel lastig te vinden. On line kun je vaak makkelijk en gevarieerd bestellen, het voer wordt dan in thermozak bevroren aangeleverd.

Voor kvv/darf kun je op www.voerwijzer.com kijken
Heel veel nuttige informatie vindt je over kvv en barf op www.barfplaats.nl (zie ook hun forum)
Ik zelf bestel veelal bij www.oervoer.com (zij hebben ook kvv)
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Welk merk kvv

Bericht door Rik »

Ik bestelde altijd bij animalfoodexpress kvv. KB raw, soms Alaska en Barfmenu. En bij mijn welkoop hebben ze Barfmenu cattery. Tegenwoordig kan ik de KB raw ook hier in de buurt bij Animal center halen. Wel zo makkelijk.

Probeer ook eens een kilootje eendagskuikens te bestellen (zitten ong. 24 in). Daar zijn ze hier echt helemaal dol op.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Nino+Nala
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 okt 2021 21:06

Re: Welk merk kvv

Bericht door Nino+Nala »

Bedankt voor jullie reacties.

Ik ga me zeker nog wat meer verdiepen in barfen, maar start eerst met kvv zodat ik zeker ben dat ze alles krijgen wat ze nodig hebben. Daarnaast wil ik ze een paar maal per week een muisje of kuikentje geven en evt eendennek.

Er schijnt hier in de stad (Alkmaar) een dierenspeciaalzaak te zitten die kvv verkoopt dus daar zal ik morgen eens kijken.

Ik had inderdaad bij animalfoodexpress een mooi pakket gezien, dus denk dat ik dat ook alvast maar bestel en dan gelijk wat muisjes en kuikentjes erbij.
Nino+Nala
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 okt 2021 21:06

Re: Welk merk kvv

Bericht door Nino+Nala »

Kan ik ze overigens in één keer overzetten op kvv? Of kan ik beter steeds een voeding blik vervangen voor kvv, zodat het wat geleidelijker gaat? (Ze krijgen nu 4 a 5 x per dag)
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Welk merk kvv

Bericht door Ani »

Hier zijn ze beiden van de een op andere dag overgegaan op barf, hoewel ze soms voor het gemak nog wel af en toe Ziwi krijgen. Het was geen probleem om vers te gaan eten voor ze. Winston is met zeven masnden gestart en Khári toen ze zo’n elf weken was.
Ze krijgen hier nog steeds vier keer per dag eten, ook al is de een volwassen en de ander junior.

Succes ermee, ben benieuwd!
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Nino+Nala
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 okt 2021 21:06

Re: Welk merk kvv

Bericht door Nino+Nala »

Dank je wel.

Ik denk dat ik inderdaad in een keer overstap.

Het lijkt mij ook fijner dat ze meerdere malen per dag wat krijgen ipv 1 of 2 keer. Dat houden we er denk ik ook gewoon in.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Welk merk kvv

Bericht door Rik »

Nino+Nala schreef: 10 nov 2021 16:02 Daarnaast wil ik ze een paar maal per week een muisje of kuikentje geven en evt eendennek.
Eendennek is volgens mij hard(er). Dan kun je beter met kippennekjes beginnen (kun je zien aan het aantal botjes op de animalfoodexpress site bij het artikel). Eendagskuiken is altijd goed. Muisjes vindt ik heel erg duur (plus dat ze er hier niet zoveel mee wisten te doen in tegenstelling tot de eendagskuiken).

Je hebt ook nog sprotjes, spieringkjes en sardientjes in de viscategorie als snack (hoewel de sardines van animalfoodexpress tegenwoordig heel groot zijn).

Wat betreft maaltijden hou ik hier altijd 3 aan (9.00, 18.00 en 23.00). 4 of 5 keer is helemaal prima.

Overschakelen zou met goed vlees gewoon direct moeten kunnen (als de katten een goed gestel hebben). Hier heb ik een of twee keer per jaar 1 of 2 blikweekjes en dan schakel ik ook van de ene dag over op het ander (en weer terug). Hier nooit problemen mee gehad. Alleen als ze een paar dagen op blik staan zie ik wel dat de drollen in één keer groter en vetter worden. Op kvv zijn die altijd klein en compact.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Nino+Nala
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 okt 2021 21:06

Re: Welk merk kvv

Bericht door Nino+Nala »

Rik schreef: 10 nov 2021 20:18 Eendennek is volgens mij hard(er). Dan kun je beter met kippennekjes beginnen (kun je zien aan het aantal botjes op de animalfoodexpress site bij het artikel). Eendagskuiken is altijd goed. Muisjes vindt ik heel erg duur (plus dat ze er hier niet zoveel mee wisten te doen in tegenstelling tot de eendagskuiken).

Je hebt ook nog sprotjes, spieringkjes en sardientjes in de viscategorie als snack (hoewel de sardines van animalfoodexpress tegenwoordig heel groot zijn).
Aaah, dat wist ik niet dank je wel.
Dan bestel ik de kippennekken en sprotjes ook gelijk mee. Muisjes zijn inderdaad best duur zag ik, maar dat is dan alvast maar voor onder de🎄
Plaats reactie