hoe gaat het voeren van een tandeloze bejaarde kat

Voor alle vragen over dieetvoer
Gebruikersavatar
patricia
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 jun 2005 13:59
Locatie: hoofddorp

hoe gaat het voeren van een tandeloze bejaarde kat

Bericht door patricia »

hoi allemaal
ik stel deze vraag even voor mn moeder
wij hebben thuis namelijk een tandenloze bejaarden tante lopen.
die we toch nog een beetje willen verwennen
nu prakken we alles en proberen de snoepjes waar ze heeelemaaal
verslaafd aan is zo klein mogelijk te maken terwijl tantetje ongeduld staat te trappelen heeeft iemand een idee over wat voor voer we kunnen halen ik weet dat je van royal canin wel wat hebt maar dat lust ze niet echt
ook hebben we een beetje het idee dat ze pijn aan dr bekje heeft
wie o wie heeft tips.
groetjes
patricia + mama+ vlekkie
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Hoi Patricia :grin:

Als jullie echt het idee hebben dat ze last van haar bekkie heeft, kun je misschien het beste even naar de dierenarts gaan ;-)

En vind ze blikvoer lekker?
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Ik denk dat het niet zo uitmaakt wat je haar geeft, als het maar zacht is.
Brokjes bv. geweekt als ze die eet.
Een bezoekje aan de da lijkt mij ook wel verstandig als je het idee heb dat ze pijn heeft. Beter het zekere voor het onzekere nemen met jullie oudere dame ;-)
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

toen onze kater vroeger een tumor in zijn bek had (was toen ook al bejaard) at hij volgens mij alleen nog maar blikvoer.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik geef ook alleen blikvoer en geweekt voer als de katten tandvleesproblemen hebben. Het is namelijk erg pijnlijk, dus harde brok doet dan extra pijn. Kies wel voor hoogwaardig blikvoer als hoofdmaaltijd, en overleg even met je da over de pijn. Er kan een ontsteking zitten die die pijn veroorzaakt, en dan moet de poes toch antibiotica hebben.
Sterkte!
Gebruikersavatar
Cathy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 22 jun 2005 17:19
Locatie: Moorsele West-Vlaanderen Belgie

Bericht door Cathy »

Mijn kater Karel een vondeling kat waarvan we vermoeden dat hij niet heel jong meer is had cronische tandvleesproblemen en zat voordurend met zijn tong uit zijn bekje en kwijlde enorm .

Hij zat voortdurend met zijn pootje in zijn bekje tot bloedens toe.

Na enkele behandelingen met antibiotica (antirobe) en een cortisonespuitje die maar heel kort hielp werd besloten van zijn tandjes te vewijderen.
Om estetische redenen( uithangende tong ) bleven zijn hoektandjes staan.
Ik was in eerst instantie zeer ongerust ,dacht dat hij achteraf veel pijn ging hebben maar dat viel heel goed mee.
Wat de voeding betreft eet hij blikvoer en probeert hij brokjes te eten wat niet goed lukt.
Wat er wel makkelijk ingaat is ham en hespenworst maar dat geef ik maar sporadisch weet niet of dit wel gezond is voor katten.
Karel is eigenlijk te dik en ik weet niet echt hoeveel hij mag eten.
Zijn gewicht is na de tandverwijdering veel toegenomen.

Soms heeft hij nog last van een ontsteking en heeft hij pijn ,dat kan ik zien aan de manier waarop hij eet ,het is net of er iets in zijn bekje steken en dan zit hij met zijn pootje in zijn bekje.
Als het tandvlees terug ontstoken is kan ik dat ook horen als hij eet .
Met het verwijderen van de tandjes is Karel enorm verbeterd maar af en toe moet hij nog een antibioticakuur hebben (wat dan ook niet echt goed is denk ik)

Regelmatig laat ik de DA zijn bekkie controleren
Cathy ,trotse mama van Harry,Droopy,Kayleigh,Aristo,Gismo (Dido+) Karel,Felix (Hanneke+) Maaike ,Titi en Siska.
Gebruikersavatar
patricia
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 jun 2005 13:59
Locatie: hoofddorp

Bericht door patricia »

hoi
allemaal bedankt voor de reactie's ze wil al jaren geen blikvoer meer vooral niet als er te veel sausjes inzitten , ze is vooral niet kieskeurig.
maar ik ga in ieder geval die brokjes weken
mischien dat dat makkelijker gaat ,
ik ga eens vragen aan mn moeder hoe ze het kan zien dat ze pijn heeft er is mij niks opgevallen maar ik woon ook niet meer thuis
bijvlekkie zijn bijna al de tandjes er al zelf uitgevallen door het tandsteen etc. mischien dat dat nog wat nadelige gevolgen heeft ik geef het in ieder geval allemaal door aan mams
groetjes patricia
Gebruikersavatar
patricia
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 jun 2005 13:59
Locatie: hoofddorp

Bericht door patricia »

hoi hier weer even eenupdate over onze tante van 18 we gaan deze week met dr naar de dierenarts na een discussie met mn moeder
ga ik haar zelf brengen het is altijd mijn knuffelkont gewesst en toen ik er gisteravond was er haar optilde gingen haar oortjes naar achteren en bleef ze doodstil liggen met grote ogen normaal als ze daar geen zin in had wurmde ze zich helemaal los ik weet niet of het is omdat ze pijn heeft of omdat ze boos op mij is dat ik haar heb moeten achterlaten maar de link met het niet eten was voor mij al snel gelegd
ik weet dat ze oud is en dat ze dan meer gaan mankeren maar ik neem het mn moeder toch een beetje kwalijk dat ze daar niet beter op gelet heb
heb ook al helemaal een brok in mn keel omdat i het ergste vrees
jullie horen het snel van me
groetjes
Gebruikersavatar
patsy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 mei 2005 17:16
Locatie: boortmeerbeek

Bericht door patsy »

bestaat er niet zo iets als een soort astronoutenvoeding voor katten?
voor mensen bestaat het dat weet ik uit het zieknhuis
eddy IS de heer dez huizes
Gebruikersavatar
Cathy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 22 jun 2005 17:19
Locatie: Moorsele West-Vlaanderen Belgie

Bericht door Cathy »

Er bestaat inderdaad astronautenvoeding voor katten .
Maar volgens mijn ervaringen met de kat van mijn moeder weigerde ze dit te eten.
Maar haar kat was wel heel erg ziek en is tenslotte na alle mogelijke behandelingen toch gestorven.
Ze was 14 jaar oud.
Cathy ,trotse mama van Harry,Droopy,Kayleigh,Aristo,Gismo (Dido+) Karel,Felix (Hanneke+) Maaike ,Titi en Siska.
Gebruikersavatar
patricia
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 jun 2005 13:59
Locatie: hoofddorp

Bericht door patricia »

hoi
er is gelukkig niks ernstigs aan de hand
ik dacht dat ze mischien wat aan dr buikje had of zo omdat ze zo raar reageerde ze hield er al nooit heel erg van maar normaal wurmde ze zich helemaal los. het is waarschijnlijk gewoon de ouderdom dat ze er de kracht niet meer voor heeft om aan te geven wat ze wel of niet wil.
voor dr bekje had ik wel gelijk
ze heeft bij dr overgebleven tandjes wat tandsteen
gehad maar dat is nu weg en kan ze al weer wat beter eten
zover dat kan als er aardig wat ontbreekt
groetjes
patricia
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

mooi dat ze nu weer wat beter kan eten in ieder geval! Verder vind ik 18 jaar een respectabele leeftijd voor een kat hoor. Dus hoe hard het misschien ook klinkt, je kan niet blijven rekken, als het lijfje het niet meer aan kan houdt het op. Ik weet dat het hard is, maar ik ben altijd bang dat we dierenlevens willen rekken voor ons zelf en niet voor het dier. Maar dat is verder off topic.

Wat eet ze nu eigenlijk?
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
patricia
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 jun 2005 13:59
Locatie: hoofddorp

Bericht door patricia »

weet ik ook heel goed maar ze is verder nog heel goed lichamelijk.
en om een lullig dingetje laat je je meissie ook niet inslapen.
ze eet op dit moment allen brokjes die voorgeweekt zijn .
alle vlees met die aparte sausjes die wil ze niet
dus doen we het zo.
ik verwacht eerlijk gezegd ook niet dat ze nog langer dan een jaar heeft hoor.
wat dat betreft ben ik blij dat ik al een paar maanden uit huis ben.
dan hoef ik dat niet te zien.
alleen sinds ik weg ben wordt ze wel steeds slechter en ik kan het ook niet helpen me daar een beetje schuldig om te vcoelen.
zou ze daar last van kunnen hebben dat dat zo'n verandering voor haar was ze deed meteen zo gepikeerdt ? ooit iemand meegemaakt
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

kan best hoor dat ze daar sterk op reageert. Vooral als ze echt jouw katje is, dan zal ze je behoorlijk missen.
Maar daar moet je je niet schuldig om gaan zitten voelen, daar schiet jij en zij niks mee op. Geef haar veel liefde en aandacht als je er wel bent, meer kun je niet doen.

kan me goed voorstellen dat je haar nog wil laten inslapen, hoeft nu ook nog niet toch.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
patricia
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 jun 2005 13:59
Locatie: hoofddorp

Bericht door patricia »

nee ik begrijp wel dat sommige mensen het willen rekken je houdt van zon'n beessie ik heb ook altijd gezegd ze moet uit zichzelf gaan ik help er alleen als er teveel pijn is
maar het is toch niet leuk als je ziet dat ze zo achter uitgaat
groetjes
Gesloten