Van droogvoer sneller dik?

Voor alle vragen over dieetvoer
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Van droogvoer sneller dik?

Bericht door Piekje »

Van een kennis, ook een kattenbezitster, hoorde ik laatst dat poezen van alleen droogvoer snel aankomen, omdat daar meer calorieen inzitten. Wie kan mij hier iets over vertellen? Ik geef mijn jonge poesje van tien weken met name droogvoer en zo af en toe een deel van een zakje whiskas voor de lekker en dit bevalt goed, maar ik ben gewoon nieuwsgierig of het waar is dat ze er sneller van aankomen.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

nee juist niet. Als je ze alleen maar blikvoer geeft worden ze sneller dikker omdat er meer vetten in blikvoer zit.
Natuurlijk zit er in de verschillende merken wel een hoop verschil.
Wel is het zo dat er in speciale kittenbrokken meer vetten zitten dan bijvoorbeeld in volwassenvoer.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Anzjie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 jan 2004 23:02

Bericht door Anzjie »

Ik heb juist begrepen dat ze van brokjes niet te dik worden..Ze eten er hier gedoseerd van, en krijgen 's avonds een heel klein beetje blik/kuipje/verszakje. Gewoon voor het lekkere. ! kuipje voor drie poezen

En ik heb drie slanke poezen...Euh twee en een kater.
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Het is net zoals bij mensen, als je ergens te veel van eet bestaat de kans om dik te worden.
Daarom is het ook bij katjes verstandig de aanbevolen hoeveelheid die op het pak vermeld staat aan te houden.
Gebruikersavatar
6-2love
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 aug 2003 10:13
Locatie: Rotterdam

Bericht door 6-2love »

In droge brokjes zitten meer voedingsstoffen. Misschien dat je kennis dat bedoelde met de opmerking datr de katten er sneller dik van worden.

Maar wat Carol als schreef, zolang je met de juiste mate voert is er niets verkeerd aan
Groetjes Lida
Solo, Willie, Bloempie, Liesje, Biggles en Nina

Liefde is.....het spinnen van een kat
Gebruikersavatar
Meikevertje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 okt 2004 23:03
Locatie: oldenzaal

Bericht door Meikevertje »

Tja,...volgens DA is de advies af en toe blikvoer te geven niet te vaak 2 of 3 keer in de week...geven en niet te veel.

En verder is droogvoer prima...en ook beter voor de tanden.
Ik hou heel veel van katten
The Lizard Queen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 jan 2003 04:30

Bericht door The Lizard Queen »

Het klopt wel, dat ze van brokjes sneller dik kunnen worden. Brokken bestaan voor 40-50% uit granen, en granen bevatten veel koolhydraten. Omdat katten weinig tot geen koolhydraten verbruiken, worden ze er dik van.
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Piekje »

o, jee iedereen in paniek... of valt het mee?
Liefs Piekje
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Piekje, over welke paniek heb je het precies? :geenidee:
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

The Lizard Queen schreef:Het klopt wel, dat ze van brokjes sneller dik kunnen worden. Brokken bestaan voor 40-50% uit granen, en granen bevatten veel koolhydraten. Omdat katten weinig tot geen koolhydraten verbruiken, worden ze er dik van.
Ik denk dat Piekje dit bedoeld :wink:
Gebruikersavatar
Meikevertje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 okt 2004 23:03
Locatie: oldenzaal

Bericht door Meikevertje »

Je moet natuurlijk niet teveel brokjes geven daar worden ze dik van je moet wel lezen wat op een verpakking staan hoeveelheden ze per dag behoefte hebben.
Als je volle voerbak vult....en te volle bak geven en eten ze teveel daar worden ze inderdaad dik van
je kunt ook met DA overleggen wat het best voor je katten

Ik heb een kit van 4 maanden die krijgt 2 keer per dag brokjes.
en ik heb ook oudere kat met nierprobleem die kan zoveel eten als ze wilt zij blijft heel mager,..dus zij wordt niet dik van. :wink:

mijn overleden kat nicky was wel dik,...dus voor mijn nieuwe kitje wil ik voorkomen,...dus ik let op wat ze eet als ze volgroeit is nu is ze nog in de groei.
Ik hou heel veel van katten
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik zou niet weten waarom we in paniek moeten raken. Ik weet dat mijn katten te dik worden als ik ze teveel blikvoer geef.
Brokken krijgen ze afgewogen en geen van mijn katten is te dik.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Ik denk dat het ook te maken heeft met de kwaliteit van de brokjes die je geeft. Als je een premiumbrok voert in de afgepaste hoeveelheid, dan zal je kat niet snel te dik worden.
In blikvoer zit voornamelijk vet, water en suiker. Heerlijk als tussendoortje, maar echt voedzaam is het niet. Bovendien is het vaak erg zout, wat slecht is voor de nieren.
Gast

Bericht door Gast »

Het voer van tegenwoordig wordt bijna geen zout gebruikt Heel sporadisch.
Ik heb een keer een weddenschap met mijn vriend gedaan. en heeft toen kattenvoer opgegeten. Dat was de weddenschap als hij zou verliezen. edance:

Hij zei het smaakt helemaal niet zout heel erg flauw en hij eet al weinig zout.
Dus ik denk dit wel meevalt met het zout in het eten.

Een kat is een carnivoor. Carni betekent vlees. Vleeseters dus.
In granen zitten ook eiwitten,maar zijn helemaal niet zo goed voor een kat.

Van vet wordt een kat niet dik. Vet is juist heel gezond voor een kat.
Vet bevat veel vitamines en mineralen.
Ook eiwit. Hoewel teveel eiwit ook in glucose kan worden omgezet

als je koolhydraten eet dan gebeurte dit.


Insuline wordt geproduceerd door de Eilandjes van Langerhans die in de alvleesklier liggen. Als het suikergehalte(door koolhydraten) in je bloed stijgt, zet insuline een gedeelte van die glucose om in glycogeen, een zetmeel dat in de spieren en de lever wordt opgeslagen en dat direct als brandstof dienst kan doen. Als alle glycogeenreservoirs vol zitten en zich in het bloed meer glucose be­vindt dan het lichaam op dat moment nodig heeft, zal insuline deze over­maat omzetten in vetweefsel, waarvan triglyceride de belangrijkste chemi­sche component

Koolhydraten worden namelijk omgezet naar glucose

In de chemie is het zo dat wat op OSE eindigd suiker is.
Glucose is dus suiker :

Daarom is graan helemaal niet goed. Maar het is lekker goedkoop voor fabrikanten en maakt het lekker dik.

Zelf wil ik gaan barfen met mijn kat,maar het lukt gewoon niet.
Ze eet alleen maar koolvis en zalm. De rest mot ze niet.
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

yava schreef:Het voer van tegenwoordig wordt bijna geen zout gebruikt Hij zei het smaakt helemaal niet zout heel erg flauw en hij eet al weinig zout.
Dus ik denk dit wel meevalt met het zout in het eten.
Zeker als je blikvoer gebruikt van merken als Nature's Variety, Innova, Animonda . Daar kan wel 95 % vlees in zitten, dit is zoveel malen beter dan brokken. Door de grote hoeveelheid vocht spoelt de kat goed door, dit in tegendeel met brokken. Met blikvoer en vers/rauwvoer voorkom je ook vele blaas en nier problemen die voor een groot deel veroorzaakt worden omdat de kat te weinig drinkt naast zijn brokken (katten zijn oorspronkelijk woestijndieren en halen hun vocht uit hun voeding/prooi).
yava schreef:Daarom is graan helemaal niet goed. Maar het is lekker goedkoop voor fabrikanten en maakt het lekker dik.
Het is inderdaad een goedkope vuller voor de fabrikanten. Vergis je niet, diegene die het over 'premium' merken hebben, zelfs in Royal Canin en Hill's zit heel veel granen. Mijn voorkeur gaat uit naar ecologische merken waar meer vlees in zit dan granen. Katten zijn vlees en aaseters, zij knabbelen niet aan mais en tarwe in de natuur. De maaginhoud van de knaagdieren die ze doden eten ze meestal niet op, zowel dan is het in verhouding heel erg weinig tot het vlees.
De meeste allergien en darmproblemen van de katten komen door de granen in het brokvoer.
yava schreef: Zelf wil ik gaan barfen met mijn kat,maar het lukt gewoon niet.
Ze eet alleen maar koolvis en zalm. De rest mot ze niet.
Heb je al Carnibest geprobeerd Yava? Bij mij waren ze ook wat huiverig, ik heb het in het begin gemengd met kwaliteits blikvoer en dat steeds verminderd, ze vinden het nu heerlijk.
Katten moeten eerst van hun verslaving aan de geur en kleurstoffen afkomen voordat ze het rauwe voer gaan waarderen ;-)
Gesloten