(Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Nee, dat is absoluut niet overdreven.

Maar misschien dat de 'dikkere' katten extra veel van het voer snoepen?
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
Stella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 sep 2003 20:27
Locatie: Rozenburg (ZH)
Contacteer:

Bericht door Stella »

Ik ga er eens op letten en de volgende baal wordt gewoon "light voer"
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Stella schreef:Gaan ze, als ze light voer krijgen, niet meer eten dan normaal????
Onze Barrel deed dat in elk geval wel! Die at er niet van maar ze VRAT ervan. Wij zijn weer langzaam terug gegaan naar de normale brokken van Hills maar hebben daar tegenover gezet dat we Barrel wat meer in beweging moeten zien te krijgen. Dat lukt ons tot op heden erg goed.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Gusta
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 jan 2005 12:46
Locatie: Rijen

Bericht door Gusta »

Stella schreef: En over beweging gesproken.........ze zijn op het moment zo lui als een varken. Normaal komen ze best wel veel buiten maar ze hebben gewoon geen zin in die kou en dan ook nog eens sneeuw. Nee hoor, ze blijven gewoon het merendeel van de dag slapen. En eerlijk gezegt zou ik daar ook wel dik van worden ;-)
Bij ons is dit precies hetzelfde. Ze zijn bijna niet van bed af te krijgen. Minoes heeft een ideaal gewicht, maar is in de winter ook altijd dikker en dat komt dus door geen beweging. Miep is altijd al aan de dikke kant en nooit echt actief.
Groetjes Gusta
Gebruikersavatar
miekje
Lynx
Lynx
Berichten: 100
Lid geworden op: 07 sep 2004 13:49
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door miekje »

Ik vind het ook zo moeilijk om te oordelen wanneer ze te veel wegen. Norris is nu 9 maanden en hij weegt ongeveer 4.5 kilo. Ik vind hem en beetje dikkig eruit zien, maar dat vind Mark weer niet. Luna is ook 9 maanden en die hebben we nu een half jaar. In het begin woog ze 2.3 kg en nu weegt ze 4 kilo. Toch bewegen ze veel! Ze rennen achter elkaar door het huis.
Norris eet wel meer dan Luna en ik heb het idee dat hij, als zijn bakje leeg is, verder gaat met die van Luna. Zo krijgen ze bij ons ook iets meer dan wat er voorgeschreven staat op de zak (RC Indoor) Volgens de DA is dat niet erg, omdat het een volwassen voer is en ze nog in de groei zijn.
:pdtmat: Gone with the wind
Xenobinol
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 apr 2004 17:00

Bericht door Xenobinol »

Ik heb zo mijn bedenkingen bij "light" voer.
Volgens mij kun je je kat beter wat minder te eten geven.
Een dikke kat is overigens een gezellige kat :-)
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Dat misschien wel, maar (over het algemeen) geen gezonde kat ;-)
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
Stella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 sep 2003 20:27
Locatie: Rozenburg (ZH)
Contacteer:

Bericht door Stella »

Xenobinol schreef:Ik heb zo mijn bedenkingen bij "light" voer.
Volgens mij kun je je kat beter wat minder te eten geven.
Een dikke kat is overigens een gezellige kat :-)
Maar hoe ga je een kat minder eten geven als er 5 zijn. Er is echt geen pijl op te trekken wie wat en hoeveel eet en ze zijn gewoon allemaal te zwaar terwijl ze onder het nivo van het voergewicht zitten wat ze normaal per dag mogen eten.
Gebruikersavatar
alma
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 01 dec 2004 21:14
Locatie: Heerlen

Bericht door alma »

Stella schreef: Maar hoe ga je een kat minder eten geven als er 5 zijn. Er is echt geen pijl op te trekken wie wat en hoeveel eet en ze zijn gewoon allemaal te zwaar terwijl ze onder het nivo van het voergewicht zitten wat ze normaal per dag mogen eten.
Het is ook heel moeilijk als je meerdere katten hebt,ik zit daar ook wat mee. Ik heb er ook een paar theemutsen bij.Ze hebben ook verschillende eetpatronen.Ik heb ook al van alles geprobeert maar als je zoals ik 6 katten hebt dan heb je ook 6 verschillende persoonlijkheden.
De een eet iedere keer een beetje en de ander eet weer meer tegelijk.
Dus ik kan me jou probleem heel goed voorstellen.
Alma
De poezen,Ashley,Shanna,Pearley,Zenith,
Cosmo en Griffin en Landseer E.C.T. Caya
Anonymous

Bericht door Anonymous »

wij hebben sis af laten vallen met wat minder eten en vooral meer bewegen, maar goed toen was sis nog alleen en dan is dat allemaal een heel stuk gemakkelijker.

de laatste beetjes gewicht (nou ja bij alles want ze is nog een klein beetje te zwaar, ongeveer 200 gram) hebben we eraf gekregen met speciaal dieet voer van de dierenarts. niet echt iets wat je graag geeft, want het bevat naar mijn idee echt helemaal niets en sis haar vacht zag er niet echt uit om vrolijk van te worden. dat is dan ook voor ons de reden om niet die 200 grammen er nog af te gaan halen op die manier.

overigens was sis niet meer alleen toen ze dat dieet voer kreeg maar toen hebben we apart gevoerd. na een paar dagen hadden ze hier wel door dat ze toch echt hun bakjes leeg moesten eten wanneer ze het kregen (verdeeld over 4 keer op een dag).

katten af laten vallen is lastig..... ik voorkom maar gewoon dat ze te dik worden.... daar had ik bij sis geen zeg over.
Gebruikersavatar
RmE
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 dec 2004 12:27
Locatie: Randstad

Bericht door RmE »

Phil wegt nu 5 kilo en ziet er nu prima uit.
Niet echt licht, mar ik denk dat hij niet licht van bouw is.
Ik geef hem nu 2 maal 30 gram droge AH brokken.

Phil is nu iets meer dan een jaar oud.

Wanneer is een kater volgroeid?

bedankt nog voor alle tips,
denk aan anderen, anderen denken aan jouw
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

RmE schreef: Wanneer is een kater volgroeid?
Een gewone huis-tuin-en-keuken kater met ca. 1½ jaar.

En seniorvoer is voor katten vanaf 8 jaar! Dit voer heeft een andere samenstelling.
Gebruikersavatar
Stella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 sep 2003 20:27
Locatie: Rozenburg (ZH)
Contacteer:

Bericht door Stella »

Daar ben ik weer met het "over"gewicht van mijn katten.

Op advies van de dierenarts toch overgegaan op speciaal dieetvoer voor alle katten. Gewogen, 14 dagen eten gegeven, resultaat = 2 ons afgevallen (ha ha ha 1 kat dan, de rest bleef hetzelfde gewicht houden). Nou dat gaf niet echt moed zeker gezien de prijs van het voer € 26 voor 2 kilo. En dat bij 5 katten. Dit doen we dus niet!!!!! Ik hoop nu dat de katten gewoon wat meer gaan bewegen nu het voorjaar wordt en anders heb ik gewoon maar wat zware katten. Overstappen op ander merk voer is ook geen optie aangezien 1 van onze katten alleen tegen een bepaald merk kan anders krijgt hij allergie plekken. Ach ja, we hebben katten, we willen katten en we houden katten. Of is het dat katten ons houden ;-) Ik vind het prima zo. Als ze maar gezond zijn.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Ik deel die mening met je Stella. Als het niet werkt, dan werkt het niet :???: . Zoals ik al eerder zei at Barreltje een bijna dubbele portie van lightvoer dus zijn wij rap overgegaan op het gewone voer maar sinds ze veel meer beweegt is ze zichtbaar afgevallen (maar ze blijft een modderzak, hoor ;-) ). Haar laten bewegen doen we door zelf heel veel met haar te spelen, ze komen niet buiten. Zeker een half uur per dag rent ze achter haar muisje aan. Voor ons leuk en voor haar heel erg goed!
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Resora
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 aug 2004 23:26
Locatie: Gent

Bericht door Resora »

Wij hebben er ook zo vier lopen die, vooral 's winters, redelijk zwaar zijn. Het gewicht bij allevier schommelt rond de 5 kilo. Mops ziet er erg dik uit maar weegt maar even veel als haar mama, die kleiner is en minder dik lijkt maar toch ruim 5 kilo weegt... En eten doen ze maar net zoveel, of zo weinig, als de katten van Stella. Nu vraag ik me af: hoe laat je een kat in godsnaam bewegen???? Als we met hun willen spelen zetten ze zich gewoon te kijken, zo van : "kijk die eens gek doen met die muis..." Als we ze buiten zetten laten ze zich gewoon op hun krent zakken, desnoods middenin een plas. Zelfs als ze eten zitten ze neer... In die luilakken van mij is nauwelijks beweging te krijgen... Enkel Josephine is soms behoorlijk aktief, maar toch valt die evenmin een gram af...
Plaats reactie