(Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bert Wolf
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 20 jul 2003 15:44
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht door Bert Wolf »

Klopt, ze zitten tussen 23:00 -07:45 en 08:30-18:00 op hun kamer, die is wel zodanig ingericht dat ze daar kunnen spelen en ravotten.

Nou, ik heb ze net even gewogen....

Brutuz kater 11 wkn 1,3 kg (nog niet gecastreerd, dat spreekt voor zich ;-))

Bram kater 1 jaar 4,4 kg (kruising noorse boskat/main coon, gecastreerd)

Bonnie poes 5 jaar 5,8 kg (gestereliseerd)

Binkie poes 5 jaar 6,1 kg (gestereliseerd)
Groetjes, Bert (ons foto-topic)
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ja voor poezen zijn ze dan inderdaad wel zwaar ja. Katers zijn vaak wat groter en mogen dus wat zwaarder wegen maar onze dierenarts vond 5 kilo toch eigenlijk wel het maximum.
Wij voeren ze ook allemaal apart, ieder een eigen bakje. Vooral als ze klein zijn is dat prettig omdat je zo tenminste in de gaten kan houden hoeveel ze eten.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
miekje
Lynx
Lynx
Berichten: 100
Lid geworden op: 07 sep 2004 13:49
Locatie: Almelo
Contacteer:

Luna valt af

Bericht door miekje »

Vandaag heb ik onze monsters weer gewogen en nu blijkt dat Luna is afgevallen.
Ze is 5.5 maand en weegt 2.7 kg. Ongeveer 2 maanden geleden had ik haar gewogen en toen woog ze 2.9 kg. Ik weet wel dat het niet zo erg is dat ze 200 gram afgevallen is, maar ik vraag me af of het misschien aan het voer kan liggen.

We geven ze nu Whiskas Junior en zwaar verdunde kattenmelk (Norris lust geen water :roll: ) Luna geeft geregeld over. Soms is het iedere dag en soms een paar dagen weer niet. De laatste keer was afgelopen weekend.

Heeft iemand misschien een idee waar dit aan zou kunnen liggen? Luna eet naar mijn gevoel niet zo heel erg veel, want het is gewoon een vrij mager poesje.

EDIT 27 november:

Ja. We weten iets meer. Ze heeft waarschijnlijk een voedselallergie. We hebben nu hypoallergeen voedsel van Vet Cat (Royal Canin). Ook moeten we haar 3 maal daags een middeltje geven tegen het overgeven. Dat hoefde maar een dag of 3. Waar schijnlijk is het slijmblies in de buik ook iets ontstoken en ditzelfde middeltje helpt dat ook verminderen.
We moeten het nu even een tijdje aankijken en dan in de gaten houden of het minder wordt.

EDIT 29 november:

Ze is sinds vrijdagmiddag 200 gram aangekomen, dus we denken dat ze niet meer heeft overgegeven sinds die tijd.
De DA vond haar wel goed op gewicht, dus mijn zorgen daarover waren voor niets...
Ze weegt nu inmiddels 2900 gram. Ze eet goed en vind het ook niet erg om dat medicijn te krijgen, want het is best zoet.
Het zakje RC Sensible is nu op en Norris gaat ook aan het hypoallergeen voer. Volgens de DA kan dat helemaal geen kwaad en eht os voor ons gewoon geen doen om ze apart voer te geven. We werken allebei overdag. Mark is dik 9 uur van huis en ik 11 uur.
Ook gaan we snachts de brokjes weg halen, omdat we Norris juist te dik gaan vinden. De DA vond dat het nog wel kon, maar we moeten we op gaan passen. Ook krijgen ze geen sterk verdunde kattenmelk meer, maar gewoon water. Norris moest hier erg aan wennen, maar drinkt inmiddels goed.
Ben weer helemaal gerust!
:pdtmat: Gone with the wind
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

welk voor voor kat met blaasontsteking?

Bericht door yana »

Welk voer is goed voor een poes (16mnd)die gevoelig is voor blaasontsteking?
Ze is ook gevoelig op overgeven/diarree agv voer
Gebruikersavatar
Brenda And The Cats
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 21 sep 2004 21:17
Locatie: Utrecht

Bericht door Brenda And The Cats »

Ik weet niet of hier speciaal voer tegen is hoor.
Denk dat je het beste je DA even kan bellen, en het zekere voor het onzekere moet nemen.

Dit zijn medische kwestisch waar hij je het beste mee kan helpen, omdat hij het probleem ook kent, en je kat.

Succes ermee, hoop dat het snel goed komt.
Brenda, Diesel & Roxy

**Fotoboek is online, Diesel & Roxy's Place**
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Als het samenhangt met blaasgruis kan je het beste voer tegen blaasgruis kopen maar dat hoeft natuurlijk niet altijd samen te hangen. Ik weet dat wij voor Quinto toen bij de da speciaal voer kochten van RC. Maar er zijn meer merken verkrijgbaar. Quinto heeft dat voer een half jaar gehad en toen zijn we weer overgestapt op RC Indoor.

Daarnaast is veel drinken belangrijk en wij geven hem vaak een paar druppels colloidaal zilverwater als we het idee hebben dat het weer mis gaat.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Bert Wolf
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 20 jul 2003 15:44
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht door Bert Wolf »

We zijn een maandje verder en zijn overgestapt op "light", van dat dure Canadese voer, zo'n mega-zak, ben ff het merk kwijt.

Ik heb ze net weer even gewogen....

Brutuz kater 15 wkn 2,2 kg (nog niet gecastreerd, dat spreekt voor zich )

Bram kater 1 jaar 4,4 kg (kruising noorse boskat/main coon, gecastreerd)

Bonnie poes 5 jaar 5,9 kg (gestereliseerd)

Binkie poes 5 jaar 6,4 kg (gestereliseerd)

Volgens mij is er iets met Binkie's schildklier.....

Ik moet er even bij vertellen dat alle wegingen niet profi gedaan zijn: Bert solo op de personenweegschaal, gewicht noteren, poes op de arm, weer op de personenweegschaal, gewicht noteren.

Brutuz zou maar 1,1 kg wegen volgens die methode en dat kan echt niet want hij groeit als kool. De keukenweegschaal erbijgepakt en daar wastie 2240 gram.
Groetjes, Bert (ons foto-topic)
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Tja, dat is misschien niet helemaal de ideale weegmethode. :wink:

Ik weeg mijn poezen altijd op een keuken weegschaal, maar die gaat maar tot 5 kilo, dus daar heb je niks aan met jouw dames. Misschien zijn er ook zulke weegschalen die tot de 10 kilo gaan?

Als ze echt minder voer krijgen, zou je op den duur ook wel moeten kunnen zien dat ze slanker worden. (en anders hebben ze gewoon hele zware botten! :silly: )

Succes ermee!

Oja, het is voor Brutuz nog niet goed om Light voer te krijgen, aangezien hij nog in de groei is. Of krijgt hij dat ook niet?
Gebruikersavatar
Bert Wolf
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 20 jul 2003 15:44
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht door Bert Wolf »

Brutuz krijgt elke avond een bak met kittenbrokjes, vindtie errug lekker ;)
Groetjes, Bert (ons foto-topic)
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Bert, er zijn ook eetsilo's te koop met daarin afgepaste hoeveelheden voer (voor o.a. katten met suikerziekte). Is dat wellicht een optie voor de dames?
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

(Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door Admin »

Het onderwerp in dit topic:

Veel katten worden na de castratie te dik door te weinig beweging en het baasje zal dan over moeten stappen op ander voer of het aanpassen van de dagelijkse hoeveelheid die haar/zijn kat krijgt.

Ook tijdens en na ziekte is het vaak gewenst om de voeding voor het dier aan te passen, d.m.v. voer dat specifiek hiervoor bedoeld is

Je vragen over bovenstaande stel je in dit dit topic.
Laatst gewijzigd door Admin op 21 jun 2005 02:32, 3 keer totaal gewijzigd.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Ons poesje wordt morgen gesteriliseerd. We geven haar geen afgewogen hoeveelheid, maar ik heb het wel eens afgewogen en gewoon gegeven en we kwamen prima uit.

Maar omdat je veel hoort dat poezen gauw hangbuikjes krijgen en dus overgewicht, was ik benieuwd hoe de meesten van jullie dat doen.

Moeten we op voorhand al minderen in voer of wat ik denk, gewoon afwachten hoe de gewone hoeveelheid valt? Bij Spooky zijn we evenveel blijven geven, maar zij leefde zich dagelijks buiten uit.

Ik ben benieuwd!
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Ik ben gewoon normaal blijven voeren zoals altijd, dus de hele dag brokjes en 1 keer per dag 's avonds een beetje blikvoer.
Ze is niet dikker geworden ervan alleen dat hangbuikje ja. :grin:
Volgens mij kom je daar haast niet onderuit.(denk ik) :ethink:
Een hangbuikje is overigens geen teken van overgewicht hoor.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Wij dachten ook dat we dat bij Lady konden doen.

Maar Lady weegt ondertussen bijna 6 kilo :shock:

De dierenarts adviseerde ons ook om Lady direct na de operatie op dieet voer te zetten. Maar dat vonden we zielig. Ze leek zo dun.

Hadden we nu maar geluisterd :edoh:

Lady moet nu alsnog op dieet, en veel bewegen....
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

O ja, vergeten te zeggen, ze krijgen geen blikvoer. De ene draait het de kont toe en de andere laat het vaker staan dan dat ze het met veel vreugde opeet.

Ja, dat hangbuikje zie ik wel onder 'dikker worden', omdat ze het eerst niet hadden. Ik vind het niet erg, de ene heeft er vast meer aanleg voor dan de ander, maar ja. Hoe het precies zit, ik weet niet.

Ach, we zien ook wel.
Plaats reactie