(Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: (Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door Ms Maaike »

Ik geloof dat Eveline een weerstandsverhoger geeft (en met succes). Misschien haar pb-en?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Renatevanderveer

Re: (Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door Renatevanderveer »

Bedankt voor jullie antwoorden! Ik zal Eveline eens een pb-tje sturen!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: (Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door Dinky »

Zag in de aanbiedingenmail van zooplus weer eens een voeraanbieding langskomen en ben gelijk weer aan het twijfelen.......

Kort de voorgeschiedenis van Dinky: In het asiel gekomen, daar enorm angstig en blaasgruis(struviet)/ontsteking ontwikkeld. Sinds mei 2012 is ze schoon verklaard. Tijdens de blaasgruisperiode kreeg ze RC s/o high dilution ter oplossing. Toen ze gezond is verklaard overgegaan op Trovet ASD. Ze is in het jaar dat ze hier is steeds meer ontspannen geraakt en begroet nu zelfs visite enthousiast en ploft daar gerust naast op de bank :lol: Van een stress situatie is dus zeker geen sprake meer en het vermoeden is dat de blaasgruis is ontstaan door de stress in het asiel.

In het asiel vertelden ze dat als de blaasgruis weg was er gewoon voer gegeven zou kunnen worden. De DA waar ze mij heen stuurden (en dan met name de assistente) werd zo ongeveer panisch toen ik daarover begon en het werd mij met klem afgeraden. Toch zit het mij ergens niet lekker en ben ik ergens bang dat de Trovet ASD de urine teveel verzuurt (wat ook niet werd ontkent dat dit mogelijk was door zowel de fabrikant als mijn nieuwe DA). Daarnaast zou ik Dinky wel willen "verwennen" door af te kunnen wisselen in smaak.

Nou zag ik dus deze aanbieding voorbij komen. Voordeel is dat er geen granen in zitten (in tegenstelling tot de Trovet ASD). Magnesiumgehalte staat op de site van zooplus op 0,08 en in Trovet zou die op 0,075 zitten dus ook weinig verschil.

Qua prijs ligt het ongeveer gelijk. Zeker wanneer je nagaat dat ik het laatste beetje altijd weg kan gooien omdat Trovet per 3 kg wordt verkocht en deze Happy cat ook in zakken van 1,8 kilo wordt verkocht waardoor het verser is als ik het geef. Nadeel is dat het in Nederland alleen bij zooplus te verkrijgen is wanneer ik google zo scan ;)

Natuurlijk is de grote vraag of Dinky het uberhaupt lust ;) dit voer heeft ze in elk geval afgekeurd (hadden we proefzakje van gekregen). Ze heeft een dubbele voerbak waarin ik haar dus de keuze had gegeven en toen had Trovet grote voorkeur :P

En ja, ik ben een enorme twijfelaar op het gebied van voeding omdat mijn gevoel dus zegt dat de blaasgruis stress is geweest maar je dat alleen kan weten door ander voer te geven en goed in de gaten te blijven houden. Volgens die DA assistente die het compleet afwees om "normaal" voer te geven kwamen er zelfs baasjes na een jaar nog terug omdat opnieuw sprake was van blaasgruis....
Ben al wel afgestapt van speciaal natvoer en geef in plaats daarvan KVV wat goed lijkt te gaan. Twijfel dus vooral of dit een goed voer is voor een poes die (voor zover bekend éénmalig, was afgestaan aan asiel wegens allergie kind) struvietgruis heeft gehad.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: (Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door Nikki2309 »

Ik ben voor Max aan het kijken om hem verschillende smaken natvoer te geven van een struviet voorkomend dieet. Royal Canin heeft maar 2 smaken dus ben aan het kijken om andere merken natvoer naast zijn Royal Canin urinary so brokken te geven. Tijdens mijn zoektocht kwam ik ergens tegen dat je het bij 1 merk moet houden en niet gaan mixen omdat ze gebruik kunnen maken van verschillende toevoegingen die goed zijn voor de blaasgruis en dat het effect van het voer dan verloren gaat. Weet iemand of dit klopt of kunnen verschillende merken veilig samen gegeven worden?
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: (Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door castratenkoor »

Wat je niet moet gebruiken is light voer voor blaasgruiskatten. Maar je kunt best verschillende soorten urinary geven. Doe ik ook.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: (Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door Nikki2309 »

Oke, ik heb ook even een mail gestuurd richting medpets dierenarts en die gaf aan dat het de voorkeur heeft om 1 merk te gebruiken, maar dat het wel mag om verschillende merken te geven.

Ik ga Max sowieso uitsluitend urinary geven voorlopig. Over een hele tijd kan ik altijd nog eens kijken hoe het gaat. Maar nu wil ik geen risico lopen
Using Tapatalk
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: (Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door Sansan »

Nikki, mijn ervaring is dat het goed uitzoeken en proberen is. Onze katers reageerden goed op RC so/so hd. Maar als onderhoud op prins struviet, trovet asd etc weer niet. Natvoer hadden we hier wel van van alles, zeg ongv 80% natvoer RC so, en de rest vh natvoer wisselde zonder problemen. Maart dit jaar zijn we overgegaan op 50/50 RC ragdoll met RC renal vanwege een acute nierfaler. De twee blaasgruizers hebben hier geen problemen door gekregen. Ik vind het een enorme jungle, katten en voer. Ze kregen aantal jaren terug namelijk op al het voer wat we probeerden blaasproblemen (ik wilde minder granen). Waarom dan toch ragdoll en renal wel goed gaan? Als ik jou was zou ik het bijvoorbeeld wel aandurven met incidenteel ander natvoer voor erbij als ander smaakje.

Ik heb een vraag over ondergewicht bij nierproblemen. Onze kater is lastig met eten, heeft weinig interesse gehad in natvoer etc. Maar nu hij afgevallen is moeten we wat proberen. Sinds donderdag krijgt hij cerenia en ben woensdag begonnen met hem 1 op 1 bij te voeren meerdere keren per dag. Apart schoteltje natvoer voor de neus zetten, snoepjes en liquid staafjes. Tot mijn grote verbazing gaat alles naar binnen. Hele liquid staafjes inene, 10 snoepjes in 1 keer, zakjes renal natvoer wordt driftig gegeten. Gezien zijn normale kieskeurige interesse lijkt hij uitgehongerd. Helaas is hij na 5 dagen nog niets aangekomen. Beetje vreemd. (Schildklier is gecheckt en prima).
Hebben jullie nog tips?
Johan66
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mar 2019 19:06

Re: (Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door Johan66 »

Goedenavond. Mijn Heilige Birmaan werd ziek woensdagvond 20 maart. Kwam mauwend op mij toegewandeld.. Kreeg die avond visite. Ik merkte wel aan de klank van het mauwen dat er wat scheelde.
Donderochtend trof ik haar lusteloos aan in een hoek van de woonkamer. Eventjes aangekeken, maar er was geen beweging in te krijgen. Afspraak dierenarts gemaakt. Ik vermoedde nieren, want tot 2 keer toe plaste ze naast de kattwnbak. Geen energie meer om in de kattenbak te klimmen.

Na bloed- en urine test... Acuut nierfalen. Ze kreeg antibiotica plus infuus, want ze was wat lichtelijk uitgedroogd.

Vanmiddag is er een echo gemaakt, en daar uit bleek dat 1 nier waarschijnlijk nooit gefuntioneerd heeft. Andere nier is vergroot, onregelmatig van vorm en kleur.
Ze ( Indira) kreeg een sonde aangelefd en na uitleg hoe het te gebruiken naar huis gegaan. plus anibiotica etc.

Kreeg Royal Canin mee. Zakjes van 50 gram.

Mijn vraag.... Ik heb geen weegschaaltje dus kan het niet afwegen per voeding.
Maar volgende de gebruikerswijzer moet ik het mengen met 200 ml water.

Maar ik moet 'morgen Indira 6 keer voeden a 5 ml. Maar uiteraard met handwarm water....

Maar mijn vraag aan jullie.... Als ik zakje in een keer ga bereiden, wordt er volgens de aanwijzing mee gegeven dat het 24 uur lang goed blijft, mits in de koelkast..

Hoe kan ik het dan het beste verwarmen? Water verdampt nu eenmaal in een pannetje... Natuurlijk kort verwarmen, maar ik vind het een vreemd idee. Ik ben bang dat ik het te waterig of ingesikt toemzal dienen. Iemand suggesties?

Heeft iemand een link naar de nederlandse vertaling van Royal Canin sonde voeding?

Bedabkt alvast voor jullie reacties.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: (Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door pinguin »

Magnetron? Of iedere keer los bereiden

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: (Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door Zotvanpoezen »

Er bestaat ook RC kant- en- klare vloeibare sondevoeding. Dit is veel gemakkelijker.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: (Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door Sansan »

Welkom, erg verdrietig dat jouw indira nu ziek is. Ik ben hier nog relatief nieuw maar inmiddels een zowat doorgewinterde nierfalen en pancreatitis verpleegster.

Even kijken uit je verhaal:
Accuut nierfalen? Wat waren de waardes? Mijn inziens heeft indira niet de zorg gekregen die ze dan nodig heeft: meteen 3-5 dagen 24/7 aan het infuus om te spoelen. Ik krijg de indruk dat je dierenarts wel erg makkelijk met je kat omgegaan is en ik wil met klem adviseren haar vandaag nog 200 ml vocht toedinging te realiseren (dat heet een vochtbolus onderhuids, kan iedere dierenarts) en morgen met bijvoorbeeld een andere dierenkliniek een nieuw plan op te stellen. 24/7 infuus valt onder medium care, de Lingehoeve of bijv een wat grotere kliniek zoals anicura klinieken doen dat.

Maar, eerst: waar spreken we over en wat zijn haar waardes?

Voeding:
6 x voeden met 5 ml? Dat kan nooit kloppen. Met acute nierfalen is eten belangrijker dan nierdieet dat klopt, dus de voeding type is prima maar een kat heeft minimaal 50 ml vocht per kg nodig iedere dag. En bij (acuut) nierfalen nog wel meer!!

Is de urine onderzocht en ook daar weer: wat waren de resultaten?

En naast antibiotica (nierbekkenontsteking of blaasontsteking ?) welke medicijnen heb je nog meer meegekregen?

Afijn, veeel meer vragen en antwoorden van mij dan alleen over voeding. Als je dat fijn vind kun je daarvoor beter een eigen topic starten.

Je weet in ieder geval dat dagelijks 6 x 5 ml water/voer heel heel heeel ernstig is. En dat is geen grapje.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: (Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door Sansan »

Aanvulling op bovenstaande reactie, dit is de handleiding. Daar zie je dat 1 zakje inderdaad met 200 ml gegeven moet worden en je dat bij een 4 kilo kat dagelijks moet geven. 200 ml vocht met de poeder tot aangemaakte Royal canin dus :)
https://static.royalcanin.nl/media/Prod ... 1553417807
bjdejong
Kitten
Berichten: 0
Lid geworden op: 18 mei 2023 15:21

Re: Voorstellen

Bericht door bjdejong »

Hallo,

Ik kan geen nieuwe berichten plaatsen. Maar 3 dagen geleden hebben we 8 kittens gekregen. De eerste was helaas overleden. Er zat groot verschil tussen de kittens in gewicht, 1 was 85, daar maakte ik me geen zorgen over, de andere dag was ze echter 70 gram en vanochtend 65 gram. Ik voed bij met de fles, is niet de eerste keer, gisteren dronk ze nog keihard, maar later kwam het de neus uit en hapte ze naar adem. Ze is onderhand zo verzwakt dat wanneer de speen erin gaat en ze maar 1 teugje neemt het de neus uitkomt. Zo te zien heeft ze een open gehemelte.
Met sonde voeding schijnt te kunnen, maar ik zou echt niet weten hoe en ze is onderhand zo zwak en koud.
Iemand een idee?
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: (Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door Asse-Poes »

Als de donder naar de dierenarts!
Met zulk klein grut ga je toch niet zelf prutsen 😞


Afbeelding

Nieuw onderwerp maken
Boven de zwarte balk 'aankondigingen' staat 'nieuw onderwerp'
Daarop tikken en deze vraag opnieuw stellen (kopiëren en plakken.)
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Miloe
Lynx
Lynx
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 mei 2023 15:56
Locatie: Groningen

Re: (Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door Miloe »

Eens met Asse-Poes. Dit is te ernstig. Tijd is van essentie.
Cats choose us; we don't own them.

~ Kristin Cast
Plaats reactie