(Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BlackPanther999
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 sep 2003 16:12
Locatie: Goeree-Overflakkee
Contacteer:

Bericht door BlackPanther999 »

Ik zou het zowiezo even voorleggen aan je DA. Onze Misty is ook te dik en mijn DA zei dat je het beste een kwart minder van het gewone voer kan geven of inderdaad RC light (aangezien je kat nog geen senior is). Er zitten bepaalde stoffen in RC Senior wat een jongere kat nog niet nodig heeft en in RC light zitten weer stoffen die een jongere kat nodig heeft en een oudere kat minder.
Net zoals het slecht is om een kitten het voer voor een volwassen kat te geven is het ook niet goed om een jongere kat seniorvoer te geven.
Maar net zoals ik al zei, overleg het even met je DA, die heeft er immers voor geleerd.

Gr BlackPanther999
ik ben de trotse eigenaar van 3 katten, namelijk Misty, Ugly en Jamie.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Allebei onze katten waren ook te zwaar en na een paar maanden Hills R/D (niet afwijken van de vastgestelde dagelijkse hoeveelheid) zijn ze allebei weer goed op gewicht. Het gaat niet snel bij katten, maar als je je vasthoudt aan de juiste hoeveelheid, dan zal het ongetwijfeld lukken.
Wij halen Hills R/D bij de DA.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Meisje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 mar 2004 21:38
Locatie: Sfeervol Antwerpen

(preventief) nierdieet

Bericht door Meisje »

Waaruit bestaat een (preventief) nierdieet precies? Is dat gewoon in een dierenspeciaalzaak te koop?
Gast

Hij blijft een beetje mager, wat te doen?

Bericht door Gast »

Hallo allemaal,

Sinds zeven weken heb ik een ontzettend leuke tweejarige kater in huis: Nino. Hij ziet er gezond uit, zijn vacht is mooi en hij heeft een ontzettend leuk koppie, maar later bevestigde de dierenarts wat mij ook al opviel, hij is ietsje te mager. En dan met name bij de ruggengraat achterop zijn rug. Hij heeft stevige poten enzo, ziet er echt niet zielig uit, hij weegt net genoeg, maar hij blijft maar een beetje mager op zijn rugje. Omdat hij niet veel te mager is qua gewicht hoefde ik me geen zorgen te maken zei de dierenarts.

Toch blijft ie mager op zijn rug. Het schijnt dat zijn vorige baasje hem niet goed verzorgde, maar hoe krijg ik daar nou wat stevigheid? Je kan hem zo omduwen, hij voelt totaal niet stevig aan en hij kan goed gemeen meppen en bijten hoor, en hij is sterk als je hem in een doosje wilt stoppen, maar toch is ie over het algemeen wel een kwetsbare kat om te voelen.

De dierenarts zei: meer eten. Maar dat doet ie maar niet. Hij at altijd Tom Poes, heb nu RC gekocht maar dat laat ie het liefst links liggen dus ben toch maar weer teruggestapt op Tom Poes. 's Avonds geef ik sinds vier weken zo'n klein blikje Gourmet, want daar vermoordt hij me bijna voor.

Zijn bakje brokjes is nooit leeg, daar zorg ik voor. En toch komt het beestje niet aan.

Is hij nou verstandig en eet hij niet zoveel, zitten er zo verdomd weinig voedingsmiddelen in Tom Poes en Gourmet dat ie gewoon niks binnenkrijgt of is er een andere manier waarop ik hem kan bijvoeren? Wie heeft er een tip?

Oh en nog een vraag; kan dit komen doordat hij nog nooit buiten is geweest? Hij went erg langzaam maar ik wil hem ooit wel naar buiten laten. Zou hij dan wat steviger kunnen worden, meer spieren op zijn rug kunnen ontwikkelen misschien?
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Beste Guppi,

Wat je zou kunnen doen is meer natvoer geven van Gourmet en minder droogvoer. De meeste katten vinden natvoer lekkerder. Misschien is het mengen van nat- en droogvoer door elkaar een optie? Dat je bijvoorbeeld Gourmet mengt met een beetje RC.

Ik denk trouwens niet dat als je je kat Nino buiten laat dat hij dan meer spieren gaat ontwikelen. Alhoewel, als een kat meer gaat rennen enzo dat zijn spieren wel steviger worden.

Wat betreft Tom Poes en Gourmet... Daarover zijn genoeg url's hier waar forummers hier over discussiëren. Misschien is het ook handig als je daar even kijkt ;)
Supermarktvoer 1
Supermarktvoer 2

Sabrina
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Als hij echt niet aankomt zou je aan de DA kunnen vragen of hij zijn schildklieren, nieren en zijn gebit eens na wil kijken. Je kunt het beste sowieso even de DA bellen om te vragen welk voer het best geschikt is voor hem en hem dat een poosje geven om te zien of hij daarmee aankomt. Dan kun je in ieder geval zien of het aan het voer ligt.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
6-2love
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 aug 2003 10:13
Locatie: Rotterdam

Bericht door 6-2love »

Er is nu ook een RC-brok speciaal voor kieskeurige katten. Vraag daar eens naar in de dierenspeciaalzaak. Ze hebben er proefzakjes van.

In droogvoer zit veel meer voedingswaarde als in natvoer. Dus probeer zoveel mogelijk brokjes te laten eten. Meng desnoods wat brokjes door wat natvoer.
Groetjes Lida
Solo, Willie, Bloempie, Liesje, Biggles en Nina

Liefde is.....het spinnen van een kat
Gast

Bericht door Gast »

Ik ga aan het eind van deze zak Tom Poes dan maar eens overstappen op RC kieskeurig. Kijken wat hij daar van vindt. Eerst even mengen en dan langzaam overstappen. En dan blijf ik de Gourmet blikjes geven als snoeperij.
Ik had de topics over supermarktvoer al gelezen, maar omdat ik hem pas net had en hij nog totaal niet op zijn gemak was ben ik eerst maar blijven hangen op zijn oude vertrouwde Tom Poes.
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

meestal alleen verkrygbaar by de DA
wat er precies in zit weet ik zo niet, dan zou ik het op moeten zoeken
maar ik neem aan zo min mogelijk ingredienten die belastend kunnen zijn vd nieren en/of blaasgruis oid kunnen veroorzaken
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Hallo meisje,

Volgens mij ken je dit van mij. Het is inderdaad verkrijgbaar bij de dierenartsen.

Ik geef mijn katten nierdieet ook al hebben ze geen nieraandoening.
Ik heb het idee dat het gemiddelde voer niet zo best is voor onze katten.
Het valt me al jaren op dat ondanks het geven van premiumvoer de meeste katten hier toch aan nierklachten lijden en ook overlijden.

Hoe komt dit, waar ligt dit aan? Zouden de meeste voeren als nierdieet moeten zijn samengesteld?

Ik geef er anti tandsteenbrokken bij, maar er klopt iets niet in de voeren volgens mij.

Bella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Marinka
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 apr 2004 16:51
Locatie: plaatsje aan de kust
Contacteer:

1 kat op dieet, 2 niet: hoe?

Bericht door Marinka »

Hoi,

Ik zit eigenlijk al een hele tijd met een probleempje. Karel is veel te zwaar en zou eigenlijk zeker 1,5 tot 2 kg. af moeten vallen. Maar naast Karel hebben we ook nog Mozes en Guusje die goed op gewicht zijn.

's Ochtends geef ik ze alledrie een bakje met vlees. En de rest van de dag&nacht staat er altijd een bakje met brokjes klaar.

Nu had de DA al een keer aangegeven dat we maar ...zoveel gram per dag aan brokjes mochten geven aan Karel. Van het vlees zou hij niet zwaar worden want volgens haar bestond dat voornamelijk uit water (?).

Ik ben daar mee begonnen. En gaf 's ochtends dan een bakje vlees. En 's avonds zette ik voor ieder een bakje brokjes neer. Maar dan komt het probleem. Mozes is zeer gulzig en eet alles op elk moment. Dus zodra ik wat neerzet is hij van de partij. Karel eet wel, maar niet alles in ene keer. Wil daar vaak wat langer over doen. Guusje eet al helemaal niet veel in ene keer en meestal ook niet wanneer ik iets neerzet. Ze eet kleine hapjes gedurende de dag.

Dus ik was 's avonds alleen maar aan het kijken wie er ging eten en uit welk bakje. Want Karel mocht tenslotte niet meer dan dat aantal gram. Maar ik heb natuurlijk niet de hele avond de tijd om alleen maar dat voer in de gaten te houden. Bovendien was ik bang dat door deze methode Guusje te weinig binnen zou krijgen.

Heeft iemand een goede tip hoe ik toch Karel af kan laten vallen. Zonder dat die andere te kort komen. Of moet ik bovenstaande gewoon vol houden totdat alle katten er aan wennen dat op die tijd er eten staat en niet anders????

Groetjes,
Marinka
Groetjes,
Marinka

baasje van: 3 katten: Guusje, Mozes & Karel, 1 fretje, 2 vogels en een bak met vissen.
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 643
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Wij hadden een soortgelijk probleem. Er is een hele makkelijk oplossing voor, die in het begin niet zo leuk is, maar uiteindelijk wel makkelijk is.
Geef je katten gewoon 2 of 3 keer per dag eten. geef ze per maaltijd zo'n 10 minuten om alles op te eten, haal het na die tijd weg. Zo leert je kat vanzelf dat hij of zij niet meer de hele dag door kan eten, maar het eten gelijk op moet eten als het er staat.

Groetjes, Muis
Gebruikersavatar
Marinka
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 apr 2004 16:51
Locatie: plaatsje aan de kust
Contacteer:

Bericht door Marinka »

Verder op het forum las ik er meer over en heb ik genoeg tips.
Muis ook bedankt. Ik ga het uitvoeren. Het zal in het begin wel moeilijk zijn. Maar waarschijnlijk ben ik degene die het er het moeilijkst mee heb. Vind het al snel zielig als er niks staat.
Maar ga proberen om consequent te zijn en ze 3 keer op een dag eten te geven en verder niet. Nu maar hopen dat dit werkt en Karel wat af gaat vallen.

Groetjes,
Marinka
Groetjes,
Marinka

baasje van: 3 katten: Guusje, Mozes & Karel, 1 fretje, 2 vogels en een bak met vissen.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Hoi Marinka,

Als het niet werkt wat je nu gaat uitproberen heb ik nog een tip voor je, geef elke dag iets minder aan Karel, zo kan hij langzaam wennen aan het idee dat hij minder eten krijgt, vooral als je altijd de hele dag brokken had staan. Ik weet niet wel merk brokken je geeft? Maar je kan altijd RC Fit 32 proberen deze zorgt dat je kat afvalt en daarna op gewicht blijft.

Sterkte er mee en hou je ons op de hoogte of het lukt.
Gebruikersavatar
Marinka
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 apr 2004 16:51
Locatie: plaatsje aan de kust
Contacteer:

Bericht door Marinka »

Dank je Binky voor de tip,
Ik heb altijd diverse merken door elkaar. Ze houden hier altijd wel van een beetje afwisseling. Maar voor Karel heb ik nu RC Light.

Ben benieuwd of het lukt. Want het wordt echt tijd dat we er iets aan gaan doen. Hij kan zichzelf namelijk niet meer goed verzorgen.

Ik houd jullie op de hoogte.

Marinka

EDIT 26 april:
Ik ben nu een weekje verder en het gaat goed. Gisteren met Karel op de weegschaal gestaan. En ik kon 2 ons minder noteren.
Het voeren gaat redelijk goed. Ik moet alleen af en toe nog even opletten dat ik de bakjes weer wegzet. Want Mozes vindt het dieetvoer van Karel veel lekkerder dan van hemzelf. Op zich niet erg voor hem. Maar dan zie ik niet meer hoeveel Karel eet.
Wat ik wel gek vind is dat op het pak staat dat hij 75 gr per dag mag hebben. Maar daar doet hij 3 dagen over voordat het op is.

Marinka
Groetjes,
Marinka

baasje van: 3 katten: Guusje, Mozes & Karel, 1 fretje, 2 vogels en een bak met vissen.
Plaats reactie