(Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Gast

Bericht door Gast »

Nou ik heb goed nieuws, want ondanks dat ik Nino niet meer gewogen heb kan iedereen zien dat hij er veel beter uitziet! Hij lijkt wat voller en ook zijn vacht is mooier, terwijl ik die al mooi vond. Ik ben dus dik tevreden met Royal Canin Sensitive. En Nino ook!!
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Op dieet

Bericht door Loontje »

Hoi :grin:

Ik heb hier al rondgekeken, maar niet echt gevonden wat ik zocht.

Ik wil Lady graag op dieet zetten. Ze weegt nu 4.6 kg. Ze is niet echt moddervet, maar ik merk dat haar gewicht haar remt in haar doen en laten.Ze heeft moeite om op iets hoogs te springen, en ze beweegt niet meer zo soepel als eerst. Ook ademt ze iets zwaarder. En ik vind dat gewoon zielig :sad: Het is allemaal gekomen na de welbekende sterilisatie.

Van de dierenarts kregen we na de operatie Young Female van RC mee.
Maar Lady vind dit alles behalve lekker. Nu heb ik Purina voer, maar volgens mij is dat erg vet. Als ik het vast pak, voel ik dat het vettig is.En als ze dan op dieet moet, heb ik natuurlijk liever dat ze het voer lekker vindt.

Dus nu is mijn vraag; wie heeft ervaring met dieet-voeding?
Hielp het? En vonden ze het lekker?

Bedankt alvast voor de reacties :grin:
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
Claire
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 aug 2003 16:35
Locatie: Groningen

Bericht door Claire »

Loontje wat gaf je haar eerst? Want je kan ook overwegen het bij haar gewone voeding te houden maar gewoon beduidend minder te geven.
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Hoi Els,

ik gaf haar eerst Whiskas junior. Nu is ze een jaar, maar ik wilde niet overstappen op Whiskas adult. Ze had telkens diarree van Whiskas.
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ilona, je zou ook haar voer kunnen mengen met light brokjes. Ik hoorde van een da dat poezen na hun sterilisatie wel 1/3 minder voer mogen :shock: Dat zal protesten geven, dus half light/half andere brokken zijn dan misschien een betere optie?
Gebruikersavatar
Claire
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 aug 2003 16:35
Locatie: Groningen

Bericht door Claire »

Emma Boom schreef:Ilona, je zou ook haar voer kunnen mengen met light brokjes. Ik hoorde van een da dat poezen na hun sterilisatie wel 1/3 minder voer mogen :shock: Dat zal protesten geven, dus half light/half andere brokken zijn dan misschien een betere optie?
Ja LOL en dat heb ik dus niet gedaan en nu is Minoush een 0.5 kilo te zwaar :shock: Grote protesten hier nu ze minder krijgt.
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

:lol: Ik ga hier ook ongetwijfeld protest krijgen.

Maar dat van die light brokken mixen is een goed idee.

Nog 1 vraagje: wat is nu een mooi gewicht voor een huis-tuin en keukenpoes?
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Ik geef Remi al zeker 5 maanden light voer. Hills light vindt hij lekkerder dan Iams. Dit vinden de andere katten ook lekker.
Helaas heeft het niet geresulteerd in een gewichtsvermindering.

De dierenarts heeft tegen mij gezegd dat ik de op de verpakking aangegeven hoeveelheid aan moet houden van het gewicht dat ik Remi wil hebben. Maar als ik dat doe heeft hij echt vreselijke honger en ik geef dus voor het gewicht van een kat van 6 a 7 kg. terwijl hij 7,5 kg. weegt.

Ook zou ik eigenlijk geen natvoer moeten geven, maar dan zou ik de andere katten ook niet meer moeten geven want anders vind ik het zielig en ik ben bang dat ik die gewoonte er niet meer uitkrijg. Vooral Boris en Bobo en ook Remi zelf weten precies wanneer het half 6 / 6 uur is.
Dus ik geef wel kleine hoeveelheden en haal het weg als Remi is uitgegeten en dat gooi ik dan ook weg.
fiona
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 06 aug 2003 14:11
Locatie: tilburg

Bericht door fiona »

Wat je ook zou kunnen proberen is Obesity van royal canin(verkrijgbaar bij de da).Dit helpt echt heel goed is mijn ervaring.

Alleen bij Dikkie heb ik het probleem dat hij af moet vallen.Maar niets anders mag dan blaasgruisvoer.Hij krijgt maar 45 gram per dag.En heeft ook erg honger,maar valt niet af :shock: .Nu moet hij voor ieder brokje dat hij eet ergens op/af springen,de trap oplopen oid.Erg veel energie kost dat,maar hopelijk gaat hij dan echt afvallen.

Groetjes karin
Gebruikersavatar
pini
Lynx
Lynx
Berichten: 117
Lid geworden op: 01 sep 2003 17:07
Locatie: zeeland

Bericht door pini »

Je kan ook van die ballen kopen waar je voer in moet doen. Daar zit een klein gaatje in en moeten ze rollen om er eten uit te krijgen. Zo hebben ze meteen lichaamsbeweging.
Groetjes Gerda
fiona
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 06 aug 2003 14:11
Locatie: tilburg

Bericht door fiona »

Ja,klopt!
Zo'n bal heb ik ook,maar als Fiona haar eten in een bakje krijgt wil Dikkie niet zoveel moeite doen voor die bal,haha.
Maar daar moet hij ook maar een keertje aan gaan wennen denk ik.

Groetjes
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Bedankt voor alle tips :wink:

We zijn in ieder geval al bezig om Lady meer te laten bewegen. Met haar dollen in de achtertuin, spelen met touwtjes en balletjes. Ze vind het echt geweldig :grin:

En ze krijgt ook minder eten nu.

We kijken dit even een paar weken zo aan. Mocht het niet helpen, dan komt er een bal met Obesity voer er in :grin:
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
fiona
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 06 aug 2003 14:11
Locatie: tilburg

blaasgruis en afvallen

Bericht door fiona »

Hoi,

Dikkie is een kater van 3 jaar en heeft sinds 2 jaar last van blaasgruis. Daarom zit hij op Urinary van RC.Hij moet echter flink afvallen en daarom kreeg hij in Juli Obesity van RC. Echter binnen 4 weken was de blaasgruis terug. Hij moet dus echt op een blaasgruis dieet blijven. Het afvallen lukt daardoor niet. Hij krijgt slechts 45 gram brokjes per dag en minder mag van de da absoluut niet. Bewegen doet hij ook veel meer dan voorheen, maar blijkbaar niet genoeg.
Nu vraag ik me af of er geen voer is waar afvallen en blaasgruis in een zit. Veel katten met blaasgruis zijn toch te dik?

Weet iemand of dit voer bestaat??

Groetjes karin
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Te dik zijn is een van de risico's waardoor katten blaasgruis krijgen. Bij Quinto was het probleem dat hij te weinig dronk en niet dat hij te dik was. Het enige dat ik dan kan bedenken is hem meer laten bewegen door met hem te gan spelen. Je ziet vaak in de dierenwinkels muizen aan een stuk, dan hoef je zelf niet zo hard te rennen maar kan je je kat wel flink aan het bewegen krijgen.
Hier rennen ze ook heel veel achter elkaar aan tijdens het stoeien, dat scheelt natuurlijk ook alweer. Succes ermee!
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
berg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 feb 2003 11:11
Locatie: H-S

Bericht door berg »

Hoi,
Ook onze Poek (poes, 3,5 jaar) zit op een blaasgruisdieet (Leo). Ik houd haar daar ook op, om het risico zoveel mogelijk te beperken dat zij weer blaasgruis/blaasontsteking krijgt.
Toen ik bij de d.a. was voor haar jaarlijkse inentingen, merkte hij op dat ze de blaasgruisbrokken waarschijnlijk erg lekker vond (en dat is zo) want ze was te dik. Ze is inderdaad te zwaar, en ik probeer haar de precies aangepaste hoeveelheid brokken te geven. Ze komt ook buiten en speelt veel. Maar afvallen doet ze volgens mij nog steeds niet. Maar misschien komt dat nog... ze drinkt overigens goed.
Groeten,
Jolanda.
Plaats reactie