(Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Voor alle vragen over dieetvoer
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: (Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door Adriana »

Seemy schreef:Mijn katers op dieet gezet; Hebben ze op deze manier honger?

en regelmatig op de weegschaal met de katten om te kijken of het werkt.

En hebben jullie ervaring met het speciale voer wat je alleen bij de DA kan kopen??
Het schijnt een light-versie te zijn wat minder aanzet, maar wat wel voldoende vulling geeft zodat ze vol zijn. Het heet ROYAL CANIN Satiety Support.
ja, wij hebben hier ervaring met satiety support, dat is nogal duur en erg weinig voer, zeker voor katzels, die gewend zijn meer te kunnen knabbelen. sommige dierenartsen adviseren = verkopen dat graag!

bij overwicht is het handig als je de analyses van de brokjes onder elkaar zet.
vet en koolhydraatgehaltes zijn belangrijk. liefstrond 5% en kh's rond 15% dat is het minimum.
je kunt geen brokjes maken zonder plakmiddel en daar gebruiken de meeste brokkenmakers zetmeel uit graan voor. Orijen en nog een paar andere gebruiken speciale piepers.

je kat zal afvallen als je wat vaker natvoer geeft (bvk seniorenuitvoering) en bij de brokjes een soort kiest met erg laag kh-gehalte en normaal vetgehalte. kijk ook even naar eiwitgehalte, zeker niet > 30%.
zijn een aantal draadjes over afvallen, even via de zoekfunctie als je meer info wilt.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: (Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door Seemy »

@ Camoth;
Thx. Ja als ik ze aai dan vind ik niet dat ze te dik zijn. Ze hebben vanaf de bovenkant gezien ook niet dit --> () formaat.
Ze zijn gewoon recht zeg maar --> []
Wel hebben ze beide iets een hangbuikje.
Spelen doen we erg veel. Ze adviseerden me vanuit de DA ook allerlei dingen zoals het laserlampje (wordt hier veel gebruikt) en ik kan een weegschaaltje lenen (waar ik wel gebruik van ga maken)


@Adriana
Thx! Hier ga ik me zeker in verdiepen wat er precies in zit. Hier heb ik me nog nooit mee bezig gehouden dus het zal even puzzelen zijn wat en hoe, en per hoeveel gram enzo. Misschien komt er nog een vraag als ik er niet uitkom ;-) .
We maken eerst deze verpakking RC Indoor op. Er staat nog een hele zak a 40 Euro dus die gaat wel op. Anders vind ik het wel erg zonde.

Ik ben trouwens blij dat jij schrijft over de Satiety Support dat het toch wel commercieel gezien aantrekkelijk is voor de DA. Wij hadden al een vermoeden, maar je krijgt toch een twijfel omdat er zo erg op je gevoel wordt gespeeld... (zo van; Als je geen Satiety Support gaat gebruiken dan krijgt je kater misschien wel suikerziekte......... :???: ..... tja... wat moet je dan doen als leek?)
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: (Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door ]-marjolein-[ »

Als ze iets moeten afvallen is het allerbelangrijkste gewoon minderen in voer, als het kan meer beweging en op zoek gaan naar n voer met de juiste samenstelling (vet, koolhydraten, eiwitten, wat Adriana al zei).
Als je mindert met voer zullen ze misschien gaan zeuren maar dat gaat in de loop van de tijd meestal wel over, mits je consequent blijft.
Het hangt ook een beetje van de bouw van de kat af wat dik is en wat niet. Als katten klein uitgevallen zijn kan 5 of 6 kg al gauw 'te veel' zijn.
Dieetvoer zou ik hooguit pas doen als ze echt zwaar overgewicht hebben, dan is het misschien nodig. Maar zo lang er maar een beetje af moet zou ik gewoon wat minderen in het eten...
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: (Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door Adriana »

k heb beetje huiswerk voor je gemaakt

royal canin indoor 27
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... 2#analysis
zetmeel 34,6, eiwit 27,0 en vet 13,0
krzinnig hoog gehalte zetmeel en dat in combi met behoorlijk vetgehalte zorgt voor zwembandjes
als een katzel diabetes krijgt, dan is het om te beginnen van al dit zetmeel!
hoop dat er een anti struvite stofje inzit.. blaasgruis weetje wel

sanabelle light
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... 7#analysis
vet 9,5, eiwit 29,0, vezel 5,5, geen vermelding van koolhydraten maar die moeten er wel in zitten maar zeker veel minder dan konijn indoor, als je naar de ingredienten kijkt

op konijn indoor zullen ze niet snel afvallen, het lichaam past zich qua vertering en opname razendsnel aan als er een kleinere hoeveelheid wordt gegeven.
k zou voorzichtig achter je oor krabben,
vragen of iemand indoor van het konijn wil overnemen en zsm overgaan op echt light voer ........
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1302
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: (Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door Camoth »

Gewoon light voer heeft hier niet geholpen bij Coco, zelfs van Hills a/d kwam ze nog aan. Terwijl ze minder kreeg dan de aanbevolen hoeveelheid voor haar streefgewicht....

Overigens is de truc van light voer juist een hoog gehalte vezels om een voldaan gevoel te geven aan de kat. Kijk maar eens naar Hills light: 39,2% koolhydraten. (voor Adriana: eiwitten: 31%, ruw vet: 8,2)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: (Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door Seemy »

Even een kort (= snel ;-) / ff weinig tijd nu) antwoord;

DIKKE DANK voor de uitleg en het huiswerk!!! :grin: :grin:
Erg blij met de info. We gaan er mee aan de slag.
Ik laat nog wel weten naar welk voer en welke hoeveelheden we gaan overstappen!
:thup:
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: (Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door Adriana »

.. zelfs van Hills a/d kwam ze nog aan.

Overigens is de truc van light voer juist een hoog gehalte vezels om een voldaan gevoel te geven aan de kat. Kijk maar eens naar Hills light: 39,2% koolhydraten. (voor Adriana: eiwitten: 31%, ruw vet: 8,2)
de truc van light voer is laag vetgehalte, laag koolhydraatgehalte, vezels.
Hills a/d is aansterkvoer om aan te komen, dus dat klopt dat het niet lukt om daarop af te vallen. (http://kattenvoeders.wordpress.com/2008/11/11/hills-ad/)

als je een goed light voer zoekt dan kijk je even naar de analyse en dan met name vet en koolhydraten.
en eiwitten graag < 30% om de nieren te sparen.
en met droogvoer met > 20 % koolhydraten kun je een diabeetje kweken,
zeker als het dier wat ouder is.

maar de betreffende kat had toch een te lage schildklierwaarde??
daar lag het toch aan als ik t me goed herinner?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1302
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: (Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door Camoth »

sorry, bedoelde geen a/d, bedoelde r/d.

Schildklier is bij Coco nooit getest. Het was iets waar ik over twijfelde als mogelijke oorzaak.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Elora
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 sep 2010 18:44

Re: (Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door Elora »

Mijn vriend zit voor zijn stage in een ver afgelegen dorp in Nepal (zonder internet) en heeft zich daar over een ondervoed zwerf kitten ontfermd. Hij heeft alleen geen idee wat hij het diertje moet geven en ik ook niet, dus ik hoop dat er hier iemand zit die wat tips heeft.
Voor de duidelijkheid, er is op die plek geen supermarkt (dus geen kattenvoer) en geen markt waar je boodschappen kan doen. Je kan een paar basis dingen kopen. Mijn vriend krijgt eten via het hostel waar hij zit. Welke dingen kan je dan het beste aan een kitten geven en welke vooral niet? Keuze bestaat vnl uit: rijst, gekookte linzen, ei, geitenvlees, roti (soort pannenkoek)
Ikke1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 jun 2010 20:28

Re: (Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door Ikke1980 »

@ Elora: Kijk anders eens op www.barfplaats.nl. Daar staat heel veel info over het zelf samenstellen van complete voeding (oa op basis van geitenvlees en rijst).
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: (Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door achtpuntzes »

bedankt voor de link, ikke1980. ik ben net bezig met overschakelen van brokken/blikvoer op natuurlijke versvoeding, dus een forum daarover is bij mij ook welkom. :)
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Elora
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 sep 2010 18:44

Re: (Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door Elora »

Dankjewel!
Aranka1968
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 mei 2011 20:31

Re: (Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door Aranka1968 »

Hallo Allemaal,

Ik een vraagje voor jullie, daar ik op internet geen goed info kan vinden.
Ik heb een ontzettend lieve lapjespoes, Yuki, van bijna 12 jaar. Een jaar geleden zijn we erachter gekomen dat ze een TE snelwerkende schildklier heeft. Ze eet tegen de klippen op, harde brokken, blikvoer en als het lukt jat ze broodbeleg en koffiemelk. Alleen verbrandt ze meer dan dat ze naar binnen werkt. Ze lijkt een lopend skeletje, wat ik niet kan aanzien. Qua gedrag doet ze het goed en verstopt zich niet, da's een goed teken.
Nu zoek ik voeding voor haar om weer wat vlees op d'r botten te krijgen, weet iemand hier meer over?

HELLUP, namens Yuki
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: (Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door pearlsofpassion »

Krijgt ze medicatie voor haar schildklierprobleem?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Aranka1968
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 mei 2011 20:31

Re: (Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door Aranka1968 »

Hoi Pearlsofpassion,

Ja, ze krijgt Felimazole 2,5 mg. DA heeft gezegd dat ik zelf beetje moet puzzelen met toedienen. Dus nu 3 dagen pilletje, 1 dag niet. Alle dagen was te veel.
Plaats reactie