(Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Een kater van 10 jaar die moet afvallen, zal niet meevallen.
Ik zou ten 1e toch andere brokken gaan geven, voor senior (dat is voor katten ouder dan 8 jaar) en dan in de light variant. Dit is wel duurder dan Gourmetbrokken maar zal effectiever zijn. Geef de volgens de verpakking aanbevolen hoeveelheid gedeeld door 2 (voor 's ochtends en 's avonds).

Verder zul je inderdaad het voer weg moeten halen als jullie niet thuis zijn, dus geef ze gelijk als je opstaat brokjes en let erop dat de dikzak alleen uit z'n eigen bakje eet of zet ze apart bij het eten en haal het daarna weg als je naar je werk gaat. Ze wennen er vanzelf aan dat het overdag weg is en passen hun eetgedrag daarop aan. Geef ze dan weer afgepaste brokjes als je thuiskomt en voordat jullie naar bed gaan een schep natvoer want ik begrijp dat ze dit gewend zijn.

Van 1 schep natvoer zal hij niet zo dik worden, dus dat zou ik blijven geven, want katten zijn ook gewoontedieren. Geef ze geen eten dat voor jullie bestemd is!

Om een kat in een groep af te laten vallen, valt niet mee. Ik spreek uit ervaring, maar de aanhouder schijnt te winnen.

Ik geef zelf aan 1 van mijn katten Hills light, dit is er ook voor senior.
Dit vindt hij tenminste wel lekkere brokjes en dat vind ik ook belangrijk, het moet geen strafkamp worden :wink:

Succes ermee!
Gebruikersavatar
BlackPanther999
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 sep 2003 16:12
Locatie: Goeree-Overflakkee
Contacteer:

Bericht door BlackPanther999 »

Mijn DA heeft ons met Misty geadviseerd een kwart minder voer te geven vn wat ze normaal krijgt. Het gaat niet hard, dus verwacht niet dat je binnen een week resultaat ziet. Maar ze gaan wel degelijk afvallen, mits je natuurlijk ook voor meer beweging zorgt!

De eerste tijd moet je streng zijn, want ze blijven waarschijnlijk zeuren, omdat hun maag nog niet vol is.

Light voeren kunnen werken, omdat ze een voller gevoel geven voor de kat.

Al met al zijn we met Misty een jaar bezig geweest en nu is ze op een gezond gewicht. Ze was ook niet erg veel te dik, dus ik weet niet hoe lang het duurt met een kat met zeer zwaar overgewicht.
ik ben de trotse eigenaar van 3 katten, namelijk Misty, Ugly en Jamie.
Anonymous

magere oude kater

Bericht door Anonymous »

hoe krijg ik mijn magere oude kater wat zwaarder. hij was altijd al erg slank, maar nu is hij gewoon echt heel mager. hij eet en drinkt goed, heeft geen wormen. ik geef hem senior brokken met extra visolie. ik geef hem ook wat snacks. hij is gezond en tevreden. ook zijn vacht ziet er mooi uit. maar hij is eng mager. wie heeft tips.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Hallo Nan, heb je al een onderzoek naar zijn nierwaarden bij je dierenarts laten doen. het zou kunnen dat zijn nieren minder goed zijn omdat hij oud is. Hij zou dan eventueel een nierdieet kunnen krijgen.

Succes, Bella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Ook kan het heel goed zijn dat hij een schildklierafwijking heeft. Dat komt zeer veel voor bij oudere katten.

Ik wil je niet bang maken hoor ;-) Maar het kan toch geen kwaad om even naar de dierenarts te gaan?
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
alma
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 01 dec 2004 21:14
Locatie: Heerlen

Bericht door alma »

Ashley onze oude poes van bijne 17 werd ook zo mager en ze was al
niet erg dik. Bij de DA hebben ze alles onderzocht ook het bloed.
Alles was goed voor haar leeftijd.Nu geef ik haar als bijvoeding
gourmet gold , dat ik verdun met iets lauw water. Ik geef haar wel een keer of 4 per dag een beetje en ze is iets bij gekomen. Ik vind haar nog erg dun, ze weegt 2. 8 kilo,dat is weinig.Maar ze wordt gewoon niet
dikker.Het is nooit zo'n grote eter geweest en dat zal ze op haar oude
dag ook niet meer worden. Ik ben al blij dat ze iets eet .Mijn andere langharige katten zijn van die dikke theemutsen en dan is het verschil
helemaal groot.Ik ga morgen ook eens blikjes senior voer halen.
Maar het is ook nog een lastige tante met eten.Ik heb nu ook 2 blikjes aangebroken staan, een met kip en een met zalm. Die met kip heeft mevrouw alleen maar aan geroken, dus dat hebben mijn theemutsen
opgegeten,ze wilde zalm. Ik geef het haar wel apart zodat de anderen er
niet bijkunnen.Je moet toch wat. :icon_shifty:
Alma
De poezen,Ashley,Shanna,Pearley,Zenith,
Cosmo en Griffin en Landseer E.C.T. Caya
Gebruikersavatar
Stella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 sep 2003 20:27
Locatie: Rozenburg (ZH)
Contacteer:

Welk (dieet)voer?

Bericht door Stella »

Volgens mij heb ik het al eens geschreven in het forum maar ik vraag het toch nog maar eens een keer:
Wij hebben 5 katten die volgens de dierenarts te dik zijn. Ik zeg altijd ze zijn gewoon te zwaar maar helaas moet ik nu constateren dat ze echt de grens van zwaar zijn hebben overschreden dus zijn ze "te dik". Maar als ik nu zie hoeveel 5 katten eten? Ongeveer 200gram (voor alle katten bijelkaar) Hill's droogvoer. En een enkele keer krijgen ze een eetlepel blik voer 's avonds. 2 Van de 5 eten dit laatste niet eens die eten alleen droogvoer. Zou het aan het merk liggen? Moet ik overstappen op light? Nu is het natuurlijk wel zo dat ze in de winter het merendeel van de dag liggen te maffen op bed of in de vensterbank dus bewegen zit er niet zo veel in. Maar als je kat blijft hangen in het kattenluikje............. We geeft mij een paar goeie tips.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Lieve Stella,

Volgens mij is de lightvoeren een oplossing. Dezen zijn in alle merken verkrijgbaar.

Succes, ze zullen het er misschien niet mee eens zijn :???:

Bella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
alma
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 01 dec 2004 21:14
Locatie: Heerlen

Bericht door alma »

Misschien kun je langzaam light met de gewone brokjes mengen
en dat opvoeren zodat er sraks alleen light overblijft. Zo kunnen
ze aan de nieuwe smaak wennen.
Alma
De poezen,Ashley,Shanna,Pearley,Zenith,
Cosmo en Griffin en Landseer E.C.T. Caya
Gebruikersavatar
Stella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 sep 2003 20:27
Locatie: Rozenburg (ZH)
Contacteer:

Bericht door Stella »

Gaan ze, als ze light voer krijgen, niet meer eten dan normaal????
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Hoi Stella.

Of lightvoeren een oplossing is, ik weet t niet, heb er geen ervaring mee., je zou het kunnen proberen

Ik denk dat je ook moet kijken naar wat je katten aan beweging krijgen.
Zijn het binnenkatten, of komen ze ook buiten?
Katten die altijd binnen zijn, en niet veel bewegen, zijn vaak sneller geneigd wat dikker te worden (dit geld natuurlijk niet voor elke kat, maar vaak hoor je hier van) stel dat dit zo is, dan moet je manieren zoeken om ze toch die beweging te geven.

Wat wegen je katten trouwens? Zijn ze allemaal te dik, of zijn er 1 of 2 die te dik zijn.
Het kan daarbij ook nog weer met de bouw en grootte van je katten te maken hebben.

Over t algemeen word er inderdaad 50 gram genomen voor een kat, dus wat dat aangaat geef je niet teveel.
Bij mij krijgen ze gewoon alledrie een volle bak brokken, en hier doen ze de hele dag mee.
Af en toe geef ik versvoer, als een toetje zeg maar, en dan verdeel ik 2 blikken versvoer over alledrie de bordjes.
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Stella; veel meningen van dierenartsen verschillen als het om gewicht gaat. Lady woog niet zo lang geleden nog 6.2 kg. En vreemd genoeg zei onze dierenarts toen ze op controle was dat ze er goed uit zag :???:

Lady en Lana krijgen ieder ongeveer 40 gram voer per dag.

Lady beweegt niet zo veel, Lana meer omdat ze nog maar 11 maanden is.

Lady weegt nu 5 kg en ze zit duidelijk lekkerder in haar vel.
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
Stella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 sep 2003 20:27
Locatie: Rozenburg (ZH)
Contacteer:

Bericht door Stella »

Tja dat meningen verschillen ben ik ook achter. Onze katten varieren in gewicht van 5 tot 6.5kg. En dat is echt best wel veel voor 2 katten in ieder geval. Het lijken wel van die dikke theemutsen, zelfs als ze lopen. 3 katten zijn ook behoorlijk groot. Maar je gaat twijfelen hoor als iedereen zegt "wat zijn jou katten dik" Terwijl ik het zelf best wel mee vind vallen. Maar toen er op een gegeven moment 3 bijna niet meer door het kattenluikje konden begon ik toch wel aan mijn eigen mening te twijfelen.

En over beweging gesproken.........ze zijn op het moment zo lui als een varken. Normaal komen ze best wel veel buiten maar ze hebben gewoon geen zin in die kou en dan ook nog eens sneeuw. Nee hoor, ze blijven gewoon het merendeel van de dag slapen. En eerlijk gezegt zou ik daar ook wel dik van worden ;-)
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Ja, als ze niet meer door het kattenluikje passen is er denk ik wel sprake van overgewicht :lol:

Weet je precies hoeveel voer elke kat binnenkrijgt?
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
Stella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 sep 2003 20:27
Locatie: Rozenburg (ZH)
Contacteer:

Bericht door Stella »

Ik zou het je niet echt kunnen vertellen. Dit is heel moeilijk met 5 katten. Wat ik wel weet is dat toen Max nog leefde er de dubbele hoeveelheid doorging. Maar om nu te zeggen dat hij zoveel at? Lijkt me sterk dat een kat van 15 jaar bijna 200 gram op een dag eet. Ik probeer het steeds in de gaten te houden maar volgens mij eten ze zo'n beetje allemaal evenveel en inderdaad 40-50 gram per kat lijkt mij niet echt overdreven veel.
Plaats reactie