(Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Voor alle vragen over dieetvoer
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: (Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door Anne »

Okee bedankt :grin:
Mijn bedoeling is ook niet het elke dag te geven, maar drie keer per week? Naast dit blijft ze gewoon op haar dieetbrokjes van hills.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: (Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door Sandra W »

Nee, 3 keer per week is helaas nog steeds te veel, 1 keertje per week is echt veel beter voor je kat.

Overigens zou ik het bij een blaasgruiskat die op dieet is helemaal niet geven, je kunt hem dan beter verwennen met een kuipje blaasgruisblikvoer.

groeten,
Sandra
Melissaa
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 aug 2008 23:22
Locatie: Veldhoven

Re: (Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door Melissaa »

Wat is blaasgruis?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: (Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door Sandra W »

Eenvoudig uitgelegd zijn dit kristalletjes die in de urine kunnen zitten en die de plasbuis kunnen blokkeren, waardoor de blaas kan scheuren. Dit kan dodelijk zijn als je hier niets tegen doet, vooral bij katers, want hun plasbuis is maar heel smal en dus makkelijk verstopt.

groeten,
Sandra
Melissaa
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 aug 2008 23:22
Locatie: Veldhoven

Re: (Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door Melissaa »

Kun je dat dan goed zien als ze dat hebben?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: (Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door Sandra W »

Jazeker, ze hebben dan moeite met plassen en zitten dan bijvoorbeeld heel lang op de kattenbak zonder dat er iets uitkomt of ze zitten er opeens heel erg vaak op en plassen maar kleine beetjes. Ze kunnen dan overigens ook een blaasontsteking hebben.

Als je twijfelt kun je in een lege kattenbak wat urine van je kat opvangen en dan ziet de dierenarts zo of hij blaasproblemen heeft. Het kan heel snel slechter gaan met je kat, dus als je iets vreemds ziet moet je direct ingrijpen vóór het te laat is.

groeten,
Sandra
Melissaa
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 aug 2008 23:22
Locatie: Veldhoven

Re: (Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door Melissaa »

Oke bedankt!
Onze kater Coco heeft wel ooit een blaasontsteking gehad en kon ook moeilijk plassen en er zat ook wat bloed bij..
Maar bij blaasgruis is het dus ongeveer hetzelfde..
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: (Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door Sandra W »

Nee, blaasgruis is echt totaal iets anders! Dan zitten er dus kristalletjes in de urine, waardoor hij niet kan plassen, terwijl hij bij blaasontsteking een ontsteking heeft, maar geen verstopping en dus wel gewoon kan plassen. Blaasgruis kan al heel snel dodelijk zijn voor een kater zijn en een blaasonsteking pas als het zwaar verwaarloosd is.

groeten,
Sandra
Melissaa
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 aug 2008 23:22
Locatie: Veldhoven

Re: (Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door Melissaa »

Oh zo bedoelde ik het niet:P
Maar waar je het aan kan zien.. de symptomen.. die zijn wel ongeveer hetzelfde?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: (Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door Sandra W »

Geeft niet ;-). Het lijkt wel een beetje op elkaar, maar bij blaasgruis zie je ze vaak persen zonder dat er iets komt en bij een blaasonsteking doen ze vaak kleine plasjes, omdat ze steeds aandrang hebben. Maar ik geef toe dat het verschil vaak lastig te zien is voor een leek :grin:.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: (Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door nona_toma »

Hallo,

Mijn kat (5 maand) is net 3 week gecastreerd en heb hem sinds dien zijn normale porties gegeven. (het is wel een binnenkat)
Nou was hij afgelopen week bij de DA voor zijn 2e enting en die vond hem wat dik. Hij had toen net gegeten dus zijn buikje stond ook nog wat bol. In 2 weken is hij van 3 naar 4 kilo gegaan en dat gaat erg rap vind ik.
Ik heb daarom besloten om ipv 50 gram (verdeeld over 4 maal daags) naar 37 gram brokjes te gaan (dus dan 3 ipv 4 maal daags). Is dit te extreem? Ik geef smolke brokjes, maar kan hier nog 2 a 3 week mee, daarna ga ik over op RC indoor 27. Hij is nog flink actief, speels en rent een hoop heen en weer.. maar doe ik dan voldoende om zijn gewicht op peil te houden?

Alvast bedankt,

Gr. José
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

lightvoer of minder gewoon voer?

Bericht door yana »

Wat is nou beter voor een te dikke kat? Lightvoer of minder normaal voer (RC)?
Ik zag dat er veel eiwit zat in light. In niervoer zit juist wéinig eiwit, dus kénnelijk is dat slecht voor de nieren? Niet dat ze daar last van heeft, maar ter preventie, omdat het vaak voorkomt bij oudere katten (over 10 jr..).
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: (Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door Sandra W »

Geef om te beginnen maar gewoon minder gewone brokjes, want Light is vooral een verkooptruc. Als je kat echt extreem dik is zou je het wel kunnen proberen, gewoon voor het geval dat het werkt.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: (Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door Seemy »

Mijn katers op dieet gezet; Hebben ze op deze manier honger?

Mijn beide katers zijn op dieet.... Ben vorige week naar de DA geweest voor de jaarlijkse inenting en ze zijn TE zwaar en moeten volgens de DA aan de speciale brokken van Royal Canin die ik alleen bij de DA kan kopen.
Ze krijgen nu ook al Royal Canin - Indoor - omdat het binnenkatten zijn. Per kat 50gram, verdeeld over 3x per dag, met 3 x per dag iets lekkers erdoor (lekkers = een taartvorkje natvoer)

Het zijn 2 britse kortharen.
Gemiddeld gewicht van een brits korthaar ligt tussen de 4 en 8 kilo.
Brenton weegt 5,9 kilo (2 jaar oud) en Murphy weegt 5 kilo (1 jaar oud).
De DA wil met hulp van dit speciale voer beide katers terug hebben naar 4 kilo...!!! Nou vind ik persoonlijk 4 kilo onderaan de maatstaaf en vraag mij af of ik hier voor moet gaan of niet.
Ze zeggen dat het voor de toekomst beter is ivm suikerziekte etc. Dat geloof ik ook wel. Maar ik vind ook dat ze toch op een 'gemiddeld' gewicht zitten (precies tussen die 4 en 8 kilo) en vind ze eigenlijk zelf niet te dik.

Nu hebben we besloten om eerst zelf eens een half jaar door te gaan met Royal Canin Indoor en dan de dosering omlaag te brengen. Ze krijgen nu 40 gram per dag (ipv 50 gram), en verdeeld over 2x (ipv 3x), en dan dus ook 2 x per dag een gebaksvorkje natvoer voor de lekker erdoor (ipv 3 x per dag / dat scheelt ook alweer).
Een half jaar lang dit volhouden en regelmatig op de weegschaal met de katten om te kijken of het werkt.

Zou deze dosering TE weinig zijn??? Als ze maar geen honger hebben.
Beide katers zijn 'geholpen' (ex-katers ;-) ). Hebben jullie hier ervaring mee?

En hebben jullie ervaring met het speciale voer wat je alleen bij de DA kan kopen??
Het schijnt een light-versie te zijn wat minder aanzet, maar wat wel voldoende vulling geeft zodat ze vol zijn. Het heet ROYAL CANIN Satiety Support.
Het zal allemaal wel zo zijn, maar om mijn katers nou terug te moeten brengen naar een minimaal gewicht..... :roll: ....
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1302
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: (Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door Camoth »

Als je ze aait aan de zijkant, kan je dan lichtjes hun ribben voelen? Want dan zijn ze dus niet te dik.

Dat ze in het begin gaan zeuren is normaal, dat deed Coco in het begin ook toen ik ging minderen, nu doet ze dat al niet meer. Ik denk dat je er verstandig aan doet eerst iets te gaan minderen. Speel je ook vaak met ze? Beweging wil ook vaak helpen en is beter dan dieet voer.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Plaats reactie