(Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Stella schreef:Daar ben ik weer met het "over"gewicht van mijn katten.

Op advies van de dierenarts toch overgegaan op speciaal dieetvoer voor alle katten. Gewogen, 14 dagen eten gegeven, resultaat = 2 ons afgevallen (ha ha ha 1 kat dan, de rest bleef hetzelfde gewicht houden). Nou dat gaf niet echt moed zeker gezien de prijs van het voer € 26 voor 2 kilo. En dat bij 5 katten. Dit doen we dus niet!!!!! Ik hoop nu dat de katten gewoon wat meer gaan bewegen nu het voorjaar wordt en anders heb ik gewoon maar wat zware katten. Overstappen op ander merk voer is ook geen optie aangezien 1 van onze katten alleen tegen een bepaald merk kan anders krijgt hij allergie plekken. Ach ja, we hebben katten, we willen katten en we houden katten. Of is het dat katten ons houden ;-) Ik vind het prima zo. Als ze maar gezond zijn.
Dat is echt een flinke prijs voor 2 kilo voer. wij betaalden voor 2 kilo speciaal dieet voer van de dierenarts 17 euro eigenlijk dus de normale prijs voor 2 kilo premiumvoer....vind 26 euro ook teveel van het goede wanneer je niet al te veel verandering ziet
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Achterlijk prijs Stella :shock:
De fit van RC bevat ook minder vet en de katten eten het graag. Zijn ze te traag of was het de winter? Ik heb hier ook een stel luie donders. Daar zitten ook hele lichte katten tussen ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Stella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 sep 2003 20:27
Locatie: Rozenburg (ZH)
Contacteer:

Bericht door Stella »

Hi Bella,
En daarom ben ik gewoon weer terug op het normale voer overgegaan. Wel hou ik in de gaten dat ze niet teveel eten maar nu het "voorjaar/lente" is geworden merk ik dat ze toch wel meer bewegen. En misschien is dat het gewoon. Dus ik wacht gewoon de zomer af en mochten ze dan nog te zwaar zijn dan kijk ik wel weer verder. Die arme vogeltjes moeten toch ook niet opgegeten worden omdat mij dikkertjes zo nodig minder voer moeten hebben he? Vorige week hadden die loeders van mij in 2 dagen tijd 3 jonge eendjes te pakken. Ik kon wel janken maar ja tis wel de natuur. En zo heb ik die katten van mij de les gelezen (niet dat dat wat uitmaakt hoor) en gezegd dat ze hun gewone voer weer krijgen.
Stella
Gebruikersavatar
sofievdd
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 mei 2005 20:17
Locatie: Adegem
Contacteer:

Bericht door sofievdd »

Hallo Stella, ik ben misschien een beetje laat met deze informatie, maar van Hill's bestaat er ook "Light" droge voeding. Ik heb er echter geen ervaring mee, want tot voor kort had ik het omgekeerde probleem (mijn poes at bijna niet en dikte ook niet voldoende aan) maar dat is intussen opgelost. Een andere mogelijke oplossing die ik heb gehoord in een dierenprogramma (dit doen ze trouwens ook met honden) is om de poezen te laten zoeken naar hun voeding. Dit kun je doen door op verschillende plaatsen kleine beetje voeding te zetten. Natuurlijk niet echt praktisch, zeker als je meer dan een poes hebt, maar ik dacht toch misschien het vermelden waard. Verder bestaan ook holle balletjes met een kleine opening waar je kattesnoepjes of gewoon (light) droge brokjes in kan doen. Als de poezen daar dan mee spelen valt er af en toe een snoepje uit dat ze kunnen oppeuzelen, ook zo krijgen ze beweging. Ik heb ook zo'n balletje, maar helaas is mijn jongedame niet zo'n lekkerbek, dus interesseert het haar niet zo.
nieuwe capriolen van Evita op http://users.telenet.be/sofievdd/evita/
Gebruikersavatar
ilsebrons
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 aug 2005 23:52
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door ilsebrons »

Als ik dit zo allemaal lees, moeten mijn dikkertjes dus echt op dieet !
Ik heb toevallig vandaag light en indoor brokjes van RC gehaald. Wie heeft hier ervaring mee ?
Overigens weegt Buddy 8,2 kg en Roxy 7,3 kg :oops: :oops: :oops:
De hoeveelheden die op de verpakking staan, is dat zonder versvoer, want dat wil ik wel blijven geven.
Groetjes van Ilse en kopjes van Buddy en Roxy !
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

De hoeveelheden zijn inderdaad zonder versvoer, wanneer je enkel en alleen dat voer geeft.

Gewicht opzich zegt niks, je moet ook kijken naar de verhouding, als het een hele grote kater is kan het gewicht wel (als je bv een Noor hebt) maar het klinkt inderdaad wel wat zwaar :)

Wat voor vers voer geef je en waarom wil je het blijven geven? En ook hoevaak?
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
mvlokven
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 jun 2005 13:50
Locatie: Oss

Bericht door mvlokven »

Misschien dat ik mijn vraag hier wel bij kan aansluiten:
Onze John is nu bijna 5 maanden en hij heeft al echt een vetkwabje onder aan zijn buik hangen. Hij is nog niet echt te zwaar (weet zo even niet hoeveel hij exact weegt) maar dat kwabje lijkt me ook niet echt gezond. Heeft iemand hier ervaring mee en zou het helpen om hem andere voeding te geven? ik geef nu RC kitten.
Alvast bedankt!

Groetjes Marjolein
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Is hij al gecastreerd?
Veel gecastreerde / gesteriliseerde katten krijgen zo'n buikje. Dat betekend niet dat ze te dik zijn.

Je kan controleren of je kat te dik is door met je vingers over de ribben te gaan. Als je deze net kan voelen zonder te drukken is het goed.
Voel je ze niet dan is hij te dik, voel je ze heel goed dan is hij te dun.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
ilsebrons
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 aug 2005 23:52
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door ilsebrons »

Ik voel bij allebei de ribbetjes niet en ze zijn ook niet echt groot.
Ik geef altijd iedere avond versvoer van Sheba of Gourmet, 1 blikje/pakje met z'n tweetjes, dus dat is niet echt veel. Ik wil het eigenlijk blijven geven, omdat ze er zo gek op zijn. Misschien kan ik het beter 1 keer in de week geven als tractatie......
Ze zijn allebei gacastreerd/gesteriliseerd, bij roxy is zelfs de baarmoeder verwijderd ivm een ontsteking, dus bij haar hoort dat hangbuikje er wel te zijn.
Groetjes van Ilse en kopjes van Buddy en Roxy !
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Ik zou het inderdaad eens per zo veel tijd als tractatie geven, zeker als je wilt dat ze echt wat gewicht verliezen.
Let dan bij het nat voer dan ook op welke je neemt, de een zit meer vet enzo in dan in de andere.
Je kan bijvoorbeeld ook wat mager vlees geven, bijvoorbeeld gekookte kip ofzo als traktatie.

Ze hoeven natuurlijk niet vel over been te worden :) Maar als je net de ribben voelt is het goed.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
ilsebrons
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 aug 2005 23:52
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door ilsebrons »

Nee, het is ook niet de bedoeling dat ze echt dun worden, ik vind het wel schattig, die buikjes. Het gaat me meer om de gezondheid en dan kan ik beter nu beginnen, ze zijn nu 6 jaar, dan te wachten tot ze bejaard zijn en nog minder bewegen.
Dit weekend ga ik ook beginnen aan een klimmeubel die ik zelf ga maken, zodat ze wat meer moeten bewegen als ze willen slapen........
Groetjes van Ilse en kopjes van Buddy en Roxy !
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Overgewicht levert ook voor katten veel gezondheidsproblemen op. Daarom is het belangrijk dat te voorkomen.
Beetje activeren met speeltjes enzo is ook wel goed :)
Maar goed, dit gaat een beetje offtopic, het ging hier over voer :)
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Wat voor dieetvoer geven jullie dan aan te zware katten?

Bij mensen heerst tegewoordig de opvatting dat je om af te vallen, elke 3 uur wat moet eten. Dat houdt je maag bezig. Het werkt goed moet ik zeggen. Maar werkt het bij katten ook zo?
Hier staan nml de hele dag brokjes, 's avonds krijgen ze blikvoer.
Maar 2 zijn er flink aan de maat na sterilisatie.
Maar de DA zei, gewoon 2x per dag gaan voeren ipv continue voer laten staan. Iemand ID-en hierover?
En dieetvoer geven lijkt me ook niet makkelijk met meerdere katten..
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Yana, ik geef ze 's morgens eten voor ik naar mijn werk ga. Als ik de deur uit ga, haal ik het weg. Als ik thuiskom krijgen ze weer wat eten. Zodra ze uitgegeten zijn, haal ik de bakjes weer weg. En ik geef ze nog eens voor we gaan slapen. Ook dan haal ik de bakjes weer weg.

Ik moet zeggen dat dit bij ons heel goed werkt :grin:
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
berg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 feb 2003 11:11
Locatie: H-S

Bericht door berg »

Mijn beide twee poezen krijgen speciaal anti-blaasgruis voer van de da
(Leo). De één brokjes, de ander natvoer (die lust geen brokjes). Het voer is wel erg 'rijk' dus ze hebben er wat minder van nodig maar dan nog zijn ze beide formaat 'theemuts'. Ik neem het voer nu weg als ik naar m'n werk ga (als wij niet thuis zijn, zijn ze binnen, zijn we thuis, dan mógen ze naar binnen.
En dan moeten we nog oppassen dat ze de kip niet van je bord jatten....
Groeten, Jolanda
PS: ze zijn beide 'geholpen' en hebben dus beide zo'n slobberhangbuikje.
Plaats reactie