(Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Gewoon kraanwater, eventueel gekookt misschien, maar volgens ij is dat niet echt nodig.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

Brian schreef:.

Water zal ie wel plots beginnen te drinken zeker ipv er mee te spelen ?
écht niet hoor, zolang je kattenmelk blijft geven gaat ie kattenmelk blijven drinken. Wanneer je wil dat je katje water drinkt is er maar één oplossing en dat is alléén maar water geven, en misschien eens 1x per week, als tractatie, wat kattenmelk. Zoals MArije al zei.

Let er ook op dat je het water niet in de onmiddellijke omgeving van z'n voer zet. Katten gaan namelijk graag op zoek naar water.
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
Brian
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 12 jun 2006 12:13

Bericht door Brian »

Ok, ik zal dus vanaf nu geen kattenmelk geven ( elke dag ) mss alleen weekend :D

Zijn korrels eet hij ook nog niet op, maar komt waarschijnlijk ook omdat ik d at whiskas junior geef ( zakjes en blikvoer )

Elke dag meer korrels mengen met blikvoer zal wel een goede oplossing zijn zeker ? tot hij de korrels ook graag lust. dan korrels alleen en af en toe eens blikvoer.

Voor de rest is alles goed . is al heel speels en savonds als ik in de zetel zit speelt hij eerst als een halve gare rond mijn benen en plots komt ie dan naast of op mij liggen en valt hij in slaap.
=: Trotse eigenaar van Musti vanaf 10 mei 2007 :=
suzanne7
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 aug 2007 19:34

Verteringsprobleem

Bericht door suzanne7 »

We hebben een kitten van 3/4 maanden. Ze heeft al weken slijmerige diarree. Na diverse onderzoeken bij de DA kwam naar voren dat ze een verteringsprobleem heeft, we hebben nu al van alles geprobeerd:
- iams kittenvooer
- RC weaning
-RC (iets speciaal voor verteringsproblemen)hypo allergenic of zoiets
- diverse medicijnen

Nu blijft haar poep geel, slijmerig, soms wat harder, soms wat zachter, en het stinkt gruwelijk.

Ze heeft geen Giardia of een andere ziekte, ook geen wormen.
Welk voor kan ik het beste geven?

Tevens hebben we nog 2 poezen van een jaar en een paar maanden. Deze ben ik sinds kort ook hypo allergenic aan het geven, omdat het lastig voeren is om ze apart voer te geven.
Nu geeft Bugels de dame van 1 jaar en een paar maanden een 2x per week geel over met soms wat haar. Dit vanaf dat ik aan het mixen ben. Kan ze het voer dan niet verteren of is het toch een haarbal? de volwassen dames krijgen nu nutro choice met hypo allergenic.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Wat een naar probleem zeg en zeker bij zo'n jong katje!

Je zou nog Sensitivity van Royal Canin kunnen proberen. Dit is speciaal gemaakt voor katten met een gevoelig verteringsstelsel, terwijl Hypo Allergeen gemaakt is voor katten met voedselallergie, dus dat vind ik zelf eigenlijk minder geschikt voor jouw katje en ik vind het ook een beetje vreemd dat je dierenarts dit heeft voorgeschreven.

Je moet dit voorlopig dan niet mengen met iets anders tot haar ontlasting weer goed is en dan kun je het langzaam gaan afbouwen door andere premiumbrokjes erdoor te mengen. Veel katten vinden Sensitivity trouwens veel lekkerder dan Hypo Allergeen (want dat is erg smakeloos), dus dat komt ook mooi uit.

Uiteraard mag je voorlopig geen blik of ander lekker eten geven, maar dat wist je waarschijnlijk al ;-).

Daarnaast kun je haar ook iedere dag een lepel yoghurt geven, dit werkt echt ontzettend goed, vanwege de goede bacteriën en de hoge zuurtegraad. Zorg er wel voor dat de yoghurt niet rechtstreeks uit de koelkast komt.

Wat betreft het overgeven van de andere kat hoef je je geen zorgen te geven, dat gele spul is wat gal/maagzuur met de onverteerde haren. Dit moet de kat gewoon kwijt en hoort er gewoon bij. Je kunt deze kat ook wat antihaarbalpasta geven als je dat wilt of wat kattengras geven om het haarbal-overgeven te vergemakkelijken.

groeten,
Sandra
leenke
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 sep 2007 09:30
Locatie: Amsterdam

Bericht door leenke »

Ik heb het al in een ander topic geplaatst, maar ik zit een beetje met het gewicht van mijn kittenkatertje Piep (7 mnd oud). Sinds hij gecastreerd is, komt-ie aan. Hij begint een buikje te krijgen. Op de operatietafel had ik een goed gewicht, gemiddeld. Maar nu lijkt het me te veel.
Hij eet Natures Best voor kittens (heb nog een halve zak) en ik lees net dat dat een oorzaak kan zijn voor het overgewicht. Ik ga zeker overstappen op brokjes voor volwassenen als de zak op is.

Maar tot het zover is, zouden jullie me dan aanraden hem gewoon wat minder brokjes te geven? Of hebben jullie andere tips?

Groeten,
Leenke
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik had al een antwoord in het ander topic gegeven, maar ik lees dat je al gaat overstappen op volwassen brokjes en dat het dus tijdelijk is dat je nog kittenbrokjes geeft, dus even een gewijzigd antwoord:

Je hoeft niet te wachten tot de zak op is, want je kunt nu al beginnen met mengen met volwassen brokjes en dan meng je de overgebleven kittenbrokjes net zo lang totdat je helemaal kunt overgeschakelen. Begin bijvoorbeeld met steeds 1 of 2 dagen 70-30%, 60-40%, 50%-50% enz totdat het op is.

Er is trouwens ook speciaal voedsel voor na de castratie/sterilisatie (bijvoorbeeld "Pro Plan After care"), dat kun je ook nog proberen als je kat steeds dikker wordt. Daarnaast is er speciaal "Indoor" voedsel voor echte binnenkatten die wat dikker worden en bij echte vette katten kun je "Obesitity" geven, maar hopelijk komt het niet zo ver :grin:.

Verder natuurlijk veel met hem spelen, want gecastreerde katers kunnen erg lui worden en dan ook erg aankomen.

groeten,
Sandra
leenke
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 sep 2007 09:30
Locatie: Amsterdam

Bericht door leenke »

)Dank je, Sandra.
Deze week ga ik volwassenenvoer kopen en/of dat castratievoer...

Nee, obesitas heeft Piep (nog :???: ) niet... ;-)
Gebruikersavatar
*iris*
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 sep 2007 00:35

Bericht door *iris* »

Hallo allemaal.

Ik ben al een tijdje niet meer op het forum geweest maar zit nu toch weer even met een vraag. Mijn kat ( een poes van ongeveer 6/7 jaar) is veel te dik, nou ben ik pas begonnen (sinds ongeveer 2 weken) met RC light om haar af te laten vallen. Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben? Werkt het goed?

Groeten Iris
Gebruikersavatar
Hilda
Lynx
Lynx
Berichten: 127
Lid geworden op: 03 apr 2008 09:31
Locatie: Groningen

Re: (Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door Hilda »

Priegel MOET afvallen!... :fat:
Ze is echt zo dik dat ze het benauwd heeft en haarzelf niet meer kan wassen.
Stom he om het weer zo ver te laten komen :oops: Het is ook zo lastig wanneer ze van eten houden en je meer katten hebt!
Ze is nu sinds 2 weken op dieet.Ze eet (afgewogen)RD brokjes van Hills.Dit is dus niet om op gewicht te blijven maar om dr ook echt wat af te krijgen.
Ik heb het idee dat ze al weer wat aktiever is en ook weer wat meer aanwezig(ze trok zich de laatste tijd wat terug,ik denk ook dat ze dit deed omdat ze erg begon te stinken ivm het zichzelf niet kunnen wassen.)
Hoe zwaar ze was en straks is weet ik niet maar ik heb een zak van 5 kilo waar ze dus 100 dagen mee kan doen...ben benieuwd hoe ze dan is :edance:
Het is wel een gedoe hoor om alle katten steeds apart te voeren.In het begin zaten ze ook constant bij elkaar in de bakjes en aten ze niet door maar dit begint nu ook beter te gaan.
(Nu Priegel dan toch haar eigen voer moet eten krijgt iedereen maar het geschikste voer voor hem en haar,nu voer ik dus 4 verschillende soorten.Suizer heeft beginnende nierproblemen en krijgt dus een nierdieet,Hammie is 10 jaar en krijgt dus Senior,Roetje eet vers en krijgt Bibi en Carnibest(wouden ze dat allemaal maar eten!) en Peter en Shiva krijgen gewoon Hills.
Ik voel me net een grensrechter tijdens het voeren :silly:
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: (Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door Kattenbella »

Hilda, hoe kom je aan Carnibest in onze omgeving? Is mooi voer ook voor de suikerkat.
Anders in een PB?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Hilda
Lynx
Lynx
Berichten: 127
Lid geworden op: 03 apr 2008 09:31
Locatie: Groningen

Re: (Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door Hilda »

Hoi Bella,
Ik haal het in Surhuisterveen (daar bestel ik het ook voor de hond) of bij de groothandel in diervoeding hier in de stad (moet je wel een pasje voor hebben).Ik wil wel wat voor je halen of meenemen hoor!
Ze eten het niet altijd even gemakkelijk maar misschien dat Columbus het wel lekker vind...zou mooi zijn!Voor de nieren is het ook veel beter dan al die troep wat in brokken zit...
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: (Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door Anne »

Hoi allemaal

Ik had een vraag over blaasgruisdieet. Onze Lolita krijgt dit al een tijdje.
Nu had ik gehoord dat ze ook koolvis mag hebben en daar het gekookte water van mag opdrinken. Weet iemand hoevaak ze dat per week mag hebben?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: (Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door Sandra W »

Niet aan beginnen, ik heb namelijk een kat gekend die koolvis kreeg en die liep ernstige tekortten op, kreeg een nierprobleem en zijn witte vacht werd helemaal geel.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: (Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door rieneke »

RAUWE vis zou ik niet vaker dan eens per week geven, geef je dit teveel dan wordt een bepaalde vitamine afgebroken.
een koolvisje waar de kook over is gegaan mag je wel wat vaker geven.
Plaats reactie